Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.37.2017.1.APO
z 27 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 21 marca 2017 r. (data wpływu 28 marca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy wpłaty od uczestników szkolenia stanowią przychody podlegające opodatkowaniu, a równoważne im koszty stanowią koszty uzyskania przychodów (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2017 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy wpłaty od uczestników szkolenia stanowią przychody podlegające opodatkowaniu, a równoważne im koszty stanowią koszty uzyskania przychodów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również: „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie edukacji i doradztwa. Księgi rachunkowe prowadzi w oparciu o ustawę o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Działalnością główną Spółki jest edukacja tj. organizowanie i przeprowadzanie szkoleń oraz doradztwo. W prowadzonej działalności między innymi realizowane są projekty finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020 (RPO) oraz Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój na lata 2014-2020 (POWER).

Na warunkach określonych w umowach na realizację projektów w ramach RPO oraz POWER, instytucje pośredniczące/wdrażające przyznają dofinansowanie w formie dotacji na realizację projektu w wartości stanowiącej nie więcej niż 95% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Finansowanie powyższych projektów odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego (85% kosztów kwalifikowanych) i ewentualne finansowanie z budżetu państwa lub innych źródeł przyznawane Beneficjentowi przez właściwą instytucję. Minimalny wkład własny Spółki jako % wydatków kwalifikowanych wynosi 5%. Realizacja projektów nie prowadzi do powstania bądź zwiększenia sprzedaży opodatkowanej zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników projektu jak również w ramach całej prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca od 1 listopada 2016 r. do 30 kwietnia 2019 r. realizuje projekt „A” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego dla osi priorytetowej: XI Wzmocnienie potencjału edukacyjnego dla działania: 11.4. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych osób dorosłych dla poddziałania: 11.4.3. Kształcenie ustawiczne - konkurs. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 85% wartości projektu a 15 % wartości projektu stanowi wkład własny.

W ramach realizacji projektu każdy uczestnik będzie miał możliwość udziału w wybranym przez siebie szkoleniu w zakresie kompetencji językowych, kończącym się otrzymaniem certyfikatu zewnętrznego potwierdzającego zdobycie określonego poziomu biegłości językowej bądź w szkoleniu w zakresie umiejętności ICT kończącym się certyfikatem zewnętrznym potwierdzającym zdobycie określonych kompetencji kluczowych. Projekt ma na celu wzrost kompetencji kluczowych u osób z województwa X w wieku 25 lat i więcej, pracujących, należących do grup wykazujących największą lukę kompetencyjną i posiadających największe potrzeby w dostępie do edukacji i należących do jednej z grup: osoby po 50 roku życia; kobiety (szczególnie powracające na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dziecka); osoby o niskich kwalifikacjach; osoby niepełnosprawne; osoby mieszkające na terenach wiejskich, które z własnej inicjatywy zainteresowane są nabyciem, uzupełnieniem lub podwyższeniem kompetencji w obszarze umiejętności ICT lub znajomości języków obcych poprzez udział w szkoleniu komputerowym lub językowym. Udział w egzaminie na zakończenie szkolenia stanowi element obligatoryjny dla uczestników projektu. Egzaminy zewnętrzne zaplanowane są dla wszystkich uczestników projektu biorących udział w szkoleniach językowych i komputerowych, jednak do egzaminu zostaną dopuszczone tylko osoby, których frekwencja na realizowanych w ramach projektu zajęciach językowych nie była niższa niż 80%. Na koszt egzaminów zewnętrznych składa się: wynajem sali egzaminacyjnej, formularze egzaminacyjne, koszt pracy egzaminatorów (podczas trwania egzaminów i ich oceniania), koszt wydania certyfikatów. Koszt organizacji egzaminów został oszacowany w oparciu o rozeznanie rynku i stanowi on uśrednienie kosztu egzaminu dla wszystkich poziomów zaawansowania.

Cała wartość projektu wynosi 4.799.890,61 zł, w tym kwota dofinansowania ze środków europejskich 4.079.907,01 zł, wkład własny 719.983,60 zł. Wkład własny stanowi źródło finansowania egzaminów zewnętrznych. Wnoszony jest w formie finansowej przez Spółkę i przez uczestników projektu. Wkład własny na finansowanie egzaminów na zakończenie szkoleń komputerowych finansowany przez Spółkę wynosi 313.911,79 zł i wkład własny uczestników projektu 46.080 zł. Wysokość wkładu własnego na finansowanie egzaminów po zakończeniu szkoleń językowych wynosi dla Spółki 257.271,81 zł oraz dla uczestników projektu 102.720 zł. Każdy uczestnik projektu będzie zobligowany do wniesienia opłaty za egzamin w wysokości 80 zł brutto i wnoszony jest w formie zapłaty przelewem na konto projektu. Opłata egzaminacyjna w wysokości 80 zł wnoszona przez uczestnika projektu jest udokumentowana fakturą sprzedaży VAT ze stawką podatku VAT zwolniony. Wnoszone przez uczestników projektu opłaty egzaminacyjne w wysokości 80 zł stanowią przychód podatkowy Spółki a równoważne im koszty stanowią koszty podatkowe Spółki.

Cały zaplanowany koszt egzaminu językowego dla jednej osoby wynosi 450 zł (450 zł x 1284 os. = 577.800 zł). Z tego, 62,30% stanowi wkład własny Spółki i uczestników projektu a 37,70% dofinansowania ze środków europejskich.

Natomiast, cały koszt szkolenia językowego wraz z egzaminem, który dla 1284 os. tj. uczestników projektu wynosi 2.019.577,92 zł, to udział finansowy wynosi: 17,83% stanowi wkład własny Spółki i uczestników projektu oraz 82,17% dofinansowania ze środków europejskich.

Cały zaplanowany koszt egzaminu komputerowego dla jednej osoby wynosi 800 zł (800 zł x 576 os. = 460.800 zł), z tego, 78,12% stanowi wkład własny Spółki i uczestników projektu a 21,88% dofinansowania ze środków europejskich.

Natomiast, cały koszt szkolenia komputerowego wraz z egzaminem, który dla 576 os. tj. uczestników projektu wynosi 2.154.240 zł, to udział finansowy wynosi: 16,71% stanowi wkład własny Spółki i uczestników projektu oraz 83,29% dofinansowania ze środków europejskich.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane przychody są przychodami podatkowymi zgodnie z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a równoważne im koszty są kosztami podatkowymi Spółki zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „ustawa o pdop”), przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Natomiast, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o pdop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zdaniem Spółki, uzyskane od uczestników projektu wpłaty na przeprowadzenie egzaminów należy potraktować jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, a koszty na których pokrycie służą powyższe wpłaty, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), w swej konstrukcji nie zawiera definicji przychodów, a jedynie otwarty katalog przychodów podatkowych. Jednocześnie, enumeratywnie wylicza kategorie wpływów pieniężnych, które nie stanowią przychodów podatkowych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o pdop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o pdop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W związku z tym, że art. 12 ust. 3 ustawy o pdop, mówi o przychodach „związanych” z działalnością gospodarczą, należy stwierdzić, że chodzi o wszystkie te przychody, które nie powstałyby, gdyby podatnik nie prowadził działalności gospodarczej. Ustawodawca wyraźnie bowiem wskazał, że dla zakwalifikowania danych przychodów do źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza, wystarczy, że będą one związane z taką działalnością, a więc pomiędzy jej wykonywaniem, a powstaniem takiego przychodu powinien istnieć związek przyczynowo - skutkowy, tzn. wszelkie przychody, których przyczyną powstania jest prowadzenie przez podatnika działalności gospodarczej są przychodami związanymi z działalnością gospodarczą.

O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa osoby prawnej. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Natomiast, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o pdop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o pdop), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, bądź zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie edukacji i doradztwa. Działalnością główną Spółki jest edukacja tj. organizowanie i przeprowadzanie szkoleń oraz doradztwo. W prowadzonej działalności między innymi realizowane są projekty finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020 (RPO) oraz Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój na lata 2014-2020 (POWER). Na warunkach określonych w umowach na realizację projektów w ramach RPO oraz POWER, instytucje pośredniczące/wdrażające przyznają dofinansowanie w formie dotacji na realizację projektu w wartości stanowiącej nie więcej niż 95% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Finansowanie powyższych projektów odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego (85% kosztów kwalifikowanych) i ewentualne finansowanie z budżetu państwa lub innych źródeł przyznawane Beneficjentowi przez właściwą instytucję. Minimalny wkład własny Spółki jako % wydatków kwalifikowanych wynosi 5%. Wnioskodawca od 1 listopada 2016 r. do 30 kwietnia 2019 r. realizuje projekt „A” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego dla osi priorytetowej: XI Wzmocnienie potencjału edukacyjnego dla działania: 11.4. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych osób dorosłych dla poddziałania: 11.4.3. Kształcenie ustawiczne - konkurs. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 85% wartości projektu a 15 % wartości projektu stanowi wkład własny. W ramach realizacji projektu każdy uczestnik będzie miał możliwość udziału w wybranym przez siebie szkoleniu w zakresie kompetencji językowych, kończącym się otrzymaniem certyfikatu zewnętrznego potwierdzającego zdobycie określonego poziomu biegłości językowej bądź w szkoleniu w zakresie umiejętności ICT kończącym się certyfikatem zewnętrznym potwierdzającym zdobycie określonych kompetencji kluczowych. Udział w egzaminie na zakończenie szkolenia stanowi element obligatoryjny dla uczestników projektu. Egzaminy zewnętrzne zaplanowane są dla wszystkich uczestników projektu biorących udział w szkoleniach językowych i komputerowych, jednak do egzaminu zostaną dopuszczone tylko osoby których frekwencja na realizowanych w ramach projektu zajęciach językowych nie była niższa niż 80%. Na koszt egzaminów zewnętrznych składa się: wynajem sali egzaminacyjnej, formularze egzaminacyjne, koszt pracy egzaminatorów (podczas trwania egzaminów i ich oceniania), koszt wydania certyfikatów. Koszt organizacji egzaminów został oszacowany w oparciu o rozeznanie rynku i stanowi on uśrednienie kosztu egzaminu dla wszystkich poziomów zaawansowania. Wkład własny stanowi źródło finansowania egzaminów zewnętrznych. Wnoszony jest w formie finansowej przez Spółkę i przez uczestników projektu. Każdy uczestnik projektu będzie zobligowany do wniesienia opłaty za egzamin przelewem na konto projektu.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym wpłaty uzyskane przez Spółkę od uczestników projektu z tytułu odpłatności za egzaminy stanowią jej przychody podatkowe. Natomiast, wydatki na pokrycie których przeznaczone zostaną powyższe wpłaty, o ile będą spełniały przesłanki wskazane w art. 15 ust. 1 ustawy o pdop, i nie zostały ujęte w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 16 ust. 1 tej ustawy, stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów.

Reasumując, stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, że w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj