Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0461-ITPP3.4512.18.2017.2.APR
z 10 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016, poz. 1948), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2017 r. (data wpływu 10 stycznia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 17 lutego 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego nabywanych usług budowlanych w związku z przebudową budynku handlowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 17 lutego 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego nabywanych usług budowlanych w związku z przebudową budynku handlowego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka, zwana dalej Stroną, Spółką lub Wnioskodawcą, jest właścicielem budynków w B. przy ul. Z., użytkowanych w prowadzonej działalności gospodarczej. Spółka jest podatnikiem czynnym VAT, w zakresie podatku od towarów i usług zobowiązana do składania deklaracji miesięcznych. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest wynajem lokali użytkowych podmiotom gospodarczym. Decyzją z dnia 11 grudnia 2015 r. Prezydent Miasta udzielił Wnioskodawcy pozwolenia na rozbudowę na nieruchomości w B. przy ul. Z., wynajmowanego budynku handlowego wraz z budową doziemnej instalacji kanalizacji deszczowej oraz z jego częściową rozbiórką. Prace budowane zostaną prawdopodobnie rozpoczęte w 2017 r.

Wykonawcami robót budowlanych, o których mowa w pozycji 3 załącznika Nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług, zwanych dalej robotami budowlanymi, sprzedawcami usług budowlanych, np. usług nadzoru budowlanego i sprzedawcami materiałów budowlanych niezbędnych do budowy, będą osoby fizyczne, spółki nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne – zwane dalej podmiotami gospodarczymi lub wykonawcami, które na dzień sprzedaży robót budowlanych oraz materiałów budowanych będą zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, o których mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przebudowany i przyjęty do użytkowania budynek handlowy w przyszłości będzie użytkowany przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tj. będzie wynajmowany podmiotom gospodarczym na cele związane z działalnością gospodarczą. Prawdopodobnie wykonawcy, do realizacji zleconych przez Spółkę robót budowlanych w zakresie przebudowy budynku handlowego, będą podnajmować podwykonawców. Wykonawcy robót budowlanych w rozbudowywanym budynku handlowym, sprzedawcy usług budowlanych i sprzedawcy materiałów budowlanych, które będą zużyte przy rozbudowie budynku handlowego, mają zamiar dokumentować ww. sprzedaż fakturami ze wskazaniem, iż sprzedaż jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki podatkowej w wysokości 23%.


W związku z powyższym opisem zadano pytanie sprowadzające się do kwestii.


Czy Spółce od dnia 1 stycznia 2017 r. przysługiwać będzie prawo odliczania od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy podatku naliczonego wyszczególnionego w fakturach wykonawców realizujących przebudowę budynku handlowego, z faktur dokumentujących sprzedaż robót budowlanych, usług budowlanych oraz materiałów budowlanych związanych z realizacją ww. zadania inwestycyjnego, tj. rozbudową budynku handlowego w B. przy ul. Z.?


Stanowisko Wnioskodawcy.

Ustawodawca w znowelizowanych przepisach ustawy o podatku od towarów i usług nie wskazuje dla kogo od dnia 1 stycznia 2017 r. sprzedawca robót budowlanych jest podwykonawcą usług budowlanych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 p.t.u., a których to podwykonawców sprzedaż robót budowlanych po dniu 1 stycznia 2017 r. będzie opodatkowana w ramach odwrotnego obciążenia przez zleceniodawcę (nabywcę), gdzie też dla zasady podatnikiem podatku od towarów i usług będzie zleceniodawca (nabywca) robót budowlanych. Należy jednocześnie przyjąć, że zlecone przez Spółkę roboty budowlane podlegające opodatkowaniu w ramach odwrotnego obciążenia, mogą to być wyłącznie roboty budowlane wymienione pozycji 3 załącznika 14 do ustawy o podatku od towarów i usług, a nie materiały lub usługi budowlane. W przedmiotowej sprawie, w celu ustalenia momentu wykonania robót budowlanych, Strona nadal będzie zobowiązana do stosowania, po dniu 1 stycznia 2017 r., art. 19a ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług. W celu natomiast ustalenia, czy nabycie przez Spółkę robót budowlanych po dniu 1 stycznia 2017 r. będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i będzie mogło być dokumentowane fakturami przez zleceniobiorcę (tj. podmiot wykonujący na rzecz Spółki roboty budowlane), Spółka będzie zobowiązana do ustalenia czy zleceniobiorca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym o którym mowa w art. 15 p.t.u. Natomiast Spółkę, jako inwestora i właściciela nieruchomości w B. przy ul. Z., żadną miarą nie można uznać za podatnika nabywającego roboty budowlane w ramach odwrotnego obciążenia.

Wskazać należy, że co do zasady zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów, Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego wyszczególnionego w fakturach dokumentujących wykonane roboty budowlane, z zastrzeżeniem jednakże, iż ww. faktury wystawione będą przez podmiot uprawniony, tj. czynnego podatnika VAT. Z tego też względu, na Spółce ze względu na ostrożność procesową od dnia 1 stycznia 2017 r. spoczywa obowiązek sprawdzenia czy nabywa roboty budowlane od podatnika (zleceniobiorcy), o którym mowa w art. 15 p.t.u.

Reasumując powyższe należy uznać, że Spółce od dnia 1 stycznia 2017 r. przysługiwać będzie prawo odliczania od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy podatku naliczonego wyszczególnionego w fakturach wykonawców realizujących przebudowę budynku handlowego, dokumentujących sprzedaż wyżej opisanych robót budowlanych, usług budowlanych oraz materiałów budowlanych, związanych z realizacją ww. zadania inwestycyjnego, tj. rozbudową budynku handlowego w B. przy ul. Z.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ww. przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.


Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:


  1. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:


    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;


  2. w przypadku importu towarów - kwota podatku:


    1. wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,
    2. należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,
    3. wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b;


  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego z tytułu:,/li>

    1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,
    2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,
    3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,
    4. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11;


  5. (uchylony)
  6. różnica podatku, o której mowa w art. 30c ust. 2 i art. 37;
  7. u podatnika, o którym mowa w art. 16, kwota stanowiąca równowartość 22% kwoty należnej z tytułu dostawy nowego środka transportu, nie wyższa jednak niż kwota podatku zawartego w fakturze stwierdzającej nabycie tego środka lub dokumencie celnym, albo podatku zapłaconego przez tego podatnika od wewnątrzwspólnotowego nabycia tego środka.


W myśl art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.


Na podstawie art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:


  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:


    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    2. (uchylona)


  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. (uchylony)
  4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:


    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;


  5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  6. (uchylony)
  7. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.


W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 2024), dalej „ustawa zmieniająca”, którą ustawodawca wprowadził szereg zmian w zakresie rozliczania podatku od towarów i usług. Zmiany te dotyczą m.in. sposobu rozliczania podatku w przypadku świadczenia usług budowlanych.


Według art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.


W myśl obowiązującego od 1 stycznia 2017 r. art. 17 ust. 1h ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Jednocześnie, stosownie do art. 5 powyższej ustawy zmieniającej, przepisy art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do usług wymienionych w poz. 2–48 załącznika nr 14 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, które zostały wykonane od dnia 1 stycznia 2017 r. W celu ustalenia momentu wykonania usług stosuje się przepisy art. 19a ust. 2 i 3 ustawy zmienianej w art. 1.

Jak wynika z powyższych regulacji, od 1 stycznia 2017 r. rozliczanie podatku z tytułu wykonywania usług budowlanych przez podwykonawców, zasadniczo objęte jest mechanizmem odwróconego obciążenia. Świadczenie ww. usług przez podatnika niebędącego podwykonawcą, nie wymaga stosowania przy ich rozliczaniu mechanizmu odwróconego obciążenia – rozliczanie podatku odbywa się na zasadach ogólnych.

Ustawa nie definiuje pojęcia „podwykonawca”, w związku z tym dla prawidłowego rozumienia tego terminu należy posiłkować się definicją słownikową.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego (PWN), podwykonawca to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy.

Z wniosku wynika, że Spółka będąca podatnikiem czynnym VAT, jest właścicielem budynków w B. przy ul. Z., użytkowanych w prowadzonej działalności gospodarczej. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest wynajem lokali użytkowych podmiotom gospodarczym. Spółka uzyskała pozwolenie na rozbudowę budynku handlowego (znajdującego się pod ww. adresem) wraz z budową doziemnej instalacji kanalizacji deszczowej oraz z jego częściową rozbiórką. Prace budowane zostaną prawdopodobnie rozpoczęte w 2017 r.

Wykonawcami robót budowlanych, sprzedawcami usług budowlanych (np. nadzoru budowlanego) i sprzedawcami materiałów budowlanych niezbędnych do budowy, będą osoby fizyczne, spółki nie posiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne, które na dzień sprzedaży będą zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Prawdopodobnie wykonawcy, do realizacji zleconych przez Spółkę robót budowlanych, będą podnajmować podwykonawców. Wykonawcy, sprzedawcy usług budowlanych i sprzedawcy materiałów budowlanych, zamierzają dokumentować swoją sprzedaż fakturami z wykazanym podatkiem w wysokości 23%.

Przebudowany i przyjęty do użytkowania budynek handlowy w przyszłości będzie użytkowany przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tj. będzie wynajmowany podmiotom gospodarczym.

Analiza treści przepisów prawa na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego prowadzi do wniosku, że Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych na jej rzecz (przez wykonawców, sprzedawców usług i dostawców materiałów budowlanych, będących czynnymi podatnikami VAT), dotyczących inwestycji polegającej na rozbudowie budynku handlowego posadowionego w B. przy ul. Z. wraz z budową doziemnej instalacji kanalizacji deszczowej oraz z jego częściową rozbiórką. Z wniosku wynika bowiem, że zrealizowana inwestycja będzie miała związek z wykonywaniem czynności opodatkowanej – wynajmem przez Spółkę tego budynku podmiotom gospodarczym. Prawo do odliczenia będzie jednak przysługiwało pod warunkiem, że w stosunku do nabytych usług powstał obowiązek podatkowy i nie zajdą wyłączenia, o których mowa w art. 88 ust. 3a ustawy.

Należy nadmienić, że dla ustalenia prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu opisanej inwestycji przez Spółkę, nie ma znaczenia sposób rozliczenia podatku z tytułu wykonania usług budowlanych przez podwykonawców. Spółka bowiem otrzyma faktury dokumentujące transakcje wykonane przez głównego wykonawcę, który będzie zobowiązany rozliczyć podatek należny na zasadach ogólnych, gdyż rozliczanie podatku przy zastosowaniu metody odwróconego obciążenia nie dotyczy głównego wykonawcy. Metoda ta również nie może dotyczyć Spółki, która w przedmiotowej sprawie będzie inwestorem.

Należy zastrzec, że interpretacji udzielono w zakresie jaki wyznacza treść żądania zawarta w postawionym pytaniu.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj