Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB5.4510.909.2016.1.MR
z 18 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2016 r. (data wpływu 3 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów z dywidendy przeznaczonych na cele statutowe jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 03 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów z dywidendy przeznaczonych na cele statutowe.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Jesteśmy Fundacją działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. Nr 46, poz. 203 ze zm.) oraz w oparciu o jej statut. Fundacja ma status organizacji pożytku publicznego. Zgodnie z § 6 statutu celem Fundacji jest:

  1. Gromadzenie środków rzeczowych i finansowych dla optymalizacji funkcjonowania i rozwoju Szpitala, nazywanego dalej SZPITALEM.
  2. Upowszechnienie wiedzy medycznej z zakresu położnictwa, ginekologii i neonatologii oraz nowoczesnych metod profilaktyki i leczenia.
  3. Podnoszenie kwalifikacji medycznej pracowników SZPITALA poprzez organizowanie i finansowanie szkoleń, sympozjów i stypendiów.
  4. Rozwijanie kontaktów z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami, środowiskami i szkołami medycznymi.
  5. Skupianie wokół idei fundacji naukowców, dydaktyków i działaczy społecznych w kraju i za granicą.
  6. Pomoc dzieciom chorym, niepełnosprawnym lub potrzebującym pomocy, które urodziły się w Szpitalu i lub w innych ośrodkach. ( PKD 8899Z)
  7. Prowadzenie i promowanie działalności w zakresie ochrony zdrowia oraz prowadzenie i wspieranie inicjatyw o charakterze zdrowotnym, edukacyjnym i charytatywnym.

FUNDACJA realizuje swoje cele określone w § 6 poprzez:

  1. Finansowanie pracownikom SZPITALA pozaszkolnych form kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowanych.
  2. Pozostałą działalność związaną z ochroną zdrowia ludzkiego, gdzie indziej niesklasyfikowaną.
  3. Działalność mającą na celu poprawę sytuacji Szpitala.
  4. Pomoc rzeczową i finansową na rzecz dzieci chorych, niepełnosprawnych, urodzonych w Szpitalu lub w innych ośrodkach. (PKD 8899Z)
  5. Inicjowanie i organizowanie akcji mających na celu zebranie środków finansowych na rzecz Fundacji, z przeznaczeniem na pomoc dzieciom chorym, niepełnosprawnym.
  6. Wspieranie inicjatyw o charakterze zdrowotnym, edukacyjnym i charytatywnym.

Fundacja jest posiadaczem 100% udziałów w spółce z o.o. Spółka nie rozpoczęła jeszcze działalności, ale planowane jest że po osiągnięciu zysku spółka przekazywać będzie Fundacji dywidendę.


Dochody Fundacji są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego oraz działalności statutowej, której celem jest ochrona zdrowia.


Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 i 6c ustawy wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Treść powołanego przepisu wskazuje, iż wszystkie dochody bez względu na ich przedmiotowość są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych pod warunkiem, że przeznaczone są na działalność statutową. Stanowisko takie potwierdza również treść art. 17 ust. 1a pkt 1 ustawy.


Z przepisu tego wynika, że zwolnienie o którym mowa w ust. 1 nie dotyczy dochodów uzyskanych z określonej działalności gospodarczej. Wśród nich nie jest wymieniony dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.


Dodatkowy argument w przedmiotowej sprawie stanowi treść art. 26 ust. 1a ustawy, który stanowi, że zryczałtowanego podatku dochodowego nie pobiera się, jeżeli podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczą dochody z dywidend - na cele wymienione w tym przepisie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


  1. Czy Fundacja skorzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od dywidendy jeśli złoży oświadczenie sp. z o. o. w której ma 100% udziałów najpóźniej w dniu wypłaty o przeznaczeniu dochodów z dywidendy na cele statutowe związane z ochroną zdrowia?

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na prowadzenie działalności organizacji pożytku publicznego oraz realizacji celów statutowych związanych z ochroną zdrowia nie powinna płacić podatku od dywidendy wypłacanej przez spółkę z o. o. ponieważ dywidenda będzie wydatkowana na działalność zgodną z celami statutowymi.


Zdaniem Fundacji Sp. z o. o. w której Fundacja ma 100% udziałów jako płatnik nie pobierze zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów z dywidendy, jeśli Fundacja w najpóźniej w dniu wypłaty złoży oświadczenie o przeznaczeniu dochodów z dywidend na cele statutowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów z dywidendy przeznaczonych na cele statutowe - jest prawidłowe.


Fundacje, tak jak inne podmioty posiadają osobowość prawną i podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.; dalej: CIT). Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy o CIT jako podmioty, które zostały zwolnione od podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 40) oraz w oparciu o jej statut. Fundacja ma status organizacji pożytku publicznego. Cele statutowe Fundacji są związane z ochroną zdrowia. Fundacja jest posiadaczem 100% udziałów w spółce z o.o. Spółka nie rozpoczęła jeszcze działalności, ale planowane jest że po osiągnięciu zysku spółka przekazywać będzie Fundacji dywidendę. Dywidenda będzie wydatkowana na działalność zgodna z celami statutowymi.

Przedmiotem wniosku jest zatem zagadnienie, które dotyczy rozstrzygnięcia, czy Fundacja skorzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od dywidendy jeśli złoży oświadczenie sp. z o. o. w której ma 100% udziałów najpóźniej w dniu wypłaty o przeznaczeniu dochodów z dywidendy na cele statutowe związane z ochroną zdrowia.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika więc, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w tym przepisie zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie od podatku, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną (art. 17 ust. 1c).


Jednocześnie w myśl art. 17 ust. 1 pkt 6c wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Treść powołanego przepisu wskazuje, że wszystkie dochody bez względu na ich przedmiotowość są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, pod warunkiem że przeznaczone są na działalność statutową.

Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o CIT dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochody (przychody) wymienione w punktach 1-9 tego przepisu. Jest to zatem katalog otwarty i sformułowany na tyle szeroko, iż oznacza, że przedmiotem opodatkowania są wszelkie przychody, które stanowią przejaw partycypacji w zyskach osób prawnych.

Natomiast w myśl art. 26 ust. 1 ustawy osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a–1e (…).

Z kolei stosowanie do art. 26 ust. 1a ustawy zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, nie pobiera się, jeżeli podatnicy, wymienieni w art. 17 ust. 1, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczą dochody z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych - na cele wymienione w tym przepisie.

Wskazać należy, że prawo do dywidendy i sposób jego realizacji zostały unormowane ustawą z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm. – dalej: „Ksh”). Zgodnie z art. 347 § 1 Ksh stanowi, że akcjonariusze mają prawo do udziału w zysku wykazanym w sprawozdaniu finansowym, zbadanym przez biegłego rewidenta, który został przeznaczony przez walne zgromadzenie do wypłaty akcjonariuszom.

Na mocy art. 348 § 2 Ksh uprawnionymi do dywidendy za dany rok obrotowy są akcjonariusze, którym przysługiwały akcje w dniu powzięcia uchwały o podziale zysku. Statut może upoważnić walne zgromadzenie do określenia dnia, według którego ustala się listę akcjonariuszy uprawnionych do dywidendy za dany rok obrotowy (dzień dywidendy). Dzień dywidendy nie może być wyznaczony później niż w terminie dwóch miesięcy, licząc od dnia powzięcia uchwały, o której mowa w art. 347 § 1. Uchwałę o przesunięciu dnia dywidendy podejmuje się na zwyczajnym walnym zgromadzeniu.

Jak wskazują powołane unormowania, dywidenda wynika z prawa wspólnika do udziału w zyskach spółki kapitałowej - jest skonkretyzowanym udziałem wspólnika w zysku wypracowanym przez tę spółkę w danym okresie i przeznaczonym do podziału stosowną uchwałą walnego zgromadzenia wspólników. Pozyskanie przez spółkę kapitałową środków na wypłatę dywidendy ma bezpośredni związek z wypracowaniem przez nią zysku (po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych).

Podnieść należy, że jak stanowi art. 26 ust. 1a zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, nie pobiera się, jeżeli podatnicy, wymienieni w art. 17 ust. 1, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczają dochody z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych – na cele wymienione w tym przepisie.

Zdaniem tut. Organu, przeznaczenie środków pieniężnych uzyskanych z dywidendy od spółki z o.o., przez Fundację na realizację celów określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 17 ust. 1 pkt 6c, wypełni przesłankę do zastosowania przedmiotowego zwolnienia – tj. do uzyskanego dochodu z dywidendy Fundacja będzie mogła zastosować zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym, uzyskiwane przez Fundację dochody z dywidend będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od osób prawnych pod warunkiem przedstawienia przez spółkę z o.o. (płatnika) najpóźniej w dniu wypłaty oświadczenia o przekazaniu tych dochodów przez Fundację na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT w związku z art. 26 ust. 1a ustawy o CIT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj