Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP2.4512.892.2016.1.IZ
z 18 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2016 r. (data wpływu 24 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka E. Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. wsparcie w organizacji imprez sportowych i rekreacyjnych oraz widowisk sportowych.
Spółka rozważa w przyszłości rozpoczęcie organizowania oraz zarządzania cyklem biegów sportowych, w tym także biegów ekstremalnych (dalej: „Impreza”, „Bieg”). Spółka planuje przeprowadzenie pierwszej Imprezy w styczniu 2017 r.

W celu uczestnictwa w Biegu, każdy zainteresowany uczestnictwem zawodnik będzie dokonywał rejestracji pod linkiem wskazanym na stronie www (lub innej dedykowanej stronie www), a następnie w terminie wskazanym w regulaminie Imprezy będzie wnosił opłatę startową na rzecz Spółki. Uiszczenie opłaty startowej będzie uprawniało do wzięcia udziału w Imprezie, co jednocześnie będzie wiązało się z otrzymaniem pakietu startowego.

Każdy uczestnik Biegu będzie mógł wnieść opłatę startową w następujący sposób:

  1. Przelewem bankowym bezpośrednio na rachunek bankowy Spółki,
  2. Poprzez płatności elektroniczne za pomocą tzw. operatorów płatności (PayU, PayPal, Dotpay itp. dalej: „Operatorzy”),
  3. Gotówką bezpośrednio w biurze zawodów Spółki (tj. miejscu, gdzie będzie odbywał się Bieg),
  4. Kartą płatniczą bezpośrednio w biurze zawodów Spółki.

Sposoby otrzymywania przez Spółkę płatności poprzez sposoby wskazane w punkcie 1, 3 oraz 4 nie są przedmiotem niniejszego wniosku. Spółka nie wyklucza, iż w przyszłości będzie dokonywała sprzedaży także na organizowanych przez inne podmioty wydarzeniach sportowych (targach, eventach), jednakże sprzedaż ta również nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.

W przypadku płatności elektronicznych Spółka będzie otrzymywała kwoty z „konta” Operatora bezpośrednio na rachunek bankowy Spółki (pomniejszone o należną Operatorowi prowizję). Wnioskodawca będzie przechowywał dane z firmowego konta bankowego potwierdzające te wpłaty. Na podstawie prowadzonych ewidencji oraz rejestrów Spółka będzie w stanie dokładnie przyporządkować każdą płatność przekazaną na jej rachunek bankowy przez danego Operatora do świadczonej przez Nią usługi w odniesieniu do każdego Biegu. Z ewidencji dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało jakiej konkretnie czynności będzie dotyczyła (wstęp na Imprezę) i na czyją rzecz została dokonana (określonego zawodnika). Spółka będzie otrzymywała płatności co do zasady od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT (i tylko takie płatności są przedmiotem niniejszego wniosku).


W związku z przedstawionym powyżej zdarzeniem przyszłym, wątpliwości Spółki dotyczą kwestii obowiązku dokumentowania płatności otrzymanych przez Spółkę poprzez Operatorów przy pomocy kas rejestrujących.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Spółka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku rejestracji transakcji za pomocą kas rejestrujących na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2014 poz. 1544), w przypadku otrzymywania przelewu na rachunek bankowy Spółki poprzez płatności elektroniczne za pośrednictwem Operatorów (sposób nr 2 opisany powyżej)?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Spółka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku rejestracji transakcji za pomocą kas rejestrujących na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2014 poz. 1544), w przypadku otrzymywania przelewu na rachunek bankowy Spółki za pośrednictwem Operatorów (sposób nr 2 opisany powyżej).


UZASADNIENIE


Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT: „Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie na postawie art. 111 ust. 8 zdanie 1 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust l, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Korzystając w powyższego upoważnienia ustawowego Minister Finansów wydał w dniu 4 listopada 2014 r. Rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2014.1544, dalej: „Rozporządzenie”).

Zgodnie § 2 ust. 1 Rozporządzenia, „zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia.”


Spółka pragnie wskazać, iż pozycja 38 Załącznika do Rozporządzenia, wymienia, wśród czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.”


Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących powinno znaleźć zastosowanie w sytuacji, gdy spełnione są łącznie cztery następujące przesłanki:

  1. Czynność podlegająca opodatkowaniu polega na świadczeniu usług (nie zaś na dostawie towaru);
  2. Świadczenie to wykonywane jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (lub na rzecz rolników ryczałtowych);
  3. Świadczący usługę otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo- kredytowej, której jest członkiem);
  4. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

W opinii Spółki wszystkie ww. cztery przesłanki dla skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia kas rejestrujących będą w niniejszej sprawie spełnione.


Po pierwsze, Spółka będzie świadczyła usługi wstępu na imprezy sportowe otrzymując stosowne wynagrodzenie w postaci opłaty startowej.


Po drugie, jak zostało wskazane, Spółka będzie świadczyła usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.


Po trzecie, Spółka będzie otrzymywała zapłatę za wykonaną usługę na rachunek bankowy.


W opinii Spółki, bez znaczenia dla spełnienia omawianego warunku pozostaje okoliczność, że płatność nie będzie dokonywana w „tradycyjnej” formie tj. bezpośrednio z rachunku bankowego zawodnika (uczestnika) na rachunek bankowy Spółki, lecz, że przy dokonaniu płatności będą pośredniczyli opisani w zdarzeniu przyszłym wniosku Operatorzy.

Literalne brzmienie omawianego przepisu nie wymaga bowiem, aby płatność za usługę następowała z rachunku bankowego nabywcy na rachunek bankowy sprzedawcy, lecz aby świadczący usługę otrzymał zapłatę „za pośrednictwem banku”. Otrzymanie zapłaty za pośrednictwem banku jest niewątpliwie spełnione w sytuacji, gdy Użytkownik dokonuje zapłaty za pośrednictwem Operatora Płatności (jest to w dzisiejszych czasach powszechny sposób regulowania płatności za pośrednictwem portali internetowych), który przekazuje należne Spółce środki na jej rachunek bankowy.

Spółka pragnie zauważyć, że taka forma płatności, ponieważ dokonywana będzie na konto bankowe Wnioskodawcy, spełnia przesłankę do uznania, że zostanie dokonana za pośrednictwem banku. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie Rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana. W opisanym zaś zdarzeniu przyszłym każda sprzedaż będzie pozostawiała po sobie „ślad” w postaci wpływu środków na rachunek bankowy Spółki.


Tożsame stanowisko potwierdzały organy podatkowe w przykładowych interpretacjach indywidualnych wydanych przez m.in.:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2015.02.26, sygn. IPPP2/443-1242/14- 2/RR,

Po czwarte wreszcie, jak zostało wskazane w opisanym zdarzeniu przyszłym, z ewidencji dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało jakiej konkretnie czynności będzie dotyczyła (wstęp na Imprezę) i na czyją rzecz zostanie dokonana (określonego zawodnika).

Mając na uwadze powyższe Spółka stoi na stanowisku, iż będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku rejestracji transakcji za pomocą kas rejestrujących na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2014 poz. 1544), w przypadku otrzymywania przelewu na rachunek bankowy Spółki za pośrednictwem Operatorów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z treści art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn.zm.).

Zgodnie z tym przepisem, który stanowi, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy towarów lub wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Na mocy upoważnienia ustawowego, Minister Rozwoju i Finansów wydał w dniu 28 grudnia 2016 r. rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. (Dz. U. z 2016 r. poz. 2177), z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2017 roku.

Rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwanego dalej „ewidencjonowaniem”, oraz warunki korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu – do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).


Zgodnie z § 2 ust. 1 powyższego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.


W poz. 39 załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Niezależnie od wysokości osiągniętych obrotów czy też świadczonych czynności ustawodawca wykluczył jednak z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż usług i towarów, które szczegółowo zostały określone w § 4 powołanego rozporządzenia.

Ze złożonego wniosku wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest m.in. wsparcie w organizacji imprez sportowych i rekreacyjnych oraz widowisk sportowych. Spółka rozważa w przyszłości rozpoczęcie organizowania oraz zarządzania cyklem biegów sportowych, w tym także biegów ekstremalnych (dalej: „Impreza”, „Bieg”). Spółka planuje przeprowadzenie pierwszej Imprezy w styczniu 2017 r.

W celu uczestnictwa w Biegu, każdy zainteresowany uczestnictwem zawodnik będzie dokonywał rejestracji pod linkiem wskazanym na stronie www (lub innej dedykowanej stronie www), a następnie w terminie wskazanym w regulaminie Imprezy będzie wnosił opłatę startową na rzecz Spółki. Uiszczenie opłaty startowej będzie uprawniało do wzięcia udziału w Imprezie, co jednocześnie będzie wiązało się z otrzymaniem pakietu startowego.


Każdy uczestnik Biegu będzie mógł wnieść opłatę startową w następujący sposób:

  1. Przelewem bankowym bezpośrednio na rachunek bankowy Spółki,
  2. Poprzez płatności elektroniczne za pomocą tzw. operatorów płatności (PayU, PayPal, Dotpay itp. dalej: „Operatorzy”),
  3. Gotówką bezpośrednio w biurze zawodów Spółki (tj. miejscu, gdzie będzie odbywał się Bieg),
  4. Kartą płatniczą bezpośrednio w biurze zawodów Spółki.

Sposoby otrzymywania przez Spółkę płatności poprzez sposoby wskazane w punkcie 1, 3 oraz 4 nie są przedmiotem niniejszego wniosku. Spółka nie wyklucza, iż w przyszłości będzie dokonywała sprzedaży także na organizowanych przez inne podmioty wydarzeniach sportowych (targach, eventach), jednakże sprzedaż ta również nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.

W przypadku płatności elektronicznych Spółka będzie otrzymywała kwoty z „konta” Operatora bezpośrednio na rachunek bankowy Spółki (pomniejszone o należną Operatorowi prowizję). Wnioskodawca będzie przechowywał dane z firmowego konta bankowego potwierdzające te wpłaty. Na podstawie prowadzonych ewidencji oraz rejestrów Spółka będzie w stanie dokładnie przyporządkować każdą płatność przekazaną na jej rachunek bankowy przez danego Operatora do świadczonej przez Nią usługi w odniesieniu do każdego Biegu. Z ewidencji dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało jakiej konkretnie czynności będzie dotyczyła (wstęp na Imprezę) i na czyją rzecz została dokonana (określonego zawodnika).


Spółka będzie otrzymywała płatności co do zasady od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT (i tylko takie płatności są przedmiotem niniejszego wniosku).


W związku z przedstawionym powyżej zdarzeniem przyszłym, wątpliwości Spółki dotyczą kwestii obowiązku dokumentowania płatności otrzymanych przez Spółkę poprzez Operatorów przy pomocy kas rejestrujących.


Z analizy § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 39 załącznika do rozporządzenia, wynika, że prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej uzależnione jest od spełnienia następujących warunków:

  • zapłaty za wykonaną czynność (usługę) dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,
  • zapłata za wykonaną czynność wpłynęła odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 Rozporządzenia.

Niewystąpienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 39 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej. Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega świadczenie usługi, za które zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku, poczty czy spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Warunkiem zwolnienia jest również to, by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

W odniesieniu do płatności elektronicznych (tutaj PayPal, PayU, Dotpay - „Operatorzy”) Organ zauważa, że taka forma płatności, ponieważ dokonywana jest z konta nabywcy przedmiotowych towarów na konto bankowe Wnioskodawcy, spełnia przesłankę do uznania, że została dokonana za pośrednictwem banku. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana. Natomiast w opisanym przypadku każda sprzedaż jest odnotowana przez wpływ należności na konto Wnioskodawcy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że w przypadku, gdy płatność z tytułu świadczonych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej następuje w całości, za pośrednictwem Operatorów płatności na rachunek bankowy Spółki, a z ewidencji i dowodów posiadanych przez Spółkę dokumentujących te transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła – to w zakresie tych czynności do dnia 31 grudnia 2017 r. Spółka może/będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 39 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2016 roku.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wskazanych we wniosku uznać należy za prawidłowe.


W tym miejscu wskazać należy, że powołane przez Wnioskodawcę rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r., poz. 1544) obowiązywało do dnia 31 grudnia 2016 roku. Z uwagi na to, że Wnioskodawca wskazał, że planuje przeprowadzenie pierwszej Imprezy w styczniu 2017 r. Organ podatkowy dokonał analizy prawnopodatkowej zdarzenia przyszłego na podstawie przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2017 roku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj