Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPP1.4512.53.2017.2.EK
z 5 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2017 r. (data wpływu 24 stycznia 2017 r.) uzupełnione pismem z dnia 22 lutego 2017 r. (data wpływu 27 lutego 2017 r.) na wezwanie z dnia 16 lutego 2017 r. (skutecznie doręczone 20 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z wykonaniem termomodernizacji:

  • budynków OSP – jest prawidłowe,
  • budynku Zespołu Szkół w części zajętej na prowadzenie zajęć edukacyjnych – jest prawidłowe,
  • budynku Domu Nauczyciela stanowiącego część kompleksu budynków Zespołu Szkół – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z wykonaniem termomodernizacji budynków OSP, budynku Zespołu Szkół w części zajętej na prowadzenie zajęć edukacyjnych oraz budynku Domu Nauczyciela stanowiącego część kompleksu budynków Zespołu Szkół.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina ma zamiar w latach 2017 - 2018 realizować zadanie inwestycyjne pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej w gminie. Gmina ma otrzymać na to zadanie dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z programu RPO Województwa Działanie 4.2 Efektywność energetyczna - typ projektu: Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej w gminie. Projekt przewiduje kompleksową poprawę energooszczędności 4 budynków: budynku OSP, budynku OSP oraz budynku Zespołu Szkół, przy czym w skład kompleksu budynków Zespołu Szkół wchodzi budynek szkoły oraz budynek Domu Nauczyciela.

  1. Budynki OSP są własnością Gminy, częściowo własnością Gminy jest również budynek OSP, część budynku OSP nie będąca własnością Gminy, w celu termomodernizacji, Gmina przejęła nieodpłatnie od OSP na podstawie umowy użyczenia. Gmina również udostępnia budynki będące jej własnością, na rzecz ochotniczych straży pożarnych nieodpłatnie, gdyż na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą sprawy dotyczące porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej. Ochotnicze Straże Pożarne są stowarzyszeniami działającymi na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej a także w oparciu o uchwalony statut. Na terenie w/w budynków nie jest prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniem podatkiem VAT. Tak więc zakupy towarów i usług w ramach termomodernizacji w/w budynków OSP nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług i efekty osiągnięte przez wykonanie w/w zadania nie będą wykorzystywane do dalszej działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług VAT. Faktury dokumentujące ponoszone wydatki w związku z realizacją ww. zadania wystawiane będą na Gminę.
  2. W skład budynków Zespołu Szkół wchodzą pomieszczenia szkoły oraz mieszkania w Domu Nauczyciela, przy czym Dom Nauczyciela stanowi 19,3% łącznej powierzchni zajętej przez szkołę i mieszkania.

Zadanie polegające na termomodernizacji budynku Zespołu Szkół, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, należy do zadań własnych Gminy. Realizowane zadanie termomodernizacji obejmuje:

  • wykonanie instalacji fotowoltaicznej o mocy 22,0kWp
  • modernizację systemu grzewczego - wymiana kotłów węglowych na kotły gazowe, wymiana rur oraz grzejników,
  • montaż pompy ciepła,
  • instalacja gazowa.

Energia wytworzona przez instalację fotowoltaiczną będzie wykorzystywana tylko na potrzeby szkoły, nie będzie możliwe wykorzystywanie jej w mieszkaniach.


Na terenie budynku Zespołu Szkół, w którym prowadzone są zajęcia edukacyjne nie jest prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniem podatkiem VAT, zaś w części mieszkalnej mieszkańcy ponoszą opłaty za czynsz, które korzystają ze zwolnienia z podatku VAT oraz ponoszą opłaty za dostarczane ciepło opodatkowane stawką 23 % VAT.

W uzupełnieniu wniosku Gmina wskazała, że kompleks budynków Zespołu Szkół się z dwóch budynków: budynku Zespołu Szkół i Domu Nauczyciela, które bezpośrednio przylegają do siebie ścianą zewnętrzną tworząc jedną bryłę, budynki oddzielone są od siebie ścianą spełniającą wymogi oddzielenia przeciwpożarowego. Do wnętrza budynków prowadzą oddzielne wejścia zewnętrzne, jedyną wspólną instalacją dla obydwu budynków jest instalacja centralnego ogrzewania. W budynku Domu Nauczyciela nie są prowadzone zajęcia edukacyjne, nie ma w nim sal edukacyjnych. Termomodernizacja nie będzie obejmowała bezpośrednio budynku Domu Nauczyciela. Instalacja fotowoltaiczna nie będzie wykorzystywana w mieszkaniach ze względu na fakt, iż szkoła i Dom Nauczyciela posiadają odrębne układy pomiarowe energii elektrycznej i nie ma bezpośrednio połączenia instalacji elektrycznej. Gmina pobiera opłaty za usługę centralnego ogrzewania od mieszkańców Domu Nauczyciela opodatkowane stawką VAT w wysokości 23%.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z wykonaniem termomodernizacji budynków OSP?
  2. Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z wykonaniem termomodernizacji budynku Zespołu Szkół w części zajętej na prowadzenie zajęć edukacyjnych?
  3. Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związku z nabyciem towarów i usług związanych z wykonywaniem termomodernizacji budynku Domu Nauczyciela stanowiącego część kompleksu budynków Zespołu Szkół?
  4. Czy prawidłowe jest obniżenie podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z nabyciem towarów i usług w celu wykonania termomodernizacji Domu Nauczyciela w części dotyczącej modernizacji systemu grzewczego kompleksu budynków wskaźnikiem obliczonym proporcją powierzchni mieszkalnej do ogólnej powierzchni całego kompleksu budynków w wysokości 19,3%?

Stanowisko Wnioskodawcy:


  1. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z wykonaniem termomodernizacji budynków OSP, gdyż zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Kwotę podatku naliczonego stanowi, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje płatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Gmina nie będzie prowadziła działalności opodatkowanej w związku z realizacją zadania polegającego na termomodernizacji budynków OSP. Nie planuje się również wykorzystywać pomieszczeń w w/w budynkach do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, w związku z powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do realizacji w/w zadania.
  2. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z wykonaniem termomodernizacji części budynku szkoły, który służy do prowadzenia zajęć edukacyjnych, gdyż zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Kwotę podatku naliczonego stanowi w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje płatnik podatku od towarów i usług. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje płatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Gmina nie będzie prowadziła działalności opodatkowanej podatkiem VAT w związku z realizacją zadania polegającego na termomodernizacji części budynku szkoły wykorzystywanej do prowadzenia zajęć edukacyjnych, w związku z powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do realizacji w/w zadania.
  3. Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z wykonaniem termomodernizacji budynku Domu Nauczyciela, stanowiącego część kompleksu budynków Zespołu Szkół, gdyż zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Mieszkańcy Domu Nauczyciela wnoszą opłaty za ogrzewanie mieszkań opodatkowane stawką 23 % VAT, dlatego też Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z wykonaniem termomodernizacji budynku Domu Nauczyciela stanowiącego część kompleksu budynków Zespołu Szkół.
  4. Gmina ma prawo do obniżenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług nabytych w celu wykonania zadania termomodernizacji Zespołu Szkół w zakresie modernizacji systemu grzewczego w części dotyczącej Domu Nauczyciela wskaźnikiem w wysokości 19,3 % łącznych poniesionych wydatków na modernizację systemu grzewczego całego kompleksu budynków, gdyż powierzchnia zajęta na część mieszkalną stanowi 19,3 % ogólnej powierzchni kompleksu budynków Zespołu Szkół, a w związku z realizowanym projektem termomodernizacji nie jest możliwa do zastosowania inna niż powierzchniowa metoda celem wskazania nabytych towarów i usług odnoszących się bezpośrednio do czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi te są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z tytułu wynajmowania mieszkań najemcy wnoszą opłaty za usługę centralnego ogrzewania opodatkowaną stawką 23 % VAT. W związku z tym, że realizowany projekt termomodernizacji wskazuje łączne koszty wykonania modernizacji systemu grzewczego dla całego kompleksu budynków, jedyną możliwą metodą do zastosowania do obliczenia wysokości obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony jest zastosowanie metody powierzchniowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z wykonaniem termomodernizacji budynków OSP oraz budynku Zespołu Szkół w części zajętej na prowadzenie zajęć edukacyjnych,
  • nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z wykonaniem termomodernizacji budynku Domu Nauczyciela stanowiącego część kompleksu budynków Zespołu Szkół.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.


W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 11.12.2006, Nr 347 str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.


Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.


Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina, będąca czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, ma zamiar w latach 2017-2018 realizować zadanie inwestycyjne pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej w gminie. Gmina ma otrzymać na to zadanie dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z programu RPO Województwa Działanie 4.2 Efektywność energetyczna - typ projektu:: Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej w gminie. Projekt przewiduje kompleksową poprawę energooszczędności 4 budynków: budynku OSP, budynku OSP, budynku OSP oraz budynku Zespołu Szkół, przy czym w skład kompleksu budynków Zespołu Szkół wchodzi budynek szkoły oraz budynek Domu Nauczyciela.

Budynki OSP są własnością Gminy, częściowo własnością Gminy jest również budynek OSP nie będąca własnością Gminy, w celu termomodernizacji, Gmina przejęła nieodpłatnie od OSP na podstawie umowy użyczenia. Gmina również udostępnia budynki będące jej własnością, na rzecz ochotniczych straży pożarnych nieodpłatnie, gdyż na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą sprawy dotyczące porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej. Ochotnicze Straże Pożarne są stowarzyszeniami działającymi na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej a także w oparciu o uchwalony statut. Na terenie w/w budynków nie jest prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniem podatkiem VAT. Tak więc zakupy towarów i usług w ramach termomodernizacji w/w budynków OSP nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług i efekty osiągnięte przez wykonanie w/w zadania nie będą wykorzystywane do dalszej działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług VAT. Faktury dokumentujące ponoszone wydatki w związku z realizacją ww. zadania wystawiane będą na Gminę.


Gmina wskazała, że w skład budynków Zespołu Szkół wchodzą pomieszczenia szkoły oraz mieszkania w Domu Nauczyciela, przy czym Dom Nauczyciela stanowi 19,3% łącznej powierzchni zajętej przez szkołę i mieszkania.


Zadanie polegające na termomodernizacji budynku Zespołu Szkół, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, należy do zadań własnych Gminy. Realizowane zadanie termomodernizacji obejmuje: wykonanie instalacji fotowoltaicznej o mocy 22,0kWp, modernizację systemu grzewczego - wymiana kotłów węglowych na kotły gazowe, wymiana rur oraz grzejników, montaż pompy ciepła, instalacja gazowa.

Energia wytworzona przez instalację fotowoltaiczną będzie wykorzystywana tylko na potrzeby szkoły, nie będzie możliwe wykorzystywanie jej w mieszkaniach. Na terenie budynku Zespołu Szkół, w którym prowadzone są zajęcia edukacyjne nie jest prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniem podatkiem VAT, zaś w części mieszkalnej mieszkańcy ponoszą opłaty za czynsz, które korzystają ze zwolnienia z podatku VAT oraz ponoszą opłaty za dostarczane ciepło opodatkowane stawką 23 % VAT.

W uzupełnieniu wniosku Gmina wskazała, że kompleks budynków Zespołu Szkół składa się z dwóch budynków: budynku Zespołu Szkół, które bezpośrednio przylegają do siebie ścianą zewnętrzną tworząc jedną bryłę, budynki oddzielone są od siebie ścianą spełniającą wymogi oddzielenia przeciwpożarowego. Do wnętrza budynków prowadzą oddzielne wejścia zewnętrzne, jedyną wspólną instalacją dla obydwu budynków jest instalacja centralnego ogrzewania. W budynku Domu Nauczyciela nie są prowadzone zajęcia edukacyjne, nie ma w nim sal edukacyjnych. Termomodernizacja nie będzie obejmowała bezpośrednio budynku Domu Nauczyciela. Instalacja fotowoltaiczna nie będzie wykorzystywana w mieszkaniach ze względu na fakt, iż szkoła i Dom Nauczyciela posiadają odrębne układy pomiarowe energii elektrycznej i nie ma bezpośrednio połączenia instalacji elektrycznej. Gmina pobiera opłaty za usługę centralnego ogrzewania od mieszkańców Domu Nauczyciela opodatkowane stawką VAT w wysokości 23%.


Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii prawa do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizacji przedmiotowego projektu w stosunku do budynków OSP, budynku Zespołu Szkół.


Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie w odniesieniu do termomodernizacji budynków OSP związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że wydatki związane z realizacją ww. inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z wykonaniem termomodernizacji budynku Zespołu Szkół w części zajętej na prowadzenie zajęć edukacyjnych, gdyż, jak wskazała Gmina, nie będzie ona prowadziła działalności opodatkowanej podatkiem VAT w związku z realizacją ww. inwestycji. Zatem w analizowanym przypadku nie będą również spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W odniesieniu do prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z wykonaniem termomodernizacji budynku Domu Nauczyciela stanowiącego część kompleksu budynków Zespołu Szkół, należy wskazać, że, wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. inwestycji. Jak wskazała Gmina, termomodernizacja nie będzie obejmowała bezpośrednio budynku Domu Nauczyciela, instalacja fotowoltaiczna nie będzie wykorzystywana w mieszkaniach, w takiej sytuacji nie dojdzie do powiązania ww. wydatków z czynnościami opodatkowanymi (pobieraniem przez Gminę opłat za dostarczane ciepło), skoro termomodernizacja nie obejmuje Domu Nauczyciela. Sam fakt pobierania opłat za dostarczane ciepło nie jest warunkiem wystarczającym do odliczenia podatku VAT, jak wyżej wskazano, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Skoro w niniejszej sprawie termomodernizacja nie obejmuje bezpośrednio Domu Nauczyciela, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wykonania termomodernizacji budynku Domu Nauczyciela stanowiącego część kompleksu budynków Zespołu Szkół, gdyż w tym przypadku brak będzie bezpośredniego związku wydatków z czynnościami opodatkowanymi. Zatem, w tej sytuacji warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.


Tym samym stanowisko w zakresie pytania 1 i 2 uznano za prawidłowe, a w zakresie pytania nr 3 za nieprawidłowe.


Ponadto należy wskazać, że z uwagi na uznanie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 za nieprawidłowe, pytanie nr 4 stało się bezprzedmiotowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia/Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj