Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.107.2017.1.BS
z 22 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2017 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 5 maja 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania gminnej spółce stacji wodociągowych i nowo wybudowanej stacji uzdatniania wody oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowaną inwestycją pn. „R.”– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 5 maja 2017 r, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania gminnej spółce stacji wodociągowych i nowo wybudowanej stacji uzdatniania wody oraz prawa do odliczenia podatku związanego z rozbudową i przebudową stacji uzdatniania wody.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie prrzyszłe.


Gmina (dalej: Gmina) jest jednostką samorządu terytorialnego będącą czynnym podatkiem podatku od towarów i usług. W związku ze wzrostem zapotrzebowania mieszkańców Gminy na zaopatrzenie w wodę Gmina planuje modernizację i rozbudowę istniejącej stacji uzdatniania wody wraz z budową dodatkowego ujęcia wód podziemnych (dalej: SUW).

Inwestycja o nazwie „R.” (dalej: inwestycja) będzie realizowana w latach 2017-2018. Obecnie Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie inwestycji ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku o przyznanie pomocy beneficjentom, Gmina zobligowana jest wystąpić do Ministra Finansów o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizowaną inwestycją i dostarczenie jej wraz z wnioskiem o płatność. Obecnie we wniosku podatek VAT został zaliczony do kosztów kwalifikowanych. Inwestycja jeszcze jest na etapie przygotowawczym, a planowany termin zakończenia przewiduje się w grudniu 2018 r.

Planowana inwestycja objęta jest „ Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (dalej RPOW), wpisuje się w dwa podstawowe cele PROW zrównoważony rozwój terytorialny obszarów wiejskich oraz zrównoważone gospodarowanie zasobami naturalnymi. Modernizacja gospodarki wodno-ściekowej ma na celu wyznaczenie kierunków wspólnych działań inwestycyjnych, których efekty przyczynią się do kompleksowego rozwoju całej Gminy.

Inwestycja zawiera dwa podstawowe działania tj. budowa przydomowych oczyszczalni ścieków oraz przebudowa i rozbudowa stacji uzdatniania wody w Gminie. Realizowana będzie z udziałem środków z Unii Europejskiej w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020” na operacje typu „Gospodarka wodno-ściekowa”, ze środków własnych.

Przedmiotem niniejszego wniosku jest zapytanie dot. prawa odliczenia VAT z faktur dokumentujących wydatki odnoszące się do inwestycji z zakresu działania „P. (dalej SUW)”.

Wykonanie modernizacji SUW będzie zrealizowane w ramach zadań własnych Gminy, tj. zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej – mieszkańców gminy takich jak zaopatrzenie w wodę zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2015 r., poz. 139, z późn. zm.).

Gmina zadanie własne realizuje za pośrednictwem Z. Spółka z o.o. (dalej Spółka z o.o.), której Gmina jest jedynym udziałowcem ze wskaźnikiem 100% udziałów. Spółka z o.o. powołana została w 2001 roku na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. f ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 1996 r. nr 13 poz. 74 z późn. zm.) oraz art. 9 i 12 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. nr 9 poz. 43 z późn. zm.). Przedmiotem działania Spółki jest gospodarka komunalna obejmująca w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Spółka jest uznawana za przedsiębiorcę publicznego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 i pkt 4 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi, a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców oraz podmiotem wewnętrznym w rozumieniu art. 18 Dyrektywy 2004/18/EC, bowiem w ramach prowadzonej działalności, realizuje m.in. usługi z zakresu zadań własnych swojego udziałowca – Gminy. Cała sieć wodociągowa Gminy, stacja uzdatniania wody i budynki hydroforni są obecnie, a nowo wybudowane pozostaną w przyszłości własnością Gminy. Ujęte są w ewidencji środków trwałych Gminy, a w celu realizacji zadań własnych Gmina udostępniła je do Spółki na zasadzie nieodpłatnego użyczenia. Wobec tego usługi w zakresie dostarczania wody w imieniu Gminy świadczy Z. Spółka z o. o, który jest odrębnym zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT. Z tego tytułu samodzielnie wystawia faktury, pobiera opłaty i rozlicza podatek VAT z Urzędem Skarbowym. Spółka jest wprawdzie spółką prawa handlowego, ale jej działalność nie jest ukierunkowana na osiąganie zysków z tytułu dostarczania wody mieszkańcom Gminy. Podstawowym celem istnienia Spółki jest realizacja zadań własnych samorządu, wynikających z ustaw i innych przepisów.

Planowana inwestycja objęta Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (dalej RPOW), będzie realizowana przez Gminę ze środków własnych oraz z dofinansowania z projektu PROW. Zatem beneficjentem środków z PROW będzie Gmina, a nie Spółka. Głównym celem przebudowy i rozbudowy SUW jest zapewnienie odbiorcom dostarczenia wody w odpowiedniej ilości, ciśnieniu i jakości oraz zwiększenia niezawodności funkcjonowania przedmiotowych obiektów poprawy właściwości funkcjonalno- użytkowych.

W celu modernizacji SUW Gmina będzie dokonywać zakupów usług inwestycyjnych od podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego typu pracami budowlanymi. Podmioty te będą czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, a co za tym idzie, nabycie od nich usług zostanie udokumentowane fakturami, z których będzie wynikał podatek VAT w stawce 23%.

Po zakończeniu inwestycji właścicielem modernizowanej i rozbudowywanej stacji uzdatniania wody będzie w dalszym ciągu Gmina, a Spółka tak jak dotychczas będzie z niej korzystać do własnej działalności, do jakiej została przez Gminę powołana na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia przez Gminę.

Udzielnie prawa Spółce do nieodpłatnego korzystania z sieci wodociągowej na podstawie umowy użyczenia stanowi dla Gminy czynność wykonywaną w ramach działalności Gminy. Gminna Spółka z o.o. na podstawie umowy użyczenia jest i będzie zobowiązana do bezpośredniego świadczenia na rzecz poszczególnych mieszkańców usług dostarczania wody i ich rozliczania. Odpłatność za te usługi stanowi bezpośrednio przychód Spółki.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy nieodpłatne przekazanie gminnej spółce stacji wodociągowych i nowo wybudowanej stacji uzdatniania wody jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT?
  2. Czy Gmina będzie miała możliwość odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur wystawionych na Gminę dokumentujących realizację zadań z zakresu mającej nastąpić rozbudowy i przebudowy stacji uzdatniania wody (SUW) ?


Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania 1 – nieodpłatne użyczenie sieci wodociągowej dla gminnej Spółki z o.o. ze 100% udziałem Gminy nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w świetle przepisu art. 8 ust. 2 pkt 2, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT należnym.

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego może działać w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016, poz. 710 z późn. zm), czyli jako podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Może też działać, jako podmiot niebędący podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, czyli organ władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla których realizacji został powołany, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Działalnością gospodarczą na gruncie przepisów ustawy o VAT jest m.in. wszelka działalność usługodawców, o czym stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W związku z tym, podatnikiem jest podmiot, który zajmuje się w sposób samodzielny świadczeniem usług.

Zdaniem Gminy nieodpłatne przekazanie przez Gminę na zasadzie użyczenia stacji wodociągowych przebudowanych i zmodernizowanych oraz nowo wybudowanych jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy). Zaś formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa. Taką ustawą jest ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. 2011 Nr 45 poz. 236), która w art. 2 stanowi, że gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. W myśl art. 9 ust. 1 tejże ustawy, jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek. W szczególności, podmiotem takim jest Z. Spółka z o.o. jako spółka z 100% udziałowcem samorządowym.

W myśl art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Aby daną czynność uznać za odpłatną muszą być spełnione łącznie obydwie przesłanki. Wystarczy, że jedna z przesłanek nie zostanie spełniona, czynności takiej nie można uznać za czynność odpłatną podlegającą opodatkowaniu. Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie Spółce do użytkowania SUW, nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu, gdyż świadczenie to odbywa się w związku z wykonywaniem przez Gminę działalności we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych. Zatem czynność przekazania w nieodpłatne użyczenie przedmiotowej inwestycji Spółce, która wykonuje zadania Gminy, nie stanowi nieodpłatnego świadczenia usług zrównanego z odpłatnym świadczeniem usług, na gruncie art. 8 ust. 2 ustawy.

Zatem nieodpłatne przekazanie do użytkowania sieci wodociągowej jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W odniesieniu do pytania 2, zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z inwestycją SUW, gdyż wymieniona inwestycja nie będzie wykorzystywana bezpośrednio do celów zarobkowych przez Gminę, nie jest związana z działalnością gospodarczą Gminy, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z przepisami, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy tego odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ale towary i usługi nabyte w celu realizacji zadania inwestycyjnego SUW nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych prowadzonych bezpośrednio przez Gminę, lecz przez Spółkę. Spółka jest odrębnym pod Gminy zarejestrowanym podatnikiem VAT i to ona wykonuje bezpośrednio czynności odpłatnego dostarczania wody do mieszkańców Gminy.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządowy zaś stosownie do art. 2 ust. 1 ww. ustawy gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Z kolei art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W celu wykonywania zadań własnych gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami w tym organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy). W szczególności, podmiotem takim jest Spółka, jako spółka z 100% udziałowcem samorządowym.

Mimo tego, że działalność Spółki nie jest ukierunkowana na zysk i najprawdopodobniej, zadania dostarczania wody po koszcie własnym tj. bez osiągania zysku nie podjąłby się żaden podmiot prywatny ukierunkowany na osiąganie zysku to na gruncie ustawy o VAT istotne jest, który podmiot jest podatnikiem VAT zarejestrowanym i wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu w ramach działalności gospodarczej. Wprawdzie odpłatna dostawa wody mieszkańcom uzasadnia pośredni związek tych zakupów z czynnościami opodatkowanymi realizowanymi przez Gminę, tj. dostawą wody realizowanymi przez Spółkę z o.o. w imieniu Gminy, to zdaniem Gminy w tym kontekście nie ma to znaczenia.

Spółka jest odrębnym podatnikiem VAT samodzielnie i bezpośrednio będzie dokonywać odpłatnej dostawy wody, wystawia faktury, rozlicza podatek VAT.

Gmina również, jako jednostka samorządowa jest podatnikiem VAT, ale nieodpłatnie udostępni SUW Spółce. W związku z tym Gmina, dokonując zakupów towarów i usług związanych z realizacją inwestycji SUW, nie będzie wykonywać tych czynności do działalności gospodarczej i nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, o którymi mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Poza tym od momentu rozpoczęcia inwestycji SUW do momentu jej faktycznego udostępnienia na podstawie umowy użyczenia nie będzie ona wykorzystywana przez Gminę w działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (gdyż obecnie jest nieodpłatnie eksploatowana przez Spółkę). W tej sytuacji nabywając towary i usługi celem wytworzenia inwestycji w celu jej nieodpłatnego udostępnienia Z. Spółka z o.o., Gmina nie będzie nabywać ich do własnej działalności gospodarczej, lecz do wykonywania zadań własnych Gminy. Zatem w tym przypadku nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, lecz w charakterze organu władzy, o którym mowa jest w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15ust. 1, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W związku z tym istotne dla odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia towarów i usług jest spełnienie łącznie dwóch następujących warunków:


  1. Posiadanie statusu podatnika VAT,
  2. Wykorzystywanie nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zdaniem Gminy w przypadku realizacji inwestycji SUW jeden z tych warunków dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony tj. nabyte towary i usługi nie będą przez Gminę wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Gmina planując inwestycje w zakresie SUW wie, że obecnie cała sieć wodociągowa jest i będzie w przyszłości nieodpłatnie używana przez gminną Spółkę z o.o., która w imieniu Gminy realizuje zadania w zakresie zaopatrzenia mieszkańców w wodę. Przebudowa stacji uzdatniania wody odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego. Gmina wykonując to zadanie działać będzie, jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Prawo zaś do odliczenia podatku VAT powstaje w momencie ponoszenia wydatków udokumentowanych otrzymanymi fakturami z wykazanym na nich podatkiem VAT, tj. wówczas gdy podatek, który podlega odliczeniu, staje się wymagalny (art. 167 Dyrektywy 2006/112/WE).


Zatem w momencie nabywania usług modernizacji i przebudowy SUW Gmina nie będzie:


  1. podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem inwestycja jest realizowana przez Gminę w ramach władztwa publicznego zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym,
  2. nabywane usługi dotyczące inwestycji SUW nie są związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, gdyż:


  • sieć wodociągowa przekazana nieodpłatnie w ramach użyczenia gminnej Spółce z o.o. nie stanowi odpłatnego świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu VAT (art. 8 ust.2) i nie jest przekazana w ramach działalności gospodarczej Gminy, ale w ramach działalności zadań własnych Gminy,
  • czynności dostawy wody za odpłatnością dokonuje Spółka - odrębny podatnik VAT, a nie Gmina.


W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „M.”, co oznacza, że podatek VAT zawarty w fakturach zakupu będzie kosztem kwalifikowanym inwestycji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, to oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj