Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-1.4511.611.2016.2.MJ
z 21 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 4 listopada 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 25 listopada 2016 r.), uzupełnionym 14 lutego 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania wskazanego we wniosku dofinansowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2016 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania wskazanego we wniosku dofinansowania. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 26 stycznia 2017 r., Znak: 2461-IBPB-1-1.4511.611.2016.1.MJ wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 14 lutego 2017 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej, jest jedynie pracownikiem oraz współmałżonką wspólnika spółki jawnej (dalej: „Spółka”). Wspólnikami Spółki jawnej są osoby fizyczne, których przychody z działalności gospodarczej opodatkowane są wyłącznie podatkiem liniowym oraz osoba prawna (Sp. z o.o. - CIT). Działalność gospodarcza firmy jest związana między innymi z produkcją znaków zmiennej treści, stacji meteorologicznych, systemów monitorowania ruchu drogowego. W ramach swojej działalności Spółka niejednokrotnie pozyskuje dotacje na sfinansowanie całości lub części kosztów projektu. Niektóre zadania realizowane przez Spółkę wykonują osobiście wspólnicy spółki (osoby fizyczne), np. pełniąc funkcję eksperta/doradcy w projektach unijnych.

W 2016 r. Spółka złożyła wniosek oraz otrzymała decyzję o przyznaniu dofinansowania projektu badawczo rozwojowego w ramach Działania 1.1 „Projekty B+R przedsiębiorstw”, Poddziałania 1.1.1 „Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa”. Nabór projektów dokonywany był przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, jako Instytucję Pośredniczącą. Beneficjentem projektu będzie Spółka. Spółka będzie stroną umowy z Instytucją Pośredniczącą, która jest w trakcie przygotowywania. Po podpisaniu umowy o dofinansowanie (w wysokości części kosztów kwalifikowanych), zostanie ono przyznane Spółce, która będzie zobowiązana do zrealizowania danego projektu badawczo-rozwojowego, wykorzystując w tym celu m.in. swoje zasoby kadrowe i finansowe (konieczność pokrycia części kosztów kwalifikowanych, która nie jest finansowana dotacją). Jednocześnie wspólnicy (osoby fizyczne) i pracownicy będą pełnili w projekcie realizowanym przez Spółkę rolę eksperta. Osoby te będą również wchodziły w skład zespołu badawczego Spółki.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju opracowało „Przewodnik kwalifikowalności kosztów w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój” (dalej: „Wytyczne”). Przewodnik ów m.in. definiuje pojęcie i katalog kosztów kwalifikowanych. Według Wytycznych kwalifikowalność kosztu może zostać uznana, o ile zostaną spełnione łącznie m.in. następujące warunki: koszt został faktycznie poniesiony w okresie wskazanym w umowie o dofinansowanie oraz został należycie udokumentowany. W Wytycznych przewiduje się również, że koszty kwalifikowane mogą powstać także w sytuacji, gdy pracę w projekcie wykonuje beneficjent, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w ramach spółki osobowej, jednocześnie będąc pracownikiem w ramach własnego projektu.

Przewiduje się możliwość obciążenia firmy kosztami własnej pracy według określonych w Wytycznych norm. W takiej sytuacji znajdą się wspólnicy Spółki (osoby fizyczne). Będą oni bowiem członkami zespołu badawczego Spółki, a jednocześnie są wspólnikami Spółki. Wykonując osobiście niektóre zadania w projekcie właściciele (wspólnicy) będą mogli swoją pracę w określonym wymiarze zaliczyć do kosztów kwalifikowanych i rozliczyć w ramach dotacji udzielonej Spółce.

W Wytycznych zapisano, że właściciele spółek oraz osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, którzy nie pobierają za wykonywaną pracę wynagrodzenia (są finansowani z zysku), mogą rozliczać koszty swojej pracy przy prowadzeniu badań przemysłowych lub prac rozwojowych w ramach projektu zgodnie z poniższymi zasadami, wskazującymi m.in., że:

  1. Koszty pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą należy rozliczać według stawki godzinowej,
  2. Właściciel, spółki lub osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą musi posiadać odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia badań przemysłowych lub prac rozwojowych w ramach projektu,
  3. Rozliczenie kosztów pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą następuje według ustalonej stawki godzinowej w zależności od faktycznie przepracowanych godzin w projekcie (według wzoru),
  4. W projekcie można rozliczyć maksymalnie 860 godzin pracy (1720/2) w ciągu roku (maksymalnie 72 godziny pracy w ciągu miesiąca) - ograniczenie to wynika z założenia, że projekt nie może stanowić jedynego przedmiotu działalności przedsiębiorstwa, tym samym obowiązki właściciela jednostki nie mogą dotyczyć wyłącznie badań wykonywanych w ramach projektu.


Ponadto zapisano obowiązki beneficjenta w zakresie sfery podatkowej:

  1. Podatnik, przed rozliczeniem w projekcie kosztów pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, zwróci się do właściwego Urzędu Skarbowego z zapytaniem, czy pobieranie wynagrodzenia w ramach realizowanego projektu jest zgodne z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych i może stanowić jego wynagrodzenie/dodatkowe źródło przychodu oraz czy istnieje możliwość wykazania/zaewidencjonowania przedmiotowego wynagrodzenia, jako kosztu w ramach realizowanego przedsięwzięcia,
  2. Otrzymane od Urzędu Skarbowego interpretacje beneficjent udostępni we wniosku o płatność kosztów pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą,
  3. Poniesienie wydatku na koszty pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą jest udokumentowane dokumentem księgowym, np. notą obciążeniową oraz kartą czasu pracy wskazującą liczbę godzin w danym miesiącu kalendarzowym poświęconych na wykonanie badań w projekcie.

Na podstawie powyższych zapisów część kosztów kwalifikowalnych (częściowo pokrytych dotacją) zostanie przypisana wynagrodzeniu na rzecz wspólników, obliczonemu zgodnie z Wytycznymi i kwota ta zostanie przelana z rachunku firmowego Spółki na rachunki prywatne wspólników. Przewiduje się również, że ta operacja zostanie udokumentowana notą księgową lub obciążeniową.

Podstawą prawną otrzymania środków finansowych jest ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz.U. z 2014 r. poz. 1146, winno być: t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 217 ze zm.) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lutego 2015 r. w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (Dz.U. z 2015 r. poz. 299). Z otrzymanych środków finansowych zostaną sfinansowane koszty kwalifikowane (zgodnie z warunkami projektu) - w części. Będą to m.in. koszty pracy osób, a także wartość pracy własnej wspólników. Ponadto kosztem kwalifikowanym będą w szczególności raty leasingowe za urządzenie wykorzystywane do realizacji Projektu. Jednocześnie Spółka nie nabędzie dla celów Projektu żadnych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Wykorzysta w Projekcie jedynie posiadane już zasoby oraz leasingowane urządzenie.

Środki, które otrzyma Spółka, nawet jeśli zostaną przekazane za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, będą pochodzić z budżetu Unii Europejskiej.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 7 lutego 2017 r., wskazano ponadto, że o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawczyni wystąpiła w związku z planowanym w budżecie projektu wynagrodzeniem dla jej małżonka, będącego wspólnikiem spółki osobowej, przed którego wypłaceniem i rozliczeniem Wnioskodawczyni posiadać musi, jako współmałżonka, indywidualną interpretację podatkową w powyższym zakresie, zgodnie z wytycznymi Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz katalogiem kosztów kwalifikowanych w ramach działania 1.1.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Wnioskodawczyni nie jest i nie będzie wspólnikiem spółki osobowej, nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej, jest wyłącznie współmałżonką wspólnika spółki osobowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

Czy wynagrodzenie, które będzie wypłacane współmałżonkowi Wnioskodawczyni, będącemu wspólnikiem spółki osobowej, z tytułu pracy w opisanym projekcie, mieści się w kategorii przychodu podatkowego dla Wnioskodawczyni?

Zdaniem Wnioskodawczyni, wynagrodzenie, które będzie wypłacane wspólnikowi spółki osobowej, będącemu współmałżonkiem Wnioskodawczyni, z tytułu pracy w projekcie, nie mieści się w kategorii przychodu podatkowego dla Wnioskodawczyni.

Stosownie do art. 5b pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm.), jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tj. pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wnioskodawczyni, nie będąc wspólnikiem przedmiotowej spółki osobowej, a jedynie współmałżonką wspólnika, nie osiąga przychodów z działalności gospodarczej.

Na podstawie wskazanych wyżej przepisów dochód osiągnięty przez współmałżonka nie będzie przychodem podatkowym dla Wnioskodawczyni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm., dalej „updof”) stanowi, że ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

W myśl art. 9 ust 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 updof, małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów.

Stosownie natomiast do art. 7 § 1 Ordynacji podatkowej, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Z powyższych przepisów wynika, że podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych jest osoba fizyczna. W odniesieniu do małżonków oznacza to, że każdy z nich – niezależnie od tego czy panuje między nimi ustrój wspólnoty majątkowej, czy też zawarli oni umowę regulującą w sposób odmienny panujący pomiędzy nimi małżeński ustrój majątkowy – jest odrębnym podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Poza wyjątkami wyraźnie wskazanymi w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (które nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie), to zatem każdy z małżonków samodzielnie ustala osiągnięty w danym roku podatkowym dochód, którym (co do zasady) jest różnica pomiędzy uzyskanym przez niego przychodem a kosztami jego uzyskania, co wynika z art. 9 ust. 2 updof. Stanowi on, że dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej, jest jedynie pracownikiem oraz współmałżonką wspólnika spółki jawnej (dalej: „Spółka”). Wspólnikami Spółki jawnej są osoby fizyczne, których przychody z działalności gospodarczej opodatkowane są wyłącznie podatkiem liniowym oraz osoba prawna (Sp. z o.o. - CIT). Działalność gospodarcza firmy jest związana między innymi z produkcją znaków zmiennej treści, stacji meteorologicznych, systemów monitorowania ruchu drogowego. W ramach swojej działalności Spółka niejednokrotnie pozyskuje dotacje na sfinansowanie całości lub części kosztów projektu. Niektóre zadania realizowane przez Spółkę wykonują osobiście wspólnicy spółki (osoby fizyczne), np. pełniąc funkcję eksperta/doradcy projektach unijnych.

We wniosku wskazano również, że w 2016 r. Spółka złożyła wniosek oraz otrzymała decyzję o przyznaniu dofinansowania projektu badawczo rozwojowego w ramach Działania 1.1 „Projekty B+R przedsiębiorstw”, Poddziałania 1.1.1 „Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa”. Nabór projektów dokonywany był przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, jako Instytucję Pośredniczącą. Beneficjentem projektu będzie Spółka. Spółka będzie stroną umowy z Instytucją Pośredniczącą, która jest w trakcie przygotowywania. Po podpisaniu umowy o dofinansowanie (w wysokości części kosztów kwalifikowanych), zostanie ono przyznane Spółce, która będzie zobowiązana do zrealizowania danego projektu badawczo-rozwojowego, wykorzystując w tym celu m.in. swoje zasoby kadrowe i finansowe (konieczność pokrycia części kosztów kwalifikowanych, która nie jest finansowana dotacją). Jednocześnie wspólnicy (osoby fizyczne) i pracownicy będą pełnili w projekcie realizowanym przez Spółkę rolę eksperta. Osoby te będą również wchodziły w skład zespołu badawczego Spółki.

Na podstawie powyższych zapisów część kosztów kwalifikowalnych (częściowo pokrytych dotacją) zostanie przypisana wynagrodzeniu na rzecz wspólników, obliczonemu zgodnie z Wytycznymi i kwota ta zostanie przelana z rachunku firmowego Spółki na rachunki prywatne wspólników. Przewiduje się również, że ta operacja zostanie udokumentowana notą księgową lub obciążeniową.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika ponadto, że Wnioskodawczyni nie jest i nie będzie wspólnikiem spółki osobowej, nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej, jest wyłącznie współmałżonką wspólnika spółki osobowej.

Odnosząc treść powyższych przepisów do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że skoro wynagrodzenie otrzyma małżonek Wnioskodawczyni, będący wspólnikiem spółki jawnej – odrębny i samodzielny podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych – to ewentualne skutki podatkowe (w tym powstanie przychodu podatkowego) będące konsekwencją otrzymania ww. wynagrodzenia, mogą powstać po stronie małżonka Wnioskodawczyni. Po stronie Wnioskodawczyni nie powstanie natomiast przychód podatkowy z ww. tytułu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj