Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4512.785.2016.3.MS
z 3 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 października 2016 r. (data wpływu 11 października 2016 r.), uzupełnionym pismem z 27 grudnia 2016 r. (data wpływu 29 grudnia 2016 r.) oraz pismem, które wpłynęło do tut. Biura 18 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży przez Wnioskodawcę nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży przez Wnioskodawcę nieruchomości.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 27 grudnia 2016 r. (data wpływu 29 grudnia 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr 2461-IBPP1.4512.785.2016.1.MS z 15 grudnia 2016 r. oraz pismem które wpłynęło do tut. Biura 18 stycznia 2017 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr 2461-IBPP1.4512.785.2016.2.MS z 5 stycznia 2017 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza dokonać zbycia nieruchomości o powierzchni 0,24 ha, położonej na terenie miejscowości B. Przedmiotowa nieruchomość jest zabudowana jednopiętrowym budynkiem byłego ośrodka zdrowia wraz z budynkiem kotłowni, trwale związanym z gruntem.

Do 30 września 2003 r. Ośrodek Zdrowia w B. działał w strukturach SP ZOZ B.

Od 1 października 2003 r. rozpoczął działalność Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w B., jako jednostka organizacyjna gminy. Do dnia 20 grudnia 2006 r. nie był uregulowany stan prawny nieruchomości.

Budynek ten wraz z działką został przejęty na podstawie umowy darowizny spisanej w dniu 20 grudnia 2006 r. pomiędzy Starostą B. - działającym w imieniu Skarbu Państwa, a Wójtem Gminy B., w formie aktu notarialnego (Repetytorium A Nr …../2006).

Wojewoda M., wydanym zarządzeniem Nr ... z dnia 24 listopada 2006 r. wyraził zgodę na dokonanie darowizny na rzecz Gminy, działki oznaczonej numerem 4355 o powierzchni 0,24 ha, położonej w B., zabudowanej budynkiem ośrodka zdrowia - na cel realizacji zadań Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w B. Nieruchomość ta została przyjęta do ewidencji środków trwałych w dniu 29 grudnia 2006 r. w kwocie 222.891,00 zł i sklasyfikowana jako symbol 106: budynki szpitali i inne budynki opieki zdrowotnej - zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (Dz.U. z 2010r. Nr 242 poz.1622).

Dla nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta nr ... .

Nabycie w/w nieruchomości nie dawało Wnioskodawcy prawa do obniżenia podatku należnego VAT o podatek naliczony.

W okresie od 1 października 2003 r. do 31 grudnia 2008 r. zawarto umowę nieodpłatnego użytkowania, na podstawie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Wnioskodawca oddał do używania nieruchomość gruntową wraz z budynkiem ośrodka zdrowia z przeznaczeniem na działalność statutową - świadczenia usług medycznych.

W tym to okresie SP ZOZ przeprowadził gruntowną modernizację obiektu przy współfinansowaniu Gminy. W latach Wnioskodawca udzielił dotacji w łącznej wysokości 330.740,96 zł, w tym: 2003 r. - 1.857,93 zł, 2004 r. - 47.286,00 zł, 2005 r. - 163.400,00 zł, 2006 r. - 29.947,00 zł, 2007 r. - 88.250,03 zł.

Z dniem 31 grudnia 2008 r. zakończył działalność Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w B., dalszą realizację świadczeń i usług medycznych przejął Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „R.” w B.

Z nowym podmiotem Wnioskodawca zawarł umowę dzierżawy na okres od 1 stycznia 2009 do 30 września 2013 r. Z tytułu dzierżawy Wnioskodawca pobierał miesięczny czynsz i odprowadzał należny podatek. W okresie tym, nie ponoszono nakładów na modernizację obiektu.

W okresie od 28 maja 2014 r. do 30 czerwca 2016 r. zawarto umowę najmu pomieszczeń mieszkalnych o powierzchni 25m kw. znajdujących się na I piętrze budynku. Miesięczny czynsz był zwolniony z podatku od towarów i usług. Opodatkowaniu podlegały jedynie media, którymi Gmina obciążała najemcę.

W dniu 15 września 2016 r. został ogłoszony przetarg ustny nieograniczony na zbycie przedmiotowej nieruchomości.

W opisie określono, że jest to nieruchomość gruntowa zabudowana, o powierzchni 2.400,00 m2. stanowiąca własność Wnioskodawcy. W budynku zlokalizowany jest samodzielny lokal mieszkalny z odrębnym wejściem, o powierzchni użytkowej 25m2. Brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W „Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy B.”, zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy B. Nr III/20/02 z dnia 27 grudnia 2002 r. w sprawie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy B., nieruchomość położona jest na terenach zabudowy usługowej i mieszkalno-usługowej.

Przetarg odbędzie się 17 listopada 2016 r.

Gmina B. od 29 stycznia 2001 r. posiada numer NIP ... .

Jest czynnym podatnikiem VAT i składa miesięczne deklaracje VAT.

W piśmie z 27 grudnia 2016 r. Wnioskodawca wskazał, że zamierza dokonać zbycia nieruchomości gruntowej o powierzchni 0,24 ha (jedna działka), położonej na terenie miejscowości B. Przedmiotowa nieruchomość jest zabudowana jednopiętrowym budynkiem byłego ośrodka zdrowia wraz z dobudowanym budynkiem kotłowni. Obiekty te są ze sobą połączone i są trwale związanym z gruntem.

Ad.1 a) Budynek kotłowni Wnioskodawca nabył w wyniku darowizny na podstawie aktu notarialnego sporządzonego w dniu 20 grudnia 2006 r.

Działka nr 4355 zabudowana budynkiem środka zdrowia wraz z kotłownią zostały przejęte na podstawie umowy darowizny spisanej w dniu 20 grudnia 2006 r. pomiędzy Starostą B. - działającym w imieniu Skarbu Państwa, a Wójtem Gminy B., w formie aktu notarialnego (Repetytorium A Nr …/2006).Wojewoda M., wydanym zarządzeniem Nr ... z dnia 24 listopada 2006 r. wyraził zgodę na dokonanie darowizny na rzecz Wnioskodawcy, działki oznaczonej numerem 4355 o powierzchni 0,24 ha, położonej w B., zabudowanej budynkiem ośrodka zdrowia wraz z kotłownią - na cel realizacji zadań Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w B.

b)Nabycie ww. nieruchomości nie dawało Wnioskodawcy prawa do obniżenia podatku należnego VAT o podatek naliczony.

Ad.2 Nieruchomość ta składa się z jednej geodezyjnie wyodrębnionej działki, zabudowanej budynkiem byłego odrodka zdrowia wraz z dobudowaną kotłownią.

Ad.3 Gmina nie posiada obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, z dniem 31 grudnia 2003 r. utracił on ważność. W oparciu o „Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy B.” predysponowane przeznaczenie działki – to tereny zabudowy usługowej i mieszkalno-usługowej. Dla przedmiotowego terenu nie została wydana i nie będzie wydawana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Ad. 4

  1. Przedmiotem sprzedaży jest jedna geodezyjnie wyodrębniona działka zabudowana budynkiem byłego ośrodka zdrowia wraz z dobudowaną kotłownią. Nieruchomość ta (działka wraz z budynkiem i kotłownią) zastała przyjęta do ewidencji środków trwałych w dniu 29 grudnia 2006 r. w kwocie 222.891,00 zł i skalsyfikowana jako symbol 106 budynki szpitali i inne budynki opieki zdrowotnej - zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (Dz.U. z 2010 r. Nr 242 poz. 1622).
  2. Budynek ten wraz z kotłownia są trwałe związane z gruntem.
  3. Budynek ośrodka zdrowia oddany do używania został w 1966 r. natomiast budynek kotłowni w 1988 r.
  4. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie obiektu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej. W latach 2003-2007 SP ZOZ przeprowadził gruntowny remont obiektu przy współfinansowaniu Wnioskodawcy. W latach 2003 – 2007 Wnioskodawca udzielił dotacji w łącznej wysokości 330.740,96 zł w tym: 2003 r. – 1.857,93 zł, 2004 r. 47.286,00 zł, 2005 r. – 163.400,00 zł, 2006 r. – 29.947,00 zł, 2007- 88.250,03 zł. Poniesione nakłady nie zwiększały wartości początkowej obiektu.
  5. Pierwsze zasiedlenie budynku wraz z kotłownią miało miejsce po ich przejęciu, okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a planowaną dostawą wynosi więc 10 lat.
  6. Z dniem 31 grudnia 2008 r. zakończył działalność Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w B., dalszą realizację świadczeń i usług medycznych przejął Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „R.” w B. Z nowym podmiotem Wnioskodawca zawarł umowę dzierżawy na okres od 1 stycznia 2009 r. do 30 września 2013 r. Z tytułu dzierżawy Wnioskodawca pobierał miesięczny czynsz i odprowadzał należny podatek (sprzedaż opodatkowana). W okresie tym, nie ponoszono nakładów na modernizację obiektu. Najem obejmował działkę zabudowaną budynkiem ośrodka zdrowia wraz z kotłownią. W okresie od 28 maja 2014 r. do 30 czerwca 2016 r., zawarto umowę najmu pomieszczeń mieszkalnych o powierzchni 25 m2 znajdujących się na I piętrze budynku. Miesięczny czynsz był zwolniony z podatku od towarów i usług. Opodatkowaniu podlegały jedynie media, którymi Wnioskodawca obciążał najemcę. Nieruchomość nie była wykorzystywana do innych celów, w tym niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.


III. Jednoznaczne wskazanie co jest przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji w zakresie zwolnienia od podatku VAT.

Przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji jest nieruchomość gruntowa (jedna działka) zabudowana murowanym budynkiem jednopiętrowym byłego ośrodka zdrowia, wraz z dobudowaną kotłownią, nabyte w drodze darowizny od Wojewody.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dostawa budynku byłego ośrodka zdrowia w B. (wraz z gruntem), korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, w związku z art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016r. poz. 710 ze zm.), jeśli nie będzie dokonywana jako pierwsze zasiedlenie, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku upłynie okres dłuższy niż dwa lata?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.) „Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają: 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; 2) eksport towarów; 3) import towarów na terytorium kraju; 4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; 5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.”

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług „Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.”

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług „Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (...)”.

W obecnym stanie prawnym grunty są towarami w rozumieniu ww. ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług. Sprzedaż gruntu stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług „Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust 1.”

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług „W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r, z zastrzeżeniem art. 146F: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust 2 i art. 110, wynosi 23%; (...).”.

W ww. ustawie z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku: (...) dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata (...).”

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług „Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: (…) pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich: a) wybudowaniu lub b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej (…).”

W tezie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 maja 2015 r. (I FSK 382/14) - pojęcie „pierwszego zasiedlenia” w kontekście wykładni prounijnej - czytamy „Pod pojęciem pierwszego zasiedlenia - rozumie się przez to użytkowanie przez pierwszego nabywcę lub użytkownika budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu.”

W tezie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 czerwca 2015 r. (I FSK 213/14) - warunki „pierwszego zasiedlenia” - czytamy „1. Każda forma korzystania z budynków, budowli lub ich części, jeżeli następuje w wykonywaniu czynności opodatkowanej, spełnia warunki pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14 u.p.t.u. 2. Jedynym kryterium zwolnienia podatkowego jest czas, jaki upłynął od pierwszego zasiedlenia budynku. 3. Nie ma znaczenia to, czy dostawcy przysługiwało przy nabywaniu (wybudowaniu) budynku, budowli (ich części) prawo do odliczenia podatku naliczonego i jaki był jego zakres. Nawet jeśli dostawcy takie prawo przysługiwało, to dostawa jest zwolniona z podatku po upływie określonego czasu od pierwszego zasiedlenia. 4. Powiązanie prawa do zwolnienia od VAT dostawy nie z rozpoczęciem użytkowania, tylko z wykonaniem pierwszej czynności opodatkowanej dotyczącej nieruchomości, nie znajduje uzasadnienia systemowego.”.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Nieruchomość winna być przyjęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie nieruchomości winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem (dzierżawę). Zarówno sprzedaż jak i najem (dzierżawa) są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Zatem należy uznać, że pierwsze zasiedlenie zachodzi w momencie sprzedaży lub oddania budynku (budowli) do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacji, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej 2 lata.

Zgodnie z art. 29a ust. 8 ww. ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.”

Co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim posadowione. W sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Wnioskodawca jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości zabudowanej. Nieruchomość położona jest na działce oznaczonej geodezyjnie 4355 o powierzchni 0,24 ha. Nieruchomość wpisana jest do księgi wieczystej .... Nieruchomość stanowi własność Wnioskodawcy. Nieruchomość przejęta została na rzecz Wnioskodawcy na podstawie umowy darowizny (sporządzonej w formie aktu notarialnego - Repetytorium A Nr ...) zawartej w dniu 20 grudnia 2006 r. z Powiatem B., działającym w imieniu Skarbu Państwa. Wojewoda M. zarządzeniem Nr ... z dnia 24.11.2006 r. wyraził zgodę na dokonanie darowizny na rzecz Wnioskodawcy. Brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W „Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy B.”, zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy B. Nr ... z dnia 27.12.2002 r. w sprawie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy B., nieruchomość położona jest na terenach zabudowy usługowej i mieszkalno-usługowej.

Nieruchomość gruntowa stanowiąca działkę nr 4355 o powierzchni 2400 m2, położona jest w centrum B. Nieruchomość zabudowana jest murowanym jednopiętrowym budynkiem byłego ośrodka zdrowia i budynkiem kotłowni. W budynku zlokalizowany jest samodzielny lokal mieszkalny o powierzchni 25 m2. Budynek został wybudowany w latach 60-tych XX wieku na potrzeby ośrodka zdrowia w B. Stan techniczny budynków jest dobry. Nieruchomość posiada kompleksowe uzbrojenie sieciami infrastruktury technicznej: energetycznej, gazowej, wodociągowej, kanalizacyjnej (ujęcie własne) i telefonicznej. Budynek jest obiektem wolnostojącym jednopiętrowym, całkowicie podpiwniczonym z wbudowanym garażem o konstrukcji murowanej. Budynek przykryły jest stropodachem wentylowanym. W okresie eksploatacji obiekt był wielokrotnie modernizowany i remontowany.

Analizując powołaną wcześniej definicję pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania a ponadto czynność ta powinna podlegać opodatkowaniu, Z powyższej definicji wynika, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, a za taką należy uznać umowę sprzedaży, najmu czy dzierżawy, pod warunkiem, że jest to czynność objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nawet jeśli na podstawie przepisów szczególnych korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W omawianej sytuacji, dotyczącej sprzedaży przez Wnioskodawcę dostawa przedmiotowej nieruchomości nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą przedmiotowej nieruchomości upłynął okres dłuższy niż 2 lata. W związku z tym sprzedaż budynków, o których mowa we wniosku będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług. Ponadto, z uwagi na fakt, iż dostawa budynków, o których mowa powyżej będzie zwolniona od podatku od towarów i usług, to zbycie gruntu, na którym te budynki są posadowione, zgodnie z art. 29a ust. 8 ww. ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług, będzie również korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29a ust. 8 ww. ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług.

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu składania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).,

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Wnioskodawca podał we wniosku, że zamierza dokonać dostawy prawa własności działki nr 4355 oraz prawa własności posadowionego na tej działce budynku ośrodka zdrowia oraz dobudowanego do niego budynku kotłowni.

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującego od 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonaną z materiałów budowlanych i elementów składowych będącą wynikiem prac budowlanych.

W myśl art. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 290 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

  1. obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;
  2. budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Wnioskodawca wskazał, że na działce nr 4355 posadowiony jest jednopiętrowy budynek ośrodka zdrowia oraz dobudowany do niego budynek kotłowni. Obiekty te są ze sobą połączone i są trwale związane z gruntem.

W świetle powyższego przedmiotowe budynki ośrodka zdrowia i kotłowni mające być przedmiotem planowanej sprzedaży, spełniają definicję towaru w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Również działka nr 4355 na której te budynki są posadowione spełnia definicję towaru w rozumieniu ww. przepisu.

W konsekwencji sprzedaż budynku ośrodka zdrowia i budynku kotłowni wraz z prawem własności działki nr 4355 na której są posadowione stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem z powyższych przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres krótszy niż dwa lata.

Jak stanowi art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z kolei przepisy Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.), posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Zgodnie jednak z art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności jednej z następujących transakcji:

  1. dostawa budynku lub części budynku oraz związanego z nim gruntu, przed pierwszym zasiedleniem;
  2. dostawa terenu budowlanego.

Jak stanowi art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a), do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie „gruntu związanego z budynkiem”.

Tym samym państwa członkowskie mają możliwość określenia szczegółowych zasad stosowania kryterium pierwszego zasiedlenia jedynie w odniesieniu do sprecyzowanej kategorii czynności, tj. przebudowy budynków.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że: „(…) definicja »pierwszego zasiedlenia (zajęcia)« zawarta w dyrektywie 112 ma charakter autonomiczny. Zatem nie było konieczne jej definiowanie w ustawie o VAT, poza przypadkami wskazanymi w treści art. 12 ust. 2 zdanie drugie dyrektywy 112 czyli przebudowy budynku. Z powyższego wynika, że polski ustawodawca nie miał uprawnienia do precyzowania warunków zastosowania kryterium pierwszego zasiedlenia w odniesieniu do sytuacji zaistniałych po wybudowaniu budynku. Polski ustawodawca zdecydował się na doprecyzowanie ww. pojęcia celem wyjaśnienia zakresu zwolnienia z VAT. Porównując zakresy definicji »pierwszego zasiedlenia« wynikające z ustawy o VAT i dyrektywy 112 należy stwierdzić, że ustawodawca polski dokonał zawężenia ww. definicji w porównaniu do definicji unijnej. Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako »pierwsze zajęcie budynku, używanie«. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Sąd krajowy celem zapewnienia skuteczności normom dyrektywy 112 stwierdził zatem częściową niezgodność art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT z art. 12 ust. 1 lit. a) i 2 dyrektywy 112, jak też art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy 112. Mowa tu o części dotyczącej użytego w treści art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT warunku »w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu«. Warunek ten w istocie doprowadza do sztucznego różnicowania sytuacji podmiotu gospodarczego, który po wybudowaniu budynku część oddał w najem a część budynku wykorzystywał na potrzeby własnej działalności gospodarczej albowiem w obydwóch przypadkach doszło do korzystania z budynku. W pozostałym zaś zakresie należy dokonać wykładni prounijnej art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT i skorygować treść w następujący sposób: pod pojęciem pierwszego zasiedlenia – rozumie się przez to użytkowanie przez pierwszego nabywcę lub użytkownika budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu”.

Jak wynika z powyższego „pierwsze zasiedlenie” budynku (po jego wybudowaniu) należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Powyższa kwestia przedstawia się inaczej, w sytuacji gdy budynek został ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu. Wówczas bowiem aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy w zw. z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE – musi dojść do oddania obiektu po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu (np. w najem).

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca przewiduje - po spełnieniu określonych warunków - objęcie dostawy zwolnieniem wskazanym w art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym wskazać należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt (również prawo wieczystego użytkowania gruntu) będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu (prawa wieczystego użytkowania gruntu) korzysta ze zwolnienia od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT wynika, że na jego podstawie korzysta ze zwolnienia dostawa gdy spełnione są łącznie dwa warunki:

  • dostawa dotyczy towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku,
  • dokonującemu dostawy towarów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów.

Niespełnienie któregokolwiek z ww. warunków powoduje, że korzystanie ze zwolnienia od podatku VAT nie jest możliwe.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, w celu ustalenia czy dostawa przedmiotowych budynków ośrodka zdrowia i kotłowni zlokalizowanych na działce nr 4355 może korzystać ze zwolnienia, koniecznym jest zbadanie przesłanek określonych przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT, nieruchomość mającą być przedmiotem sprzedaży nabył na podstawie umowy darowizny spisanej w dniu 20 grudnia 2006 r. pomiędzy Starostą B. - działającym w imieniu Skarbu Państwa, a Wójtem Gminy B., w formie aktu notarialnego (Repetytorium A Nr …/2006). Wojewoda M., wydanym zarządzeniem Nr ... z dnia 24 listopada 2006 r. wyraził zgodę na dokonanie darowizny na rzecz Gminy, działki oznaczonej numerem 4355 o powierzchni 0,24 ha, położonej w B., zabudowanej budynkiem ośrodka zdrowia - na cel realizacji zadań Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w B.

Budynek ośrodka zdrowia został oddany do używania w 1966 r. natomiast budynek kotłowni w 1988 r.

Uprzednio do 30 września 2003 r. Ośrodek Zdrowia w B. działał w strukturach SP ZOZ B. Natomiast od 1 października 2003 r. rozpoczął działalność Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w B., jako jednostka organizacyjna gminy. Do dnia 20 grudnia 2006 r. nie był uregulowany stan prawny nieruchomości.

W okresie od 1 października 2003 r. do 31 grudnia 2008 r. zawarto umowę nieodpłatnego użytkowania, na podstawie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Wnioskodawca oddał do używania nieruchomość gruntową wraz z budynkiem ośrodka zdrowia z przeznaczeniem na działalność statutową - świadczenia usług medycznych.

Wnioskodawca wskazał, że w tym okresie SP ZOZ przeprowadził gruntowną modernizację obiektu przy współfinansowaniu Gminy. Wnioskodawca udzielił dotacji w łącznej wysokości 330.740,96 zł. Jednakże w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował, że był to gruntowny remont i poniesione nakłady nie zwiększyły wartości początkowej obiektu. Jednocześnie Wnioskodawca podał, że nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej.

Z dniem 31 grudnia 2008 r. zakończył działalność Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w B., dalszą realizację świadczeń i usług medycznych przejął Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „R.” w B.

Z nowym podmiotem Wnioskodawca zawarł umowę dzierżawy na okres od 1 stycznia 2009 do 30 września 2013 r. Z tytułu dzierżawy Wnioskodawca pobierał miesięczny czynsz i odprowadzał należny podatek. W okresie tym, nie ponoszono nakładów na modernizację obiektu. Najem obejmował działkę zabudowaną budynkiem ośrodka zdrowia wraz z kotłownią.

W okresie od 28 maja 2014 r. do 30 czerwca 2016 r. zawarto umowę najmu pomieszczeń mieszkalnych o powierzchni 25 m2 znajdujących się na I piętrze budynku. Miesięczny czynsz był zwolniony z podatku od towarów i usług. Opodatkowaniu podlegały jedynie media, którymi Gmina obciążała najemcę.

W świetle tak przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż przez Wnioskodawcę budynku ośrodka zdrowia wraz z kotłownią nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia ani w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia.

Nieruchomość tę należy uznać za używaną, w tym w ostatnich latach poprzez oddanie w dzierżawię (styczeń 2009r.-wrzesień 2013r.) i najem (maj 2014r.-czerwiec 2016r.) przy jednoczesnym braku wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W konsekwencji w świetle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz powołanych wyżej regulacji prawnych, stwierdzić należy, że dostawa przez Wnioskodawcę budynków ośrodka zdrowia i kotłowni, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż dostawa ta nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, a jednocześnie od pierwszego zasiedlenia tych budynków do ich sprzedaży nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dalsza analiza możliwości zwolnienia od podatku VAT dostawy tych budynków na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT stała się bezprzedmiotowa.

Należy zwrócić uwagę, iż w przedmiotowej sprawie dostawa będzie obejmowała również działkę nr 4355, tj. grunt, z którym trwałe związane są budynki ośrodka zdrowia i kotłowni.

W myśl art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zgodnie z wyżej wymienionym przepisem do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli albo ich części trwale związanych z gruntem.

Zatem, skoro dla dostawy budynków ośrodka zdrowia i kotłowni posadowionych na działce nr 4355 zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, również dostawa działki zabudowanej przedmiotowymi budynkami będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 29a ust. 8 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29a ust. 8 ww. ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą ważność.

Tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14 b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia zdarzenia przyszłego tj. nie przeprowadza dowodów oraz nie analizuje załączonych do wniosku dokumentów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego zdarzenia przyszłego.

Tym samym dołączone do wniosku dokumenty nie był przedmiotem merytorycznej analizy.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 35-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj