Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4512.949.2016.2.LSz
z 24 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 29 listopada 2016 r. (data wpływu 2 grudnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 16 stycznia 2017 r. (data wpływu 20 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pt. „..” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pt. „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 16 stycznia 2017 r. (data wpływu 20 stycznia 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 5 stycznia 2017 r. znak: 2461-IBPP1.4512. 949.2016.1.LSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest organizacją posiadającą status OPP działającą na rzecz przede wszystkim osób z niepełnosprawnością. Głównym celem Stowarzyszenia jest aktywizacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych, promocja ich potencjału twórczego, zawodowego, sportowego - budowie zaplecza socjalnego w postaci mieszkań chronionych, tworzenia miejsc pracy, jak również warunków do samodzielnego rozwoju.

Stowarzyszenie jest organizatorem i prowadzącym Zakład Aktywności Zawodowej (ZAZ) który działa w oparciu o Ustawę z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych jak również Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 grudnia 2007 r. Z racji prowadzenia ZAZ, Stowarzyszenie zarejestrowało działalność gospodarczą.

Poza prowadzeniem ZAZ, Stowarzyszenie realizuje różnego rodzaju projekty na rzecz osób niepełnosprawnych dofinansowywane z różnych instytucji, darowizn, składek członkowskich, pracy woluntarystycznej, itp. Między innymi organizowany jest coroczny projekt pn. „Powiatowy Przeglądy Kolęd i Pastorałek …”. Inicjatywa ta, jest częściowo finansowana ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), będących w dyspozycji Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR), realizowana w ramach zadania: dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych. Środki te nie są objęte pomocą de minimis. Kwota wydatków podlegających rozliczeniu w ramach tego projektu zawiera podatek VAT, który nie jest przez Stowarzyszenie odliczany. Dlatego też otrzymane dofinansowanie jest rozliczane w kwocie brutto.

Stowarzyszenie opiera się na zapisach Art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi że odliczenie i zwrot podatku przysługuje „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,...”

W związku z tym, iż realizowany projekt nie jest związany z działalnością gospodarczą, uznajemy, iż podatek VAT nie powinien być odliczany.

Ponadto prowadzona przez Stowarzyszenie działalność statutowa jest działalnością nieodpłatną, w związku z czym w świetle Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi świadczone nieodpłatnie, w ramach prowadzonej działalności statutowej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a tym samym prowadzona nieodpłatna działalność statutowa nie podlega ustawie o VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że:

  1. Stowarzyszenie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, czynnym od 2 grudnia 2005 r. z tytułu działalności gospodarczej związanej z prowadzeniem Zakładu Aktywności Zawodowej dla osób niepełnosprawnych, działającego na podstawie Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 nr 123 poz. 776 z póź.zm.).
    Stowarzyszenie składa deklaracje VAT-7 z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.
  2. W ramach realizacji projektu pt. „…” zostaną zakupione m.in. produkty spożywcze (potrawy wigilijne, napoje, kawa, herbata, itp.) naczynia jednorazowe, sztućce, materiały do wykonania pamiątkowych statuetek, dekoracji, materiały biurowe, środki czystości, itp.
  3. Towary i usługi nabyte przez Stowarzyszenie w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (generujących podatek należny), ani nie służą i nie będą służyły w przyszłości żadnym czynnościom opodatkowanym.
  4. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.
  5. Efektem projektu będzie zaprezentowanie przez osoby niepełnosprawne twórczości artystycznej, umiejętności scenicznych jak również integracja środowiska osób niepełnosprawnych. Odbiorcy korzystający z ww. efektów będą korzystać nieodpłatnie.
  6. Projekt będzie realizowany 31 stycznia 2017 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 16 stycznia 2017 r.):

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczania podatku VAT wynikających z faktur?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z Art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług odliczenie i zwrot podatku przysługuje „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,...”.

W związku z tym, iż realizowany projekt nie jest związany z działalnością gospodarczą, podatek VAT nie będzie mógł być odliczany.

Żądanie od Stowarzyszenia rozliczania kosztów nie zawierających podatku VAT jest błędnym zinterpretowaniem obowiązujących przepisów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca planuje 31 stycznia 2017 r. zrealizować coroczny projekt pn. „Powiatowy Przeglądy Kolęd i Pastorałek …”. Efektem projektu będzie zaprezentowanie przez osoby niepełnosprawne twórczości artystycznej, umiejętności scenicznych jak również integracja środowiska osób niepełnosprawnych. Odbiorcy korzystający z ww. efektów będą korzystać nieodpłatnie.

W ramach realizacji ww. projektu zostaną zakupione m.in. produkty spożywcze (potrawy wigilijne, napoje, kawa, herbata, itp.) naczynia jednorazowe, sztućce, materiały do wykonania pamiątkowych statuetek, dekoracji, materiały biurowe, środki czystości, itp. Towary i usługi nabyte przez Stowarzyszenie w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (generujących podatek należny), ani nie służą i nie będą służyły w przyszłości żadnym czynnościom opodatkowanym.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Biorąc po uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z poniesionymi wydatkami na realizację projektu pn. „Powiatowy Przeglądy Kolęd i Pastorałek …” – związek wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Pomimo, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, to wskazał, że poniesione wydatki nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym, w sytuacji gdy Wnioskodawca jako zarejestrowany podatnik VAT czynny, nabywa towary i usługi które nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj