Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPB5.4510.22.2017.1.MR
z 16 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2017 r. (data wpływu 31 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Pytanie 1) – jest prawidłowe;
  • możliwości kontynuacji wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w formie uproszczonej po sfinalizowaniu w roku 2017 umowy sprzedaży nieruchomości jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, możliwości kontynuacji wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w formie uproszczonej po sfinalizowaniu w roku 2017 umowy sprzedaży nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest instytutem badawczym działającym na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2015 r, poz.1095 z późniejszymi zmianami). Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu wg jego statutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki, wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych. Poza działalnością podstawową Instytut prowadzi również inną działalność, która obejmuje m.in. prowadzenie badań i analiz technicznych, opracowanie opinii, działalność w zakresie inżynierii, produkcję nowoczesnych materiałów, specjalizowanych urządzeń oraz najem pomieszczeń.


Instytut korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop przeznaczając część uzyskanego dochodu na działalność naukowo-badawczą.


Część dochodu uzyskaną z działalności gospodarczej Instytut opodatkowuje zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 1. updop, przy czym miesięczne zaliczki na podatek dochodowy odprowadza w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu złożonym w roku poprzedzającym rok podatkowych korzystając z możliwości jakie daje art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W 2016 roku Instytut podpisał umowę przedwstępną na sprzedaż nieruchomości, która ma zostać sfinalizowana w 2017 roku, po uzyskaniu zgody Ministra Skarbu, zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o instytutach badawczych. Instytut prowadzi działalność na dwóch terenach i sprzedawana nieruchomość stanowi jedną z tych lokalizacji.

Przychód ze sprzedaży nieruchomości (ponad 50 mln złotych) będzie w 2017 roku istotną pozycją w przychodach Instytutu. Instytut zamierza dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości wykorzystać do rozbudowy swojej bazy naukowo-technologicznej i rozszerzenia zakresu działalności naukowo-badawczej. Środki uzyskane ze sprzedaży majątku zostaną w ciągu najbliższych kilku lat przeznaczone na restrukturyzację Instytutu i inwestycje związane z koncentracją działalności Instytutu na jednym terenie. Niewydatkowana w 2017 r. kwota środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości zwiększy wynik finansowy Instytutu za 2017 r. i zostanie przekazana na zwiększenie Funduszu Badań Własnych, który jest tworzony na podstawie art. 19 ust. 2 pkt 1 o instytutach badawczych. Z Funduszu tego będzie finansowany proces restrukturyzacji w następnych latach.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy dochód ze sprzedaży nieruchomości będzie podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 jeśli Instytut przeznaczy go na działalność statutową: naukową i naukowo-badawczą ?
  2. Czy po sfinalizowaniu w 2017 roku umowy sprzedaży nieruchomości możemy kontynuować wpłaty zaliczek na podatek dochodowy w formie uproszczonej w wysokości ustalonej w styczniu 2017 roku?

Stanowisko Spółki,


  1. Instytut stoi na stanowisku, że dochód ze sprzedaży nieruchomości przeznaczony przez Instytut na działalność naukową i naukowo-techniczną korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888 z późn. zm.; dalej: ustawa o pdop) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 updop wyraźnie wskazuje, że wolne od podatku są dochody przeznaczone przez podatników na realizację preferowanych przez ustawodawcę celów. Spełnienie tego kryterium jest zatem niezbędnym i jednocześnie wystarczającym warunkiem zwolnienia. Ustawodawca nie ograniczył ponadto dochodu zwolnionego z tego tytułu do określonej kwoty. Dochód ze sprzedaży nieruchomości nie jest również wymieniony w art. 17 ust. 1 a pkt 1 i 1 a, zawierającym wykaz działalności, z których dochód nie podlega zwolnieniu.

Instytut, aby sprzedać nieruchomość musi uzyskać zgodę Ministra Skarbu (obecnie jego prawnego następcę). Występując o zgodę na sprzedaż nieruchomości Instytut przedstawił plan wykorzystania funduszy uzyskanych z zamierzonej sprzedaży. Instytut uważa, że przeznaczając dochód ze sprzedaży nieruchomości na rozbudowę i modernizację swojego zaplecza naukowo-technoiogicznego i rozszerzenie zakresu działalności naukowej i naukowo-badawczej wypełnia kryterium, o którym mówi art. 17 ust. 1 pkt 4. ustawy o podatku dochodowym i może z korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na postawie tego artykułu.


  1. Instytut uważa, że pomimo uzyskania w trakcie 2017 roku dochodu ze sprzedaży nieruchomości, powinien kontynuować płacenie zaliczek w uproszczonej formie za 2017 roku w wysokości ustalonej w styczniu 2017 r. gdyż zobowiązuje go do tego wprost art. 25 ust. 7 pkt 2 updop, który mówi, że podatnicy, którzy wybrali formę wpłacania zaliczek na zasadach uproszczonych są zobowiązani stosować tę formę wpłacania zaliczek w całym roku podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Pytanie 1) – jest prawidłowe;
  • możliwości kontynuacji wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w formie uproszczonej po sfinalizowaniu w roku 2017 umowy sprzedaży nieruchomości jest prawidłowe.

Ad. 1)


Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Z 2016 r., poz. 1888 z poźn. zm.; dalej: ustawa o pdop), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Natomiast dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Dopiero tak ustalony dochód można rozpatrywać pod kątem zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.


Podkreślenia wymaga, że ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1a i art. 17 ust. 1b cytowanej wyżej ustawy podatkowej.


Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o pdop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  1. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podp, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o pdop, przedmiotowe zwolnienie wynikające z przepisu ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop,
  2. dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,
  3. dochody muszą być - bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,
  4. podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  5. dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku od osób prawnych.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia, ale także wydatkowania osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli podatnik przeznaczy i wydatkuje środki na realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.


Jeżeli podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, ponoszą wydatki, które w myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, ich równowartość wpływa na zwiększenie dochodu. Jeżeli jednak wydatki te były poniesione na cele inne niż statutowe, dochód powstały z tego tytułu nie będzie wolny od podatku.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Należy wskazać, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki dochód ten jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia; źródłem dochodów mogą być np. dochody z działalności statutowej, jak i z działalności pozastatutowej.


Podkreślenia wymaga fakt, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek rozszerzająca wykładnia w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest instytutem badawczym działającym na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2015 r, poz.1095 z późniejszymi zmianami). Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu wg jego statutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki, wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych. Poza działalnością podstawową Instytut prowadzi również inną działalność, która obejmuje m.in. prowadzenie badań i analiz technicznych, opracowanie opinii, działalność w zakresie inżynierii, produkcję nowoczesnych materiałów, specjalizowanych urządzeń oraz najem pomieszczeń.


Instytut korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop przeznaczając część uzyskanego dochodu na działalność naukowo-badawczą.


W 2016 roku Instytut podpisał umowę przedwstępną na sprzedaż nieruchomości, która ma zostać sfinalizowana w 2017 roku, po uzyskaniu zgody Ministra Skarbu, zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o instytutach badawczych. Instytut prowadzi działalność na dwóch terenach i sprzedawana nieruchomość stanowi jedną z tych lokalizacji.

Przychód ze sprzedaży nieruchomości (ponad 50 mln złotych) będzie w 2017 roku istotną pozycją w przychodach Instytutu. Instytut zamierza dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości wykorzystać do rozbudowy swojej bazy naukowo-technologicznej i rozszerzenia zakresu działalności naukowo-badawczej. Środki uzyskane ze sprzedaży majątku zostaną w ciągu najbliższych kilku lat przeznaczone na restrukturyzację Instytutu i inwestycje związane z koncentracją działalności Instytutu na jednym terenie. Niewydatkowana w 2017 r. kwota środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości zwiększy wynik finansowy Instytutu za 2017 r. i zostanie przekazana na zwiększenie Funduszu Badań Własnych, który jest tworzony na podstawie art. 19 ust. 2 pkt 1 o instytutach badawczych. Z Funduszu tego będzie finansowany proces restrukturyzacji w następnych latach.


W tym miejscu należy wskazać, że czym innym jest prowadzenie działalności statutowej, a czym innym jest prowadzenie działalności gospodarczej służącej realizacji celów statutowych.


Zgodnie z cytowanym wyżej art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego, w części przeznaczonej na te cele.

Warunkiem do zastosowania zwolnienia wynikającego z przytoczonego przepisu jest przekazanie dochodu na cele określone w tym przepisie. Oznacza to, że dochody Instytutu będą zwolnione z opodatkowania jedynie wówczas, gdy przekazane i wydatkowane będą na cele statutowe Instytutu tożsame lub zbieżne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochody przeznaczone na cele statutowe, inne niż wymienione w ustawie podatkowej będą opodatkowane na zasadach ogólnych.

Wyjaśnić należy, że omawiany przepis (art. 17 ust. 1 pkt 4) nie wyklucza możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych na realizację celów statutowych zgodnych z tym przepisem, w przypadku prowadzenia przez Instytut także innych działań niepodlegających zwolnieniu. Pamiętać jednak należy, że dochody przeznaczone na inne cele niż wymienione w ustawie podatkowej będą podlegały opodatkowaniu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wyklucza możliwości prowadzenia przez Instytut także działalności gospodarczej. Podkreślić jednak należy, że prowadzenie działalności gospodarczej nie może być samoistnym celem Instytutu. Działalność gospodarcza sensu stricte (nastawiona na zysk) nie może być również sposobem realizacji celów statutowych. Prowadzenie dochodowej działalności gospodarczej jest zasadniczo jedynie sposobem uzyskania środków na działalność statutową, pełni więc rolę służebną względem realizacji niezarobkowych celów Instytutu. Te same środki mogą być wykorzystywane zarówno w działalności gospodarczej, jak i statutowej, jednakże zawsze musi nastąpić księgowe wyodrębnienie obu rodzajów działalności. Ponadto, środki majątkowe przeznaczone na działalność gospodarczą nie mogą być uznawane, jako pośrednio przeznaczone na działalność statutową Instytutu w sytuacji przekazywania wszystkich dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej na cele statutowe.

W związku z powyższym, należy rozróżnić działalność gospodarczą od działalności statutowej prowadzonej przez Instytut. Dochody pochodzące z działalności statutowej przeznaczone i wydatkowane na realizację celów statutowych, zgodnych z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, zwolnione są z opodatkowania na podstawie powołanego przepisu. Dochody pochodzące z działalności statutowej, które przeznaczone są na realizację działalności gospodarczej Instytutu, podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych wynikających z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto wskazać należy, że w myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Z tak udokumentowanych wydatków powinien wynikać nie tylko ich związek z prowadzoną działalnością, ale przede wszystkim, związek z realizacją tych celów statutowych, które podlegają zwolnieniu na podstawie omawianego przepisu.

Ponadto, stosownie do art. 25 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. lb ustawy o pdop.

Podsumowując, w świetle powyższego, stwierdzić należy, że dochód uzyskany przez Instytut ze sprzedażny nieruchomości, przeznaczony i wydatkowany (bez względu na termin) na działalność statutową: naukową i naukowo - badawczą Instytutu, będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Ad. 2)


Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2016r., poz. 1888 z późn. zm.; dalej: ustawa o pdop), podatnicy – z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21, art. 22 i art. 24a – są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.


Wskazać należy, że podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w tzw. uproszczonej formie. Warunki i zasady dotyczące możliwości stosowania przez podatników uproszczonej formy wpłaty zaliczek miesięcznych regulują przepisy art. 25 ust. 6 –10 ww. ustawy podatkowej.


Dyspozycja art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pozwala podatnikom na to, że mogą oni wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.

Natomiast art. 25 ust. 6a ww. ustawy stanowi, że jeżeli zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożone w roku poprzedzającym dany rok podatkowy dotyczy roku podatkowego, który trwał krócej lub dłużej niż 12 kolejnych miesięcy - podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne za dany rok podatkowy w uproszczonej formie w wysokości podatku należnego, wykazanego w tym zeznaniu, przypadającego proporcjonalnie na każdy miesiąc tego roku podatkowego, którego zeznanie dotyczy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w sposób wskazany powyżej, z tym że wysokość podatku należnego musi wynikać z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Przepis ust. 6 zdanie ostatnie stosuje się odpowiednio.

Przepis art. 27 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje natomiast, iż podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników i zawiadomi o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Wyjątek od powyższej zasady został zawarty w art. 8 ust. 6 ustawy o pdop. Stosownie do treści tego przepisu, jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.


Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, iż Instytut korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop przeznaczając część uzyskanego dochodu na działalność naukowo-badawczą.


Wnioskodawca ponadto wskazał, że część dochodu uzyskaną z działalności gospodarczej Instytut opodatkowuje zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdop, przy czym miesięczne zaliczki na podatek dochodowy odprowadza w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu złożonym w roku poprzedzającym rok podatkowych korzystając z możliwości jakie daje art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Instytut uważa, że pomimo uzyskania w trakcie 2017 roku dochodu ze sprzedaży nieruchomości, powinien kontynuować płacenie zaliczek w uproszczonej formie za 2017 roku w wysokości ustalonej w styczniu 2017 r.


Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Instytut zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie sprzedaż nieruchomości nie prowadzi do zmian, które to zmiany nakładałyby na podatnika obowiązek wcześniejszego zamknięcia roku podatkowego (art. 8 ust. 6), gdy wynika to z odrębnych przepisów.

Tymi odrębnymi przepisami dla podatników prowadzących księgi rachunkowe są normy zawarte w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z poźn. zm.). Zgodnie z dyspozycją art. 12 ust. 2 pkt 3 tej ustawy, księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a:

  1. na dzień kończący rok obrotowy,
  2. na dzień zakończenia działalności jednostki, w tym również jej sprzedaży, zakończenia likwidacji lub postępowania upadłościowego, o ile nie nastąpiło jego umorzenie,
  3. na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej,
  4. w jednostce przejmowanej na dzień połączenia związanego z przejęciem jednostki przez inną jednostkę, to jest na dzień wpisu do rejestru tego połączenia,
  5. na dzień poprzedzający dzień podziału lub połączenia jednostek, jeżeli w wyniku podziału lub połączenia powstaje nowa jednostka, to jest na dzień poprzedzający dzień wpisu do rejestru połączenia lub podziału,
  6. na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości,
  7. na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami

- nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.


Natomiast wyjątek od powyższej zasady został ustanowiony w art. 12 ust. 3 ustawy o rachunkowości, w myśl którego można nie zamykać i nie otwierać ksiąg rachunkowych w przypadku:

  1. przekształcenia spółki osobowej oraz spółki cywilnej w inna spółkę osobową, a także spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową,
  2. połączenia jednostek, gdy w myśl ustawy rozliczenie połączenia następuje metodą łączenia udziałów i nie powoduje powstania nowej jednostki,
  3. ogłoszenia upadłości jednostki z możliwością zawarcia układu.

Tym samym podsumowując, w świetle powyższych przepisów i przedstawionego przez Instytut stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, wskazać należy, że Instytut po sfinalizowaniu w 2017 roku umowy sprzedaży nieruchomości może kontynuować wpłaty zaliczek na podatek dochodowy w formie uproszczonej w wysokości ustalonej w styczniu 2017 roku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj