Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-2-2.4511.1069.2016.2.MK
z 28 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 22 listopada 2016 r. (data otrzymania 2 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2016 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (nieograniczony obowiązek podatkowy). Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa Zarządu w spółce mającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej (dalej: „Spółka”) i w związku z tym jest tam zatrudniony na podstawie umowy o pracę. W związku z chęcią zwiększenia motywacji pracowników wdrażany jest Program Motywacyjny w Spółce. Program Motywacyjny będzie przewidywał, że Wnioskodawca w przypadku spełnienia określonych warunków, w tym w szczególności wskaźników finansowych ściśle powiązanych z przychodami, zyskami a przez to wartością Spółki, na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki będzie uprawniony do objęcia akcji Spółki za cenę niższą od ich wartości rynkowej (dalej „Cena Preferencyjna”). Zgodnie z założeniami Programu Motywacyjnego opisanymi powyżej, w przypadku spełnienia przez Wnioskodawcę przewidzianych w nim warunków, Walne Zgromadzenie podejmie uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki, poprzez emisję nowych akcji skierowaną wyłącznie do beneficjentów Programu Motywacyjnego. Nowo wyemitowane akcje zostaną objęte przez beneficjentów Programu Motywacyjnego po cenie preferencyjnej – niższej niż cena rynkowa, w zamian za wkład pieniężny.

Jak wskazano, warunkiem zaistnienia wspomnianego benefitu po stronie Wnioskodawcy, będzie realizacja ściśle określonych celów, zgodnych z celami Spółki (w szczególności o charakterze finansowym). Podsumowując, objęcie akcji przez Wnioskodawcę za Cenę Preferencyjną nastąpi w razie spełnienia się określonych warunków opisanych powyżej (warunkach określonych w Programie Motywacyjnym). Uprawnienie do objęcia tych akcji będzie wynikało z uchwały walnego zgromadzenia Spółki.

W związku z powyższym stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie.

Czy ewentualny przychód podatkowy Wnioskodawcy, z tytułu objęcia przez niego akcji w ramach Programu motywacyjnego za Cenę Preferencyjną – niższą niż cena rynkowa, powstanie tylko w momencie zbycia przedmiotowych akcji i stanowić będzie przychód z kapitałów podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej (w szczególności nie będzie on opodatkowany na moment objęcia tych akcji)?

Zdaniem Wnioskodawcy, ewentualny przychód podatkowy Wnioskodawcy, z tytułu objęcia przez niego akcji w ramach Programu motywacyjnego za Cenę Preferencyjną – niższą niż cena rynkowa, powstanie tylko w momencie zbycia przedmiotowych akcji przez Wnioskodawcę i stanowić będzie przychód z kapitałów podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej (w szczególności nie będzie on opodatkowany na moment objęcia tych akcji).

Na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.), źródłami przychodów są m.in. stosunek pracy (pkt 1) oraz kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych (pkt 7).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu.

Treść art. 24 ust. 11 i następne ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie pozostawia wątpliwości, że w razie spełnienia warunków określonych w tym uregulowaniu, na moment objęcia akcji nie powstaje zobowiązanie do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Dla zastosowania odroczenia momentu opodatkowania dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione do nabycia akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych spełnione muszą być następujące warunki:

  • akcje muszą zostać objęte bądź nabyte poniżej swojej wartości rynkowej (aby wystąpił potencjalny „dochód”),
  • akcje muszą zostać objęte bądź nabyte przez osoby uprawnione do tego na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki – (ten warunek zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca uzyska takie uprawnienie na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki),
  • siedziba spółki, której akcje mają zostać objęte, bądź nabyte musi się znajdować terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Spółka ma siedzibę na terytorium Polski.).


Biorąc pod uwagę powyższe, w opinii Wnioskodawcy, w analizowanym przypadku zostaną spełnione wszystkie przesłanki z art. 24 ust. 11 i ust. 12a ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, w związku z czym należy uznać, że w przedmiotowej sprawie znajdą zastosowanie szczególne zasady, o których mowa we wskazanym artykule.


W konsekwencji jedynym momentem, w którym Wnioskodawca powinien opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychód z tytułu uczestnictwa w Programie Motywacyjnym będzie moment sprzedaży akcji lub otrzymania z ich tytułu dywidendy. Innymi słowy, w związku z objęciem akcji za Cenę Preferencyjną po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód z tego tytułu podlegający opodatkowaniu na moment objęcia tych akcji.

Dodatkowo należy wskazać, że przychód Wnioskodawcy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na moment zbycia przedmiotowych akcji powinien być zaklasyfikowany jako przychód opodatkowany na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. jako dochód z odpłatnego zbycia akcji – jest to przychód zaliczany do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych).


Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, że prezentowane przez niego stanowisko jest jednolicie potwierdzane w szeregu indywidualnych interpretacji prawa podatkowego, np.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 stycznia 2016 r., Znak: IPPB2/4511-1042/15-2/MG,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 marca 2015 r., Znak: IPPB2/4511-2/15-2/MG,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 stycznia 2015 r., Znak: IPPB2/415-829/14-4/MK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, oraz
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 14na pkt 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n, dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji, nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej z zastosowaniem art. 119a, tj. w sytuacji, gdy dana czynność została dokonana przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści podatkowej, sprzecznej w danych okolicznościach z przedmiotem i celem przepisu ustawy podatkowej, a także została dokonana w sposób sztuczny.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca przywołał nieaktualne brzmienie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W obecnym brzmieniu art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Powyższa zmiana nie ma jednak wpływu na treść niniejszego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) – w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj