Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPP2-2.4512.258.2016.1.AO
z 21 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2016 r. (data wpływu 15 grudnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 28 stycznia 2017 r. (data wpływu 28 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży z tytułu świadczonych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży z tytułu świadczonych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wniosek uzupełniono pismem z 28 stycznia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu z 28 stycznia 2017 r.).

Wnioskujący o niniejszą interpretację indywidualną jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce. Nie prowadzi obecnie działalności gospodarczej, a głównym źródłem przychodów jest umowa o pracę z obecnym pracodawcą. Wnioskujący zamierza (na podstawie przyszłej umowy o dzieło) nabyć odpłatnie stronę internetową, co do której nabędzie również pełnię autorskich praw majątkowych. Strona internetowa będzie prowadzona w zakresie aktualizacji jej treści przez Wnioskującego. Po nabyciu strony internetowej, Wnioskujący zamierza udostępniać przestrzeń reklamową w swojej witrynie www. Udostępnianie przestrzeni reklamowej reklamodawcom odbywać się będzie na podstawie umowy świadczenia tego typu usługi – tzw. usługa (X) zawartej z podmiotem mającym siedzibę w Irlandii. Obsługą usług reklamowych dla Y zajmuje się spółka Z (mająca siedzibę w Irlandii) jak również obsługą sklepów internetowych dla P zajmuje się A (mająca siedzibę w Irlandii). Z tymi podmiotami zostaną więc zawarte właściwe umowy. Podmiot świadczący usługę dokonywać będzie płatności (poprzez przelewy na konto Wnioskującego) jako rozliczanie reklamodawców i sieci reklamowe, w przypadku odpowiedniej ilości „kliknięć” w reklamy. Dodatkowo, w powiązaniu ze stroną wnioskujący zamierza nabyć aplikację mobilną na urządzenia mobilne o treści związanej z tematyką strony internetowej (program komputerowy napisany w sposób umożliwiający uruchamianie go na telefonach komórkowych). Aplikacja mobilna zostanie nabyta z autorskimi prawami majątkowymi na podstawie przyszłej umowy o dzieło „o wykonanie aplikacji i przeniesienie praw”. Jako właściciel aplikacji Wnioskujący zamierza udostępniać w niej również miejsce pod przestrzeń reklamową. Udostępnianie przestrzeni reklamowej reklamodawcom odbywać się będzie również na podstawie umowy świadczenia tego typu usługi (tzw. usługa M) zawartej z tym samym co poprzednio opisanym podmiotem zarejestrowanym w Irlandii. Dokonywanie płatności na konto Wnioskującego odbywać się będzie na analogicznych zasadach jak dla strony www. Ta sama aplikacja będzie również umieszczona na portalu internetowym do pobrania odpłatnie, dzięki czemu użytkownicy będą mieli dostęp do aplikacji bez reklam. Umieszczenie aplikacji odbędzie się na podstawie umowy z podmiotem zagranicznym (amerykańska korporacja) w zakresie czynności związanych z marketingiem, wprowadzaniem na rynek i dostarczaniem aplikacji dla urządzeń iphone użytkownikom końcowym (za pośrednictwem sklepu internetowego, którego ten podmiot jest właścicielem). Zainteresowana osoba za odpowiednią kwotę ustaloną przez Wnioskującego może pobrać aplikację i korzystać z niej na zasadach licencji (nabyte majątkowe prawa autorskie pozostawać będą w dalszym ciągu własnością Wnioskującego). Po upływie okresu rozliczeniowego podmiot wpłacać będzie na konto Wnioskującego należności za pobrania aplikacji ze sklepu (po odliczeniu właściwej prowizji dla siebie od cen należnych za użytkowanie aplikacji). Przychody roczne wynikające ze wszystkich źródeł przychodu Wnioskującego nie przekroczą wartości 150 000 zł.

Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku na zadane pytania przez tut. Organ, Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi:

  • PYTANIE 1: czy czynności, które świadczy Wnioskodawca i które zostały opisane we wniosku są usługami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju, którym jest zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a?
    ODPOWIEDŹ 1: Nie. W interpretacji Wnioskującego, miejscem prowadzenia usług będzie każdorazowo siedziba spółek Z oraz A. Wynika to z art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.
  • PYTANIE 2: czy oprócz określonych we wniosku czynności, Zainteresowany świadczy jeszcze jakieś inne usługi? Czy świadczone usługi są zwolnione od podatku od towarów i usług?
    ODPOWIEDŹ 2: Oprócz wskazanych we wniosku czynności, Wnioskujący nie będzie świadczył innych usług.
  • PYTANIE 3: czy Zainteresowany świadczy usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych czy też podmiotów prowadzących działalność gospodarczą?
    ODPOWIEDŹ 3: Zgodnie z odpowiedzią z punktu 2, w opisanym przypadku przyszłym, Zainteresowany będzie świadczył usługi na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, tj. usługa najmu powierzchni reklamowej w aplikacji jak również najmu powierzchni reklamowej na stronie www to usługa dla Z; usługa udostępnienia aplikacji na zasadzie udzielenia licencji do dalszego rozpowszechniania w sklepach to usługa dla A. W obu przypadkach będą to usługi świadczone dla przedsiębiorców mających siedzibę poza terytorium RP.
  • PYTANIE 4: czy wpłaty dokonywane na rzecz Wnioskodawcy spełniają warunki, o których mowa w § 2 ust. 1 i ust. 2 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r., poz. 2177) w zw. z pkt 39 załącznika do ww. rozporządzenia, tj. jeżeli Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych to:
    • czy opłaty będą w całości następowały za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której Zainteresowany jest członkiem)?
    • czy z ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie transakcji zapłata będzie dotyczyła (dane nabywcy, w tym jego adres)?
    ODPOWIEDŹ 4: Wnioskodawca nie będzie w opisanym stanie przyszłym świadczył usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Opłaty za usługi będą w całości następowały za pośrednictwem banku. Z ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje bankowe będzie jednoznacznie wynikało jakiej konkretnie transakcji dana zapłata dotyczyła, dane będą zawierały dane nabywcy usługi, w tym adres nabywcy usługi.
  • PYTANIE 5: czy Zainteresowany dokonuje dostawy towarów lub świadczy usługi w zakresie określonym w § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia?
    ODPOWIEDŹ 5: W opisywanym we wniosku stanie przyszłym, Wnioskujący nie będzie dokonywał dostawy towarów oraz nie będzie świadczył usług w zakresie określonym w § 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 28 stycznia 2017 r.).

Czy Wnioskujący będzie miał obowiązek ewidencjonowania sprzedaży z tytułu świadczonych usług za pomocą kasy rejestrującej? (pytanie oznaczone we wniosku jako V)

Zdaniem Wnioskodawcy, nie planuje on prowadzić ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej, gdyż w jego przypadku nie będzie takiej konieczności, tj. wszystkie płatności będą realizowane przelewami bankowymi na rachunek wraz z informacją o tym jakich czynności przelewy te dotyczyły. Wnioskujący również nie jest zobligowany do dodatkowego ewidencjonowania sprzedaży poza ewidencją wynikającą z historii przelewów bankowych (zarówno dla celów potwierdzenia braku przekroczenia limitu zwolnienia z podatku od towarów i usług, jak również dla celów rozliczania podatku dochodowego). Do ewidencjonowania sprzedaży Wnioskujący nie musi prowadzić dodatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów i wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 1a ustawy, do obrotu wykazywanego w ewidencji, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się kwoty podatku należnego.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi obecnie działalności gospodarczej, a głównym źródłem przychodów jest umowa o pracę z obecnym pracodawcą. Wnioskujący zamierza (na podstawie przyszłej umowy o dzieło) nabyć odpłatnie stronę internetową, co do której nabędzie również pełnię autorskich praw majątkowych. Strona internetowa będzie prowadzona w zakresie aktualizacji jej treści przez Wnioskującego. Po nabyciu strony internetowej, Wnioskujący zamierza udostępniać przestrzeń reklamową w swojej witrynie www. Udostępnianie przestrzeni reklamowej reklamodawcom odbywać się będzie na podstawie umowy świadczenia tego typu usługi (tzw. usługa X) zawartej z podmiotem mającym siedzibę w Irlandii. Obsługą usług reklamowych dla Y zajmuje się spółka Z (mająca siedzibę w Irlandii) jak również obsługą sklepów internetowych dla P zajmuje się A (mająca siedzibę w Irlandii).. Z tymi podmiotami zostaną więc zawarte właściwe umowy. Podmiot świadczący usługę dokonywać będzie płatności (poprzez przelewy na konto Wnioskującego) jako rozliczanie reklamodawców i sieci reklamowe, w przypadku odpowiedniej ilości „kliknięć” w reklamy. Dodatkowo, w powiązaniu ze stroną Wnioskujący zamierza nabyć aplikację mobilną na urządzenia mobilne o treści związanej z tematyką strony internetowej (program komputerowy napisany w sposób umożliwiający uruchamianie go na telefonach komórkowych). Aplikacja mobilna zostanie nabyta z autorskim prawami majątkowymi na podstawie przyszłej umowy o dzieło „o wykonanie aplikacji i przeniesienie praw”. Jako właściciel aplikacji Wnioskujący zamierza udostępniać w niej również miejsce pod przestrzeń reklamową. Udostępnianie przestrzeni reklamowej reklamodawcom odbywać się będzie również na podstawie umowy świadczenia tego typu usługi (tzw. usługa M) zawartej z tym samym co poprzednio opisanym podmiotem zarejestrowanym w Irlandii. Dokonywanie płatności na konto Wnioskującego odbywać się będzie na analogicznych zasadach jak dla strony www. Ta sama aplikacja będzie również umieszczona na portalu internetowym do pobrania odpłatnie, dzięki czemu użytkownicy będą mieli dostęp do aplikacji bez reklam. Umieszczenie aplikacji odbędzie się na podstawie umowy z podmiotem zagranicznym (korporacja) w zakresie czynności związanych z marketingiem, wprowadzaniem na rynek i dostarczaniem aplikacji dla urządzeń iphone użytkownikom końcowym (za pośrednictwem sklepu internetowego, którego ten podmiot jest właścicielem). Zainteresowana osoba za odpowiednią kwotę ustaloną przez Wnioskującego może pobrać aplikację i korzystać z niej na zasadach licencji (nabyte majątkowe prawa autorskie pozostawać będą w dalszym ciągu własnością Wnioskującego). Po upływie okresu rozliczeniowego podmiot wpłacać będzie na konto Wnioskującego należności za pobrania aplikacji ze sklepu (po odliczeniu właściwej prowizji dla siebie od cen należnych za użytkowanie aplikacji). Przychody roczne wynikające ze wszystkich źródeł przychodu Wnioskującego nie przekroczą wartości 150 000 zł. Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że czynności które zostały opisane we wniosku nie będą usługami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju, którym jest zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zaznaczył, że miejscem prowadzenia usług będzie każdorazowo siedziba spółek Z oraz A, co wynika z art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Dodatkowo, oprócz wskazanych we wniosku czynności, Wnioskujący nie będzie świadczył innych usług. Zainteresowany wskazał, że będzie świadczył usługi na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą tj. usługi najmu powierzchni reklamowej w aplikacji jak również najmu powierzchni reklamowej na stronie www to usługa dla Z; usługa udostępnienia aplikacji na zasadzie udzielenia licencji do dalszego rozpowszechniania w sklepach to usługa dla A. W obu przypadkach będą to usługi świadczone dla przedsiębiorców mających siedzibę poza terytorium RP. W obu przypadkach będą to usługi świadczone dla przedsiębiorców mających siedzibę poza terytorium RP. Wnioskodawca nie będzie w opisanym stanie przyszłym świadczył usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Opłaty za usługi będą w całości następowały za pośrednictwem banku. Z ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje bankowe będzie jednoznacznie wynikało jakiej konkretnie transakcji dana zapłata dotyczyła, dane będą zawierały dane nabywcy usługi, w tym adres nabywcy usługi. W opisanym we wniosku stanie przyszłym, Wnioskodawca nie będzie dokonywał dostawy towarów oraz nie będzie świadczył usług w zakresie określonym w § 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku ewidencjonowania sprzedaży z tytułu świadczonych usług za pomocą kasy rejestrującej.

Jak wynika z art. 111 ust. 1 ustawy obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy:

  1. sprzedaży, przez którą, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatna dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów i wewnątrzwspólnotową dostawę towarów,
  2. wykonania czynności na rzecz określonej grupy odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jak wskazał Wnioskodawca, nie będzie on świadczył usług podlegających opodatkowaniu na terytorium kraju, a co istotne usługi te będą świadczone wyłącznie na rzecz podmiotów, prowadzących działalność gospodarczą (mających siedzibę poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej).

Jak wyżej wskazano, pod pojęciem sprzedaży, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy).

Zatem, nie stanowią sprzedaży, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, m.in. odpłatne świadczenia usług, których miejsce świadczenia (opodatkowania) znajduje się poza terytorium kraju, za które zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (…).

Tym samym, żaden z warunków nie został spełniony, aby Wnioskodawca wykonywane przez siebie czynności był zobowiązany ewidencjonować przy użyciu kasy fiskalnej.

Mając na uwadze powyższy opis oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w zakresie świadczonych przez Wnioskodawcę usług najmu powierzchni reklamowej w aplikacji, jak również najmu powierzchni reklamowej na stronie www oraz udostępnienia aplikacji na zasadzie udzielenia licencji do dalszego rozpowszechniania w sklepach – skoro czynności te nie spełniają definicji sprzedaży i świadczone będą wyłącznie na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą – Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji obrotu z tytułu wyświadczenia przedmiotowych usług przy pomocy kasy rejestrującej.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej obrotu z tytułu świadczenia przedmiotowych usług na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą i będących podmiotami zagranicznymi (z Irlandii).

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe, jednakże ze względu na inną argumentację niż przedstawiona przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży z tytułu świadczonych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej (pytanie oznaczone we wniosku jako nr V). Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT (pytanie oznaczone we wniosku jako nr IV) oraz w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych został rozstrzygnięty odrębnymi pismami.

Dodatkowo, tut. Organ wskazuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Należy również zauważyć, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W konsekwencji stwierdzić należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Wskazać należy, że wydaną interpretację oparto na założeniu, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju.

A zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj