Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB1.4511.1126.2016.3.KS1
z 21 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r, poz 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2016 r. (data wpływu 21 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy przez Spółkę od wynagrodzeń wypłacanych z tytułu świadczenia przez prezesa zarządu/członków zarządu usług wskazanych we wniosku, wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy przez Spółkę od wynagrodzeń wypłacanych z tytułu świadczenia przez prezesa zarządu/członków zarządu usług wskazanych we wniosku, wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Przedmiotem działalności firmy jest dostawa, serwis i montaż instalacji sanitarnych i chłodniczych. Usługi oferowane są na terenie całego kraju. W związku z zamierzeniem zwiększenia ekspansywności spółki i zwiększeniem aktywności wspólników i członków zarządu w zakresie poszukiwania zleceń oraz udziału w wykonywaniu tych zleceń, ich zmotywowania do generowania zysków w spółce, spółka zamierza przeorganizować system wynagradzania członków zarządu, jednocześnie wspólników spółki. W sposobie zmiany będą brane pod uwagę takie aspekty jak: specjalistyczna wiedza, znajomość branży, prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej w zakresie instalacji sanitarno-chłodniczych i związane z tym doradztwo techniczne. Obecnie członkowie zarządu /prezes zarządu i trzej wiceprezesi/ zatrudnieni są w spółce z o.o. na podstawie umów o pracę. Wskutek zmian organizacyjnych przewidywany jest następujący wariant zatrudnienia i współpracy członków zarządu ze spółką z o.o.:

  1. Prezes zarządu/dyrektor zarządzający
    - zatrudnienie na podstawie umowy o pracę na stanowisku dyrektor zarządzający; zadania: tworzenie planów finansowych, kontrola płynności finansowej, prowadzenie zestawienia przychodów i rozchodów spółki, rekrutacja i nadzór pracowników.
    • uchwała zgromadzenia wspólników spółki z o.o. /powołanie/ o wynagrodzeniu za pełnienie funkcji prezesa zarządu; zadania: reprezentacja spółki/spotkania z klientami/.
    • współpraca ze spółką /prezesa zarządu, dyrektora zarządzającego/ w ramach własnej indywidualnej działalności gospodarczej - wystawianie faktur za następujące usługi na rzecz spółki z o.o.: pozyskiwanie kontraktów, analizy rynku, tworzenie planów rozwoju, doradztwo techniczne w zakresie instalacji chłodniczych, przeprowadzanie wizji lokalnych, koordynacja realizacji zamówień, wprowadzenie do własnej działalności gospodarczej samochodu prywatnego i jego wynajem na potrzeby spółki z o.o.
  2. Członek zarządu/Dyrektor Techniczny
    - zatrudnienie na podstawie umowy o pracę na stanowisku dyrektor techniczny; zadania: nadzór nad wykonywanymi naprawami, serwisem, nadzór nad montażem nowych układów chłodniczych, rekrutacja i nadzór pracowników do działu serwisu.
    • uchwała zgromadzenia wspólników spółki z o.o. /powołanie/ o wynagrodzeniu za pełnienie funkcji członka zarządu; zadania: reprezentacja spółki / spotkania z klientami/.
    • współpraca ze spółką /członka zarządu, dyrektora technicznego/ w ramach własnej indywidualnej działalności gospodarczej; wystawianie faktur za następujące usługi: pozyskiwanie kontraktów, opieka nad klientem, kosztorysowanie i budżetowanie napraw urządzeń chłodniczych, wykonywanie napraw instalacji i urządzeń, montaż urządzeń, dobór i wykonywanie układów, pomiary i optymalizacje rozwiązań technicznych, nadzór finansowy i merytoryczny nad prowadzonymi projektami, wprowadzenie samochodu prywatnego do własnej działalności gospodarczej i jego wynajem na potrzeby spółki z o.o.
  3. Członek Zarządu / Dyrektor ds Realizacji Kontraktów - zatrudnienie na podstawie umowy o pracę na stanowisku dyrektor ds realizacji kontraktów; zadania: rekrutacja i nadzór nad pracownikami działu realizacji kontraktów, negocjacje i wybór podwykonawców, budżetowanie kontraktów, tworzenie harmonogramu robót, nadzór finansowy i merytoryczny nad prowadzonymi projektami.
    • uchwała zgromadzenia wspólników spółki z o.o. /powołanie/ o wynagrodzeniu za pełnienie funkcji członka zarządu, zadania: reprezentacja spółki / spotkania z klientami/.
    • współpraca ze spółką / członka zarządu, dyrektora ds realizacji kontraktów/ w ramach własnej indywidualnej działalności gospodarczej; wystawianie faktur za następujące usługi na rzecz spółki: doradztwo techniczne w zakresie instalacji HVACR, pozyskiwanie kontraktów, kosztorysowanie kontraktów, przeprowadzanie wizji lokalnych na etapie kosztorysowania robót, opieka nad klientem, wdrażanie i optymalizacja rozwiązań technicznych i technologicznych instalacji HVACR, wykonawstwo robót instalacyjnych, budowlanych i wykończeniowych, wprowadzenie do własnej działalności gospodarczej samochodu prywatnego i wynajem jego na potrzeby spółki z o.o.
  4. Członek Zarządu / Dyrektor Handlowy - zatrudnienie na podstawie umowy o pracę na stanowisku Dyrektor Handlowy; zadania: rekrutacja i nadzór nad pracownikami działu handlowego, sprzedaż urządzeń i kontraktów, budżetowanie i kosztorysowanie kontraktów, udział w procesach negocjacji handlowych.
    • uchwała zgromadzenia wspólników spółki z o.o. /powołanie/ o wynagrodzeniu za pełnienie funkcji członka zarządu; zadania: reprezentacja spółki / spotkania z klientami/.
    • współpraca ze spółką w ramach własnej indywidualnej działalności gospodarczej, wystawianie faktur za wykonywane usługi na rzecz spółki: pozyskiwanie kontraktów, doradztwo techniczne w zakresie instalacji chłodniczych, nadzór nad prowadzeniem prac montażowych, przeprowadzanie wizji lokalnych, opieka nad klientem, nadzór finansowy i merytoryczny nad prowadzonymi projektami, koordynacja realizacji zamówień, wprowadzenie samochodu prywatnego do własnej działalności gospodarczej i wynajem jego na potrzeby spółki z o.o.


Wykonywanie zarówno czynności zarządczych, jak i doradczych w ramach działalności gospodarczych członków zarządu i wspólników, uwzględnia podatkowe zróżnicowanie przychodów otrzymywanych z różnych źródeł i dążenie do sytuacji przejrzystego rozliczenia w razie ewentualnego sporu z urzędem skarbowym. Chodzi o niepokrywanie się zakresu obowiązków zarządczych z usługami doradczymi świadczonymi na rzecz spółki. W związku z tym zarząd spółki sporządzi zakres swoich czynności zarządczych określony w regulaminie zarządu, umowie spółki lub uchwałach wspólników i innych dokumentach korporacyjnych oraz określi zakres odpowiedzialności poszczególnych członków zarządu z tytułu wykonywanych funkcji w zarządzie.

W związku z przedstawionym powyżej wariantem przeorganizowania pracy zarządu i wykonywania przez członków zarządu i jednocześnie wspólników usług doradczych na rzecz spółki, w przygotowanej dokumentacji korporacyjnej uwzględnione zostaną ustalenia stosunków prawnych dot. możliwości istnienia konfliktu interesów spółki i własnego przedsiębiorstwa wspólników/członków zarządu spółki, unikanie podejmowania czynności w ramach umów, których przedmiot działalności spółki pokrywałby się z profilem działalności gospodarczej wspólników /członków zarządu spółki, zawieranie umów przez spółkę wyłącznie za zgodą walnego zgromadzenia wspólników lub na podstawie pisemnej zgody wszystkich wspólników, przede wszystkim na warunkach typowych w obrocie gospodarczym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w przedstawionym stanie dotyczącym zdarzenia przyszłego, członek zarządu, będący jednocześnie wspólnikiem spółki z o.o. może świadczyć w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej usługi na rzecz spółki z o.o. i czy wystawione przez niego faktury za te usługi będą stanowiły koszt uzyskania przychodu dla spółki z o.o. w świetle przedstawionych opisów aktywności każdego członka zarządu, zatrudnienia w ramach umowy o pracę, wynagrodzenia na podstawie powołania uchwałą zgromadzenia wspólników i wykonywania usług na rzecz spółki w ramach własnej działalności gospodarczej?
  2. Czy Spółka zobowiązana będzie do pełnienia funkcji płatnika podatku dochodowego i potrącania zaliczek na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych, od osoby pełniącej jednocześnie funkcję prezesa zarządu / członków zarządu oraz otrzymujących wynagrodzenia na podstawie umów o świadczenie usług w ramach prowadzonych przez nich działalności gospodarczych?
  3. Czy członkowie zarządu / wspólnicy, będący jednocześnie pracownikami spółki z o.o. będą mogli rozliczać się z przychodów z faktur wystawianych na rzecz spółki w swoich działalnościach gospodarczych na zasadach podatku liniowego 19%, w przypadku gdy zakres czynności z umowy o pracę nie pokrywa się z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej ?

Odpowiedź na pytania Nr 2 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź na pytanie Nr 1 i 3 zostanie udzielona odrębnie.


Zdaniem Wnioskodawcy


Ad. 2


Spółka nie będzie pełniła obowiązków płatnika i nie będzie zobowiązaną do potrącania i odprowadzania zaliczek na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych od osób pełniących jednocześnie funkcje w zarządzie i w ramach umów o pracę, od wynagrodzeń wypłacanych przez spółkę na podstawie faktur wystawianych przez członków zarządu w ramach ich działalności gospodarczych. Zdaniem wnioskodawcy usługi świadczone na rzecz spółki nie mają charakteru zarządczego, ponadto czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczych nie pokrywają się z zakresami obowiązków tych osób jako członków zarządu spółki oraz świadczonych w ramach umów o pracę. Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 13 pkt 9 ustawy PIT tytułem zobowiązującym płatnika do pobrania zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych byłyby przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej oraz przychody / art. 13 pkt 7 ustawy PIT/ otrzymywane przez osoby; niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Spółka w tym przypadku nie będzie zawierała umów z członkami zarządu o charakterze opisanym w wymienionych zapisach ustawy. Usługi będą dotyczyć tylko czynności o charakterze doradczym i pozostałym i wykonywane w ramach pozarolniczych działalności gospodarczych. W związku z tym wypłacane wynagrodzenia będą opodatkowane jak przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej przez członków zarządu /wspólników przez nich indywidualnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego – jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 3:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  • działalność wykonywana osobiście;
  • pozarolnicza działalność gospodarcza.


Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalenie podstaw opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.


W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Przy czym, w myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Wyłączenie, o którym mowa w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, obejmuje więc m.in. przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy, których poszczególne kategorie wymieniono w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z art. 13 pkt 7 i 9 powołanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

  • przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych,
  • przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.


Do przychodów z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zalicza się otrzymane wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji na podstawie samego tylko aktu ustanowienia (np. powołania). Natomiast, do przychodów z art. 13 pkt 9 ww. ustawy, należy zaliczyć otrzymane wynagrodzenia z tytułu m.in. umów o zarządzanie, gdyż osoby zarządzające spółką na podstawie takiej umowy nie pobierają wynagrodzenia wyłącznie z tytułu pełnionej funkcji lecz z tytułu tej umowy. Nadmienić należy, że wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze - przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z treści złożonego wniosku wynika m.in., że Wnioskodawca - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością planuje zawrzeć z wspólnikami pełniącymi jednocześnie funkcje członków zarządu umowy o współpracę o świadczenie usług doradczych na rzecz spółki w ramach prowadzonych przez Nich indywidualnych działalności gospodarczych.

Biorąc pod uwagę powyższe podkreślić należy, że na gruncie prawa podatkowego, o kwalifikacji przychodów uzyskiwanych w ramach wykonywanej działalności do określonego źródła przychodu decyduje rzeczywisty, faktyczny zakres świadczonych w ramach tej działalności usług. Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, że jeżeli w istocie świadczone przez wspólników Spółki będących jednocześnie członkami zarządu usługi doradcze na rzecz Spółki nie będą obejmować żadnych czynności związanych z zarządzaniem Spółką, to przychody uzyskiwane przez wspólników/członków zarządu Spółki ze świadczenia tych usług można uznać za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, zakwalifikowaniem przychodu z umów o świadczenie usług doradczych zawartych ze Spółką przez wspólników będących jednocześnie członkami zarządu w ramach prowadzonych przez Nich działalności gospodarczych do źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Spółka nie będzie zobowiązana do pełnienia funkcji płatnika i potrącania zaliczek na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych od wyżej wymienionych umów.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Ponadto wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jednocześnie zauważyć należy, że kwestia oceny, czy rzeczywiście wykonywane przez wspólników spółki będących jednocześnie członkami zarządu w ramach działalności gospodarczej usługi na rzecz Spółki nie noszą znamion czynności zarządzania lub umowy o pracę może zostać zweryfikowana przez uprawniony organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Dokonanie oceny w tym zakresie wykracza bowiem poza ramy postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej.


Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Wskazać także należy, że zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj