Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1738/11/JP
z 9 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1738/11/JP
Data
2012.02.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony


Istota interpretacji
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w miesiącu otrzymania faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę sezonowego sztucznego lodowiska, faktur dokumentujących zakup łyżew, faktur za media (energia elektryczna, woda), faktury za zakup suszarki i ostrzałki do łyżew oraz faktur za wypożyczenie maszyny do czyszczenia powierzchni lodowiska



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2011r. (data wpływu 12 grudnia 2011r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 7 lutego 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w miesiącu otrzymania faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę sezonowego sztucznego lodowiska „…”, faktur dokumentujących zakup łyżew, faktur za media (energia elektryczna, woda), faktury za zakup suszarki i ostrzałki do łyżew oraz faktur za wypożyczenie maszyny do czyszczenia powierzchni lodowiska – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w miesiącu otrzymania faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę sezonowego sztucznego lodowiska „…”, faktur dokumentujących zakup łyżew, faktur za media (energia elektryczna, woda), faktury za zakup suszarki i ostrzałki do łyżew oraz faktur za wypożyczenie maszyny do czyszczenia powierzchni lodowiska. Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 7 lutego 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług i posługuje się numerem NIP. Gmina w ramach zawartej umowy z Ministerstwem Sportu i Turystyki buduje składane sztuczne lodowisko „…” w miejscowości. Inwestycja ta jest współfinansowana w 50% ze środków Gminy. Po zakończeniu i rozliczeniu inwestycji lodowisko zostanie przyjęte na środki trwałe do zasobów Gminy. Ponieważ gmina nie podlega ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, to nie będzie naliczać amortyzacji, tylko umorzenie. Gmina zakupiła łyżwy, które będą wypożyczane za opłatą.

Na obiekcie lodowiska Gmina będzie wykonywać wyłącznie czynności opodatkowane, gdyż ustaliła na podstawie Zarządzenia Burmistrza, że za wstęp na lodowisko będzie pobierać opłaty za godzinę pobytu na lodowisku. Opłaty te zgodnie z art. 41 będą opodatkowane podatkiem VAT. Oprócz tego będą wypożyczane łyżwy i od wypożyczenia też będzie pobierana opłata wraz z podatkiem VAT.

Ponieważ naliczony VAT nie będzie kosztem kwalifikowanym od wydatków poniesionych na budowę lodowiska w ramach tego projektu, to Gmina ubiega się o zwrot naliczonego VAT.

W piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 7 lutego 2012r. Wnioskodawca wskazał, że wszystkie faktury dotyczące budowy sezonowego sztucznego lodowiska „…”, zakupu łyżew, mediów (energii elektrycznej, wody), suszarki i ostrzałki do łyżew oraz wypożyczenia maszyny do czyszczenia lodowiska mają związek wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną i zostały wystawione na Wnioskodawcę, tj. Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 7 lutego 2012r.):

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w miesiącu otrzymania faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę sezonowego sztucznego lodowiska „…”, faktur dokumentujących zakup łyżew, faktur za media (energia elektryczna, woda), faktury za zakup suszarki i ostrzałki do łyżew oraz faktur za wypożyczenie maszyny do czyszczenia powierzchni lodowiska...

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 7 lutego 2012r.):

Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w miesiącu otrzymania faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę sezonowego sztucznego lodowiska „”, faktur dokumentujących zakup łyżew, faktur za media (energia elektryczna, woda), faktury za zakup suszarki i ostrzałki do łyżew oraz faktur za wypożyczenie maszyny do czyszczenia powierzchni lodowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10 - 13.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę (…).

W myśl art. 86 ust. 11 ustawy o VAT jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W ramach zawartej umowy z Ministerstwem Sportu i Turystyki Wnioskodawca buduje składane sztuczne lodowisko „…” w miejscowości.

Po zakończeniu i rozliczeniu inwestycji lodowisko zostanie przyjęte na środki trwałe do zasobów Gminy. Na obiekcie lodowiska Gmina będzie wykonywać wyłącznie czynności opodatkowane.

Wszystkie faktury dotyczące budowy sezonowego sztucznego lodowiska „…”, zakupu łyżew, mediów (energii elektrycznej, wody), suszarki i ostrzałki do łyżew oraz wypożyczenia maszyny do czyszczenia lodowiska zostały wystawione na Wnioskodawcę, tj. Gminę. Z treści wniosku wynika, że wszystkie poniesione ww. wydatki mają związek wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną.

Jak wyżej wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.

Zamiar i sposób wykorzystania nabywanych towarów i usług w ramach realizacji projektu jest jasno określony. Wnioskodawca wskazał, że dokonywane zakupy będą miały związek wyłącznie z działalnością opodatkowaną.

Istnieje zatem wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi na potrzeby realizacji projektu towarami i usługami), a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu. Prawo to Wnioskodawca może zrealizować poprzez dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego co do zasady w miesiącu otrzymania faktur (w rozliczeniu za ten okres).

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w miesiącu otrzymania faktur, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ podkreśla, że wydając przedmiotową interpretację oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie, z którego jednoznacznie wynika, iż wszystkie poniesione wydatki na realizację projektu mają związek wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania sztucznego lodowiska „…” do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających podatkowi VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj