Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP3.4513.114.2016.1.SM
z 12 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2016 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP – 21 listopada 2016 r.), uzupełnionym w dniu 21 listopada 2016 r. (data wpływu 29 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego.


Wniosek został uzupełniony w dniu 21 listopada 2016 r. (data wpływu 29 listopada 2016 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


A. Sp. z o.o. zajmuje się dostarczaniem nowoczesnych technologii w zakresie obróbki metali. Maszyny nabywane są przez Spółkę od wiodących światowych producentów obrabiarek, a następnie sprzedawane klientom finalnym. Spółka oferuje klientom pełny serwis związany z obrabiarkami: od instalacji, przez doradztwo i wsparcie technologiczne lub finansowe, aż po naprawy i dostawy materiałów eksploatacyjnych i części zamiennych.

Co do zasady, działalność Spółki nie jest objęta przepisami AKCU. Spółka dokonuje jednak importu kilku wyrobów akcyzowych, tj. smarów i chłodziw - substancji specjalistycznych niezbędnych do prawidłowej eksploatacji obrabiarek, którymi Spółka handluje i którym zapewnia pełny serwis posprzedażowy.

Importowane wyroby akcyzowe Spółka rozlicza zgodnie z warunkami przewidzianymi w art. 27 ust. 1 oraz art. 28 ust. 1 AKCU, tj. w zgłoszeniu celnym i w zgodzie z procedurą celną. Poza importem ww. wyrobów Spółka nie wykonuje żadnych czynności rodzących prawa lub obowiązki w zakresie podatku akcyzowego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Spółka ma obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 ust. 1 AKCU?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Spółka nie ma obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego. Wszystkie obowiązki akcyzowe związane z importem uregulowane zostały w art. 27-29 AKCU, z których w szczególności wynika, że wszelkie dane potrzebne do wymierzenia akcyzy podawane są w dokumentach importowych, które następnie stanowią podstawę do rozliczenia podatku akcyzowego. Odrębne rejestrowanie takiego podmiotu na podstawie art. 16 ust. 1 byłoby bezcelowe, nic nie wnoszące dla sprawy wymiaru i ewidencji podatku akcyzowego.

Wykładnia systemowa wewnętrzna AKCU także wskazuje na brak obowiązku rejestracji. Rozdział 3 Działu II, Rozdział 3a Działu II oraz Rozdział 5 Działu II AKCU są równorzędnymi jednostkami redakcyjnymi, z których każdy reguluje odrębne obowiązki dla różnych grup podatników, tj. Rozdział 3 dla „zwykłych” podatników, Rozdział 3a dla pośredniczących podmiotów tytoniowych i wreszcie Rozdział 5 dla importerów. Ze względu na treści tych jednostek redakcyjnych AKCU można także zauważyć, że Rozdział 3a i Rozdział 5 ustanawiają rozwiązania szczególne w stosunku do Rozdziału 3, a w konsekwencji w ich wykładni należy uwzględniać regułę lex specialis derogat legi generali.

Na marginesie Spółka pragnie też zauważyć, że w praktyce, w sytuacji gdy podmiot poza importem nie wykonuje żadnych czynności akcyzowych, urzędy celne nie wymagają od nich rejestracji, lecz załatwiają kwestie podatku akcyzowego wyłącznie na poziomie procedur importowych z uwzględnieniem art. 27-29 AKCU.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

W myśl art. 16 ust. 2 ustawy, zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego.

Właściwy naczelnik urzędu celnego, bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, pisemnie potwierdza jego przyjęcie. Potwierdzenie powinno zawierać dane dotyczące zarejestrowanego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego zamieszkania lub siedziby, numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer identyfikacyjny REGON oraz określenie rodzaju wyrobów akcyzowych, w zakresie których prowadzi on działalność gospodarczą (art. 16 ust. 3 ustawy).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3,
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przepisy dotyczące importu wyrobów akcyzowych zostały natomiast uregulowane w Rozdziale 5 ustawy, w art. 27-29a.


W myśl art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku importu podatnik jest obowiązany, z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a, do obliczenia i wykazania kwoty akcyzy, z uwzględnieniem obowiązujących stawek akcyzy:

  1. w zgłoszeniu celnym;
  2. w przypadku stosowania uproszczeń, o których mowa w art. 166 i art. 182 unijnego kodeksu celnego, w:
    1. zgłoszeniu uproszczonym lub
    2. wpisie do rejestru zgłaszającego
    3. - oraz w zgłoszeniu uzupełniającym, w rozumieniu przepisów prawa celnego;
  3. w rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz. Urz. UE L 343 z 29.12.2015, str. 1 z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 2015/2446”.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy, w zakresie nieuregulowanym w ustawie, w odniesieniu do terminów i sposobu zapłaty akcyzy z tytułu importu stosuje się odpowiednio przepisy prawa celnego o terminach i sposobach uiszczania należności celnych, z wyjątkiem przepisów dotyczących przedłużenia terminu zapłaty, odroczenia terminu płatności oraz innych ułatwień płatniczych określonych tymi przepisami.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka zajmuje się dostarczaniem nowoczesnych technologii w zakresie obróbki metali. Maszyny nabywane są przez Spółkę od światowych producentów obrabiarek, a następnie sprzedawane klientom finalnym. Spółka oferuje klientom pełny serwis związany z obrabiarkami: od instalacji, przez doradztwo i wsparcie technologiczne lub finansowe, aż po naprawy i dostawy materiałów eksploatacyjnych i części zamiennych.

Co do zasady, działalność Spółki nie jest objęta przepisami akcyzowymi. Spółka dokonuje jednak importu kilku wyrobów akcyzowych, tj. smarów i chłodziw - substancji specjalistycznych niezbędnych do prawidłowej eksploatacji obrabiarek, którymi Spółka handluje i którym zapewnia pełny serwis posprzedażowy.

Importowane wyroby akcyzowe Spółka rozlicza zgodnie z warunkami przewidzianymi w art. 27 ust. 1 oraz art. 28 ust. 1 ustawy, tj. w zgłoszeniu celnym i w zgodzie z procedurą celną. Poza importem ww. wyrobów Spółka nie wykonuje żadnych czynności rodzących prawa lub obowiązki w zakresie podatku akcyzowego.


Wątpliwości Spółki dotyczą obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego.


Należy zauważyć, że ww. art. 16 ust. 1 ustawy zobowiązuje do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podmioty prowadzące działalność gospodarczą, wykonujące czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą lub czynności z wykorzystaniem wyrobów objętych zwolnieniem z akcyzy ze względu na przeznaczenie.


Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą.


Pierwszy z warunków, o którym mowa powyżej, jest zatem spełniony.


Należy również zauważyć, że import wyrobów akcyzowych został wymieniony jako przedmiot opodatkowania akcyzą w ust. 3 ww. art. 8 ustawy.


Drugi z warunków, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy, jest również spełniony.


Zatem w przypadku dokonywania importu wyrobów akcyzowych, tj. smarów i chłodziw (i nie wykonywania innych czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym) Spółka będzie obowiązana do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy.

Nie można się zgodzić z sugestią Spółki, że m.in. Rozdział 5 ustawy (dotyczący postępowania w przypadku importu) ustanawia rozwiązania szczególne w stosunku do Rozdziału 3 (dotyczącego rejestracji podmiotów), a w konsekwencji w ich wykładni należy uwzględniać regułę lex specialis derogat legi generali. Należy bowiem zauważyć, że Rozdział 5 ustawy ustanawia w przypadku importu wyłącznie inny tryb postępowania w zakresie dotyczącym dokumentowania i zapłaty akcyzy (uregulowanego w Rozdziale 4 ustawy) - nie odnosi się natomiast do faktu rejestracji podatnika.


Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.


Natomiast w myśl art. 21 ust. 3 pkt 4 ustawy, przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do importu wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 27-29.


Podatnik dokonujący importu nie składa zatem deklaracji podatkowych w myśl powyższych uregulowań - obowiązany jest on do obliczenia i wykazania kwoty akcyzy w zgłoszeniu celnym (lub innym dokumencie wymienionym w art. 27 ustawy).


Podobnego wyłączenia (odrębności podatnika dokonującego importu) brak jest natomiast w przepisach dotyczących rejestracji.


Zatem Spółka, jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą, wykonujący czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą (import wyrobów akcyzowych) ma obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy.


Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1-4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj