Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP3.4512.709.2016.1.IG
z 2 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony - przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2016 r. (data wpływu 26 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o VAT naliczony z tytułu zakupu nieruchomości oraz zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o VAT naliczony z tytułu zakupu nieruchomości oraz zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka) posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju i jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.


Spółka zamierza nabyć nieruchomość gruntową składającej się z dwóch działek, przy czym na jednej z działek oznaczonej nr 9/38 znajdują się budynki produkcyjno-magazynowe (hale) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną (funkcjonujące na rynku pod nazwą ”P”, dalej: „P”) zaś na drugiej działce 9/59 znajdują się jedynie fragmenty tejże infrastruktury (ze względu na historyczny podział działek, działka 9/59 jest usytuowana na niewielkim fragmencie wjazdu na posesję Sprzedającego z drogi publicznej (dalej łącznie: Nieruchomość).


Na terenie działki oznaczonej nr 9/38 znajdują się cztery budynki produkcyjno-magazynowe (hale A, B, C i D) wraz z infrastrukturą techniczną.


Budynki produkcyjno-magazynowe wraz z infrastrukturą techniczną powstawały sukcesywnie. Przedmiotowe były oddawane w wynajem w następujących po sobie terminach:

  • Hala A: 29 maja 2013 r. (oddanie powierzchni w najem pierwszemu najemcy)
  • Hala B: 28 maja 2014 r. (oddanie powierzchni w najem pierwszemu najemcy)
  • Hala C: 3 czerwca 2015 r. (oddanie powierzchni w najem pierwszemu najemcy)
  • Hala D: 5 lutego 2015 r. (oddanie powierzchni w najem pierwszemu najemcy)


Poszczególne elementy infrastruktury technicznej stanowiące odrębne obiekty (budowle, takie jak np. parkingi wewnętrzne, oświetlenie czy trafostacje) ze względu na ich ścisły związek z budynkami były oddawane do używania razem z poszczególnymi budynkami, tak aby zapewnić właściwe korzystanie najemcom z budynków.


W latach 2014-2015 Sprzedający ponosił wydatki na ulepszenie poszczególnych budynków, w żadnym przypadku wartość ulepszeń nie przekroczyła 30% wartości początkowej danego budynku.


Przedmiotem planowanej transakcji będą następujące składniki:

  • prawo własności nieruchomość gruntowej (tj. działek oznaczonych nr 9/38 i 9/59) wraz z posadowionymi na niej budynkami (tj. hale A, B, C, D) oraz pozostałymi naniesieniami (infrastrukturą towarzyszącą);
  • prawa wynikające z umów najmu dotyczące Nieruchomości (tj. Spółka wstąpi w prawa i obowiązki Zbywcy jako wynajmującego na gruncie ww. umów najmu) oraz dotyczące tych umów zabezpieczenia (w tym kaucje pieniężne, prawa z tytułu gwarancji bankowych, poręczenia, oświadczenia o poddaniu się egzekucji);
  • prawa z tytułu umów prawa autorskiego dotyczące projektów budynków (w tym także inne prawa i uprawnienia podobne do praw autorskich, wynikające z umów dot. przeniesienia praw autorskich) oraz prawo do używania dotychczasowych nazwy przedmiotowego kompleksu budynków (tj. „P");
  • wybrane rzeczy ruchome konieczne do odpowiedniego funkcjonowania Nieruchomości (w tym przynależności związane z Nieruchomością).


Ponadto przedmiotem umowy będą prawdopodobnie:

  • prawa z gwarancji / rękojmi dot. projektów budynków oraz robót budowlanych (gwarancje i rękojmie udzielone przez architektów oraz wykonawców robót budowlanych),
  • prawa z zabezpieczeń udzielonych w związku z gwarancjami / rękojmiami udzielonymi przez architektów oraz wykonawców robót budowlanych (np. gwarancje bankowe i ubezpieczeniowe udzielone na zabezpieczenie gwarancji budowlanych).


Biorąc pod uwagę, iż planowana transakcja jest obecnie przedmiotem negocjacji przedmiot transakcji może zostać dodatkowo rozszerzony na inne prawa, które dotyczą Nieruchomości lub jej właściwego użytkowania. Niemniej jednak należy uznać, iż prawa te nie są związane z przedsiębiorstwem Zbywcy, lecz ściśle powiązane z prawidłowym funkcjonowaniem poszczególnych budynków.


Nieruchomość oraz pozostałe składniki przenoszone w ramach transakcji nie są wyodrębnione finansowo, organizacyjnie i funkcjonalnie w ramach przedsiębiorstwa Zbywcy.


Spółka sprzedająca (dalej: Zbywca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Zbywca jest właścicielem przedmiotowej nieruchomości. Działalność gospodarcza Zbywcy polega m.in. na wynajmie powierzchni komercyjnych w Nieruchomości. Zbywcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w stosunku do Nieruchomości, (w szczególności do odliczenia podatku VAT naliczonego, związanego z wybudowaniem wyżej wskazanych Nieruchomości).

Spółka będzie wykorzystywać nabytą Nieruchomość do działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, korzystając z własnych zasobów, na podstawie zawartych przez siebie umów. W związku z faktem, iż budynki hal A i B (wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną) zostały oddane do używania odpowiednio w maju 2013 r. i 2014 r., natomiast budynki hal C i D (wraz z pozostałą infrastrukturą techniczną) zostały oddane do używania w 2015 r., sposób traktowania transakcji ich dostawy z perspektywy podatku VAT byłby różny (tj. zwolnienie z opodatkowania w zakresie dostawy budynków hal A i B wraz z infrastrukturą techniczną oraz opodatkowanie dostawy budynków C i D wraz z odpowiednią infrastrukturą). Niemniej jednak, intencją Spółki oraz Zbywcy jest, aby transakcja sprzedaży Nieruchomości w całości podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i została udokumentowana jedną fakturą, obie strony złożą, przed dniem dostawy, odpowiednie oświadczenie o rezygnacji z zwolnienia (w zakresie dostawy hal A i B wraz z infrastrukturą techniczną) właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z zawarciem przedmiotowej transakcji zakupu Nieruchomości, Spółka będzie miała prawo do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony wynikający z faktury dokumentującej zakup Nieruchomości oraz do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym?


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie uprawniona do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony wynikający z faktury dokumentującej przedmiotową transakcję oraz do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), dalej ustawa o VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT jako towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Mając na uwadze wskazane powyżej przepisy ustawy o VAT, należy uznać, iż planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości za wynagrodzeniem mieści się w zakresie powyższych regulacji i z tego względu, należy ją zakwalifikować do katalogu czynności podlegających opodatkowaniem VAT jako odpłatną dostawa towarów.


Należy zaznaczyć, że art. 6 pkt 1 ustawy o VAT wprowadza wyłączenie stosowania przepisów ustawy o VAT m.in. w stosunku do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Ani Ustawa o VAT ani ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) nie definiują pojęcia przedsiębiorstwa. W konsekwencji, zgodnie z ugruntowaną praktyką w tym zakresie, należy odwołać się do definicji legalnej przedsiębiorstwa zawartej w art. 55¹ ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380).


W myśl tego przepisu, za przedsiębiorstwo rozumie się zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.


Obejmuje ono w szczególności:

  • oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  • własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  • prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  • wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  • koncesje, licencje i zezwolenia;
  • patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  • tajemnice przedsiębiorstwa;
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.


Jednocześnie jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Planowane nabycie Nieruchomości dotyczyć będzie jedynie określonych składników materialnych i niematerialnych jak wskazano w stanie faktycznym razem z Nieruchomością będą prawa ściśle powiązane z odpowiednim funkcjonowaniem poszczególnych budynków, nie zaś funkcjonowaniem przedsiębiorstwa Zbywcy.


Ponadto, w ramach planowanej transakcji nie dojdzie do przeniesienia m.in.:

  • pożyczek / kredytów;
  • depozytów bankowych;
  • umowy rachunków bankowych Zbywcę (w tym rachunków bankowych za pośrednictwem których dokonuje on rozliczeń z najemcami);
  • środków pieniężnych;
  • tajemnic przedsiębiorstwa Zbywcy;
  • jakichkolwiek innych niż wymienione powyżej należności i zobowiązań związanych z działalnością gospodarczą Zbywcy;
  • ksiąg rachunkowych oraz innych dokumentów (np. handlowych czy korporacyjnych) związanych z prowadzeniem przez Zbywcę działalności gospodarczej (poza dokumentami ściśle związanymi z Nieruchomością);
  • umów dotyczących usług zarządzania Nieruchomością;
  • umów dotyczących obsługi technicznej Nieruchomości;
  • umów dotyczących usług ochrony;
  • umów dotyczących usług księgowych, prawnych i marketingowych;
  • pozostałych umów niebędących przedmiotem transferu.


W związku z powyższym, w opinii Spółki, składniki materialne i niematerialne nabywane w ramach transakcji, nie będą stanowić niezależnego przedsiębiorstwa (lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa) samodzielnie realizującego zadania gospodarcze ze względu na brak transferu kluczowych składników. W szczególności trudno sobie wyobrazić prowadzenie działalności gospodarczej bez rachunków bankowych czy funkcjonowanie nieruchomości bez szeregu umów które nie zostaną przeniesione na Spółkę w formie cesji, lecz zostaną rozwiązane przez Zbywcę, a Spółka będzie musiała we własnym zakresie (np. poprzez podpisanie umów z zewnętrznymi dostawcami) zapewnić dostawę określonych towarów i usług.

W związku, iż Spółka będzie musiała podjąć dalsze działania, aby zapewnić brakujące składniki majątku i zapewnić ich odpowiednie funkcjonowanie (np. zawrzeć umowy z dostawcami usług) należy uznać, iż w planowanej transakcji nie dojdzie do przeniesienia minimum środków wystarczających do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej.


Ponadto, Spółka zwraca uwagę, iż Nieruchomość oraz inne wymienione powyżej składniki majątkowe, które zostaną zbyte wraz z Nieruchomością nie są wyodrębnione organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie w ramach przedsiębiorstwa Zbywcy.


Wyodrębnienie organizacyjne występuje w sytuacji, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Jak przykładowo zauważył Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 28 lutego 2011 r. (sygn. IPPP1-443-1318/10-2/JL) takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość). Wyodrębnienie finansowe występuje wtedy, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Elementów takich nie będzie zawierała umowa zbycia Nieruchomości, którą Spółka zamierza zawrzeć. W opisywanym przypadku Nieruchomość nie stanowi oddzielnego zakładu czy oddziału, nie może samodzielnie spełniać zadań gospodarczych.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Nieruchomość, którą nabędzie Spółka oraz inne wymienione powyżej prawa, (które mają być nabyte wraz z Nieruchomością) nie zostały wydzielone organizacyjnie ani finansowo w ramach przedsiębiorstwa Zbywcy. Zdaniem Spółki, Nieruchomość oraz wymienione powyżej składniki majątkowe, które Spółka zamierza nabyć obejmuje składniki majątku, które nie są wystarczające do realizacji określonych zadań gospodarczych. Powyższe wynika w szczególności z faktu, iż szereg elementów koniecznych do samodzielnego funkcjonowania, wyszczególnionych w stanie faktycznym, nie będzie przedmiotem planowanej transakcji.

Konsekwentnie, z uwagi na fakt, że Zbywca nie wyodrębnił w żaden sposób w ramach prowadzonej działalności zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji ich zadań gospodarczych, zbywana Nieruchomość oraz wymienione składniki majątkowe nie będą stanowić zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w ocenie Spółki, przedmiotowa transakcja stanowić będzie przeniesienie konkretnych, indywidualnych składników materialnych i niematerialnych, które łącznie nie spełniają warunków do uznania ich za przedsiębiorstwo lub też zorganizowaną część przedsiębiorstwa i powinna podlegać przepisom ustawy o VAT.

Następnie należy rozstrzygnąć jaka stawka VAT (względnie zwolnienie) będzie miała zastosowanie do przedmiotowej transakcji.


W związku z różnym statusem części nieruchomości ze względu na czas oddania ich w tzw. pierwsze zasiedlenie dostawa budynków hal A i B w ramach transakcji będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, zaś dostawa budynków hal C i D będzie wyłączona z tego zwolnienia.


Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT dostawa budynków podlega zwolnieniu z VAT z wyjątkiem sytuacji, gdy:

  • dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim albo
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku lub jego części upłynął okres krótszy niż 2 lata, gdzie przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z art. 2 ust. 14 ustawy o VAT należy rozumieć oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich (i) wybudowaniu lub (ii) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich: wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z treści powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Należy przyjąć, że pojęcie oddania do użytkowania obejmuje wszelkie przypadki oddania obiektu innemu podmiotowi do korzystania i władania jak właściciel lub jak posiadacz. Pierwsze zasiedlenie będzie więc miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub ulepszony obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę lub najem, bowiem zarówno sprzedaż, dzierżawa, jak i najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT. W tym przypadku, tymi czynnościami było oddanie w najem pierwszym najemcom poszczególnych hal wraz z infrastrukturą techniczną.

Pierwsze zasiedlenie w zakresie budynków oraz towarzyszącej infrastruktury, która nie jest przeznaczona pod najem (jak np. trafostacja obsługująca dany budynek czy inne elementy infrastruktury technicznej, których oddanie do używania następuje niejako w ramach umowy najmu (takie jak np. droga dojazdowa i oświetlenie) następuje jednocześnie tj. w dacie oddania budynków pierwszym najemcom. W ramach czynności opodatkowanej jaką było oddanie danego budynku w najem, oddano do używania odpowiednią część infrastruktury technicznej, właściwej dla danego budynku. Podobne stanowisko, chociaż w innym stanie faktycznym, w zakresie pierwszego zasiedlenia takiej infrastruktury technicznej można znaleźć np. w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20 czerwca 2016 r. - sygn. IPPP3/4512-223/16-2/KP.

Na dzień zawarcia umowy sprzedaży Nieruchomości upłynie okres 2 lat od dnia oddania do użytkowania Nieruchomości przez Zbywcę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT (wynajem powierzchni) dla hal A i B (wraz z infrastrukturą techniczną). Warunek ten nie będzie jednak spełniony w przypadku dostawy budynków hal C i D (wraz z dotyczącą ich infrastrukturą techniczną. W związku z czym należy stwierdzić, iż dostawa budynków hal C i D (oraz infrastruktury) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jednakże w związku z intencją obu stron planowanej transakcji do opodatkowania podatkiem VAT wszystkich budynków hal będących przedmiotem dostawy (A, B, C i D) oraz infrastruktury technicznej, Strony zamierzają skorzystać z prawa do wyłączenia ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy budynków hal A i B (oraz odpowiedniej - infrastruktury technicznej).

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnicy mogą zrezygnować ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, pod warunkiem, iż: (i) są czynnymi podatnikami VAT oraz (ii) jednocześnie złożą odpowiednie oświadczenia, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków hal A i B (wraz z dotyczącą ich infrastrukturą techniczną) będących częścią przedmiotowej transakcji.

Na skutek podjęcia decyzji przez Spółkę, jak również przez Zbywcę o rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, przedmiotowa dostawa, wszystkich budynków hal - A, B, C i D wraz z infrastrukturą techniczną, podlegać będzie opodatkowaniu wg podstawowej stawki podatku VAT, która obecnie wynosi 23%.

Ponadto zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, wartość działek o numerach ewidencyjnych 9/38 oraz 9/59, na których położone są przedmiotowe hale wraz z infrastrukturą techniczną nie podlega wyodrębnieniu z podstawy opodatkowania tych budynków wraz z infrastrukturą techniczną. Pomimo planowanego wykazania ich na fakturze w odrębnych pozycjach, dostawa tychże gruntów będzie podlegała opodatkowaniu VAT według analogicznych zasad wskazanych powyżej dla trwale związanych z tymi gruntami budynków i budowli.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego w zakresie, w jakim towary lub usługi są wykorzystywane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych VAT. Prawo do obniżenia kwoty VAT należnego powstaje, zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 oraz ust. 11 ustawy o VAT w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Zgodnie z art. 87 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, podatnik ma prawo do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym na rachunek bankowy zwykle w terminie 60 dni.

Jak wskazano w stanie faktycznym, po nabyciu Nieruchomości, Spółka zamierza wykorzystywać przedmiotową Nieruchomość do wykonywania czynności opodatkowanych VAT w postaci odpłatnego świadczenia usług najmu powierzchni komercyjnych. Pozytywna przesłanka prawa do odliczenia VAT będzie zatem spełniona. W konsekwencji, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie Nieruchomości w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma fakturę lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Będzie on również uprawniony do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia, jeżeli w danym okresie rozliczeniowym wykona czynność opodatkowaną VAT na terytorium kraju oraz nie zaistnieją inne negatywne przesłanki wynikające bezpośrednio z ustawy o VAT (zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, prawo do odliczenia oraz zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nie przysługuje w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega VAT albo jest zwolniona z VAT).

Uwzględniając okoliczności przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego w kontekście powyższych przepisów, należy stwierdzić, iż negatywne przesłanki określone w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie będą miały zastosowania, gdyż przedmiotowa sprzedaż Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów w całości (oraz nie będzie zwolniona z VAT).


Biorąc pod uwagę powyższe Spółka wnosi o potwierdzenie, iż będzie ona uprawniona do obniżenia należnego podatku VAT o podatek VAT naliczony z faktury dokumentującej zakup przedmiotowej Nieruchomości oraz do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na uwadze, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


W tym miejscu wskazać należy, że Wnioskodawca pominął w stosunku do hal C i D art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jednakże powołany przepis nie wpływa na rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie gdyż analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego prowadzi do wniosku, że dostawa Nieruchomości będącej przedmiotem zapytania nie będzie korzystała ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Nieruchomość nie była przez Zbywcę wykorzystywana wyłącznie na cele działalności gospodarczej zwolnionej od podatku od towarów i usług, a ponadto przy jej wytworzeniu Zbywcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym, nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. W stosunku do dostawy budynków hal C i D nie znajdzie również zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. W myśl tego artykułu zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż dwa lata pod warunkiem, że w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeśli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. W opisanej sytuacji w stosunku do hal C i D pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tych budynków przez Zbywcę nie upłynął okres dwóch lat, jednakże sprzedającemu jako dokonującemu dostawy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego a wydatki na ulepszenie nie przekroczyły 30% wartości początkowej tych obiektów. Mając to na względzie zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10a w stosunku do tych budynków hal C i D i towarzyszącej im infrastruktury, również nie może zostać zastosowane.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj