Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-1.4511.35.2017.1.NL
z 14 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 stycznia 2017 r. (data wpływu do tut. Biura 16 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie zasad opodatkowania nagrody pieniężnej z tytułu wygranej w konkursie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2017 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie zasad opodatkowania nagrody pieniężnej z tytułu wygranej w konkursie.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalnością gospodarczą, w ramach której zajmuje się m.in. świadczeniem usług architektonicznych. Jest on również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wziął udział w konkursie urbanistyczno-architektonicznym na opracowanie spójnego systemu zieleni miejskiej.

Celem ww. konkursu było wskazanie właściwych kierunków przekształceń i rozwoju zieleni z wykorzystaniem właściwych relacji między nimi, a także w odniesieniu do innych elementów zagospodarowania miasta. Zamierzonym efektem końcowym przyprowadzonego konkursu było wytypowanie najlepszego rozwiązania urbanistyczno-architektonicznego, koncepcji rozwoju zieleni oraz uzyskanie bardziej szczegółowych rozwiązań dla wybranych fragmentów miasta. Ocenie podlegała ogólna koncepcja kształtowania zieleni w skali całego miasta, oraz koncepcja szczegółowa dla wskazanych fragmentów zieleni.

Szczegółowe kwestie odnoszące się do omawianego konkursu, w podziale na poszczególne rozdziały, takie jak:

  1. Cel i przedmiot konkursu,
  2. Organizacja, terminy i ustalenia ogólne,
  3. Warunki uczestnictwa, zgłoszenie udziału w konkursie i zadawania pytań.
  4. Prawa autorskie,
  5. Wymagana zawartość prac konkursowych,
  6. Warunki składania prac konkursowych,
  7. Nagrody,
  8. Pozostałe ustalenia,
  9. Załączniki,

-zawarto w regulaminie sporządzonym przez Miasto.

Zgodnie z punktem 2.6 rozdziału II ww. regulaminu, konkurs stanowi publiczne przyrzeczenie przyznania wybranym autorom przez Zamawiającego nagród i wyróżnień za wykonana pracę oraz za przeniesienie majątkowych praw autorskich na wskazanych polach eksploatacji na zasadach określonych w niniejszym dokumencie.

Z kolei w myśl punktu 5 rozdziału IV (prawa autorskie) omawianego regulaminu, z chwilą przyjęcia nagrody lub wyróżnienia autor (współautorzy) przenosi na Zamawiającego własność egzemplarza nagrodzonej lub wyróżnionej pracy konkursowej i wyraża zgodę na jej wykorzystanie w całości lub w części w dalszych etapach projektowych.

Natomiast punkt 6 ww. rozdziału regulaminu stanowi, iż w celach związanych z organizacją konkursu autor (współautorzy) zgłoszonych prac konkursowych wyrażają zgodę na:

  • wprowadzenie ich prac do pamięci komputera Zamawiającego i Organizatora konkursu,
  • prezentacji ich prac na stronach internetowych Miasta, Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP i innych,
  • publicznej prezentacji ich prac przez odtwarzanie, wystawianie, wyświetlania,
  • zwielokrotniania dowolną techniką,
  • prezentację wszystkich lub wybranych prac konkursowych podczas wystawy pokonkursowej, a także możliwość ich reprodukcji i publikacji za pomocą dowolnej techniki, w tym wydawnictw pokonkursowych i publikacji prasowych.

Dodatkowo w punkcie 7 mniejszego rozdziału mowa jest o tym, że autor (współautorzy) prac konkursowych wyrażają zgodę na wykorzystywanie ich prac przez Zamawiającego i Organizatora konkursu na polach eksploatacji wskazanych w pkt 6.IV do celów związanych z promocją idei organizowania konkursów na twórcze prace projektowe, promocję myśli i idei architektonicznych oraz promocji Miasta i Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP.

Zgodnie z zapisem pkt 5 załącznika nr 22 do regulaminu konkursu, uczestnicy udzielają Organizatorowi bezpłatnej licencji niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo od momentu zatwierdzenia wyników konkursu przez kierownika zamawiającego do pracy konkursowej złożonej w konkursie, na polach eksploatacji wymienionych w regulaminie konkursu. Zgodnie z pkt 6 tego załącznika, zdobywając nagrodę pieniężną lub wyróżnienie pieniężne w konkursie, jego uczestnicy przenoszą na organizatora konkursu autorskie prawa majątkowe wraz z prawem do zezwalania na wykonywanie zależnych praw autorskich do opracowań pracy konkursowej, na warunkach określonych w regulaminie konkursu. Oznacza to, że automatyczne przejście praw autorskich praw majątkowych następuje z chwilą rozstrzygnięcia konkursu, zaś Miasto nabywa te prawa tylko w odniesieniu do projektów laureatów konkursu. Nagrody pieniężne będą wypłacone przez Miasto w terminie do 31 dni od dnia ogłoszenia wyników konkursu.

Zgodnie z pkt 1 rozdziału VIII, w konkursie przewidziane są jedynie nagrody pieniężne, przy czym, jak stanowi regulacja zawarta w pkt 5 rozdziału VIII, kwoty te zostaną pomniejszone o należne podatki na podstawie odrębnych przepisów.

Jednocześnie, w postanowieniach regulaminu konkursu nie wyszczególniono, jaka część nagrody pieniężnej stanowi „nagrodę”, a jaka „wynagrodzenie” za przeniesienie autorskich praw majątkowych do projektu. Nie ulega jednakże wątpliwości, że w świetle postanowień pkt 6 załącznika nr 22 do regulaminu konkursu, otrzymanie nagrody pieniężnej w konkursie stanowi wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich do opracowań pracy konkursowej, na warunkach określonych w regulaminie konkursu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymane środki finansowe jako nagrody konkursie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej ?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, nagrody uzyskane w konkursach stanowią dla zwycięzców przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem powinien być od nich zapłacony podatek.

Jak stanowi art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032, dalej: „ustawa o PIT”), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, z wyłączeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 (winno być: od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody).

Należy jednak zwrócić uwagę na sytuację w której nagrodę uzyskał przedsiębiorca w konkursie związanym z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

W ocenie Wnioskodawcy, w odniesieniu do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą Organizator nie będzie zobowiązany do pobrania i odprowadzenia z tego tytułu zryczałtowanego podatku dochodowego o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą muszą opodatkować przychód z tytułu otrzymanej nagrody na tych samych zasadach jak pozostałe przychody z działalności prowadzonej przez uczestnika konkursu. Tym samym, w tym przypadku Organizator nie będzie pełnił funkcji płatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdzie wymieniono m.in. w:

  • pkt 3 - pozarolniczą działalność gospodarczą,
  • pkt 7 - kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

W myśl art. 14 ust. 1 tej ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 – tj. pozarolniczej działalności gospodarczej – uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Dodać należy, że w świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Natomiast w myśl art. 18 cytowanej ustawy, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Jednocześnie zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęć takich jak np. „twórca”, „korzystanie przez twórców z praw autorskich” lub pojęć z nimi związanych, jak np. „utwór”. Ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 666 ze zm.). Zgodnie z art. 1 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 i 6 tej ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory m.in. wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe), oraz architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne.

Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich albo rozporządzania tymi prawami występują wówczas, gdy spełnione są dwie przesłanki. Po pierwsze, konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu. Po drugie zaś, osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich albo rozporządzaniem nimi (np. poprzez udzielenie licencji).

Przechodząc na grunt przepisów prawa podatkowego podkreślić należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie wyklucza możliwości osiągania przychodów z majątkowych praw autorskich, w tym z tytułu odpłatnego zbycia tych praw, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Okoliczność, że prawa majątkowe wymienione zostały w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (odrębnym źródle przychodów) nie oznacza, że przychody z nich osiągnięte przez przedsiębiorcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie mogą stanowić przychodów z tej działalności, jednakże określenie właściwego źródła jest niezbędne do zastosowania odpowiednich przepisów warunkujących możliwość uznania kosztów podatkowych.

Z przedstawionych we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalnością gospodarczą w ramach której zajmie się m.in. świadczeniem usług architektonicznych. Wnioskodawca wziął udział w konkursie urbanistyczno-architektonicznym na opracowanie spójnego systemu zieleni miejskiej. Celem przedmiotowego konkursu było wskazanie właściwych kierunków przekształceń i rozwoju zieleni z wykorzystaniem właściwych relacji między nimi, a także w odniesieniu do innych elementów zagospodarowania miasta. Zamierzonym efektem końcowym przyprowadzonego konkursu było wytypowanie najlepszego rozwiązania urbanistyczno-architektonicznego, koncepcji rozwoju zieleni oraz uzyskanie bardziej szczegółowych rozwiązań dla wybranych fragmentów miasta. Ocenie podlegała ogólna koncepcja kształtowania zieleni w skali całego miasta, oraz koncepcja szczegółowa dla wskazanych fragmentów zieleni.

Zgodnie z punktem 2.6 rozdziału II regulaminu konkursu, konkurs stanowi publiczne przyrzeczenie przyznania wybranym autorom przez Zamawiającego nagród i wyróżnień za wykonana pracę oraz za przeniesienie majątkowych praw autorskich na wskazanych polach eksploatacji na zasadach określonych w niniejszym dokumencie. Z kolei w myśl punktu 5 rozdziału IV (prawa autorskie) ww. regulaminu, z chwilą przyjęcia nagrody lub wyróżnienia autor (współautorzy) przenosi na Zamawiającego własność egzemplarza nagrodzonej lub wyróżnionej pracy konkursowej i wyraża zgodę na jej wykorzystanie w całości lub w części w dalszych etapach projektowych.

Zgodnie z zapisem pkt 5 załącznika nr 22 do regulaminu konkursu, uczestnicy udzielają Organizatorowi bezpłatnej licencji niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo od momentu zatwierdzenia wyników konkursu przez kierownika zamawiającego do pracy konkursowej złożonej w konkursie, na polach eksploatacji wymienionych w regulaminie konkursu. Zgodnie z pkt 6 tego załącznika, zdobywając nagrodę pieniężną lub wyróżnienie pieniężne w konkursie, jego uczestnicy przenoszą na organizatora konkursu autorskie prawa majątkowe wraz z prawem do zezwalania na wykonywanie zależnych praw autorskich do opracowań pracy konkursowej, na warunkach określonych w regulaminie konkursu. Oznacza to, że automatyczne przejście praw autorskich praw majątkowych następuje z chwilą rozstrzygnięcia konkursu, zaś Miasto nabywa te prawa tylko w odniesieniu do projektów laureatów konkursu. Nagrody pieniężne będą wypłacone przez Miasto w terminie do 31 dni od dnia ogłoszenia wyników konkursu.

Zgodnie z pkt 1 rozdziału VIII, w konkursie przewidziane są jedynie nagrody pieniężne, przy czym, jak stanowi regulacja zawarta w pkt 5 rozdziału VIII, kwoty te zostaną pomniejszone o należne podatki na podstawie odrębnych przepisów. Jednocześnie, w postanowieniach regulaminu konkursu nie wyszczególniono, jaka część nagrody pieniężnej stanowi „nagrodę”, a jaka „wynagrodzenie” za przeniesienie praw autorskich praw majątkowych do projektu. Nie ulega jednakże wątpliwości, że w świetle postanowień pkt 6 załącznika nr 22 do regulaminu konkursu, otrzymanie nagrody pieniężnej w konkursie stanowi wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich do opracowań pracy konkursowej, na warunkach określonych w regulaminie konkursu.

Mając powyższe na względzie zauważyć należy, że gdy osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą uczestniczy w konkursie w którym jego przedmiot jest ściśle związany z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej, to otrzymane przez nią nagrody (wygrane) należy traktować jako przychód z działalności gospodarczej. W konsekwencji, w związku z wygraną w konkursie, po stronie Wnioskodawcy wystąpi przysporzenie majątkowe w postaci wzrostu aktywów, uzyskane dzięki prowadzonej działalności gospodarczej. Stąd też zastosowanie znajduje uregulowanie wyrażone w art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc wartość otrzymanej nagrody pieniężnej stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej określony w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.

Mając powyższe na względzie, skoro wygrana w konkursie stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, należy ją opodatkować wraz z innymi uzyskanymi z tego tytułu przychodami (dochodami) stosownie do wybranej formy opodatkowania. W myśl bowiem art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-512 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skargę na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj