Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4512.997.2016.2.MG
z 21 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 grudnia 2016 r. (data wpływu 19 grudnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z 9 lutego 2017 r. (data wpływu 10 lutego 2017 r.) oraz pismem z 17 lutego 2017 r. (data wpływu 20 lutego 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem VAT wniesienia aportem przez Gminę na rzecz Spółki z o.o. działki zabudowanej nr X – jest nieprawidłowe,
  • opodatkowania podatkiem VAT wniesienia aportem przez Gminę na rzecz Spółki z o.o. działki niezabudowanej nr Y – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wniesienia aportem przez Gminę na rzecz Spółki z o.o. działki zabudowanej nr X oraz działki niezabudowanej nr Y.

Wniosek został uzupełniony pismem z 9 lutego 2017 r. (data wpływu 10 lutego 2017 r.) oraz pismem z 17 lutego 2017 r. (data wpływu 20 lutego 2017 r.) będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 27 stycznia 2017 r. znak: 2461-IBPP1.4512.997.2016.1.MG.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina jest właścicielem nieruchomości uregulowanej w księdze wieczystej KW … poł. w M. przy ul. …, oznaczonej jako działki X oraz Y o łącznej powierzchni ...

Gmina zamierza przenieść w formie aportu na rzecz Spółki Gminy - … Spółka z o.o. prawo własności przedmiotowej nieruchomości, gdyż obecnie … Sp. z o.o. użytkuje nieruchomość bez uregulowanej prawnie formy władania.

Zgodnie z Uchwałą Nr … Rady Miasta … z dnia … w sprawie zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji w spółkach prawa handlowego przez Burmistrza … § 1 pkt 2 „Burmistrz wnosi do spółek w zamian za obejmowane udziały lub akcje wkłady niepieniężne (aporty) w postaci gruntów, budynków, budowli, środków trwałych wyposażenia innych aktywów”.

W celu przekazania ww. nieruchomości w formie aportu, został wykonany operat szacunkowy przez rzeczoznawcę majątkowego, który określił wartość nieruchomości na … zł, w tym wartość gruntu na … zł, natomiast wartość części składowych na … zł.

Zgodnie z operatem szacunkowym na działce nr X znajdują się następujące obiekty:

  • budynek obsługi technicznej ze stacją transformatorową i rozdzielnią oraz zbiornik czerpalny z urządzeniami. Budynek obsługi technicznej wraz ze zbiornikiem czerpalnym stanowią całość technologiczną,
  • ogrodzenie,
  • utwardzenie dróg wewnętrznych.

Środki trwałe znajdujące się na ww. nieruchomości zostały oddane w użyczenie na rzecz Z. Sp. z o.o. na podstawie Umowy Użyczenia zawartej w dniu … r. pomiędzy Zarządem Miasta …a Z. Sp. z o.o. Pismem z dnia 29 sierpnia 2016 r. Z. Sp. z o.o. poinformowało o remontach przeprowadzonych na środkach trwałych, będących przedmiotem użyczenia (wykonanie remontu czerpadła śrubowego typu CS, wykonanie remontu dachu w budynku przepompowni).

Działka nr ewid. X w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oznaczona jest symbolem 1K, czyli jest to teren przeznaczony pod urządzenia i obiekty kanalizacji. Dla tej działki dopuszcza się lokalizację obiektów i urządzeń związanych z funkcjonowaniem systemu kanalizacji oraz rozbudowę istniejących obiektów z zachowaniem następujących ustaleń:

  • -maksymalna wysokość zabudowy nie może przekroczyć 6 m,
  • -minimalny udział powierzchni terenu biologicznie czynnego w powierzchni terenu - 10%,
  • -dachy budynków - dopuszczone wszystkie formy i konstrukcje, kryte wszystkimi materiałami.

Działka nr ewid. Y, jest niezabudowana, otacza przepompownię oraz jest porośnięta roślinnością zieloną.

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego 99,71% działki oznaczona jest symbolem 28 ZW, a 0,29% -12 KDL.

28ZW oznacza tereny przeznaczone pod zieleń nieurządzoną. Dla terenu oznaczonego tym symbolem ustala się zakaz lokalizacji obiektów budowlanych, natomiast dopuszcza się:

  • prowadzenie ścieżek pieszych, rowerowych i szlaków turystycznych,
  • prowadzenie wszelkich prac mających na celu pielęgnację i utrzymanie istniejącej zieleni,
  • prowadzenie sieci i lokalizację obiektów infrastruktury technicznej i telekomunikacyjnej.

Symbol 12 KDL na planie zagospodarowania przestrzennego oznacza tereny przeznaczone na drogi publiczne o funkcji ulic lokalnych wraz z urządzeniami infrastruktury technicznej.

W uzupełnieniu w odniesieniu do działki nr X Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Wnioskodawca - (Gmina) nabył nieodpłatnie zabudowaną nieruchomość składającą się z działek ozn. nr ewid. X i Y zgodnie z Decyzją Wojewody Nr … z dnia … stycznia 1996 r. wydaną na podstawie art. 18 ust. l ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych w związku z art. 5 ust. 3 tej ustawy.
  2. Nabycie działki X nie było udokumentowane fakturą.
  3. W momencie nabycia działka X była działką zabudowaną.
  4. Wnioskodawcy przy nabyciu działki nr X nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  5. Obiekt budowlany - nazwany we wniosku „budynkiem przepompowni ścieków” - składa się z budynku obsługi technicznej (ze stacją transformatorową i rozdzielnią elektryczną) oraz ze zbiornika czerpalnego, które razem stanowią całość technologiczną o symbolu PKOB 2212 wraz z urządzeniami technicznymi związanymi z obiektem budowlanym (ogrodzeniem, utwardzeniem dróg wewnętrznych).
  6. Na pytanie zadane w wezwaniu „Jeśli natomiast budynek obsługi technicznej ze stacją transformatorową i rozdzielnią nie stanowi jednego obiektu budowlanego to proszę wskazać:
    1. Czy budynek obsługi technicznej stanowi budynek, w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane oraz budynek w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych i jaki jest jego symbol PKOB?
    2. Czy stacja transformatorowa stanowi budynek, budowlę lub ich część, w rozumieniu przepisów Prawo budowlane oraz w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych oraz jaki jest jej symbol PKOB?
    3. Czy rozdzielnia stanowi budynek, budowlę lub ich część, w rozumieniu przepisów Prawo budowlane oraz w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych oraz jaki jest jej symbol PKOB?” Wnioskodawca odpowiedział – nie dotyczy.
  7. Obiekt budowlany o którym mowa w pkt 5 jest trwale związany z gruntem tj.: Budynek przepompowni ścieków składający się z budynku obsługi technicznej (ze stacją transformatorową i rozdzielnią elektryczną) i zbiornika czerpalnego wraz z urządzeniami technicznymi związanymi z obiektem budowlanym tj.:
    • ogrodzeniem,
    • utwardzeniem dróg wewnętrznych.
  8. Wnioskodawca nie posiada informacji przez kogo, obiekt budowlany PKOB 2212, został wybudowany. W decyzji komunalizacyjnej o której mowa w pkt. l jest wskazane, że przedmiotem przekazania jest nieruchomość o pow. … m2 użytkowana przez W. Przedsiębiorstwo … na której znajduje się m.in. budynek przepompowni ścieków.
    Zgodnie z danymi ujawnionymi w ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Starostwo Powiatowe w … obiekt budowlany - budynek przepompowni ścieków powstał w 1980 r. (rok zakończenia budowy).
    Przedmiotowy obiekt nie został wybudowany przez Wnioskodawcę.
  9. Zbiornik czerpalny stanowi część obiektu budowlanego o symbolu PKOB 2212.
  10. Zbiornik czerpalny jest trwale związany z gruntem.
  11. Wnioskodawca nie posiada informacji przez kogo zbiornik czerpalny został wybudowany, z treści decyzji komunalizacyjnej o której mowa w pkt. l wynika, że przedmiotem przekazania na rzecz Gminy … jest nieruchomość położona w … o pow. … m2, użytkowana przez Przedsiębiorstwo … w …, na której znajduje się m. in. budynek przepompowni ścieków.
    Zgodnie z danymi ujawnionymi w ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Starostwo Powiatowe w … obiekt budowlany - budynek przepompowni ścieków powstał w 1980 r. Przedmiotowy obiekt nie został wybudowany przez Wnioskodawcę.
  12. Ogrodzenie nie stanowi odrębnego obiektu budowlanego, jest urządzeniem technicznym związanym z obiektem budowlanym „budynkiem przepompowni ścieków” o symbolu PKOB 2212.
  13. Ogrodzenie jest trwale z gruntem związane.
  14. Wnioskodawca nie posiada informacji przez kogo ogrodzenie zostało wybudowane, z treści decyzji komunalizacyjnej o której mowa w pkt. l wynika, że przedmiotem przekazania na rzecz Gminy … jest nieruchomość położona w … o pow. … m2, użytkowana przez Przedsiębiorstwo … w …, na której znajduje się min. budynek przepompowni ścieków.
    Zgodnie z danymi ujawnionymi w ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Starostwo Powiatowe w … obiekt budowlany - budynek przepompowni ścieków powstał w 1980 r. Przedmiotowy obiekt nie został wybudowany przez Wnioskodawcę.
  15. Utwardzenie dróg wewnętrznych stanowią płyty żelbetowe ażurowe - jest trwale z gruntem związane, jest urządzeniem technicznym związanym z obiektem budowlanym „budynkiem przepompowni ścieków” o symbolu PKOB 2212.
  16. Utwardzenie dróg wewnętrznych jest trwale z gruntem związane.
  17. Wnioskodawca nie posiada informacji przez kogo utwardzenie dróg wewnętrznych zostało wybudowane. Przedmiotowy obiekt nie został wybudowany przez Wnioskodawcę.
  18. Ogrodzenie nie stanowi odrębnego obiektu budowlanego, jest urządzeniem technicznym związanym z obiektem budowlanym „budynkiem przepompowni ścieków” o symbolu PKOB 2212.
    Utwardzenie dróg wewnętrznych stanowią płyty żelbetowe ażurowe - jest trwale z gruntem związane, jest urządzeniem technicznym związanym z obiektem budowlanym „budynkiem przepompowni ścieków” o symbolu PKOB 2212.
  19. Wnioskodawca nie posiada informacji kiedy wystąpiło pierwsze zajęcie (używanie) budynku obsługi technicznej oraz pozostałych obiektów.
  20. Obiekty budowlane mające być przedmiotem aportu w całym okresie ich posiadania nie były wykorzystywane przez Gminę …w ramach działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
  21. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie obiektów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
  22. Na pytanie tut. organu „Czy miało miejsce pierwsze zajęcie (używanie) ulepszonych obiektów przez Wnioskodawcę, jeśli tak to kiedy ono wystąpiło (proszę o podanie daty)? Czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków i czy z tego prawa skorzystał?”, Wnioskodawca odpowiedział - nie dotyczy.
  23. Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy po ewentualnym ulepszeniu stanowiącym co najmniej 30% wartości początkowej obiekty budowlane lub ich części były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat?”, Wnioskodawca odpowiedział - nie dotyczy.
  24. W odpowiedzi na pytanie tut. organu „Czy po ewentualnym ulepszeniu przedmiotowe obiekty były przedmiotem najmu/dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze jeśli tak to w jakim okresie oraz czy w całości, czy w części (jakiej?)? (proszę podać odrębnie do każdego obiektu)”, Wnioskodawca wskazał, że nie dotyczy.
  25. Na pytanie zadane w wezwaniu „Jaki okres upłynie pomiędzy ewentualnym oddaniem w najem/dzierżawę lub innym „odpłatnym udostępnieniem” a aportem przedmiotowych obiektów, czy będzie to okres krótszy niż 2 lata?”, Wnioskodawca wskazał, że nie dotyczy.
  26. Obiekty są przedmiotem umowy użyczenia zawartej w dniu … listopada 1999 r., która trwa do dnia dzisiejszego. Na podstawie tej umowy budynek przepompowni ścieków, ogrodzenie, utwardzenie dróg oraz czerpadła są nieodpłatnie udostępniane. Nie będzie zawierana żadna odpłatna umowa dotycząca dzierżawy czy najmu tych obiektów.
  27. Poniesione przez Sp. z o.o. wydatki na remont nie zostały rozliczone między Gminą a Sp. z o.o. Wnioskodawca nie zwrócił Sp. z o.o. poniesionych wydatków na remont środków trwałych. Zgodnie z umową użyczenia do ponoszenia kosztów napraw wynikających z eksploatacji przedmiotów użyczenia jest zobowiązany Biorący do bezpłatnego używania.
  28. Wydatki na remont czerpadła śrubowego oraz wykonanie remontu dachu w budynku przepompowni nie stanowią wydatku na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Określenie budynek przepompowni oznacza wskazany we wniosku budynek obsługi technicznej.
  29. Na pytanie tut. organu „Czy po ewentualnym ulepszeniu wskazane we wniosku obiekty były przedmiotem najmu/dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze jeśli tak to w jakim okresie oraz czy w całości, czy w części (jakiej?)? (proszę podać odrębnie do każdego obiektu)”, Wnioskodawca odpowiedział, nie dotyczy.
  30. Na pytanie zadane w wezwaniu „Jaki okres upłynie pomiędzy ewentualnym oddaniem w najem/dzierżawę lub innym „odpłatnym udostępnieniem” a aportem przedmiotowych obiektów, czy będzie to okres krótszy niż 2 lata?”, Wnioskodawca odpowiedział, nie dotyczy.

W odniesieniu do działki Y Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Wnioskodawca - (Gmina) nabył nieodpłatnie zabudowaną nieruchomość składającą się z działek ozn. nr ewid. X i Y zgodnie z Decyzją Wojewody Nr … z dnia 12 stycznia 1996 r. wydaną na podstawie art. 18 ust. l ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych w związku z art. 5 ust. 3 tej ustawy.
  2. Nabycie działki Y nie było udokumentowane fakturą.
  3. Wnioskodawcy przy nabyciu działki nr Y nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  4. Działka Y nie była wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych, zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu.
  5. Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy Wnioskodawca wykorzystywał działkę nr Y wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku?”, Wnioskodawca odpowiedział, nie dotyczy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przenosząc w formie aportu na rzecz Sp. z o.o. prawo własności nieruchomości wraz z zabudową oraz ogrodzeniem?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług będzie mogła skorzystać ze zwolnienia w odniesieniu do działki X, na której znajduje się budynek obsługi technicznej ze stacją transformatorową, rozdzielnią, zbiornik czerpalny z urządzeniami oraz ogrodzenie, ponieważ Gminie w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz Gmina nie poniosła żadnych wydatków na ich ulepszenie. Zwolnieniem będzie objęta również działka Y, która zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy od towarów i usług jest niezabudowana oraz jest to teren w 99,71% przeznaczony pod zieleń nieurządzoną, gdzie obowiązuje zakaz lokalizacji obiektów budowlanych oraz 0,29% przeznaczony na drogi publiczne o funkcji ulic lokalnych wraz z urządzeniami infrastruktury technicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wniesienia aportem przez Gminę na rzecz Spółki z o.o. działki zabudowanej nr X,
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wniesienia aportem przez Gminę na rzecz Spółki z o.o. działki niezabudowanej nr Y.

Na wstępie zauważyć należy, że Wnioskodawca wprawdzie wskazał we wniosku, że dotyczy on stanu faktycznego, jednak zarówno pytanie jak i własne stanowisko Wnioskodawcy dotyczą zdarzenia przyszłego, w związku z czym tut. organ przyjął, że wniesienie aportu nie zostało jeszcze dokonane i jest zdarzeniem przyszłym.

Ponadto należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt powiązania z sobą zagadnień będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, tut. organ udzielił na nie odpowiedzi w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, obejmuje więc wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów”. Określeniem „usługi” w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług objęto obszerny krąg czynności, obejmujący swym zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń, które nie są ujęte w tych klasyfikacjach.

Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Czynność wniesienia aportu (w zależności od jego przedmiotu) może spełnić przesłanki uznania jej za dostawę towarów w świetle art. 7 (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) lub za świadczenie usług w świetle art. 8 (każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów, w szczególności przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych).

W przedstawionej sytuacji aport nieruchomości zabudowanej oraz nieruchomości niezabudowanej do spółki Gminy będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów. Jednakże sposób ich opodatkowania (właściwa stawka podatku VAT lub zwolnienie od podatku) zależy od tego, co jest przedmiotem aportu.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania zwolnień od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Na podstawie art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1 ze zm.) zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE, posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających. Zgodnie z art. 12 ust. 2 zdanie drugie ww. Dyrektywy państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a), do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie „gruntu związanego z budynkiem”. Tym samym państwa członkowskie mają możliwość określenia szczegółowych zasad stosowania kryterium pierwszego zasiedlenia jedynie w odniesieniu do sprecyzowanej kategorii czynności tj. przebudowy budynków.

W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami ww. Dyrektywy 2006/112/WE oraz w świetle utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że „Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Sąd krajowy celem zapewnienia skuteczności normom dyrektywy 112 stwierdził zatem częściową niezgodność art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT z art. 12 ust. 1 lit. a) i 2 dyrektywy 112, jak też art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy 112. Mowa tu o części dotyczącej użytego w treści art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT warunku „w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu”. Warunek ten w istocie doprowadza do sztucznego różnicowania sytuacji podmiotu gospodarczego, który po wybudowaniu budynku część oddał w najem a część budynku wykorzystywał na potrzeby własnej działalności gospodarczej albowiem w obydwóch przypadkach doszło do korzystania z budynku.

W pozostałym zaś zakresie należy dokonać wykładni prounijnej art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT i skorygować treść w następujący sposób: pod pojęciem pierwszego zasiedlenia – rozumie się przez to użytkowanie przez pierwszego nabywcę lub użytkownika budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu”.

Należy w tym miejscu zauważyć, że takie rozumienie pojęcia „pierwszego zasiedlenia” odnosi się do art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT tj. do użytkowania przez pierwszego nabywcę lub użytkownika budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu.

Kwestia pierwszego zasiedlenia przedstawia się inaczej, w sytuacji gdy budynek/budowla zostanie ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej obiektu.

W takim bowiem przypadku decydujące znaczenie do rozstrzygnięcia czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie, ma kwestia oddania budynku/budowli po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu (np. najem).

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części jest objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a staje się bezzasadne.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem dostawy podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki i budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również dostawa gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza przenieść w formie aportu na rzecz Spółki Gminy – … Spółka z o.o. prawo własności działki nr X. Wnioskodawca nabył nieodpłatnie zabudowaną działkę nr X zgodnie z Decyzją Wojewody Nr … z dnia … stycznia 1996 r. wydaną na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych w związku z art. 5 ust. 3 tej ustawy. Nabycie działki nr X nie było udokumentowane fakturą. Wnioskodawcy przy nabyciu działki nr X nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Na działce nr X znajduje się budynek przepompowni ścieków, który składa się z budynku obsługi technicznej ze stacją transformatorową i rozdzielnią oraz zbiornika czerpalnego z urządzeniami technicznymi związanymi z obiektem budowlanym tj. ogrodzeniem i utwardzeniem dróg wewnętrznych, które razem stanowią całość technologiczną o symbolu PKOB 2212. Zbiornik czerpalny stanowi część obiektu budowlanego o symbolu PKOB 2212. Ogrodzenie nie stanowi odrębnego obiektu budowlanego, jest urządzeniem technicznym związanym z obiektem budowlanym „budynkiem przepompowni ścieków” o symbolu PKOB 2212. Utwardzenie dróg wewnętrznych, które stanowią płyty żelbetowe ażurowe jest urządzeniem technicznym związanym z obiektem budowlanym „budynkiem przepompowni ścieków” o symbolu PKOB 2212. Obiekt budowlany tj. budynek przepompowni ścieków wraz z urządzeniami technicznymi jest trwale związany z gruntem. Budynek przepompowni ścieków powstał w 1980 r. Przedmiotowy obiekt nie został wybudowany przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie posiada informacji kiedy wystąpiło pierwsze zajęcie (używanie) budynku obsługi technicznej oraz pozostałych obiektów. W decyzji komunalizacyjnej jest wskazane, że przedmiotem przekazania jest nieruchomość o pow. .. m2 użytkowana przez Przedsiębiorstwo … w …, na której znajduje się m.in. budynek przepompowni ścieków. Obiekty są przedmiotem umowy użyczenia zawartej w dniu 1 listopada 1999 r., która trwa do dnia dzisiejszego. Na podstawie tej umowy budynek przepompowni ścieków, ogrodzenie, utwardzenie dróg oraz czerpadła są nieodpłatnie udostępniane. Nie będzie zawierana żadna odpłatna umowa dotycząca dzierżawy czy najmu tych obiektów. Obiekty budowlane mające być przedmiotem aportu w całym okresie ich posiadania nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie obiektów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia opodatkowania podatkiem od towarów i usług aportu działki zabudowanej nr X do Spółki z o.o.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości Wnioskodawcy stwierdzić należy, że w celu skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, muszą być spełnione łącznie 2 warunki:

  • dostawa budynków, budowli lub ich części nie może być dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, oraz
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tych obiektów nie może upłynąć okres krótszy niż 2 lata.

Analizując informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia – w rozumieniu nadanym przepisami Dyrektywy 2006/112/WE Rady – należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie w odniesieniu do budynku przepompowni ścieków który składa się z budynku obsługi technicznej ze stacją transformatorową i rozdzielnią oraz zbiornika czerpalnego z urządzeniami technicznymi związanymi z obiektem budowlanym tj. ogrodzeniem i utwardzeniem dróg wewnętrznych, które razem stanowią całość technologiczną, nastąpiło pierwsze zasiedlenie. Wnioskodawca podał bowiem iż w decyzji komunalizacyjnej jest wskazane, że przedmiotem przekazania jest nieruchomość o pow. … m2 użytkowana przez Przedsiębiorstwo … w …, na której znajduje się m.in. budynek przepompowni ścieków. Ponadto wskazany obiekt budowlany jest przedmiotem umowy użyczenia zawartej … listopada 1999 r. pomiędzy Zarządem Miasta a Sp. z o.o. w …, która trwa do dnia dzisiejszego. Obecnie Sp. z o.o. użytkuje nieruchomość bez uregulowanej prawnie formy władania. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie obiektów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Zatem należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie w odniesieniu do budynku przepompowni ścieków nastąpiło pierwsze zasiedlenie po jego wybudowaniu, gdyż budynek przepompowni ścieków w momencie nabycia przez Wnioskodawcę na podstawie Decyzji Wojewody z … znajdował się na działce nr X a nieruchomość była użytkowana przez Przedsiębiorstwo …oraz od … listopada 1999 r. budynek jest użytkowany przez Sp. z o.o. na podstawie umowy użyczenia.

W konsekwencji powyższego będą spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż planowana dostawa budynku przepompowni ścieków który składa się z budynku obsługi technicznej ze stacją transformatorową i rozdzielnią oraz zbiornika czerpalnego z urządzeniami technicznymi związanymi z obiektem budowlanym tj. ogrodzeniem i utwardzeniem dróg wewnętrznych, które razem stanowią całość technologiczną, nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia ani w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia.

W tej sytuacji badanie przesłanek dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, jest bezzasadne.

W związku z powyższym planowana przez Wnioskodawcę dostawa budynku przepompowni ścieków, który składa się z budynku obsługi technicznej ze stacją transformatorową i rozdzielnią oraz zbiornika czerpalnego z urządzeniami technicznymi związanymi z obiektem budowlanym tj. ogrodzeniem i utwardzeniem dróg wewnętrznych, które razem stanowią całość technologiczną, będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Tym samym dostawa gruntu działki nr X na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy o VAT również objęta będzie zwolnieniem od podatku.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że Gmina zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług będzie mogła skorzystać ze zwolnienia w odniesieniu do działki 6662/3, na której znajduje się budynek obsługi technicznej ze stacją transformatorową, rozdzielnią, zbiornik czerpalny z urządzeniami oraz ogrodzenie, ponieważ Gminie w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz Gmina nie poniosła żadnych wydatków na ich ulepszenie, należało uznać za nieprawidłowe.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również opodatkowania podatkiem od towarów i usług aportu niezabudowanej działki nr Y do Spółki z o.o.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Stosownie do art. 2 pkt 33 ustawy o VAT przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Należy w tym miejscu nawiązać do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 199, ze zm.), zgodnie z którym ustawa określa:

  1. zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej,
  2. zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy.

Natomiast art. 4 ust. 1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym stanowi, że ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu terenu decydują więc akty prawa miejscowego – miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

Tym samym również w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Zauważyć należy, że analiza powołanych wyżej przepisów ustawy o VAT wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.

Należy również zwrócić uwagę na uregulowania zawarte w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 290 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 1, 2, 3, 3a ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o:

1) obiekcie budowlanym- należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;

2) budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

3) budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;

3a) obiekcie liniowym - należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego;

Ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącej usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

W PKOB obiekty budowlane grupowane są w dwóch sekcjach: „Budynki” i „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej”. Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w PKOB obiektami inżynierii lądowej i wodnej są wszystkie obiekty budowlane niesklasyfikowane jako budynki, tj. drogi kołowe, drogi kolejowe, mosty, autostrady, drogi lotniskowe, zapory wodne itp.

Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w PKOB w sekcji „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej” można wyróżnić grupę 221 – Rurociągi i linie telekomunikacyjne oraz linie elektroenergetyczne przesyłowe, która obejmuje:

  • klasę 2211 – Rurociągi przesyłowe do transportu ropy naftowej i gazu,
  • klasę 2213 – Linie telekomunikacyjne przesyłowe,
  • klasę 2214 – Linie elektroenergetyczne przesyłowe.

Pojęcie obiektów inżynierii lądowej i wodnej odpowiada swym zakresem definicji budowli zawartej w art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem działki nr Y. Wnioskodawca zamierza przenieść w formie aportu na rzecz Spółki Gminy – … Spółka z o.o. prawo własności przedmiotowej nieruchomości. Działka nr Y jest niezabudowana, otacza przepompownię oraz jest porośnięta roślinnością zieloną. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego 99,71% działki oznaczona jest symbolem 28 ZW, a 0,29% - 12 KDL.

28ZW oznacza tereny przeznaczone pod zieleń nieurządzoną. Dla terenu oznaczonego tym symbolem ustala się zakaz lokalizacji obiektów budowlanych, natomiast dopuszcza się:

  • prowadzenie ścieżek pieszych, rowerowych i szlaków turystycznych,
  • prowadzenie wszelkich prac mających na celu pielęgnację i utrzymanie istniejącej zieleni,
  • prowadzenie sieci i lokalizacje obiektów infrastruktury technicznej i telekomunikacyjnej.

Symbol 12 KDL na planie zagospodarowania przestrzennego oznacza tereny przeznaczone na drogi publiczne o funkcji ulic lokalnych wraz z urządzeniami infrastruktury technicznej.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że działka niezabudowana nr Y będąca przedmiotem planowanego przez Wnioskodawcę aportu stanowi grunt przeznaczony pod zabudowę, bowiem zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego położona jest na terenie, na którym dopuszcza się zabudowę tj. prowadzenie sieci i lokalizację obiektów infrastruktury technicznej i telekomunikacyjnej oraz zabudowę dróg publicznych o funkcji ulic lokalnych wraz z urządzeniami infrastruktury technicznej, które według prawa budowlanego i PKOB są budowlami. Zatem działka nr Y stanowi teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

Tym samym dostawa działki nr Y jako gruntu przeznaczonego pod zabudowę nie będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Dla dostawy przedmiotowej działki nie znajdzie również zastosowania zwolnienie od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z wniosku wynika, że działka nie była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, gdyż jak wskazał Wnioskodawca działka nie była wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych, zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym dostawa działki nr Y jako gruntu przeznaczonego pod zabudowę będzie objęta podstawową 23% stawką podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że zwolnieniem będzie objęta działka nr Y, która zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy od towarów i usług jest niezabudowana oraz jest to teren w 99,71% przeznaczony pod zieleń nieurządzoną, gdzie obowiązuje zakaz lokalizacji obiektów budowlanych oraz w 0,29% przeznaczony na drogi publiczne o funkcje ulic lokalnych wraz z urządzeniami infrastruktury technicznej, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj