Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-1.660.2016.1.WRz
z 14 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 20117 r., poz. 643 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 15 grudnia 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 16 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2016 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 2 lutego 2016 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej sklasyfikowanej pod symbolem PKD 56.21.Z - przygotowanie i dostarczenia żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering). Forma opodatkowania jaką wybrał, to zryczałtowany podatek dochodowy wg 8,5% stawki ryczałtu - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej Wnioskodawca nie posiadał lokalu przystosowanego do wymogów sanepidu.

W związku z tym przeprowadził prace remontowe, które zakończyły się w czerwcu 2016 r. W dniu 28 czerwca 2016 r. miał miejsce odbiór ww. lokalu przez Powiatową Stację Sanitarno- Epidemiologiczną. Dlatego też rozpoczęcie rejestracji przychodów nastąpiło 8 lipca 2016 r. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z VAT. Programując kasę fiskalną przyjął tylko dwa kody: G1- danie na wynos, G2 - usługa cateringowa. Usługi cateringowe jakie świadczy, polegają na przyrządzeniu potraw z produktów zakupionych przez Wnioskodawcę na zamówienie klienta.

Najczęściej są to instytucje takie jak: szkoły, przedszkola, zakłady produkcyjne. Zdarzają się też klienci indywidualni, którzy zamawiają posiłki drogą telefoniczną Z ww. instytucjami Wnioskodawca sporządził umowy o świadczenie usług cateringowych, w których sprecyzowane jest w jakich ilościach mają być dostarczane posiłki, o której godzinie, cena za osobę oraz informacja o transporcie zamówienia. Potrawy jakie przyrządza Wnioskodawca to: kanapki, obiady (dwudaniowe) z kompotem lub bez, sałatki i inne przekąski bez sprzedaży napojów bezalkoholowych oraz napojów alkoholowych. Żywność jaką sprzedaje Wnioskodawca dostarcza do klienta bez pobierania opłat za dostawę i transport. Opłaty tej nie ujmuje również na wystawianych fakturach i paragonach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowo przychody uzyskane ze świadczenia usług cateringowych opodatkowane są wg 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, czy też ze względu na brak pobierania opłat za dostawę i transport, winny być opodatkowane wg 3% stawki ryczałtu ewidencjonowanego?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym stawka ryczałtu ewidencjonowanego winna wynosić 3%, a nie 8,5%, ze względu na niepobieranie opłat za dostawę i transport i ich nie umieszczanie, na wystawionych fakturach i paragonach.

Na potwierdzenie przedstawionego stanowiska powołał indywidualną interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 kwietnia 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-10/12/WRz.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 2180 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1f w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Przepisy ww. ustawy przewidują stosowanie zróżnicowanych stawek ryczałtu, w zależności od zakresu prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej (zakresu świadczonych usług). Przy czym, sama możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ww. ustawy.

Przepis art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy stanowi, że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1 b), nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi wykaz usług, których świadczenie wyłącza z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W wykazie tym nie wymieniono usług polegających na przygotowaniu i sprzedaży posiłków.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, „działalność usługowa” to pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068), z zastrzeżeniem pkt 2 definiującego działalność gastronomiczną i pkt 3 definiującego działalność usługową w zakresie handlu.

Przy czym, działalność gastronomiczna, to usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów (art. 4 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Natomiast działalność wytwórcza to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika (art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).

Ww. ustawa nie definiuje pojęcia „wytwarzania”, dlatego tez zgodnie z definicją słownikową należy przyjąć, że „wytwarzać” to „produkować” coś tworząc, wydzielać coś, powodować powstanie czegoś (słownik języka polskiego PWN wydany 2002 r.).

Usługa gastronomiczna polega na przygotowaniu i podaniu posiłku w miejscu, w którym jest on przyrządzany, np. w restauracji.

Z kolei usługi cateringowej nie należy utożsamiać z usługą gastronomiczną. Przez usługi cateringowe należy rozumieć usługi polegające na:

  • dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności albo napojów,
  • dostarczaniu żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie.

Dostarczanie żywności lub napojów lub żywności i napojów stanowi jedynie element większej całości, w której muszą przeważać usługi. Usługi cateringowe polegają na świadczeniu takich usług poza lokalem usługodawcy.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b), pkt 4 lit. a) oraz pkt 5 lit. a) cytowanej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi m.in:

  • 8,5% - przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (pkt 3 lit. b),
  • 5.5% - przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (pkt 4 lit. a),
  • 3 % - przychodów z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 % (pkt 5 lit. a).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika że Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na przyrządzeniu potraw z produktów zakupionych przez siebie na zamówienie klienta. Klientami są najczęściej instytucje takie jak: szkoły, przedszkola, zakłady produkcyjne. Zdarzają się także klienci indywidualni, którzy zamawiają posiłki drogą telefoniczną. Z ww. instytucjami Wnioskodawca sporządził umowy o świadczenie usług cateringowych, w których sprecyzowane jest w jakich ilościach mają być dostarczane posiłki, o której godzinie, cena za osobę oraz informacja o transporcie zamówienia. Potrawy jakie przyrządza Wnioskodawca to: kanapki, obiady (dwudaniowe) z kompotem lub bez, sałatki i inne przekąski bez sprzedaży napojów bezalkoholowych oraz napojów alkoholowych. Żywność jaką Wnioskodawca sprzedaje dostarcza do klienta bez pobierania opłat za dostawę i transport.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że Wnioskodawca świadczy, jak sam zresztą wskazuje we wniosku - usługi cateringowe, a nie usługi gastronomiczne, zważywszy że nie przygotowuje i nie podaje posiłków w miejscu ich przygotowania. Tym samym prowadzona przez Wnioskodawcę działalność spełnia przesłanki powalające uznać ją za działalność wytwórczą, z której przychody opodatkowane są 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


W związku z powyższym, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej, zauważyć należy, że została ona wydana na gruncie odmiennego zdarzenia przyszłego, w którym wskazano, że Wnioskodawca prowadzi bar na uczelni, a więc miejsce w którym przygotowuje i sprzedaje przygotowane posiłki.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj