Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPB5.4510.43.2017.1.PW
z 5 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2017 r. (data wpływu 6 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku pobrania podatku u źródła od należności z tytułu opłat rejestracyjnych związanych z udziałem określonych osób w wydarzeniach o charakterze naukowym - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku pobrania podatku u źródła od należności z tytułu opłat rejestracyjnych związanych z udziałem określonych osób w wydarzeniach o charakterze naukowym.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


K. Sp. z o.o. (dalej „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest podmiotem działającym w sektorze farmaceutycznym K. Sp. z o.o. (dalej „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest podmiotem działającym w sektorze farmaceutycznym w Polsce od 1993 roku, należącym do międzynarodowego koncernu farmaceutycznego K. - producenta najwyższej jakości leków generycznych. Spółka prowadzi między innymi: działalność w zakresie dystrybucji na polskim rynku produktów farmaceutycznych nabywanych od słoweńskiej spółki K. d.d., Novo mesto. (jedynego udziałowca Spółki, dalej „K. d.d.”), działalność w zakresie produkcji suchych form leków generycznych w zakładzie w W. sprzedawanych na polskim rynku, działalność reklamową i informacyjną dotyczącą produktów farmaceutycznych oferowanych przez Spółkę oraz świadczy za wynagrodzeniem usługi reklamowe i informacyjne na zlecenie podmiotu odpowiedzialnego, dotyczące produktów farmaceutycznych i weterynaryjnych na rzecz K. d.d.- podatnika mającego siedzibę na terytorium Słowenii, nie mającego w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności. Podstawą świadczenia usług reklamowych jest zawarta dnia 1 stycznia 2007 r. Umowa na usługi reklamowe (dalej „Umowa”). Z tytułu świadczonych usług Spółka otrzymuje wynagrodzenie ustalane wg formuły „koszt plus” tj. obejmujące poniesione przez Spółkę koszty związane ze świadczeniem usług powiększone o ustalony pomiędzy stronami narzut.

Analizując zmiany w zakresie art. 21 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2017 r., K. Sp. z o.o. (dalej "Spółka") powzięła wątpliwości co do zakresu stosowania wskazanych powyżej przepisów. Spółka w charakterze zdarzenia przyszłego, w celu prezentacji wątpliwości, przedstawia poniższy hipotetyczny przykład:

Działalność reklamowa Spółki dotycząca własnych produktów farmaceutycznych oraz w ramach zawartej Umowy na świadczenie usług reklamowych na rzecz K. d.d. jest realizowana w różnych formach. Jedną z takich dozwolonych form jest współfinansowanie / sponsorowanie przez Spółkę osobom upoważnionym do wystawiania recept lub prowadzącym obrót produktami leczniczymi udziału w konferencjach, kongresach oraz sympozjach naukowych, organizowanych przez niezależne polskie lub międzynarodowe instytucje i stowarzyszenia naukowe w ramach dozwolonej reklamy produktu leczniczego wskazanej w art. 52 ust. 2 pkt 6 Ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo Farmaceutyczne.

Celem sponsorowania / współfinansowania udziału w konferencjach, kongresach i sympozjach (wydarzeniach naukowych) jest udostępnienie lekarzom lub farmaceutom cennego źródła najnowszej wiedzy medycznej (naukowej), podlegającej dynamicznemu rozwojowi, przydatnemu w codziennej praktyce lekarskiej lub farmaceutycznej, ułatwianie lekarzom lub farmaceutom podnoszenia kwalifikacji zawodowych, zaszczepienie w świadomości lekarza lub farmaceuty pozytywnego wizerunku Grupy K. i oferowanych przez nią produktów leczniczych i promowanie produktów leczniczych Grupy K., w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy w ramach zakresów terapeutycznych produktów Grupy K.. Z lekarzami / farmaceutami zawierane są wówczas indywidualne umowy sponsoringu wyjazdu naukowego, w których osoba sponsorowana jest informowana o wynikających z zawartej umowy sponsoringu obowiązkach podatkowych.


Współfinansowanie przez Spółkę kosztów udziału lekarzy (farmaceutów) w konferencjach ma na celu osiąganie przez Spółkę przychodu, Spółka wydatki z tego tytułu zalicza do kosztów uzyskania przychodu.


Spółka we własnym imieniu nabywa od podmiotów polskich i zagranicznych wyżej wymienione usługi, a koszty opłat rejestracyjnych związanych z udziałem lekarzy / farmaceutów bądź pracowników Spółki w kongresie / sympozjum naukowym ponoszone są przez Spółkę na podstawie wystawionych faktur otrzymanych od organizatora kongresu, konferencji, sympozjum naukowego, zaś w zakresie kosztów podróży i zakwaterowania - od podmiotów trzecich takich jak agencje turystyczne, hotele.

W przypadku zagranicznych organizatorów wydarzeń naukowych są to podmioty nie mające siedziby lub zarządu na terytorium RP (często stowarzyszenia naukowe jak np. European Society of Cardiology), zaś kongresy / sympozja naukowe odbywają się poza terytorium Polski – w krajach Unii Europejskiej (np. Słowenia, Hiszpania, Włochy, Niemcy).

Organizatorzy kongresów / sympozjów naukowych w ramach świadczonych usług są odpowiedzialni m.in. za wynajem powierzchni na kongres / sympozjum, zapewnienie prelegentów będących czołowymi ekspertami w swojej dziedzinie (uznane autorytety naukowe), zapewnienie wykładów stacjonarnych i sesji satelitarnych, materiały edukacyjne, możliwość konsultacji z ekspertami itp. Wykłady poświęcone są najnowszym osiągnięciom medycznym w danej specjalizacji i mają na celu podnoszenie kwalifikacji i zapoznanie się z najnowszą wiedzą medyczną. Kongresy, konferencje, sympozja naukowe, o których mowa, kierowane są wyłącznie do specjalistów - osób upoważnionych do wystawiania recept lub prowadzącym obrót produktami leczniczymi.

Zakres współpracy pomiędzy Spółką z organizatorami kongresów zagranicznych polega wyłącznie na pokryciu kosztów opłat rejestracyjnych za udział wskazanych przez Spółkę lekarzy/farmaceutów bądź pracowników Spółki w danym wydarzeniu naukowym. Spółka nie jest sponsorem takiego wydarzenia naukowego ani też nie nabywa od organizatora wydarzenia naukowego usług reklamowych, ani innych o podobnym charakterze.


Zapłata za zakupione usługi dokonywana jest przez Spółkę przelewem bankowym z rachunku bankowego Spółki w Banku lub sporadycznie firmową kartą kredytową, wydaną przez tenże bank.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy prawidłowe jest, że przychody zagranicznych podmiotów mających siedzibę lub zarząd poza terytorium RP - organizatorów kongresów / konferencji / sympozjów naukowych - z należności z tytułu opłat rejestracyjnych związanych z udziałem wskazanych przez Spółkę osób (lekarzy/farmaceutów lub pracowników Spółki) w organizowanym przez ten podmiot kongresie / sympozjum naukowym, odbywającym się poza terytorium Polski, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce zryczałtowanym podatkiem dochodowym stosownie do art. 21 ust. 1 („podatkiem u źródła”) Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wg stanu prawnego obowiązującego od 01 stycznia 2017 roku, dalej „updop”?
  2. Czy prawidłowe jest, że Spółka - dokonując wypłaty na rzecz zagranicznego podmiotu - organizatora kongresu / konferencji / sympozjum naukowego - należności z tytułu opłat rejestracyjnych w organizowanym przez ten podmiot kongresie / sympozjum naukowym, odbywającym się poza terytorium Polski, nie jest obowiązana na podst. art. 26 ust. 1 updop, do pobrania od tej należności zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych („podatku u źródła”) na podstawie przepisów updop?

Zdaniem Wnioskodawcy.


Zdaniem Spółki, wymienione powyżej przychody z należności z tytułu opłat rejestracyjnych związanych z udziałem lekarzy / farmaceutów bądź pracowników Spółki w organizowanym przez tenże podmiot (mający siedzibę lub zarząd poza terytorium RP) kongresie / sympozjum naukowym, odbywającym się poza terytorium Polski, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce zryczałtowanym podatkiem dochodowym stosownie do art. 21 ust. 1 („podatkiem u źródła”), a w związku z tym wypłata należności przez Spółkę na rzecz zagranicznego podmiotu należności z tytułu opłat rejestracyjnych związanych z udziałem lekarzy / farmaceutów bądź pracowników Spółki w organizowanym przez ten podmiot kongresie / sympozjum naukowym, odbywającym się poza terytorium Polski, nie wiąże się z obowiązkiem pobrania od tej należności zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych („podatku u źródła”) na podstawie przepisów art. 26 ust. 1 updop.


Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (wg stanu prawnego obowiązującego od 01 stycznia 2017 roku), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z zasadą ograniczonego obowiązku podatkowego. W stosunku do niektórych dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku od tych dochodów spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności będącej źródłem tego dochodu. Takie rodzaje przychodów zostały określone w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 updop. Stosownie do art. 21 ust. 1 updop, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

  1. z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),
  2. z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    2a. z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze ustala się w wysokości 20% przychodów;
  3. z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych,
  4. uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej - ustala się w wysokości 10% tych przychodów.

Przy czym, w myśl art. 21 ust. 2 updop, przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.


Wśród przychodów wymienionych w powyższych przepisach, nie ma wymienionych usług polegających na organizacji kongresów, konferencji, sympozjów o charakterze naukowym. Usługi nabywane przez Spółkę nie mieszczą się w wyżej wymienionym katalogu stąd też wymienione przepisy nie będą miały zastosowania do opisanej przez Spółkę sytuacji.

Usługi świadczone na rzecz Spółki przez zagranicznych organizatorów kongresów naukowych kierowanych do ograniczonej grupy odbiorców - tj. osób upoważnionych do wystawiania recept lub prowadzącym obrót produktami leczniczymi nie są świadczeniami wymienionymi w art. 21 ust. 1 pkt 2 i 2a updop, w szczególności nie są to usługi reklamowe na rzecz Spółki ani „świadczenia o podobnym charakterze”. Wg Słownika Języka Polskiego PWN, reklama to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług.

Jak wspomniano, wypłata należności przez Spółkę na rzecz zagranicznego podmiotu - organizatora wydarzenia naukowego - dokonywana jest wyłącznie z tytułu opłat rejestracyjnych związanych z udziałem lekarzy / farmaceutów bądź pracowników Spółki w organizowanym przez ten podmiot kongresie / sympozjum o charakterze naukowym, kierowanym do ograniczonej grupy odbiorców tj. osób upoważnionych do wystawiania recept lub prowadzącym obrót produktami leczniczymi i którego podstawowym celem jest szerzenie wiedzy o najnowszych osiągnięciach w medycynie. Spółka nie jest sponsorem takiego wydarzenia naukowego ani też nie nabywa od organizatora wydarzenia naukowego usług reklamowych, ani innych o podobnym charakterze. Zagraniczny organizator wydarzenia naukowego nie świadczy więc usług reklamowych na rzecz Spółki.

Nie są to również świadczenia o podobnym charakterze, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 2a updop, do usług tam wymienionych. Za świadczenia o podobnym charakterze należy bowiem uznać świadczenia równorzędne pod względem prawnym do wymienionych w ustawie. Oznacza to, że aby dane świadczenie można było zakwalifikować do katalogu wskazanego powyżej, należy spełnić takie same przesłanki, aby daną usługę uzyskać, albo wynikają z niej takie same prawa i obowiązki dla stron.

Organy podatkowe wielokrotnie przyjmowały stanowisko, że świadczenia o podobnym do opisanych we wniosku charakterze, dotyczące przychodów osób zagranicznych, nie mających siedziby lub zarządu w Polsce, z tytułu organizacji udziału w targach czy wystawach, nie są świadczeniami wymienionymi art. 21 ust. 1 updop (np. interpretacja indywidualna z 28 sierpnia 2014 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach IBPBI/2/423-662/14/BG czy interpretacja indywidualna z 18 lutego 2015 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach IBPBI/2/423-1395/14/BG - „Dokonując analizy regulacji dotyczących wymienionych usług związanych z organizacją targów, stwierdzić należy na wstępie, że bez wątpienia nie mieszczą się one w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 2, 3 oraz 4 updop”, „Odnosząc się jeszcze do art. 21 ust. 1 pkt 2a updop, posiłkując się ugruntowanym już orzecznictwem na ten temat (np. interpretacja indywidualna z 5 lutego 2014 r. Znak ILPB4/423-434/13-6/MC), stwierdzić należy, że przedmiotowe świadczenia, dotyczące organizacji targów czy wystaw, nie są świadczeniami tam wymienionymi, a w szczególności, nie są to usługi reklamowe.”).

W świetle powyższego należy stwierdzić, że uzyskiwane przez podmioty zagraniczne z krajów Unii Europejskiej, nie mające siedziby lub zarządu w Polsce, przychody z tytułu opłat rejestracyjnych związanych z udziałem lekarzy / farmaceutów bądź pracowników Spółki w organizowanym przez ten podmiot kongresie / sympozjum naukowym, odbywającym się poza terytorium Polski nie mieszczą się w kategorii przychodów wymienionych w art. 21 ust. 1 updop. Tym samym przychody uzyskane przez podmioty zagraniczne z tytułu ww. usług nie są objęte zakresem przedmiotowym ww. przepisów. Oznacza to, że Spółka dokonując wypłaty należności na rzecz podmiotów zagranicznych z ww. tytułu nie jest obowiązana, na podstawie art. 26 ust. 1 updop, do pobrania od tej należności zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie przepisów updop.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1888, z późn. zm., dalej „updop”), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W powyższej regulacji wyrażona jest zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jego rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła. Niezależnie od miejsca lokalizacji siedziby danego podmiotu - opodatkowaniu w danym państwie podlegać będą te dochody, które w państwie tym powstały. W stosunku do niektórych dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku od tych dochodów spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności będącej źródłem tego dochodu. Takie rodzaje przychodów zostały określone w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 updop.


Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 1 i 2a updop podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

  1. z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),
  2. z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    2a) z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze

- ustala się w wysokości 20 % przychodów.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 i 4 podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

  1. z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych,
  2. zyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej

- ustala się w wysokości 10% tych przychodów.


Stosownie do art. 21 ust. 2 updop przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.


Zgodnie z art. 26 ust. 1 updop osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Kluczowym dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy jest ustalenie, czy przychód zagranicznych podmiotów mających siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z należności z tytułu opłat rejestracyjnych związanych z udziałem lekarzy / farmaceutów w organizowanych przez te podmioty kongresach / sympozjach naukowych, mieści się w dyspozycji art. 21 ust. 1 updop, a w szczególności czy przychód taki można zakwalifikować do przychodu z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze (art. 21 ust. 1 pkt 2a updop).

Wprawdzie katalog usług wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 2a updop jest katalogiem otwartym, na co wskazuje sformułowanie „(...) oraz świadczeń o podobnym charakterze”, jednak w ramach tego katalogu za świadczenia o podobnym charakterze należy uznać świadczenia równorzędne pod względem prawnym do wymienionych w ustawie. Oznacza to, że aby dane świadczenie można było zakwalifikować do katalogu wskazanego powyżej, należy spełnić takie same przesłanki, aby daną usługę uzyskać, albo wynikają z niej takie same prawa i obowiązki dla stron. Innymi słowy, lista ta obejmuje również takie świadczenia, które zasadniczo są podobne do wymienionych, lecz mogą być np. inaczej określane.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca dokonuje wypłat, na rzecz podmiotów zagranicznych, jedynie z tytułu opłat rejestracyjnych związanych z udziałem określonych osób (lekarzy/farmaceutów) w kongresach/sympozjach o charakterze naukowym.

Zgodnie z opisem przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, zakres współpracy pomiędzy Spółką z organizatorami kongresów zagranicznych polega wyłącznie na pokryciu kosztów opłat rejestracyjnych za udział wskazanych przez Spółkę lekarzy/farmaceutów bądź pracowników Spółki w danym wydarzeniu naukowym. Spółka nie jest sponsorem takiego wydarzenia naukowego ani też nie nabywa od organizatora wydarzenia naukowego usług reklamowych, ani innych o podobnym charakterze.


Podmioty zagraniczne zajmują się zatem organizacją wydarzeń o charakterze naukowym.


Mając na uwadze powyższe informacje – organizacja wydarzeń o charakterze naukowym nie mieści się w katalogu zawartym w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tym w szczególności nie stanowi usługi reklamowej wymienionej w pkt 2a tej regulacji, jak również nie ma podobnego do niej charakteru.

Zatem dokonywanie przez Spółkę wypłat należności na rzecz podmiotów zagranicznych z tytułu opłat rejestracyjnych za udział określonych osób w wydarzeniach naukowych nie podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce na zasadach art. 21 ust. 1 pkt 2a ww. ustawy. Spółka nie ma więc obowiązku pobrania podatku u źródła od niniejszej płatności.

Mając na uwadze treść art. 21 ust. 2 updop, podkreślić należy, że Wnioskodawca nabywając od zagranicznych podmiotów usługę organizacji wydarzeń naukowych, zobowiązany jest każdorazowo uwzględnić zapisy właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, której stroną jest Rzeczpospolita Polska.


Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj