Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1061-IPTPP2.4512.42.2017.2.IR
z 21 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2017 r. (data wpływu 23 stycznia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 lutego 2017 r. (data wpływu 1 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążeniajest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 lutego 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z wprowadzeniem przepisów w zakresie mechanizmu odwrotnego obciążenia VAT, dotyczącego wykonania usług budowlanych przez podwykonawców, Spółdzielnia …. (Wnioskodawca) prosi o wyjaśnienie kwestii dotyczącej wystawiania faktur VAT za roboty budowlane dla Spółdzielni … przez Zakłady w niej zrzeszone.

Zgodnie z zapisem w Statucie Spółdzielni - Zakres Działania § 5 ust. 3 - Spółdzielnia może „przyjmować w swoim imieniu zamówienia na wykonanie przez rzemieślników usług lub produkcji wyrobów w zakresie objętym posiadanymi przez nich uprawnieniami”.

Wobec tak kategorycznego zapisu, jedynym wykonawcą jest Spółdzielnia …, a członek Spółdzielni … ma obowiązek statutowy przyjmować do wykonania zlecane przez Spółdzielnię zamówienia. Umowy są wykonywane wyłącznie przez Spółdzielnię.

W przypadku wyboru oferty, złożonej przez Spółdzielnię do realizacji zadania, umowę z Inwestorem w imieniu rzemieślników zawiera Spółdzielnia, a powierzone jej prace, realizują nie pracownicy Spółdzielni lecz członkowie Spółdzielni - Zakłady … poszczególnych branż, którym zlecane są prace na wykonanie przez nich poszczególnego zakresu robót. Zrzeszeni w Spółdzielni rzemieślnicy są bezpośrednimi wykonawcami zadania w imieniu i na rzecz Spółdzielni …, którą tworzą, a nie są podwykonawcami.

Po zawarciu umowy z Inwestorem na wykonanie określonego zadania, Spółdzielnia zawiera umowę z członkiem Spółdzielni, która ściśle związana jest z umową zawartą przez Spółdzielnię z Inwestorem. Rzemieślnicy uczestniczą w przekazaniu placu budowy, są upoważnieni do prowadzenia rozmów w sprawie realizacji umowy oraz uczestniczą w odbiorach robót, podpisując także protokoły odbioru robót. Zakłady … nie występują jako oddzielne podmioty realizujące prace lecz wykonawcą zadania jest wyłącznie Spółdzielnia ….

Po wykonaniu zadania i odbiorze robót, Zakłady … wystawiają Spółdzielni, na wykonany przez nie zakres prac, faktury VAT, a Spółdzielnia, z tymi samymi datami (wystawienia, sprzedaży), "refakturuje" je Inwestorowi. Do wystawianych faktur dołączany jest jeden protokół odbioru robót, który obowiązuje wszystkich wykonujących zadanie rzemieślników. Wynagrodzenie za wykonane prace, które otrzymuje Spółdzielnia, jest w całości należne rzemieślnikom.

W piśmie z dnia 24 lutego 2017 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

  • Spółdzielnia … jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.
  • Zrzeszeni w Spółdzielni członkowie, to osoby fizyczne, prowadzące działalność gospodarczą, które są odrębnymi od Spółdzielni, podatnikami podatku VAT, u których sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług.
  • Wszystkie zrzeszone w Spółdzielni osoby prowadzą Zakłady o profilu budowlanym i wykonują usługi w zakresie robót ogólnobudowlanych, instalacji elektrycznych i instalacji sanitarnych, które wymienione są w załączniku nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług i w zależności od wygranego przetargu mogą być sklasyfikowane wg PKWiU :
    1. 41.00.30.0 - Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków),
    2. 41.00.40.0 - Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków).
    3. 42.11.20.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych,
    4. 42.21.21.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych,
    5. 42.21.22.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze,
    6. 42.21.23.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową magistrali i linii wodociągowych, obiektów do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz stacji pomp,
    7. 42.22.21.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową przesyłowych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych,
    8. 42.22.22.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową rozdzielczych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych,
    9. 42.99.21.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów produkcyjnych,
    10. 42.99.22.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową boisk sportowych,
    11. 43.11.10.0 - Roboty związane z rozbiórką i burzeniem obiektów budowlanych,
    12. 43.12.11.0 - Roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę, z wyłączeniem robót ziemnych,
    13. 43.12.12.0 - Roboty ziemne: roboty związane z kopaniem rowów i wykopów oraz przemieszczaniem ziemi,
    14. 43.21.10.1 - Roboty związane z wykonaniem instalacji elektrycznych służących bezpieczeństwu,

    15. 43.21.10.2 - Roboty związane z wykonaniem pozostałych instalacji elektrycznych,
    16. 43.22.11.0 - Roboty związane z wykonaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających,
    17. 43.22.12.0 - Roboty związane z wykonaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych,
    18. 43.22.20.0 - Roboty związane z wykonaniem instalacji gazowych,
    19. 43.29.11.0 - Roboty związane z zakładaniem izolacji,
    20. 43.29.12.0 - Roboty związane z zakładaniem ogrodzeń,
    21. 43.29.19.0 - Pozostałe roboty instalacyjne gdzie indziej niesklasyfikowane,
    22. 43.31.10.0 - Roboty tynkarskie,
    23. 43.32.10.0 - Roboty instalacyjne stolarki budowlanej,
    24. 43.33.10.0 - Roboty związane z wykładaniem posadzek i oblicowywaniem ścian,
    25. 43.33.21.0 - Roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian lastryko, marmurem, granitem lub łupkiem,
    26. 43.33.29.0 - Pozostałe roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian (włączając tapetowanie), gdzie indziej niesklasyfikowane,
    27. 43.34.10.0 - Roboty malarskie,
    28. 43.39.11.0 - Roboty związane z wykonywaniem elementów dekoracyjnych,
    29. 43.39.19.0 - Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych,
    30. 43.91.11.0 - Roboty związane z wykonaniem konstrukcji dachowych,
    31. 43.91.19.0 - Roboty związane z wykonaniem pozostałych prac dekarskich,
    32. 43.99.10.0 - Roboty związane z zakładaniem izolacji przeciwwilgociowych i wodochronnych,
    33. 43.99.20.0 - Roboty związane z montowaniem i demontowaniem rusztowań,
    34. 43.99.30.0 - Roboty związane z fundamentowaniem,
    35. 43.99.40.0 - Roboty betoniarskie,
    36. 43.99.50.0 - Roboty związane ze wznoszeniem konstrukcji stalowych,
    37. 43.99.60.0 - Roboty związane ze wznoszeniem konstrukcji z cegieł i kamienia,
    38. 43.99.70.0 - Roboty związane z montażem i wznoszeniem konstrukcji z elementów prefabrykowanych,
    39. 43.99.90.0 - Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Wszystkie zrzeszone w Spółdzielni Zakłady posiadają własne zaplecza techniczne, zatrudniają pracowników zdolnych do wykonania zlecenia oraz we własnym zakresie zakupują niezbędne materiały i urządzenia do realizacji zleconego zadania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obowiązujących przepisów, Zakłady …, wystawiające fakturę VAT dla Spółdzielni, będzie obowiązywał mechanizm odwrotnego obciążenia?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółdzielnia jest samorządną, organizacją rzemieślniczą. Zadaniem Spółdzielni jest w szczególności organizowanie działalności usługowej i wytwórczej rzemiosła, udzielanie pomocy członkom w wykonywaniu ich zadań oraz prowadzeniu wspólnej działalności gospodarczej. Spółdzielnia więc to jej członkowie - rzemieślnicy. Rzemieślnik nie jest więc podwykonawcą Spółdzielni, w której jest zrzeszony.

Nadto Wnioskodawca wskazał, iż Spółdzielnia nie zatrudnia pracowników do realizacji umów zawartych z inwestorami, lecz prace wykonywane są za pośrednictwem Zakładów różnych branż budowlanych, które skupia Spółdzielnia, gdyż taki jest profil działalności Spółdzielni. Zakłady nie są podwykonawcami Spółdzielni, lecz głównymi wykonawcami umowy, a Spółdzielnia ich tylko "firmuje".

W związku z powyższym, po zakończeniu inwestycji i odbiorze końcowym robót budowlanych, poszczególne Zakłady realizujące prace z ramienia Spółdzielni, będą wystawiać Spółdzielni …, na wykonany przez siebie zakres robót, fakturę łącznie z obowiązującym podatkiem VAT, a Spółdzielnia z tymi samymi datami (wystawienia, sprzedaży ), będzie "refakturować" roboty Inwestorowi, wystawiając fakturę, łącznie z obowiązującym podatkiem VAT, na całość zadania objętego umową.

Ponieważ Zakłady … zrzeszone w Spółdzielni i wykonujące za jej pośrednictwem zlecone prace, nie są podwykonawcami Spółdzielni, w związku z tym, nie będzie obowiązywał mechanizm odwrotnego obciążenie przy fakturowaniu robót budowlanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z kolei w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednocześnie, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 2024), zwana dalej „ustawa zmieniająca”, którą ustawodawca wprowadził szereg zmian w zakresie rozliczania podatku od towarów i usług. Zmiany te dotyczą m.in. sposobu rozliczania podatku w przypadku świadczenia usług budowlanych.

Według art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W myśl obowiązującego od 1 stycznia 2017 r. przepisu art. 17 ust. 1h ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana, wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy w poz. 2-48, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy, mechanizm ten ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca. Jednocześnie zauważyć należy, że przy każdej z usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, podano również symbol klasyfikacji statystycznej PKWiU, co wskazuje, że tylko konkretne usługi sklasyfikowane pod danym symbolem, wymagają rozliczania podatku na zasadzie odwróconego obciążenia.

W świetle powyższego nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług.

Natomiast transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), zaś inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

Wskazać w tym miejscu należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „podwykonawca”, w związku z tym dla prawidłowego rozumienia tego terminu wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słowniku języka polskiego, podwykonawca to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca;2503008).

Z kolei przy dalszych „podzleceniach” przyjąć należy podejście, zgodnie z którym podwykonawca zlecający jest – w stosunku do swojego podwykonawcy – głównym wykonawcą swojego zakresu prac (i w konsekwencji rozliczy „podzlecone” usługi budowlane na zasadzie odwróconego obciążenia).

Dla jednoznacznego wyjaśnienia jakie relacje łączą inwestora, wykonawcę i podwykonawcę trzeba odwołać się do przepisów prawa cywilnego

W myśl art. 647 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459) przez umowę o roboty budowlane wykonawca zobowiązuje się do oddania przewidzianego w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i z zasadami wiedzy technicznej, a inwestor zobowiązuje się do dokonania wymaganych przez właściwe przepisy czynności związanych z przygotowaniem robót, w szczególności do przekazania terenu budowy i dostarczenia projektu, oraz do odebrania obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia.

W umowie o roboty budowlane, o której mowa w art. 647, zawartej między inwestorem a wykonawcą (generalnym wykonawcą), strony ustalają zakres robót, które wykonawca będzie wykonywał osobiście lub za pomocą podwykonawców ( art. 6471 § 1 Kodeksu cywilnego).

Podsumowując przywołane wyżej regulacje należy stwierdzić, że mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie przy rozliczaniu podatku z tytułu świadczenia usług budowlanych wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi w tym załączniku symbolami PKWiU, przez podwykonawcę. Podwykonawcą będzie każdy podmiot będący usługodawcą, który nie jest generalnym wykonawcą w ramach danej inwestycji budowlanej, przyjmującym zlecenie wykonania tej inwestycji bezpośrednio od inwestora.

Fakt zgłoszenia, lub nie, głównemu inwestorowi powierzenia prac podwykonawcy, pozostaje bez wpływu na posiadanie statusu podwykonawcy w rozumieniu ustawy o VAT. Status podwykonawcy wynika bowiem bezpośrednio z zawartych pisemnych umów, a w przypadku ich braku – świadczą o tym statusie okoliczności i charakter wykonywanych usług.

A zatem, rozliczanie podatku na zasadzie mechanizmu odwróconego obciążenia ma zastosowanie jeśli spełnione są następujące warunki:

  • usługodawca i usługobiorca są podatnikami VAT czynnymi,
  • usługodawca jest podwykonawcą usługobiorcy, czyli usługodawca nie jest generalnym wykonawcą usług i jego sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy,
  • świadczenie dotyczy usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi tam symbolami PKWiU.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, iż usługi będące przedmiotem niniejszego wniosku, które zostały sklasyfikowane przez Spółdzielnię wg PKWiU pod określony symbol zostały wskazane przez ustawodawcę pod pozycją nr 2-4, nr 7-9, nr 11-12, nr 15-16, nr 18-20, nr 22-35 oraz nr 37-48 załącznika nr 14 do ustawy jako te, do których ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia.

Jak wcześniej wskazano mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie przy rozliczaniu podatku z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi w tym załączniku symbolami PKWiU, przez podwykonawcę.

Mając zatem na uwadze wyżej powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, z którego wynika, iż Spółdzielnia i zrzeszone w niej Zakłady ... są odrębnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT, wskazać należy, że wykonywane przez ww. Zakłady usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, w ramach umów zawartych ze Spółdzielnią, które są ściśle związane z umową zawartą przez Spółdzielnię z Inwestorem – wbrew temu co twierdzi Wnioskodawca - uznać należy za usługi wykonane przez podwykonawców. Jak wyżej bowiem wskazano podwykonawcą jest każdy podmiot będący usługodawcą, który nie jest generalnym wykonawcą w ramach danej inwestycji budowlanej, przyjmującym zlecenie wykonania tej inwestycji bezpośrednio od inwestora.

W związku z powyższym, skoro w okolicznościach niniejszej sprawy Zakłady ... będą świadczyły usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy na rzecz Spółdzielni tj. podmiotu zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego inwestorem, to uznać należy, że będą spełnione przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy. Zatem usługi budowlane realizowane na podstawie zawartych umów pomiędzy Wnioskodawcą a Zakładami … będą podlegały rozliczeniu z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy, z którego wynika, że Zakłady … zrzeszone w Spółdzielni i wykonujące za jej pośrednictwem zlecone prace, nie są podwykonawcami Spółdzielni, w związku z tym, nie będzie obowiązywał mechanizm odwrotnego obciążenie przy fakturowaniu robót budowlanych, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj