Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPB2.4511.73.2017.1.MK
z 5 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. Z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2017 r. (data wpływu 8 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązkach płatnika w związku z dokonywanymi wypłatami na rzecz osób fizycznych (rezydentów lub nierezydentów) odsetek, dyskonta oraz wypłat z tytułu udziału w funduszach kapitałowych z tytułu zagranicznych papierów wartościowych wyemitowanych przez podmioty zagraniczne notowanych tylko na rynkach zagranicznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązkach płatnika w związku z dokonywanymi wypłatami na rzecz osób fizycznych (rezydentów lub nierezydentów) odsetek, dyskonta oraz wypłat z tytułu udziału w funduszach kapitałowych z tytułu zagranicznych papierów wartościowych wyemitowanych przez podmioty zagraniczne notowanych tylko na rynkach zagranicznych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


  1. Wnioskodawca - I. S.A. („Wnioskodawca”) jest licencjonowanym domem maklerskim działającym na podstawie zezwolenia Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (obecnie: Komisja Nadzoru Finansowego („KNF”).
  2. Wnioskodawca zamierza podjąć współpracę z Bankiem prowadzącym działalność maklerską („Bank”) w zakresie m.in. produktów strukturyzowanych opartych na zagranicznych papierach wartościowych. Obecnie Bank współpracuje z domem maklerskim innym niż Wnioskodawca („Dom Maklerski”) będąc agentem firmy inwestycyjnej. W ramach tej współpracy, Dom Maklerski prowadzi rachunki papierów wartościowych dla klientów Banku („Klienci”). Docelowo to Wnioskodawca ma być jednak tym podmiotem, który prowadził będzie rachunki maklerskie dla Klientów Banku.
    1. Obecnie Dom Maklerski świadczy usługi maklerskie w zakresie prowadzenia na rzecz (1) osób fizycznych, prowadzących działalność gospodarczą, jak i nie prowadzących działalność gospodarczą oraz (2) osób prawnych - posiadających w Polsce miejsce zamieszkania i siedzibę (tzw. rezydentów) albo nie posiadających w Polsce miejsca zamieszkania / siedziby (tzw. nierezydentów) rachunków papierów wartościowych (z wyjątkiem rachunków zbiorczych) i dokonywania rozliczeń transakcji Klientów na tych papierach wartościowych. W ramach dokonywanych inwestycji, Klienci nabywają dłużne papiery wartościowe w postaci certyfikatów strukturyzowanych i obligacji emitowanych przez podmioty z siedzibą w krajach innych niż Polska (tak w krajach członkowskich Unii Europejskiej, jak i w krajach spoza Unii Europejskiej) („Emitenci Zagraniczni”). Nabywane zagraniczne papiery wartościowe w formie certyfikatów strukturyzowanych/obligacji generują dla Klientów przychód w postaci odsetek w rozumieniu ustawy o PIT i ustawy o CIT lub dyskonta w rozumieniu art. 5a pkt 12 ustawy o PIT (brak jest definicji ‘dyskonta’ w ustawie o CIT, ale to pojęcie w ustawie o CIT ma takie samo znaczenie jak w ustawie o PIT). Wysokość odsetek (dyskonta) otrzymywana przez Klientów ustalana jest w określonej stopie procentowej lub ostateczna wysokość stopy procentowej uzależniona jest od rentowności instrumentów bazowych (np. indeksów giełdowych). W przyszłości Wnioskodawca nie wyklucza, że Klienci osiągać będą też inne pożytki stanowiące przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.
    2. Zagraniczne papiery wartościowe emitowane przez Emitentów Zagranicznych oferowane są na rynku polskim zgodnie z wymogami m.in. ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2016 r. Poz. 1639) (co do zasady, Emitenci Zagraniczni korzystają z procedury „paszportowania” prospektu, która umożliwia oferowanie w Polsce papierów wartościowych i/lub ich dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym na podstawie ważnego prospektu, zatwierdzonego przez zagraniczny organ nadzoru, pod warunkiem notyfikowania tego prospektu przez KNF).
      Przy czym, papiery wartościowe emitowane przez Emitentów Zagranicznych notowane są wyłącznie na rynkach zagranicznych, nie będą notowane na rynku polskim (co oznacza, że nie będą wprowadzane do obrotu na rynku polskim).
    3. Obecnie Bank jako agent firmy inwestycyjnej [Domu Maklerskiego] wykonuje szereg czynności w procesie oferowania i nabywania przez Klienta papierów wartościowych emitowanych przez Emitentów Zagranicznych oraz obsłudze posprzedażowej Klientów (tj. pośrednictwo w wykupie przez Emitenta Zagranicznego nabytych uprzednio przez Klientów papierów wartościowych oraz wypłata ewentualnych pożytków). Przy czym, prowadzenie rachunków papierów wartościowych dla Klientów należy do Domu Maklerskiego.
    1. Po podjęciu współpracy Wnioskodawcy z Bankiem rachunki papierów wartościowych Klientów będą prowadzone przez Wnioskodawcę, a nie Dom Maklerski. Skutkiem podjęcia współpracy przez Wnioskodawcę oraz Bank, będzie to, że Klienci nabywający papiery wartościowe emitowane przez Emitentów Zagranicznych za pośrednictwem Banku, będą składać dyspozycję deponowania na rachunkach papierów wartościowych (prowadzonych przez Wnioskodawcę) Wnioskodawcy, a nie jak do tej pory Domowi Maklerskiemu. Rola Wnioskodawcy w procesie dotyczącym papierów wartościowych emitowanych przez Emitentów Zagranicznych ograniczy się więc do:
      1. przechowywania papierów na rachunkach maklerskich Klientów,
      2. zapewnienia rynku wtórnego (procesu odkupu przez Emitenta Zagranicznego wyemitowanych papierów wartościowych nabytych przez Klienta) oraz
      3. wypłaty ewentualnych pożytków od tych papierów wartościowych. Przy czym, Wnioskodawca pełnić będzie jedynie rolę pomocniczo-techniczną, nie będzie mieć żadnego wpływu na świadczenia związane z papierami wartościowymi emitowanymi przez Emitenta Zagranicznego.
    2. Wnioskodawca zaznacza, że podejmując współpracę z Bankiem, na mocy umowy, przejmie określoną część zadań Domu Maklerskiego. Przy czym, Dom Maklerski wystąpił z wnioskiem z dnia 18 czerwca 2014 r. o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku PIT w zakresie ustalenia obowiązków płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego i obowiązku sporządzania informacji o wysokości przychodów (dochodów) z tytułu należności wypłacanych przez zagranicznych emitentów / depozytariuszy na rzecz klientów osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej (rezydentów i nierezydentów), za pośrednictwem Domu Maklerskiego. W wydanej interpretacji indywidualnej z dnia 7 października 2014 r. (nr: IPPB2/415-537/14-2/MK) Minister Finansów (obecnie Minister Rozwoju i Finansów) wskazał, iż: „W świetle powyższego wypłata odsetek (dyskonta) za pośrednictwem polskiego rezydenta, na terytorium Polski nie stanowi łącznika pomiędzy terenem Polski a miejscem powstania przychodu Klienta. Nie sposób, więc powiązać przychodu Klienta wygenerowanego przez dłużne papiery wartościowe notowane na zagranicznych rynkach, wyemitowane za granicą przez nierezydenta z terytorium Rzeczpospolitej.”
    3. Pomimo dokonanej zmiany (tj. przejęcia przez Wnioskodawcę określonej części zadań Domu Maklerskiego), nie ulegnie zmianie rodzaj dochodów osiąganych przez Klientów z zagranicznych papierów wartościowych emitowanych przez Emitentów Zagranicznych (są to odsetki, dyskonto i dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych). W ocenie Wnioskodawcy, umowne przejęcie przez Wnioskodawcę określonej części zadań Domu Maklerskiego nie może bowiem skutkować powstaniem po stronie Wnioskodawcy obowiązków płatnika.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż Wnioskodawca, jako podmiot, (a) przekazuje na rzecz Klientów (osób fizycznych), otrzymane od Emitentów Zagranicznych pożytki (w tym odsetki, dyskonta i dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych) z tytułu zagranicznych papierów wartościowych, notowanych tylko na rynkach zagranicznych, oraz (b) zapisuje kwoty tych pożytków na prowadzonych przez siebie rachunkach papierów wartościowych Klientów, nie jest zgodnie z art. 41 ust. 4 oraz ust. 4d ustawy o PIT, płatnikiem podatku zryczałtowanego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 ustawy o PIT oraz nie jest zobowiązany do składania jakichkolwiek informacji oraz deklaracji w związku z takimi czynnościami zgodnie z art. 42 ustawy o PIT?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż Wnioskodawca, jako podmiot, który (a) przekazuje na rzecz Klientów (osób prawnych), otrzymane od Emitentów Zagranicznych pożytki (w tym odsetki, dyskonta i dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych) z tytułu zagranicznych papierów wartościowych, notowanych tylko na rynkach zagranicznych, oraz (b) zapisuje kwoty tych pożytków na prowadzonych przez siebie rachunkach papierów wartościowych Klientów, nie jest zgodnie z art. 26 ust. 1 oraz art. 26 ust. 2c ustawy o CIT, płatnikiem podatku zryczałtowanego, oraz nie jest zobowiązany do składania jakichkolwiek informacji oraz deklaracji w związku z takimi czynnościami zgodnie z art. 26 ustawy o CIT?


Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1 wniosku w przedmiocie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odpowiedź w zakresie pytania Nr 2 w przedmiocie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.


Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż Wnioskodawca, jako podmiot, który (a) przekazuje na rzecz Klientów (osób fizycznych), otrzymane od Emitentów Zagranicznych pożytki (w tym odsetki, dyskonta i dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych) z tytułu zagranicznych papierów wartościowych, notowanych tylko na rynkach zagranicznych, oraz (b) zapisuje kwoty tych pożytków na prowadzonych przez siebie rachunkach papierów wartościowych Klientów, nie jest zgodnie z art. 41 ust. 4 oraz ust. 4d ustawy o PIT, płatnikiem podatku zryczałtowanego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 ustawy o PIT oraz nie jest zobowiązany do składania jakichkolwiek informacji oraz deklaracji w związku z takimi czynnościami zgodnie z art. 42 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej („Polska”), podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Z kolei, zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o PIT - osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Polski miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Polski (ograniczony obowiązek podatkowy). Nierezydenci więc podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski wyłącznie od tych dochodów (przychodów), które zostały uzyskane na terytorium kraju.


Według art. 3 ust. 2b ustawy o PIT, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Polski uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Polski na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Polski, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Polski;
  4. położonej na terytorium Polski nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Powyższy katalog nie jest jednak katalogiem zamkniętym, a co za tym idzie inne dochody (przychody) mogą być również zakwalifikowane jako osiągnięte na terytorium Polski.


Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 2) i pkt 5) ustawy o PIT od uzyskanych dochodów (przychodów) (i) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych, oraz (ii) od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych; pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.


Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 pkt 2) [odsetki / dyskonta od papierów wartościowych] i pkt 5) [dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych] ustawy o PIT, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 4d ustawy o PIT.

W myśl art. 41 ust. 4d ustawy o PIT, zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2) i pkt 5) ustawy o PIT, pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników, jeżeli dochody (przychody) te zostały uzyskane na terytorium Polski i wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach, a wypłata świadczenia na rzecz podatnika następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41 ustawy o PIT, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10 ustawy o PIT, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.


W związku z powyższym, podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników podatku PIT są zobowiązane pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, ale tylko wówczas, gdy dochody (przychody) te:

  1. zostały uzyskane na terytorium Polski,
  2. wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na rachunkach prowadzonych przez te podmioty,
  3. wypłata świadczeń następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

W zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, nie został spełniony na pewno warunek pierwszy. Dłużne papiery wartościowe są emitowane oraz są wykupowane przez podmiot zagraniczny (Emitenta Zagranicznego). Tak więc przychód z tytułu odsetek / dyskonta oraz inne pożytki stanowiące dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych są także uzyskiwane za granicą Polski. Oferowanie w Polsce przez polski podmiot nabycia tych zagranicznych papierów wartościowych, nie ma znaczenia dla miejsca uzyskania przychodu z tego tytułu.

W sytuacji zakupu przez Klientów (rezydentów i nierezydentów), będących osobami fizycznymi za pośrednictwem Wnioskodawcy papierów wartościowych wprowadzonych do obrotu przez Emitentów Zagranicznych (notowanych wyłącznie na rynkach zagranicznych), nie sposób połączyć przychodu uzyskiwanego z tych papierów (dyskonto, odsetki, dochód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych)) z terytorium Polski. Sama wypłata odsetek (dyskonta lub innych pożytków) za pośrednictwem polskiego rezydenta nie powoduje, że miejscem powstania tego przychodu jest Polska.

Potwierdził to m.in. Naczelny Sąd Administracyjny („NSA”) w wyroku z dnia 23 kwietnia 2010 r. (sygn. akt II FSK 2144/08), w którym NSA wskazał, iż: „nie można pojęcia „dochody osiągane” utożsamiać z pojęciem „dochody wypłacane, pochodzące, otrzymywane z terytorium Polski”. Pod pojęciem „terytorium, z którym wiąże się osiąganie dochodów” należy rozumieć miejsce, gdzie dokonują się czynności lub położone są nieruchomości (źródło), które generują dochód i są jego przyczyną sprawczą. Czynnością taką nie jest wypłata pieniędzy, wypłata jest elementem finalnym całego procesu osiągania dochodu.”

W świetle powyższego, wypłata odsetek (dyskonta) lub dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych za pośrednictwem polskiego rezydenta [Wnioskodawca], na terytorium Polski nie stanowi łącznika pomiędzy terenem Polski a miejscem powstania przychodu Klienta. Nie sposób więc powiązać przychodu Klienta wygenerowanego przez dłużne papiery wartościowe notowane na zagranicznych rynkach, wyemitowane za granicą przez Emitenta Zagranicznego, z terytorium Polski. Na marginesie należy również zauważyć, że Wnioskodawca wypłacając ww. przychody na rzecz Klienta, pełni jedynie rolę pomocniczo - techniczną, gdyż nie ma żadnego wpływu na świadczenia związane z dłużnymi papierami wartościowymi, a jego rola ogranicza się do przekazywania wpływów należnych właścicielom papierów wartościowych.

W konsekwencji, gdy Wnioskodawca będzie przekazywał na rzecz Klientów (rezydentów i nierezydentów), będących osobami fizycznymi wypłacone przez Emitenta Zagranicznego odsetki (dyskonto i inne pożytki), od nabytych przez nich zagranicznych papierów wartościowych, na Wnioskodawcy nie będą spoczywać obowiązki płatnika w rozumieniu art. 41 ust. 4 oraz ust. 4d ustawy o PIT ani żadne inne obowiązki w zakresie prawa podatkowego, a w szczególności jakiekolwiek obowiązki informacyjne zgodnie z art. 42 ustawy o PIT. Wypłata pożytków w postaci odsetek, dyskonta lub innych dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych za pośrednictwem polskiego rezydenta [Wnioskodawca], na terytorium Polski nie stanowi bowiem łącznika pomiędzy terytorium Polski a miejscem powstania przychodu. Nie sposób, więc powiązać z terytorium Polski - przychodu wygenerowanego przez zagraniczne papiery wartościowe notowane wyłącznie na zagranicznych rynkach, wyemitowane za granicą przez nierezydenta [Emitenta Zagranicznego].

W związku z tym, podatnicy będący rezydentami podatkowymi w Polsce uzyskujący przychód za granicą z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 pkt 2) i pkt 5) ustawy o PIT, jeśli umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowią inaczej, będą obowiązani obliczyć i zadeklarować należny podatek według zasad określonych w art. 30a ust. 9 ustawy o PIT oraz zgodnie z art. 45 ust. 3b ustawy o PIT wykazać w zeznaniu rocznym i zapłacić go w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Powyższe stanowisko niejednokrotnie zostało potwierdzone przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach podatkowych, m.in. indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 października 2014 r. (nr IPPB2/415-537/14-2/MK) stanowi, iż: „W konsekwencji, gdy Wnioskodawca będzie przekazywał na rzecz Klientów (rezydentów i nierezydentów), będących osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej wypłacone przez Emitenta Zagranicznego odsetki i dywidendy, od nabytych przez nich zagranicznych papierów wartościowych, na Spółce nie będą spoczywać obowiązki płatnika w rozumieniu art. 41 ust 4 oraz 4d [ustawy o PIT], ani żadne inne obowiązki w zakresie prawa podatkowego, a w szczególności obowiązki informacyjne zgodnie z art. 42 ust 2-4, 6,7 oraz [art.] 42c [ustawy o PIT].”

Podobne stanowisko zostało wyrażone w (i) indywidualnej interpretacji podatkowej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 maja 2016 r. (IPPB3/4510-99/16-2/DP) oraz (ii) indywidualnej interpretacji podatkowej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 listopada 2012 r. (nr IPPB2/415-855/12-2/MG).

Dodatkowo, w ocenie Wnioskodawcy, Wnioskodawca jako podmiot, który (a) przekazuje na rzecz Klientów (osób fizycznych), otrzymane od Emitentów Zagranicznych pożytki z tytułu zagranicznych papierów wartościowych, notowanych tylko na rynkach zagranicznych, oraz (b) zapisuje kwoty tych pożytków na prowadzonych przez siebie rachunkach Klientów, nie jest również płatnikiem podatku PIT w przypadku odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych przez Klienta, gdyż te dochody są rozliczane zgodnie z art. 30b ustawy o PIT (gdzie w ogóle nie występuje płatnik podatku PIT, a podatek PIT jest rozliczany wyłącznie przez podatnika PIT). Takie stanowisko wyrażono np. interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 kwietnia 2016 r. (nr: IPPB2/4511-64/16-2/MK1), która stanowi, iż: „dochody uzyskane z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych są opodatkowane 19% podatkiem PIT rozliczanym samodzielnie przez podatnika (art. 30b [ustawy o PIT). Obowiązek samodzielnego rozliczenia 19% podatku przez podatnika występuje w sytuacji, gdy dokonuje on zbycia (sprzedaży) obligacji. W takim przypadku podatnik powinien ustalić dochód, zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 1 [ustawy o PIT], tj. jako różnicę pomiędzy przychodem uzyskanym z tytułu odpłatnego zbycia obligacji a kosztami uzyskania przychodów, tj. wydatkami poniesionymi na nabycie obligacji.”


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Z kolei, zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o PIT - osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Polski miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Polski (ograniczony obowiązek podatkowy). Nierezydenci więc podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski wyłącznie od tych dochodów (przychodów), które zostały uzyskane na terytorium kraju.


Według art. 3 ust. 2b ustawy o PIT, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Polski uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości.
  5. papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających.
  6. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym albo instytucji wspólnego inwestowania, w których co najmniej 50% wartości aktywów, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości
  7. tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.

Stosownie do art. 4a przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłami przychodów są: kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).


W świetle art. 17 ust. 1 pkt 3 i pkt 5 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów z kapitałów pieniężnych zalicza się m.in. odsetki / dyskonto od papierów wartościowych oraz przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych z zastrzeżeniem ust. 1c.


Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT stanowi, że od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.


Natomiast z art. 30a ust. 1 pkt 5 Ustawy o PIT stanowi, że od uzyskanych dochodów (przychodów) z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.


Na mocy art. 30a ust. 6 ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a, 5d i 5e.


Stosownie zaś do art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Podatek od odsetek, dyskonta od papierów wartościowych oraz z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników, jeżeli dochody (przychody) te zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach, a wypłata świadczenia na rzecz podatnika następuje za pośrednictwem tych podmiotów (art. 41 ust. 4d ww. Ustawy)

W związku z powyższym, w celu ustalenia czy Wnioskodawca jest płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od wpływów klientów (rezydentów i nierezydentów) uzyskanych z zagranicznych papierów wartościowych emitowanych przez podmioty zagraniczne, należy ustalić czy dochody te stanowią dochody uzyskane na terytorium Polski.

W sytuacji zakupu przez rezydenta lub nierezydenta za pośrednictwem Wnioskodawcy papierów wartościowych wprowadzonych do obrotu przez zagraniczne przedsiębiorstwa (emitowane przez podmioty niebędące polskimi rezydentami podatkowymi), nie sposób połączyć przychodu uzyskiwanego z tych papierów (dywidendy, odsetki, dochody z udziału w funduszach kapitałowych) z terytorium Polski. Sama wypłata otrzymywanych od Emitentów Zagranicznych pożytków za pośrednictwem Wnioskodawcy, będącego polskim rezydentem nie skutkuje, że miejscem powstania tego przychodu jest Polska.

Miejscem uzyskania dochodów jest miejsce pierwotnego powstania wzbogacenia (ich źródło) a nie miejsce, w którym jest jedynie realizowana wypłata tego wzbogacenia. Zatem, należy odróżnić terytorium, z którego dochody są osiągane (terytorium źródła dochodów) od terytorium, z którego dokonywana jest jedynie techniczna czynność wypłaty dochodów osiągniętych w innym miejscu (terytorium przekazania dochodów).

Mając na uwadze powyższe, przychody z tytułu wypłaty na rzecz rezydentów lub nierezydentów będących osobami fizycznymi (nieprowadzącymi działalności gospodarczej, jak i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, których czerpanie pożytków z papierów wartościowych nie jest przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej), z odsetek, dyskonta od papierów wartościowych oraz przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, wyemitowanych przez podmioty zagraniczne notowane wyłącznie na rynkach zagranicznych nie wprowadzonych do obrotu na rynku polskim, nawet jeśli są zdeponowane na rachunku prowadzonym przez polski podmiot – na podmiocie tym nie ciążą obowiązki płatnika.

Stosownie bowiem do treści art. 41 ust. 4d od dochodów (przychodów), o których mowa między innymi w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5 zryczałtowany podatek dochodowy zobowiązane są jako płatnicy pobierać podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników, ale tylko wówczas, gdy dochody (przychody) te zostały osiągnięte na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wiążą się z papierami zapisanymi na tych rachunkach, wypłata świadczeń następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Zatem rezydenci będący osobami fizycznymi podlegający nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce uzyskujący przychód za granicą z tytułu odsetek lub dywidend, oraz przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych jeśli umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowią inaczej lub podatek nie został pobrany przez płatnika, będą obowiązani obliczyć i zadeklarować należny podatek według zasad określonych w art. 30a ust. 9 i ust. 10 oraz zgodnie z art. 45 ust. 3b ww. ustawy, wykazać w zeznaniu rocznym i zapłacić go w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Jednak należy mieć na uwadze, że w przypadku uzyskiwania przez osobę fizyczną, której realizacją przedmiotu prowadzonej działalności gospodarczej jest czerpanie pożytków z papierów wartościowych, przychody z tego tytułu nie podlegają wówczas opodatkowaniu na podstawie art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem stanowią one przychód zakwalifikowany do przychodów z działalności gospodarczej.

Reasumując: z tytułu przekazywania na rzecz ww. Klientów, otrzymanych od Emitentów Zagranicznych pożytków (odsetki, dyskonta i dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych) z tytułu zagranicznych papierów wartościowych, notowanych tylko na rynkach zagranicznych, oraz z tytułu zapisywanych kwot tych pożytków na prowadzonych przez Wnioskodawcę rachunkach papierów wartościowych Klientów, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz ust. 4d ww. ustawy, jak również Wnioskodawca nie jest zobowiązany do składania jakichkolwiek informacji oraz deklaracji w związku z takimi czynnościami zgodnie z art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 , 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj