Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
3063-ILPB1-2.4511.84.2017.1.NK
z 22 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), a także art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2017 r. (data wpływu 13 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

Uczelnia (Wnioskodawca) realizuje projekt badawczy pt. „Ocena zasobów kapitału społecznego polskich regionów z zastosowaniem metod ekonomii eksperymentalnej” (dalej: badanie).

Jednym z celów grantu jest wskazanie na trudności, ograniczenia stosowania metody ekonomii eksperymentalnej w Polsce m. in. z punktu widzenia rozwiązań podatkowych. Zadanie zostało ostatecznie zlecone firmie zewnętrznej. Przy czym Wnioskodawca podkreśla, że w przyszłości, badania nie zawsze muszą być zlecane firmom zewnętrznym (zwłaszcza niewielkie badania).

W ramach badań naukowych stosowana jest metoda badawcza, która wymaga wypłat pieniężnych dla uczestników badania. Jest to metoda związana z ekonomią eksperymentalną, do tej pory stosowana na niewielką skalę w Polsce.

Metoda ta polega na tym, że uczestnicy badania - najczęściej studenci - biorą udział w grze, w której podejmują decyzje o różnym charakterze. Aby poznać faktyczne motywacje uczestników badania, ich preferencje, zachowania itp. gry odbywają się „na prawdziwe kwoty pieniężne”. Jest to forma eksperymentu naukowego. Studenci w wyniku podjętych decyzji oraz decyzji osób powiązanych z nimi w sposób losowy i anonimowy otrzymują wypłaty pieniężne.

Wypłaty te nie są przypadkowe, losowe - nie są to gry o charakterze hazardowym. Wypłaty pieniężne nie zależą także od wiedzy i umiejętności studentów.

Dla przykładu gra o nazwie „U”: polega ona na tym, że student A otrzymuje od Uczelni kwotę 20 zł. Podejmuje decyzję, bowiem część tej kwoty może przekazać studentowi B. Jeśli student B przyjmie propozycję, to oboje otrzymują swoje środki w zaproponowanej przez studenta A wysokości, jeśli student B odrzuci propozycję - oboje nic nie dostaną.

Z uwagi na dość pionierski charakter badań tego typu w Polsce, różne opinie urzędów skarbowych na ten temat oraz różne stosowane do tej pory rozwiązania na innych uczelniach, Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie skutków w podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z wypłacanymi uczestnikom badania środkami pieniężnymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy przekazywane przez Uczelnię uczestnikom badania - studentom - wypłaty pieniężne stanowią dla uczestników przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.; dalej: u.p.d.o.f.) podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy w przypadku uznania odpowiedzi na pytanie nr 1 za prawidłową, Uczelnia jako płatnik powinna pobrać zaliczkę na podatek, czy też powinna wystawić uczestnikom badania informacje PIT-8C, zgodnie z 42a u.p.d.o.f.?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 1 - Wnioskodawca stoi na stanowisku, przekazywane przez Uczelnię uczestnikom badania - studentom - wypłaty pieniężne stanowią dla uczestników przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f. i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 u.p.d.o.f. opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powyższego przepisu wynika zatem, iż pod pojęciem przychodu rozumieć należy m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku podatkowym pieniądze. Dlatego też Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przekazywane przez Uczelnie uczestnikom badania wypłaty pieniężne stanowią przychód w rozumieniu powołanego art. 11 ust. 1 ww. ustawy.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f. źródłami przychodu są też inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Wnioskodawca interpretuje, że użycie sformułowania „w szczególności” wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z uwagi na fakt, że uczestnik badania nie jest pracownikiem Uczelni, wynagrodzenie z tytułu przekazania środków (udziału w badaniu) należy, w ocenie Wnioskodawcy, zakwalifikować do „innych” źródeł.

Mając na uwadze ww. okoliczności opisane w stanie faktycznym oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że wpłaty stanowią wynagrodzenie otrzymane przez uczestników badania, które należy zakwalifikować jako przychód z innych źródeł. Zatem właściwe jest opodatkowanie tych wynagrodzeń podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 2 - w przypadku uznania odpowiedzi na pytanie nr 1 za prawidłową, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż na Uczelni nie ciąży obowiązek pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Uczelnia powinna jedynie wystawić uczestnikom badania informacje PIT-8C, zgodnie z 42a u.p.d.o.f.

Przekazywane przez Uczelnie uczestnikom badania - studentom - wypłaty pieniężne stanowią dla nich podlegający opodatkowaniu przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f., który należy rozliczyć w rocznym zeznaniu podatkowym i w zależności od wyniku tegoż rozliczenia, na uczestnikach badania może ciążyć ewentualny obowiązek zapłaty podatku dochodowego na zasadach ogólnych, tj. według skali podatkowej.

Na Wnioskodawcy nie ciąży zatem z tego tytułu obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, a jego obowiązki ograniczają się jedynie do konieczności wystawienia uczestnikom badania - studentom - informacji PIT-8C.

Zgodnie bowiem z treścią art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Informacją, o której mowa w tym przepisie jest PIT-8C.

Obowiązek sporządzenia powyższego dokumentu mają wszystkie osoby prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne, oraz nieposiadające osobowości prawnej, które wypłacały należności i kwoty pieniężne z innych źródeł.

Wnioskodawca podkreśla, że sporządzenie druku PIT-8C nie jest następstwem wykonywania obowiązków płatnika, jest obowiązkiem wynikającym z samego faktu wypłaty określonego świadczenia. Podatek dochodowy obowiązek mają odprowadzić uczestnicy badania sami za siebie w rozliczeniu rocznym za dany rok podatkowy.

Reasumując, Wnioskodawca uważa, iż w sytuacji uznania przez Organ, że przedmiotowe wypłaty podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na Uczelni nie ciąży obowiązek pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, a jej obowiązki ograniczają się jedynie do konieczności wystawienia uczestnikom badania informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj