Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0461-ITPB2.4511.36.2017.1.NPR
z 21 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2017 r. (data wpływu 26 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych umorzenia należności pieniężnych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych umorzenia należności pieniężnych.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 18 października 2016 r. Rada Gminy w … podjęła uchwałę nr … w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych, mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie … lub jej jednostkom podległym.


W § 1 przytoczonej na wstępie uchwały zostały zdefiniowane następujące pojęcia:


  1. wierzyciela - rozumie się przez to Gminę … lub jej jednostki podległe,
  2. należności pieniężnej - rozumie się przez to nieuregulowaną w całości lub w części kwotę należności głównej, mającej charakter cywilnoprawny, przypadającej wierzycielowi np. z tytułu realizacji zawartych umów i porozumień lub świadczeń bezumownych, wraz z należnością uboczną tj. odsetkami za zwłokę i kosztami dochodzenia tych należności.
  3. dłużnika - rozumie się przez to, zarówno osobę fizyczną, osobę prawną jak i jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, w tym również przedsiębiorcę, zobowiązanego do uiszczenia na rzecz wierzyciela określonej należności pieniężnej mającej charakter cywilnoprawny,
  4. ulgi - rozumie się przez to umorzenie w całości lub w części, odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty spłaty należności pieniężnych, o których mowa w pkt 2,
  5. ważnego interesu dłużnika - rozumie się przez to indywidualną sytuację dłużnika, a w szczególności jego sytuację finansową lub majątkową, jak również gospodarczą, określoną według uznania przez podmioty wymienione w § 7.
  6. interesu publicznego - rozumie się przez to określoną sytuację w zakresie funkcjonowania Gminy … , a w szczególności sytuację budżetu gminy, w której udzielenie bądź nieudzielenie ulgi spowodować może niewykonanie planowanych dochodów, określoną według uznania przez podmioty wymienione § 7.
  7. ustawy - rozumie się przez to ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.).


Zgodnie z § 3 ust. 1 niniejszej uchwały, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające Gminie … lub jej jednostkom podległym, na wniosek zobowiązanego, mogą być umarzane albo spłata może być odraczana lub rozkładana na raty, na zasadach określonych w niniejszej uchwale.

W § 5 uchwały zapisano, że zapisy § 3 stosuje się odpowiednio do umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty odsetek od należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie … lub jednostkom podległym oraz umarzania lub rozkładania na raty spłat innych należności ubocznych.

Zgodnie z § 6 ust. 1 niniejszej uchwały, należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające Gminie … lub jej jednostkom podległym, mogą być umarzane w całości z urzędu, w przypadku wystąpienia okoliczności wymienionych w art. 56 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

W § 6 ust. 2 zapisano, że w przypadku, gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, należności, o których mowa w ust.1, mogą zostać umorzone tylko wtedy, gdy warunki umarzania są spełnione wobec wszystkich zobowiązanych.

W § 6 ust. 3 wskazano, że do umarzania z urzędu odsetek od należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie … lub jej jednostkom podległym oraz do umarzania z urzędu spłat innych należności ubocznych stosuje się odpowiednio przepisy § 6 ust. 1 i ust. 2 niniejszej uchwały.

Zgodnie z § 7 niniejszej uchwały do umarzania, odraczania terminów lub rozkładania na raty spłat należności, o których mowa w niniejszej uchwale, uprawniony jest Wójt Gminy … z zastrzeżeniem, że jeżeli wartość należności pieniężnej wraz z odsetkami nie przekracza równowartości kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, do umarzania, odraczania i rozkładania na raty spłat należności uprawnieni są kierownicy jednostek podległych Gminy w odniesieniu do należności przypadających tym jednostkom z tytułu świadczonych przez nie usług.

Zgodnie z § 8 uchwały, umorzenie należności oraz odroczenie terminu spłaty całości lub części należności albo rozłożenie płatności całości lub części należności na raty następuje w formie jednostronnego oświadczenia woli Wójta Gminy (kierownika jednostki) bądź obustronnego zawarcia umowy (ugody, porozumienia), na podstawie przepisów prawa cywilnego.

Na podstawie tej uchwały umarzane są należności przypadające Gminie … i jej jednostkom organizacyjnym takie jak np. czynsz dzierżawny gruntu, lokalu użytkowego, lokalu mieszkalnego, należności z tytułu dostawy wody i odprowadzania ścieków. Po zakończonym roku budżetowym osobom fizycznym, którym zostały umorzone zaległości wystawiane są informacje PIT-8C w terminie do końca lutego następnego roku.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy udzielenie przez Wójta Gminy lub kierownika jednostki podległej gminie ulgi w postaci umorzenia w całości lub w części należności pieniężnej mającej charakter cywilnoprawny osobom fizycznym na wniosek zobowiązanych lub z urzędu stanowi dla tej osoby przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w ślad za tym powstaje obowiązek wystawienia PIT-8C?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkie dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy określono źródła przychodów, gdzie m.in. w pkt 9 wskazano „inne źródła”.

Art. 11 cytowanej ustawy stanowi, iż przychodami są otrzymywane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użyte w art. 20 sformułowanie „ w szczególności” świadczy o tym, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, co oznacza, że do tej kategorii przychodów można zaliczyć również inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1.

Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

W związku powyższym należy stwierdzić, że umorzenie należności pieniężnych stanowi dla osoby fizycznej przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu, bowiem z analizy przytoczonych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że powyższe umorzone zobowiązania nie zostały objęte zwolnieniem podatkowym ani zaniechaniem poboru podatku.

W przypadku umorzenia należności pieniężnych mamy do czynienia z anulowaniem powstałej zaległości wraz z odsetkami i innymi należnościami ubocznymi lub samych odsetek i innych należności lub tylko innych należności ubocznych. Udzielenie ulgi w spłacie należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym w postaci umorzenia stanowi przysporzenie majątkowe dla dłużnika, bez względu na to czy ulga udzielana jest na wniosek dłużnika, czy z urzędu.

Zgodnie z powyższym umorzenie należności pieniężnych stanowi dla osoby fizycznej przychód podlegający opodatkowaniu i zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca ma obowiązek wystawić informację PIT-8C za dany rok w terminie do końca lutego roku następnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z późń. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że źródłami przychodów są inne źródła.

W świetle art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności”, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy i jednocześnie niekwalifikowane do żadnej z kategorii przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy.

Ponieważ w przepisie tym ustawodawca posługuje się pojęciem „nieodpłatnego świadczenia” to wobec jego niezdefiniowania w ustawie podatkowej odwołać się należy do stanowiska wyrażanego w tej mierze, a więc co do sposobu rozumienia tego pojęcia, w dotychczasowym orzecznictwie sądowym.

W uchwałach z dnia 18 listopada 2002 r. sygn. akt FPS 9/02 oraz z dnia 16 października 2006 r. sygn. akt FPS 1/06 Naczelny Sąd Administracyjny ustalił znaczenie tego terminu w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Naczelny Sąd Administracyjny uznał, iż na gruncie tej ustawy, termin „nieodpłatne świadczenie” ma „szerszy zakres niż w prawie cywilnym, obejmuje bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy”.

W uchwale z dnia 24 maja 2010 r. sygn. akt II FPS 1/10, Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził powyższe stanowisko uznając, że ma ono również zastosowanie do podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 18 października 2016 r. Rada Gminy w … podjęła uchwałę nr … w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych, mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie … lub jej jednostkom podległym.


W § 1 przytoczonej na wstępie uchwały zostały zdefiniowane następujące pojęcia:


  1. wierzyciela - rozumie się przez to Gminę … lub jej jednostki podległe,
  2. należności pieniężnej - rozumie się przez to nieuregulowaną w całości lub w części kwotę należności głównej, mającej charakter cywilnoprawny, przypadającej wierzycielowi np. z tytułu realizacji zawartych umów i porozumień lub świadczeń bezumownych, wraz z należnością uboczną tj. odsetkami za zwłokę i kosztami dochodzenia tych należności.
  3. dłużnika - rozumie się przez to, zarówno osobę fizyczną, osobę prawną jak i jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, w tym również przedsiębiorcę, zobowiązanego do uiszczenia na rzecz wierzyciela określonej należności pieniężnej mającej charakter cywilnoprawny,
  4. ulgi - rozumie się przez to umorzenie w całości lub w części, odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty spłaty należności pieniężnych, o których mowa w pkt 2,
  5. ważnego interesu dłużnika - rozumie się przez to indywidualną sytuację dłużnika, a w szczególności jego sytuację finansową lub majątkową, jak również gospodarczą, określoną według uznania przez podmioty wymienione w § 7.
  6. interesu publicznego - rozumie się przez to określoną sytuację w zakresie funkcjonowania Gminy … , a w szczególności sytuację budżetu gminy, w której udzielenie bądź nieudzielenie ulgi spowodować może niewykonanie planowanych dochodów, określoną według uznania przez podmioty wymienione § 7.
  7. ustawy - rozumie się przez to ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.).


Zgodnie z § 3 ust. 1 niniejszej uchwały, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające Gminie ... lub jej jednostkom podległym, na wniosek zobowiązanego, mogą być umarzane albo spłata może być odraczana lub rozkładana na raty, na zasadach określonych w niniejszej uchwale.

W § 5 uchwały zapisano, że zapisy § 3 stosuje się odpowiednio do umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty odsetek od należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie … lub jednostkom podległym oraz umarzania lub rozkładania na raty spłat innych należności ubocznych.

Zgodnie z § 6 ust. 1 niniejszej uchwały, należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające Gminie … lub jej jednostkom podległym, mogą być umarzane w całości z urzędu, w przypadku wystąpienia okoliczności wymienionych w art. 56 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

W § 6 ust. 2 zapisano, że w przypadku, gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, należności, o których mowa w ust. 1, mogą zostać umorzone tylko wtedy, gdy warunki umarzania są spełnione wobec wszystkich zobowiązanych.

W § 6 ust. 3 wskazano, że do umarzania z urzędu odsetek od należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie … lub jej jednostkom podległym oraz do umarzania z urzędu spłat innych należności ubocznych stosuje się odpowiednio przepisy § 6 ust. 1 i ust. 2 niniejszej uchwały.

Zgodnie z § 7 niniejszej uchwały do umarzania, odraczania terminów lub rozkładania na raty spłat należności, o których mowa w niniejszej uchwale, uprawniony jest Wójt Gminy … z zastrzeżeniem, że jeżeli wartość należności pieniężnej wraz z odsetkami nie przekracza równowartości kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, do umarzania, odraczania i rozkładania na raty spłat należności uprawnieni są kierownicy jednostek podległych Gminy w odniesieniu do należności przypadających tym jednostkom z tytułu świadczonych przez nie usług.

Zgodnie z § 8 uchwały, umorzenie należności oraz odroczenie terminu spłaty całości lub części należności albo rozłożenie płatności całości lub części należności na raty następuje w formie jednostronnego oświadczenia woli Wójta Gminy (kierownika jednostki) bądź obustronnego zawarcia umowy (ugody, porozumienia), na podstawie przepisów prawa cywilnego.

Na podstawie tej uchwały umarzane są należności przypadające Gminie … i jej jednostkom organizacyjnym takie jak np. czynsz dzierżawny gruntu, lokalu użytkowego, lokalu mieszkalnego, należności z tytułu dostawy wody i odprowadzania ścieków. Po zakończonym roku budżetowym osobom fizycznym, którym zostały umorzone zaległości wystawiane są informacje PIT-8C w terminie do końca lutego następnego roku.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że umorzenie należności pieniężnych takich jak czynsz dzierżawny gruntu, lokalu użytkowego, lokalu mieszkalnego, należności z tytułu dostawy wody i odprowadzania ścieków jest co do zasady tożsame ze spełnieniem na rzecz osoby fizycznej nieodpłatnego świadczenia. Należy bowiem zauważyć, iż w wyniku umorzenia należności z ww. tytułu osoba ta odnosi rzeczywistą korzyść, nie wydatkując środków, które byłaby zobowiązana wydatkować regulując należności pieniężne przypadające gminie lub jej jednostkom podległym.

W efekcie zwolnienia osoby z ponoszenia ww. wydatków następuje u niej trwały przyrost majątku. Zatem umorzenie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny stanowi dla tej osoby, co do zasady, przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy należności pieniężne były związane z działalnością gospodarczą osoby zobowiązanej do ich ponoszenia wówczas dla tej osoby stanowią przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, stosownie do art. 14 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Jednak w przedmiotowej sprawie należy mieć na uwadze rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 lutego 2017 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 380) w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu umorzenia należności pieniężnych związanych z użytkowaniem lokalu mieszkalnego. Dotyczy ono dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2017 r. Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia zarządzono zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodu (przychodu) z tytułu umorzenia, zgodnie z zasadami określonymi na podstawie art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, 1948, 1984 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 60 i 191) lub uchwałą, o której mowa w art. 59 ust. 3 tej ustawy:


  1. zaległej opłaty z tytułu czynszu najmu lokalu mieszkalnego;
  2. zaległej opłaty za dostawy do lokalu mieszkalnego energii, gazu, wody oraz za odbiór ścieków, odpadów i nieczystości ciekłych;
  3. odszkodowania za bezumowne korzystanie z lokalu mieszkalnego;
  4. odsetek od należności, o których mowa w pkt 1-3;
  5. nieregulowanych kosztów dochodzenia i egzekucji należności, o których mowa w pkt 1-4, w tym zasądzonych prawomocnym tytułem wykonawczym wraz z kosztami postępowania sądowego i egzekucyjnego.


W związku z powyższym stwierdzić należy, że umorzenie należności pieniężnych takich jak czynsz dzierżawny gruntu, lokalu użytkowego, lokalu mieszkalnego, należności z tytułu dostawy wody i odprowadzania ścieków stanowi przychód dla osób fizycznych, którym zostały umorzone. W sytuacji umorzenia należności pieniężnych związanych z użytkowaniem lokalu mieszkalnego oraz zaległych opłat za dostawy wody oraz odbiór ścieków, wymienionych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 lutego 2017 r. na podstawie którego zaniechano poboru podatku dochodowego od przychodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2017 r., nie powstaje obowiązek wystawienia informacji PIT-8C. Natomiast w stosunku do pozostałych należności cywilnoprawnych nieobjętych zaniechaniem, na podmiocie dokonującym ww. świadczeń spoczywa obowiązek wystawienia do końca lutego następnego roku podatkowego informacji PIT-8C dla osób fizycznych, które w wyniku tego umorzenia uzyskają przychód z innych źródeł.

Zgodnie bowiem z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj