Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-692/11-2/ISN
z 29 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-692/11-2/ISN
Data
2011.12.29


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dotacja
odliczenia od podatku
podatek od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy w związku z tym, iż Zainteresowana jest czynnym podatnikiem VAT oraz w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przysługuje jej prawo do skorygowania deklaracji VAT i do odliczenia VAT naliczonego od zakupów sfinansowanych dotacją i wsparciem pomostowym?



Wniosek ORD-IN 386 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2011 r. (data wpływu 17 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty deklaracji podatkowej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty deklaracji podatkowej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni od dnia 1 lipca 2010 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług w zakresie architektury i specjalistycznego projektowania. Zainteresowana jest czynnym podatnikiem VAT i rozlicza się za okresy kwartalne. Wnioskodawczyni na uruchomienie działalności gospodarczej otrzymała jednorazowe wsparcie finansowe, tzn. dotację oraz comiesięczne wsparcie pomostowe na okres jednego roku w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Priorytet VI – Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2. wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia z projektu „Załóż firmę i wygraj podczas Euro 2012!” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dotacja i wsparcie pomostowe zostały udzielone w ramach pomocy de minimis w wartości brutto. Okres realizacji projektu to: rozpoczęcie dnia 1 lipca 2010 r. a zakończenie dnia 31 sierpnia 2010 r. w przypadku wsparcia finansowego (dotacja główna) oraz rozpoczęcie dnia 1 lipca 2010 r. a zakończenie dnia 30 czerwca 2011 r. w przypadku wsparcia pomostowego.

Otrzymane środki z dotacji były dofinansowaniem wydatków poniesionych w związku z nabyciem środków trwałych i wyposażenia (tj. komputera ze specjalistycznym oprogramowaniem, drukarki), natomiast w ramach wsparcia pomostowego opłacane były składki na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, oraz koszty związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy (obsługa księgowa i prawna, zakup materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych).

Zakupione w okresie od dnia 1 lipca 2010 r. do dnia 30 czerwca 2011 r. towary i usługi ze środków wsparcia finansowego i pomostowego, wykorzystywane były do wykonywania czynności wyłącznie opodatkowanych.

W okresie realizacji projektu, Zainteresowana nie dokonywała odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych dotacją oraz wsparciem pomostowym.

Wnioskodawczyni obecnie rozważa korektę deklaracji VAT za okresy od dnia 1 lipca 2010 r. do dnia 30 czerwca 2011 r. w związku z prawem do odliczenia podatku naliczonego od zakupów realizowanych z ww. projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z tym, iż Zainteresowana jest czynnym podatnikiem VAT oraz w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przysługuje jej prawo do skorygowania deklaracji VAT i do odliczenia VAT naliczonego od zakupów sfinansowanych dotacją i wsparciem pomostowym...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przy czym prawo to przysługuje jeśli podmiot jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym (art. 88 ust. 4 ustawy o VAT).

Według Zainteresowanej, zarówno zakup środków trwałych, wyposażenia ze środków wsparcia finansowego (dotacji), jak i zakup pozostałych towarów i usług ze środków wsparcia pomostowego miały bezpośredni związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tj. świadczeniem usług projektowych. Zakupy te bowiem umożliwiły firmie świadczenie ww. usług poprzez wykorzystanie do tego celu niezbędnego sprzętu i poprzez poniesienie obligatoryjnych i niezbędnych wydatków, które pośrednio wpływają na sprawne i prawidłowe funkcjonowanie firmy. Powyżej wymieniony przepis nie wiąże prawa do odliczenia ze źródłem pochodzenia środków wydatkowanych na zakup towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni uważa, iż korzystała z pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle ustawy o podatku od towarów i usług (art. 86 ust. 10 pkt 1) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Zgodnie zaś z ust. 11 wspomnianego artykułu, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13).

Powołując się na powyższe przepisy Zainteresowana uważa, że pomimo, iż nie skorzystała z tego prawa w podstawowym terminie, ma prawo skorzystać z prawa do korekty deklaracji za okresy, w których nabyła prawo do obniżenia podatku naliczonego (tj. za III i IV kwartał 2010 r. oraz za I i II kwartał 2011 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (…).

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowana od dnia 1 lipca 2010 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług w zakresie architektury i specjalistycznego projektowania. Jest ona czynnym podatnikiem VAT i rozlicza się za okresy kwartalne. Wnioskodawczyni na uruchomienie działalności gospodarczej otrzymała jednorazowe wsparcie finansowe, tzn. dotację oraz comiesięczne wsparcie pomostowe na okres jednego roku w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2. wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia z projektu „Załóż firmę i wygraj podczas Euro 2012!” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dotacja i wsparcie pomostowe zostały udzielone w ramach pomocy de minimis w wartości brutto. Okres realizacji projektu to: rozpoczęcie dnia 1 lipca 2010 r. a zakończenie dnia 31 sierpnia 2010 r. w przypadku wsparcia finansowego (dotacja główna) oraz rozpoczęcie dnia 1 lipca 2010 r. a zakończenie dnia 30 czerwca 2011 r. w przypadku wsparcia pomostowego. Otrzymane środki z dotacji były dofinansowaniem wydatków poniesionych w związku z nabyciem środków trwałych i wyposażenia (tj. komputera ze specjalistycznym oprogramowaniem, drukarki), natomiast w ramach wsparcia pomostowego opłacane były składki na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, oraz koszty związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy (obsługa księgowa i prawna, zakup materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych).

Zakupione w okresie od dnia 1 lipca 2010 r. do dnia 30 czerwca 2011 r. towary i usługi ze środków wsparcia finansowego i pomostowego wykorzystywane były do wykonywania czynności wyłącznie opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę treść przytoczonych powyżej przepisów, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, czyli zakupione przez Zainteresowaną towary i usługi służyły do wykonywania przez nią czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawczyni przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów sfinansowanych dotacją i wsparciem pomostowym.

W związku z tym, iż w okresie realizacji projektu Zainteresowana nie dokonywała odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych dotacją oraz wsparciem pomostowym, obecnie rozważa ona korektę deklaracji VAT za okresy od dnia 1 lipca 2010 r. do dnia 30 czerwca 2011 r. w związku z prawem do odliczenia podatku naliczonego od zakupów realizowanych z ww. projektu.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy).

Natomiast, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Mocą art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Z kolei w myśl ust. 2 tego artykułu mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

Podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności (art. 99 ust. 3 ustawy).

Według zasady zawartej w treści art. 99 ust. 12 ustawy, zobowiązanie podatkowe, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1, przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi je w innej wysokości.

Podatek od towarów i usług należy do grupy podatków powstających z mocy prawa, który pobierany jest w trybie tzw. samoobliczenia. Dlatego też szczególnie istotną rolę w tym podatku odgrywają deklaracje podatkowe. Przy ich pomocy podatnik określa i zgłasza organowi podatkowemu (deklaruje) wysokość zobowiązania podatkowego. Wprawdzie przepisy ustawy nie zawierają generalnej reguły dotyczącej korekt deklaracji, ani co do przesłanek takiej korekty, ani co do sposobu jej dokonywania, to jednak konieczność korekty powstaje w każdym przypadku, gdy kwota odliczenia byłaby niższa lub wyższa od kwoty odliczenia przysługującego podatnikowi, a także w sytuacjach, gdy po wykazaniu odliczenia uległy zmianie czynniki wpływające na prawo lub wielkość odliczenia.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zawiera ogólne zasady korygowania deklaracji, także dotyczące deklaracji składanych dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług, niezależnie od regulacji zawartych w samej ustawie.

Art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej określa, że jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 cyt. ustawy).

Stosownie do art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu. Może ona dotyczyć każdej pozycji deklaracji, np.: określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości kwoty zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji (np.: adresu, nr NIP) – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym – poprawnym – wypełnieniu jej formularza, z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej już deklaracji. Skorzystanie przez podatnika z wprowadzonej przez ustawodawcę instytucji korekty deklaracji powoduje, że złożona przez niego deklaracja korygująca zastępuje pierwotną (korygowaną) deklarację i pociąga za sobą skutki prawne, pozbawiające jednocześnie pierwotną deklarację mocy prawnej.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić zatem należy, iż Zainteresowana ma prawo dokonać korekty deklaracji VAT za okres od dnia 1 lipca 2010 r. do dnia 30 czerwca 2011 r., czyli za III i IV kwartał 2010 r. oraz za I i II kwartał 2011 r., bowiem jak wskazano w niniejszej interpretacji, ma ona prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów sfinansowanych dotacją i wsparciem pomostowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Informuje się, iż kwestie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną rozpatrzone odrębnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj