Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.105.2017.2.AK
z 8 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2017 r. (data wpływu 30 marca 2017r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 kwietnia 2017r. (data wpływu 27 kwietnia 2017r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT szkoleń z metodyki inwestowania w nieruchomości – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT szkoleń z metodyki inwestowania w nieruchomości.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 kwietnia 2017r. (data wpływu 27 kwietnia 2017r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego oraz o adres elektroniczny do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

… Sp. z o.o. Sp. komandytowa jest polskim rezydentem podatkowym, czynnym podatnikiem VAT. Jest to spółka z sektora usługowego, zajmująca się przede wszystkim organizacją oraz przeprowadzaniem szkoleń oraz warsztatów.

Działalność Spółki obejmuje swoim zakresem przede wszystkim szkolenia z zakresu inwestycji na rynku nieruchomości. Unikalny program nauczania, przedstawia jak wybrać, kupić, wyremontować nieruchomość, a następnie sprzedać ją z zyskiem. Działalność Spółki polega nie tylko na przeprowadzeniu szkoleń, ale ma ona na celu pomoc w planowaniu procesu inwestycyjnego, wyborze najkorzystniejszej inwestycji, wyborze sposobu finansowania i w negocjacjach warunków, zakupie nieruchomości, doradztwie w zakresie podniesienia wartości rynkowej, remoncie, pomocy w poszukiwaniu klienta lub najemcy.

Wobec powyższego należy uznać, iż celem programu szkoleniowego jest kompleksowe doradztwo oraz wsparcie w zakresie specjalistycznej wiedzy prawnej, podatkowej i ekonomiczniej dotyczącej inwestowania w nieruchomości. Spółka świadczy także m.in. usługi coachingowe, usługi szkoleniowe z uwzględnieniem osób zamieszkujących za granicą oraz organizuje krótkie specjalistyczne szkolenia w zakresie inwestowania w nieruchomości.

Ponadto Spółka zajmuje się działalnością w zakresie obsługi rynku nieruchomości, wynajmu i dzierżawy, robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków lub budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej, działalnością wydawniczą, filmową, nagrań video, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych, finansową działalnością usługową oraz wspomagającą te usługi.

W związku z prowadzoną przez siebie działalnością Wnioskodawca planuje uzyskać akredytację, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek i ośrodków prowadzących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych na podstawie art. 68b ust. 9 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty. Akredytacja stanowiłaby potwierdzenie spełniania określonych wymogów i zapewniania wysokiej jakości prowadzonego kształcenia. Wnioskodawca uważa bowiem, iż spełnia on takie wymogi jak wdrażanie i upowszechnianie nowatorskich rozwiązań programowo-metodycznych i organizacyjnych, mających wpływ na jakość prowadzonego kształcenia.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca stoi jednakże na stanowisku, iż świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz mieści się w zakresie dyspozycji art. 2 ust. 3a ustawy o systemie oświaty, tj. „placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych”. W związku z powyższym Wnioskodawca jest na etapie planowania uzyskania akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, niezbędnej do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Nabyte w trakcie przedmiotowych szkoleń umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, aczkolwiek w szkoleniach uczestniczą także osoby, które dopiero planują inwestycje na rynku nieruchomości i zamierzają poprzez uczestnictwo w szkoleniach zdobyć niezbędną wiedzę w tym zakresie. Wiedza uzyskiwana podczas warsztatów wiąże się bezpośrednio z różnymi zawodami związanymi z inwestycjami i obrotem nieruchomościami, takimi jak agent nieruchomości, pośrednik w nabyciu nieruchomości, doradca do spraw nieruchomości czy rzeczoznawca majątkowy, a w szczególności zaś ma za zadanie przygotować kursanta do podejmowania samodzielnych decyzji i inwestycji związanych z nieruchomościami.

Świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Usługi objęte zakresem pytania nie będą finansowane ze środków publicznych. Wnioskodawca nie posiada dokumentacji potwierdzającej, iż źródłem finansowania usług będących przedmiotem wniosku są środki publiczne. Wnioskodawca będzie zapewniał kompleksowe szkolenia (sala, materiały, wykłady).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy organizowane i prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia z metodyki inwestowania w nieruchomości, których celem jest umożliwienie ich uczestnikom zdobycia wiedzy teoretycznej oraz praktycznej przydatnej do wykonywania różnych zawodów związanych z inwestycjami oraz obrotem nieruchomościami, będą szkoleniami zaliczanymi do usług kształcenia zawodowego oraz usług przekwalifikowania zawodowego, nie będąc jednocześnie usługami wskazanymi w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT, a tym samym po uzyskaniu akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, szkolenia z metodyki inwestowania w nieruchomości, których celem jest umożliwienie ich uczestnikom zdobycia wiedzy teoretycznej oraz praktycznej przydatnej do wykonywania różnych zawodów związanych z inwestycjami oraz obrotem nieruchomościami, będą szkoleniami zaliczanymi do usług kształcenia zawodowego oraz usług przekwalifikowania zawodowego, nie będąc jednocześnie usługami wskazanymi w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT, a tym samym po uzyskaniu akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (dalej: o VAT), co do zasady opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wskazano, iż przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...), zaś zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Zgodnie zaś z art. 43 ust. 1 pkt 29b ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, zwalnia się z podatku VAT usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zatem kluczowe staje się uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy kształcenie polegające m.in. na przeprowadzaniu warsztatów i szkoleń z zakresu inwestowania na rynku nieruchomości, będzie mogło korzystać ze zwolnienia z podatku VAT w oparciu o wskazaną powyżej podstawę prawną. Kwestia ta wymaga rozstrzygnięcia, czy zostaną spełnione przesłanki wskazane w przedmiotowych przepisach, a zatem czy szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę będą stanowiły usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, przy jednoczesnym założeniu, iż Wnioskodawca uzyska na przedmiotowe szkolenia akredytację w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty.

Wobec powyższego istotne jest ustalenie, czy zaistniały przesłanki umożliwiające skorzystanie ze wskazanego zwolnienia z podatku VAT, czyli określenie zakresu pojęcia „kształcenia zawodowego”, jak również „przekwalifikowania zawodowego”. Krajowe przepisy z zakresu podatku VAT nie definiują pojęć „kształcenie zawodowe” i „przekwalifikowanie zawodowe”. W dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 dnia 17 października 2005r. (Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r.), ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG (zastąpiona przez Dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 roku) w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Powyższe oznacza iż przepisy rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stały się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Przepis art. 44 rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania.

Zgodnie z tą regulacją, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w Dyrektywie 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Nie ma zaś znaczenia czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania.

Biorąc pod uwagę powyższe rozważania należy przyjąć, że w ramach pojęcia „usługi kształcenia zawodowego” mieszczą się usługi polegające na organizowaniu i prowadzeniu warsztatów i szkoleń z metodyki inwestowania w nieruchomości, których celem jest umożliwienie ich uczestnikom zdobycia wiedzy teoretycznej oraz praktycznej przydatnej do wykonywania różnych zawodów związanych z inwestycjami oraz obrotem nieruchomościami, takimi jak agent nieruchomości, pośrednik w nabyciu nieruchomości, doradca do spraw nieruchomości czy rzeczoznawca majątkowy, w szczególności zaś ma za zadanie przygotować kursanta do podejmowania samodzielnych decyzji i inwestycji związanych z nieruchomościami.

Warsztaty i szkolenia poprzez naukę unikalnych metod inwestowania umożliwiają usystematyzowanie i ustandaryzowanie procesu inwestowania, a tym samym podniesienie wydajności i zwiększenie efektywności podejmowanych działań. W pojęciu tym mieszczą się także usługi polegające na organizowaniu i prowadzeniu szkoleń z metodyki zarządzania inwestycją, której celem jest umożliwienie ich uczestnikom dokształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie nieruchomości oraz uaktualnienie, usystematyzowanie i rozwijanie wiedzy dotyczącej przedmiotowej branży dla celów zawodowych.

Równocześnie należy przyjąć, iż także w ramach pojęcia „usług przekwalifikowania zawodowego” mieszczą się usługi polegające na organizowaniu i prowadzeniu warsztatów i szkoleń z metodyki inwestowania w nieruchomości, których celem jest umożliwienie ich uczestnikom zdobycia wiedzy teoretycznej oraz praktycznej przydatnej do wykonywania różnych zawodów związanych z inwestycjami oraz obrotem nieruchomościami.

Drugim koniecznym warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest uzyskanie tzw. akredytacji dla prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń dotyczących inwestycji w nieruchomości w oparciu o ustawę z dnia 7 września1991r. o systemie oświaty.

Rozważając tę kwestię należy wskazać, iż zgodnie z art. 68b ust. 1w związku z art. 68b ust. 8 przedmiotowej ustawy, podmioty prowadzące działalność oświatową w rozumieniu art. 83a ust. 2 wskazanej ustawy, mogą uzyskać akredytację, stanowiącą potwierdzenie spełniania określonych wymogów i zapewniania wysokiej jakości kształcenia, przy czym akredytacja może obejmować całość lub część prowadzonego kształcenia. Akredytację mogą uzyskać podmioty publiczne i niepubliczne prowadzące placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego (z uwzględnieniem ustawowych zastrzeżeń) w formach pozaszkolnych. Przyznaje ją kurator oświaty właściwy dla siedziby placówki lub ośrodka, w drodze decyzji administracyjnej wydawanej po przeprowadzeniu przez zespół powołany przez kuratora oświaty oceny działalności danej placówki lub ośrodka w zakresie m.in. zapewnienia bazy wyposażonej w środki dydaktyczne, zatrudniania wykwalifikowanej kadry, opracowania i udostępniania materiałów metodyczno-dydaktycznych.

Wnioskodawca zakłada, iż będąc podmiotem prowadzącym działalność oświatową zgodnie z art. 83a ust. 2 przedmiotowej ustawy, oraz w jej ramach prowadząc szkolenia spełniające warunki do przyznania akredytacji kuratora oświaty, uzyska decyzję administracyjną przyznającą akredytację na prowadzone szkolenia z zakresu inwestowania w nieruchomości.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie m.in. w:

  • indywidualnej interpretacji prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 9 stycznia 2012r., sygn. IPPP1/443-1511/11-2/AS: „Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia”.
  • indywidualnej interpretacji prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 13 stycznia 2012r., sygn. IBPP1/443-1601/11/ES: „Równocześnie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT zwalnia się z podatku VAT usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. W związku z powyższym ustalenie, czy Wnioskodawca we wskazanym zdarzeniu przyszłym będzie mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT w oparciu o wskazaną powyżej podstawę prawną wymaga rozstrzygnięcia, czy będzie spełniał przesłanki wskazane w przedmiotowych przepisach, a to, czy szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę będą stanowiły usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, przy jednoczesnym założeniu, iż Wnioskodawca uzyska na przedmiotowe szkolenia akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.
  • indywidualnej interpretacji prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 14 września 2011r., sygn. IPPP2/443-776/11-4/KOM: „Jak słusznie zauważył Wincenty Okoń w „Nowym słowniku pedagogicznym” istotą kształcenia zawodowego jest kształcenie umożliwiające opanowanie wiedzy związanej z wybranymi zawodami i zawodami pokrewnymi, opanowanie metod, środków i form pracy zawodowej, rozwinięcie zainteresowań i uzdolnień potrzebnych w związku z wykonywaniem zawodu oraz przyzwyczajenie do ciągłego podnoszenia kwalifikacji. Biorąc pod uwagę powyższe przyjąć należy, że w ramach pojęcia kształcenia zawodowego mieści się zdobywanie wiedzy i umiejętności koniecznych do wykonywania określonego zawodu, jak również późniejsze rozwijanie tej wiedzy i tych umiejętności (…) świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem szkolenia te pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób szkolących się i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, organizowane i prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia z metodyki inwestowania w nieruchomości, których celem jest uniemożliwienie uczestnikom zdobycia wiedzy teoretycznej oraz praktycznej przydatnej do wykonywania różnych zawodów związanych z inwestycjami oraz obrotem nieruchomości, będą szkoleniami zaliczanymi do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, nie będąc jednocześnie usługami wskazanymi w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT. Uwzględniając zaś okoliczność, iż przedmiotowe szkolenia będą objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, którą to akredytację Wnioskodawca zamierza uzyskać, to na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o VAT, przedmiotowe usługi szkoleniowe będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2018., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

Należy zaznaczyć, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 listopada 2009r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Nadto w tym miejscu należy wskazać, iż w myśl 68a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016r., poz. 1943, z późn. zm.), kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego, z zastrzeżeniem ust. 2.

Stosownie zaś do art. 68b ust. 1, placówki i ośrodki, o których mowa w art. 68a ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, prowadzące kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, mogą uzyskać akredytację, stanowiącą potwierdzenie spełniania określonych wymogów i zapewniania wysokiej jakości prowadzonego kształcenia. Akredytacja może obejmować całość lub część prowadzonego kształcenia.

Art. 68b ust. 2 ww. ustawy o systemie oświaty stanowi, iż akredytację przyznaje kurator oświaty właściwy dla siedziby placówki lub ośrodka, w drodze decyzji administracyjnej wydawanej po przeprowadzeniu przez zespół powołany przez kuratora oświaty oceny działalności danej placówki lub ośrodka w zakresie określonym w ust. 3.

Natomiast w myśl art. 68b ust. 3 ww. ustawy o systemie oświaty akredytację może uzyskać placówka lub ośrodek, które:

  1. zapewniają bazę wyposażoną w środki dydaktyczne;
  2. zatrudniają wykwalifikowaną kadrę;
  3. opracowują i udostępniają materiały metodyczno-dydaktyczne.

Przepisy ust. 1-7 stosuje się również do placówek niepublicznych prowadzonych zgodnie z przepisami rozdziału 8, działalności oświatowej, o której mowa w art. 83a ust. 2, a także instytucji rynku pracy, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, prowadzących działalność edukacyjno-szkoleniową (art. 68b ust. 8 ustawy o systemie oświaty).

W związku z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy organizowane przez Spółkę szkolenia z metodyki inwestowania w nieruchomości będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy.

Mając na uwadze okoliczności sprawy oraz ww. przepisy, stwierdzić należy, iż w związku z tym, że Wnioskodawca nie jest jednostką działającą w ramach systemu oświaty ani uczelnią, czy też jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk czy jednostką badawczo-rozwojową, usługi szkoleniowe świadczone przez Zainteresowanego nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a i lit. b ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Należy więc przeanalizować, czy w rozpatrywanej sprawie są spełnione przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia świadczonych usług, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. W pierwszej kolejności więc należy ustalić, czy szkolenia objęte zakresem pytania stanowią usługi kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego.

Wnioskodawca wskazał, iż działalność Spółki obejmuje swoim zakresem przede wszystkim szkolenia z zakresu inwestycji na rynku nieruchomości. Działalność Spółki polega nie tylko na przeprowadzeniu szkoleń, ale ma ona na celu pomoc w planowaniu procesu inwestycyjnego, wyborze najkorzystniejszej inwestycji, wyborze sposobu finansowania i w negocjacjach warunków, zakupie nieruchomości, doradztwie w zakresie podniesienia wartości rynkowej, remoncie, pomocy w poszukiwaniu klienta lub najemcy. Nabyte w trakcie przedmiotowych szkoleń umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, aczkolwiek w szkoleniach uczestniczą także osoby, które dopiero planują inwestycje na rynku nieruchomości i zamierzają poprzez uczestnictwo w szkoleniach zdobyć niezbędną wiedzę w tym zakresie. Wiedza uzyskiwana podczas warsztatów wiąże się bezpośrednio z różnymi zawodami związanymi z inwestycjami i obrotem nieruchomościami.

Stwierdzić zatem należy, iż w niniejszej sprawie prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia będą spełniały definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, jednakże nie jest to wystarczające dla skorzystania ze zwolnienia od podatku, gdyż równocześnie musi być spełniona jedna z pozostałych przesłanek wskazanych w tym przepisie, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Zainteresowany w opisie sprawy podał, iż świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz nie będą finansowane ze środków publicznych. Zatem stwierdzić należy, iż przedmiotowe szkolenia nie będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i c. Wnioskodawca planuje natomiast uzyskać akredytację w rozumieniu przepisowo systemie oświaty na szkolenia będące przedmiotem wniosku.

Tym samym należy wskazać, że wówczas zostanie spełniona przesłanka wynikająca z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją.

W konsekwencji stwierdzić należy, iż jeżeli Wnioskodawca uzyska akredytację – w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty - dla organizowanych szkoleń z metodyki inwestowania w nieruchomości, to świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w ramach prowadzonych szkoleń będą korzystać ze zwolnienia od podatku, gdyż Wnioskodawca spełni warunek uprawniający do takiego zwolnienia, określony w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, że skoro organizowane i prowadzone przez niego szkolenia z metodyki inwestowania w nieruchomości będą szkoleniami zaliczanymi do usług kształcenia zawodowego oraz usług przekwalifikowania zawodowego, nie będąc jednocześnie usługami wskazanymi w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT, jak również uwzględniając okoliczność, iż przedmiotowe szkolenia będą objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, którą to akredytację Wnioskodawca zamierza dla przedmiotowych szkoleń uzyskać, to na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy, przedmiotowe usługi szkoleniowe będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie powołanych przez Zainteresowanego interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj