Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/4512-563/16/DM
z 13 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2016 r. (data wpływu 12 sierpnia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 22 września 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku:


  • zajęć grup zespołu, stacjonarnych projektów tanecznych i artystycznych, niestacjonarnych obozów tanecznych, udziału tancerzy w spektaklach repertuarowych instytucji kultury, warsztatów tanecznych oraz innych form sztuki, zajęć z ceramiki, teatralnych, nauki gry na instrumentach muzycznych i nauki wokalu – jest prawidłowe,
  • organizacji spektakli i koncertów, z tytułu których pobierana jest odpłatność w formie „biletu wstępu” – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 sierpnia 2016 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 22 września 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku zajęć grup zespołu, stacjonarnych projektów tanecznych i artystycznych, niestacjonarnych obozów tanecznych, udziału tancerzy w spektaklach repertuarowych instytucji kultury, warsztatów tanecznych oraz innych form sztuki, zajęć z ceramiki, teatralnych, nauki gry na instrumentach muzycznych i wokalu oraz organizacji spektakli i koncertów, z tytułu których pobierana jest odpłatność w formie „biletu wstępu”.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Fundacja zawiązana została w dniu 17 lipca 2014 r., na podstawie oświadczenia o ustanowieniu Fundacji sporządzonego w formie aktu notarialnego.

W dniu 26 sierpnia 2014 r. Fundacja została wpisana do Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej a także Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy.


Celem Fundacji jest m.in :


  • prowadzenie wszelkich form działalności w dziedzinie kultury, różnych form sztuki, sportu, ze szczególnym uwzględnieniem tańca współczesnego, teatru tańca i sztuk performatywnych,
  • działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania kultury, różnych form sztuki, sportu, ze szczególnym uwzględnieniem tańca współczesnego, teatru tańca i sztuk performatywnych,
  • prezentacja, promocja i profesjonalizacja sztuki tanecznej,
  • działania zmierzające do profesjonalizacji zespołu, na tej bazie tworzenie O obejmującą płaszczyznę artystyczną, edukacyjną, organizacyjną i impresaryjną (m.in. tworzenie repertuaru - produkcja spektakli, kształcenie tancerzy, instruktorów, choreografów, współpraca artystyczna),
  • stała współpraca w zakresie działalności repertuarowej zespołu z lokalnymi instytucjami kultury: Teatr w O, W, O i A etc.,
  • organizacja festiwali, warsztatów, konferencji, konkursów, spotkań środowisk z zakresu kultury ze szczególnym uwzględnieniem tańca współczesnego, teatru tańca i sztuk performatywnych o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym,
  • wspieranie amatorskiego i profesjonalnego rozwoju młodych polskich choreografów i tancerzy poprzez stworzenie miejsca nie tylko dla regularnych prezentacji, ale także i tworzenie tańca współczesnego oraz pokrewnych form tańca i sztuki,
  • długofalowym celem jest wykreowanie swego rodzaju centrum choreografii, a więc nie tylko miejsca regularnych prezentacji spektakli, ale także stworzenia „przestrzeni kreacji” - punktu spotkań polskich artystów z Polski i zagranicy oraz doświadczonymi choreografami poprzez programy rezydencyjne,
  • wspieranie ogólnopolskiego i międzynarodowego obiegu spektakli tanecznych, poprzez regularną prezentację najnowszych produkcji krajowych i zagranicznych,
  • prowadzenie działalności na płaszczyźnie artystycznej, edukacyjnej, organizacyjnej, impresaryjnej, naukowej, kulturalnej i oświatowej,
  • tworzenie autorskiego programu edukacji artystycznej w zakresie różnych form sztuki, sportu, ze szczególnym uwzględnieniem tańca współczesnego, teatru tańca i sztuk performatywnych,
  • upowszechnianie innowacyjnych programów edukacyjnych,
  • animowanie życia tanecznego oraz kulturalnego w regionie, także poprzez realizację wspólnych projektów z innymi jednostkami kultury, nauki i sztuki,
  • regularna produkcja przedstawień z zakresu różnych form sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem tańca współczesnego, teatru tańca i sztuk performatywnych,
  • upowszechnianie rożnych form rekreacji ruchowej, kultury fizycznej i sportu,
  • wsparcie uzdolnionych artystycznych dzieci i młodzieży,
  • pozyskiwanie funduszy na rozwój dzieci i młodzieży zagrożonych wykluczeniem społecznym, z utrudnionym dostępem do kultury, z trudną sytuacją materialną, w zakresie edukacji artystycznej,
  • działalność charytatywna,
  • promocja i organizacja wolontariatu.


Fundacja prowadzi działalność statutową w zakresie edukacji artystycznej odpłatnie i nieodpłatnie:


  • warsztatów tanecznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych oraz innych różnych form sztuki,
  • regularnych zajęć baletowych, tanecznych dla dzieci i młodzieży,
  • zajęć teatralnych dla dzieci i młodzieży,
  • zajęć akrobatyczno-sportowo-tanecznych, zajęć sportowych (fitness),
  • obozów tanecznych wyjazdowych zapewniając uczestnikom instruktorów, wyżywienie i noclegi oraz projektów artystycznych stacjonarnych polegających na prowadzeniu warsztatów z różnych form sztuki zakończonych stworzeniem spektaklu finałowego i zaprezentowaniu przed publicznością, wraz z towarzyszącym integracyjnym programem kulturalnym podczas projektu,
  • zajęć muzycznych dla dzieci i młodzieży,
  • zajęć z rękodzieła, ceramiki, plastyczne dla dzieci i młodzieży oraz
  • zajęć z innych form sztuki.


Strona internetowa Fundacji .... Strona internetowa zespołu T ….


W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Fundacja nie jest wpisana do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Fundacja jest innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, wymienionym w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące działalność pożytku publicznego, tj. działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Fundacja nie jest podatnikiem podatku VAT.


Celem Fundacji jest m.in.:


  • prowadzenie wszelkich form działalności w dziedzinie kultury, różnych form sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem tańca współczesnego, teatru tańca i sztuk performatywnych,
  • działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania kultury, różnych form sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem tańca współczesnego, teatru tańca i sztuk performatywnych,
  • prezentacja, promocja i profesjonalizacja sztuki tanecznej.


Aby osiągnąć wytyczone cele Fundacja realizuje następujące działania:


  1. działania zmierzające do profesjonalizacji zespołu - T i dalszego rozwoju zespołu, a na tej bazie tworzenie O; działania obejmują płaszczyznę artystyczną, edukacyjną, organizacyjną, impresaryjną, naukową, kulturalną i oświatową (m.in. tworzenie repertuaru, kształcenie tancerzy, instruktorów, choreografów, współpraca artystyczna, regularna produkcja przedstawień z zakresu różnych form sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem tańca współczesnego, teatru tańca i sztuk performatywnych),
  2. stała współpraca w zakresie działalności repertuarowej zespołu z lokalnymi instytucjami kultury: T w O, W, O i A, M w O etc. - udział tancerzy zespołu oraz innych artystów (m.in. muzyków) działających przy Fundacji w spektaklach repertuarowych niniejszych instytucji,
  3. wspieranie amatorskiego i profesjonalnego rozwoju młodych polskich choreografów i tancerzy poprzez stworzenie miejsca nie tylko dla regularnych prezentacji, ale także i tworzenie nowych produkcji w zakresie tańca współczesnego oraz pokrewnych form tańca i sztuki,
  4. wspieranie ogólnopolskiego i międzynarodowego obiegu spektakli tanecznych, poprzez regularną prezentację najnowszych produkcji krajowych i zagranicznych (realizacja regularnych spotkań środowiska O),
  5. wspieranie rozwoju artystycznego twórców teatru tańca np. w formie stypendiów, nagród, pomocy materialnej, wsparcie uzdolnionych artystycznych dzieci i młodzieży,
  6. finansowe wspieranie szkolenia i doskonalenia warsztatu zawodowego tancerzy, popieranie edukacji tanecznej,
  7. długofalowym celem jest wykreowanie swego rodzaju centrum choreografii, a więc nie tylko miejsca regularnych prezentacji spektakli, ale także stworzenia „przestrzeni kreacji” - punktu spotkań polskich artystów z Polski i zagranicy oraz doświadczonymi choreografami poprzez programy rezydencyjne,
  8. tworzenie autorskiego programu edukacji artystycznej w zakresie różnych form sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem tańca współczesnego, teatru tańca i sztuk performatywnych;
  9. upowszechnianie innowacyjnych programów edukacyjnych (np. projekty artystyczne podczas ferii i wakacji),
  10. animowanie życia tanecznego oraz kulturalnego w regionie, także poprzez realizację wspólnych projektów z innymi jednostkami kultury, nauki i sztuki,
  11. pozyskiwanie funduszy na rozwój dzieci i młodzieży zagrożonych wykluczeniem społecznym, z utrudnionym dostępem do kultury, z trudną sytuacją materialną, w zakresie edukacji artystycznej,
  12. działalność charytatywna,

ł. promocja i organizacja wolontariatu.


Działania te Fundacja realizuje poprzez:


  1. Prowadzenie zajęć w ramach edukacji tanecznej grup zespołu T (charakter płatności - wpisowe, opłata miesięczna. Fundacja przewiduje zwolnienia z opłaty dla tancerzy o trudnej sytuacji materialnej).
  2. Autorski projekt edukacji tanecznej skierowany jest do dzieci, młodzieży i dorosłych, do osób, które chciałyby rozwijać umiejętności taneczne w intensywny sposób, w kierunku zawodowym, z dużym zaangażowaniem i naciskiem na ciągły rozwój zarówno fizyczny jak i emocjonalny. Spośród tancerzy poszczególnych grup, rekrutowani są przyszli tancerze profesjonalnej, dorosłej grupy repertuarowej T oraz dziecięcej grupy repertuarowej P, a także grupy młodzieżowej repertuarowej J. W ramach zajęć realizowane są także własne, niezależne produkcje sceniczne dla poszczególnych grup, prezentowane publiczności na scenie. Zespół działa od 2007 r., a tworzą go ludzie, których językiem przekazu jest teatr tańca. W ramach działalności edukacyjnej funkcjonuje 12 grup zróżnicowanych pod względem poziomu zaawansowania oraz wieku, w tym 3 grupy reprezentacyjne. Tancerze w ramach wpisowego pobierają regularną naukę tańca klasycznego, modern jazz oraz innych form tanecznych. Zajęcia prowadzone są przez instruktorów zatrudnionych przez Fundację. Ponadto, tancerze zdobywają dodatkowe doświadczenie poprzez udział w warsztatach prowadzonych przez zaproszonych Gości, choreografów, trenerów z Polski i za granicy, a także biorą udział:


  • w działalności repertuarowej zespołu,
  • w produkcjach spektakli, przedstawień, performance - występując w przedstawieniach prezentowanych na scenach w instytucjach kultury takich jak teatr czy filharmonia, planetarium,
  • w wyjazdach na turnieje, konkursy, festiwale, konfrontacje, warsztaty w Polsce i za granicą,
  • w wymianach międzynarodowych, obozach i zgrupowaniach,
  • w pokazach, otrzymują kostiumy.


Tancerzy do grup zespołu wybierani są na podstawie specjalnego naboru.


    2. Organizowanie stacjonarnych edukacyjnych projektów tanecznych i artystycznych podczas ferii i wakacji (charakter płatności - wpisowe, opłata jednorazowa. Fundacja przewiduje zwolnienia z opłaty za projekt dla uczestników o trudnej sytuacji materialnej).
    Projekt obejmuje warsztaty artystyczne (tygodniowe lub dwutygodniowe) z różnych form sztuki (m.in. kuglarstwo, teatr/praca z rekwizytami, muzyka, taniec/ruch, pantomima, scenografia, inne) wraz z towarzyszącym integracyjnym programem kulturalnym, efektem czego jest realizacja spektaklu finałowego.
    Projekt skierowany jest głównie do dzieci i młodzieży, która w okresie wakacyjnym i podczas ferii, spędza wolny czas w domu. Projekt umożliwi młodzieży poznanie i edukację w dziedzinie tańca i teatru oraz innych form sztuki, w szczególności osobom, które z różnych powodów nigdy nie miały takiej możliwości. W trudnym okresie dorastania, młodzież poprzez naukę tańca i teatru, przez prace z własnym ciałem przełamuje bariery i pokonuje własne słabości. Ponadto, projekty umożliwiają często uczestnikom rozwój nowych umiejętności oraz odkrywanie nowych talentów. Zajęcia stanowią uzupełnienie edukacji szkolnej w zakresie wiedzy o sztuce i kulturze, ponieważ bazują na tekstach literackich oraz dziełach muzycznych, tak i profilaktykę uniwersalną, która jest ukierunkowana na różne warstwy społeczne. Ważne jest więc rozwijanie różnych umiejętności życiowych, prospołecznych i kreatywnych, które pozwalają młodym ludziom radzić sobie z wymogami życia, z emocjami. Program przewiduje także spełnienie młodzieńczego marzenia o wystąpieniu na scenie teatralnej, ale po to, aby przekazać innym refleksję, która jest aktualnym przesłaniem młodych ludzi.
    Projekty realizowane są przy udziale i współpracy partnerskich instytucji kultury takich jak: M w O czy O i A. Instytucje w ramach partnerstwa bezpłatnie zajmują się organizacją spektaklu finałowego (kwestie organizacyjno-techniczne) oraz programu kulturalnego podczas projektu (np. organizacja organizacyjno-techniczne) oraz programu kulturalnego podczas projektu (np. organizacja dodatkowych warsztatów cyrkowych dla uczestników projektu w ramach O). Inne przykłady programu kulturalnego to np. W (prezentacja spektakli Gości dla uczestników lub prezentacje filmowe) czy działania improwizacyjne w przestrzeni miasta etc.
    3. Organizowanie niestacjonarnych obozów tanecznych dla grup zespołu, (charakter płatności - wpisowe, opłata jednorazowa. Fundacja przewiduje zwolnienia z opłaty dla uczniów o trudnej sytuacji materialnej).
    Obozy mają charakter zgrupowania grup zespołu, mające na celu podnoszenie umiejętności i kwalifikacji tancerzy. Podczas obozu zajęcia prowadzone są przez instruktorów Fundacji ale również Gości zaproszonych zarówno z kraju jak i za granicy.
    Podczas obozu Fundacja zapewnia: wyżywienie, nocleg, transport, ubezpieczenia i wynagrodzenie instruktorów, materiały (np. koszulki).
    4. Udział tancerzy grup zespołu w spektaklach repertuarowych instytucji kultury takich jak: F, T czy O i A.
    Zawodowi tancerze grup reprezentacyjnych zespołu występują regularnie w spektaklach ww. Instytucji, za co Fundacja otrzymuje wynagrodzenie.
    5. Organizacja spektakli i koncertów, w których biorą udział uczniowie Fundacji (charakter płatności - bilety wstępu).
    6.Prowadzenie warsztatów tanecznych oraz z innych form sztuki w innych instytucjach przez instruktorów zatrudnionych w Fundacji.
    7. Zajęcia manualne z ceramiki dla dzieci i młodzieży. Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników z technikami formowania ręcznego. W czasie zajęć dzieci poznają różne rodzaje gliny, jej właściwości, uczą się technik zdobienia. Malują oraz szkliwią wypalone prace. Praca z gliną wpływa na harmonijny rozwój dzieci. Stymuluje i rozwija układ nerwowy, przygotowując rękę do nauki pisania. Rozwija wyobraźnię, zdolności manualne oraz widzenie przestrzenne, które wpływa na rozumienie pojęć matematycznych. Ale przede wszystkim lepienie w glinie to świetna zabawa i daje dzieciom dużo radości. Tematy prac są dostosowane do wieku i umiejętności manualnych. Dzieci mają okazję wykonać przedmioty użytkowe, tj. kubek czy miseczkę oraz takie, których przeznaczanie trudno jest odgadnąć, ale wykonanie ich daje młodym ceramikom „dużą frajdę”. Zajęcia prowadzone są przez instruktorów zatrudnionych w Fundacji (charakter płatności - wpisowe, opłata miesięczna. Fundacja przewiduje zwolnienia z opłaty dla uczniów o trudnej sytuacji materialnej).
    8. Zajęcia teatralne. Zajęcia prowadzone są przez aktorów z T, z S w O lub inni (charakter płatności - wpisowe, opłata miesięczna dotyczy zajęć grupowych, za lekcję dotyczy zajęć indywidualnych. Fundacja przewiduje zwolnienia z opłaty dla uczniów o trudnej sytuacji materialnej). Zajęcia indywidualne dla młodzieży chcącej zdawać do szkół teatralnych. Profesjonalna pomoc przy doborze repertuaru, konsultacje aktorskie, praca nad interpretacją tekstu, wyrazistością mowy, plastyką ruchu oraz prezencją sceniczną. Indywidualne podejście do każdego młodego człowieka, dostosowane do oczekiwań oraz predyspozycji. Ponadto, zajęcia prowadzone są w formie grupowej. Uczniowie biorą udział w pokazach oraz produkcjach Fundacji. Zajęcia prowadzone są przez instruktorów zatrudnionych w Fundacji.
    9. Zajęcia nauki gry na instrumentach muzycznych (między innymi gitara, instrumenty klawiszowe) oraz nauki wokalu, doskonalenia i tworzenie repertuaru. Zajęcia prowadzone są przez instruktorów zatrudnionych w Fundacji. Uczniowie biorą udział w pokazach oraz produkcjach Fundacji (charakter płatności - opłata za lekcję. Fundacja przewiduje zwolnienia z opłaty dla uczniów o trudnej sytuacji materialnej).



Wszystkie opłaty za ww. usługi ustalane są w takiej wysokości, aby pokryły koszty. Zdarza się, że Fundacja osiąga na nich niewielki zysk. Wszystkie uzyskiwane dochody Fundacja przeznacza na cele statutowe związane z dalszym rozwojem zespołu oraz Fundacji. Fundacja przewiduje zwolnienia z opłat dla uczniów o trudnej sytuacji materialnej.

Zajęcia akrobatyczno-sportowo-taneczne i fitness polegają na treningu ogólnorozwojowym ciała i nie są objęte wnioskiem o interpretację.


W związku z powyższym opisem, w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytania.


Czy nw. usługi kulturalne świadczone przez Fundację korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit.a ustawy:


  1. Prowadzenie zajęć w ramach edukacji tanecznej grup zespołu,
  2. Organizacja stacjonarnych edukacyjnych projektów tanecznych i artystycznych podczas ferii i wakacji,
  3. Organizacja niestacjonarnych obozów tanecznych dla grup zespołu,
  4. Udział tancerzy grup zespołu w spektaklach repertuarowych instytucji kultury takich jak: F, T czy O i A,
  5. Organizacja spektakli i koncertów, w których biorą udział uczniowie Fundacji,
  6. Prowadzenie warsztatów tanecznych oraz z innych form sztuki w innych instytucjach przez instruktorów zatrudnionych w Fundacji,
  7. Zajęcia manualne z ceramiki dla dzieci i młodzieży,
  8. Zajęcia teatralne,
  9. Zajęcia nauki gry na instrumentach muzycznych (między innymi gitara, instrumenty klawiszowe) oraz nauki wokalu, doskonalenia i tworzenie repertuaru?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Ustawa nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”, zatem jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, można stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp.

Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtmuller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999).

Z kolei według słownika języka polskiego kultura to m.in. materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory (1), społeczeństwo rozpatrywane ze względu na jego dorobek materialny i umysłowy (2) oraz odpowiednio wysoki poziom rozwoju społeczeństwa w jakimś zakresie (3) (www.xx.xx.pl).

Dokonując wykładni systemowej pojęcia usług kulturalnych, należy odnieść się do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r, poz. 406, z późn. zm.), zgodnie z którym działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury (art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).

Zdaniem Fundacji usługi kulturalne odnoszą się do wytworów z dziedziny sztuki i nauki, co oznacza, że zarówno zajęcia edukacji tanecznej prowadzonej w formie zajęć tanecznych grup zespołu, stacjonarnych projektów tanecznych i artystycznych warsztatów, obozów, udziału tancerzy w spektaklach repertuarowych instytucji kultury, organizacja spektakli i koncertów, prowadzenie warsztatów, jak i zajęć manualnych z ceramiki, zajęć teatralnych, nauki gry na instrumentach i wokalu wpisują się w działalność kulturalną.

Art. 3 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej stanowi, że działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których podstawowym celem statutowym nie jest prowadzenie działalności kulturalnej, mogą prowadzić taką działalność w szczególności w formie klubów, świetlic, domów kultury i bibliotek.

Jak wynika z powyższego ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej nie zawiera zamkniętego katalogu podmiotów które mogą je prowadzić. Podobnie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, który nie precyzuje mówiąc o „innych podmiotach” jakie to są podmioty. Fundacja zauważyła, że w interpretacji ogólnej z dnia 17 kwietnia 2015 r. znak PT1.8101.6.2015.KCO.PT1.130 Minister Finansów wskazał, że określając katalog podmiotów, które mogą na podstawie odrębnych przepisów zostać uznane za instytucje o charakterze kulturalnym, w rozumieniu cytowanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit.a ustawy o VAT na wstępie należy przywołać regulacje ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej definiujące pojęcie działalności kulturalnej jak i krąg podmiotów, które mogą tę działalność prowadzić (...). Jak wynika z powyższego, ww. ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej nie jest wystarczająca dla określenia wspomnianego katalogu podmiotów (por. ww. wyrok) - egzemplifikacyjny charakter wyliczeń w niej zawartych wyklucza możliwość definiowania tego katalogu jedynie w oparciu o jej przepisy.

Mając na uwadze powyższe, uzasadnione jest przy określeniu katalogu ww. podmiotów również odwołanie się do treści ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W świetle bowiem art. 1 ust. 1 pkt 1 i art. 3 ust. 1 oraz art. 4 ust. 1 pkt 16 tej ustawy reguluje ona m.in. zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego, gdzie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona w sferze zadań publicznych określonych w ustawie, co w szczególności obejmuje zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.

W art. 3 tej ustawy ustawodawca określa kto prowadzi działalność pożytku publicznego. Są to organizacje pozarządowe rozumiane jako niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia.

Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez: osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego, stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, spółdzielnie socjalne, spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2014 r. poz. 715), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Mając na uwadze charakter działalności pożytku publicznego (obejmujący m.in. zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego) oraz dookreślenie zakresu podmiotowego dla tego typu działalności należy uznać, że działalność określona w ww. ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzona przez takie podmioty wpisuje się w przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT, uprawniające do zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Reasumując, pod pojęciem innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT uznaje się również podmioty wymienione w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące działalność pożytku publicznego, tj. działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Tym samym Fundacja wpisuje się w zakres podmiotowy zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Podobnie usługi w zakresie prowadzenia zajęć edukacji tanecznej prowadzonej w formie zajęć tanecznych grup zespołu, stacjonarnych projektów tanecznych i artystycznych warsztatów, obozów, udziału tancerzy w spektaklach repertuarowych instytucji kultury, organizacja spektakli i koncertów, prowadzenie warsztatów, jak i zajęć manualnych z ceramiki, zajęć teatralnych, nauki gry na instrumentach i wokalu są usługami kulturalnymi. Mają one bowiem charakter upowszechniania działalności artystycznej. W konsekwencji usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. 


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:


  • prawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy zajęć grup zespołu, stacjonarnych projektów tanecznych i artystycznych, niestacjonarnych obozów tanecznych, udziału tancerzy w spektaklach repertuarowych instytucji kultury, warsztatów tanecznych oraz innych form sztuki, zajęć z ceramiki, teatralnych i nauki gry na instrumentach muzycznych oraz nauki wokalu,
  • nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy organizacji spektakli i koncertów, z tytułu których pobierana jest odpłatność w formie „biletu wstępu”.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Jak stanowi art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Na mocy art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl. art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W załączniku nr 3 do ww. ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% wymieniono pod pozycją 182, bez względu na symbol PKWiU „Usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu:


  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych”.


Zawarte w załączniku objaśnienie 1) wskazuje, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy zostały wskazane usługi w zakresie wstępu, bez względu na PKWiU. Ustawodawca nie określił form ani kategorii „wstępu”, które objął 8% stawką podatku. Pod pojęciem „wstępu” określonym w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa – www.sjp.pwn.pl) rozumieć należy - możliwość wejścia gdzieś. Zatem „wstęp” nie oznacza wyłącznie wejścia, ale odnosi się również do uczestnictwa, czyli brania w czymś czynnego udziału współudziału w jakiejś akcji.


Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:


  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.


Przepisy te są implementacją art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, który stanowi podstawę do zwolnienia z podatku od towarów i usług świadczenia niektórych usług kulturalnych, a także dostawy towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucie kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.


W myśl art. 43 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22–24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22–24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ww. ustawy).

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 18 cyt. ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.


Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 19 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:


  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:

    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.


Mając na uwadze powołane przepisy, jak również przedstawiony stan faktyczny, z którego wynika, że Fundacja, niebędąca podatnikiem podatku VAT, nie jest wpisana do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, jednakże jest innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. W analizowanej sprawie należy zwrócić uwagę na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ww. ustawy. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te – aby mogły korzystać ze zwolnienia – świadczone muszą być przez specyficzne podmioty.

A zatem warunkiem zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), jak i przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy. Ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Należy zauważyć, że stosownie do art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2016 r. poz. 40) fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Ponadto zgodnie art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406 z późn. zm.) działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W myśl art. 2 ww. ustawy formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Jednocześnie na mocy art. 3 ust. 1 cyt. ustawy działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 tej ustawy, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których podstawowym celem statutowym nie jest prowadzenie działalności kulturalnej, mogą prowadzić taką działalność w szczególności w formie klubów, świetlic, domów kultury i bibliotek.


Ponadto zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r., poz. 239 z późn. zm.) ustawa reguluje zasady:


  1. prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz współpracy, o której mowa w art. 4d;
  2. uzyskiwania przez organizacje pozarządowe statusu organizacji pożytku publicznego oraz funkcjonowania organizacji pożytku publicznego;
  3. sprawowania nadzoru nad prowadzeniem działalności pożytku publicznego;
  4. tworzenia i funkcjonowania rad działalności pożytku publicznego.


W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.


Stosownie do art. 3 ust. 2 ustawy organizacjami pozarządowymi są:


  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku

    1. osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.


Jak stanowi art. 3 ust. 3 ustawy działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:


  1. osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
  2. stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
  3. spółdzielnie socjalne;
  4. spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2014 r. poz. 715 oraz z 2015 r. poz. 1321 i 1932), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.


Przepisów art. 19b-41i nie stosuje się do spółdzielni socjalnych (art. 3 ust. 3a ww. ustawy).

Ponadto w myśl art. 3 ust. 4 ww. ustawy przepisów działu II nie stosuje się do:


  1. partii politycznych;
  2. związków zawodowych i organizacji pracodawców;
  3. samorządów zawodowych;
  4. (uchylony);
  5. fundacji utworzonych przez partie polityczne;
  6. (uchylony).


Przepisów rozdziału 2 działu II nie stosuje się do zlecania realizacji zadań w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą finansowanych ze środków budżetu państwa w części, której dysponentem jest Szef Kancelarii Senatu (art. 3 ust. 5 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 16 ww. ustawy sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.

Mając na uwadze charakter działalności pożytku publicznego (obejmujący m.in. zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego) należy uznać, że działalność określona w ww. ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzona przez takie podmioty wpisuje się w przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 33 lit.a ustawy o podatku od towarów i usług, uprawniające do zwolnienia od podatku od towarów i usług.

A zatem pod pojęciem innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit.a ustawy o podatku od towarów i usług uznaje się również podmioty wymienione w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące działalność pożytku publicznego, tj. działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych pod warunkiem, że podmioty tę nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności. a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuacje lub doskonalenie świadczonych usług.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem, zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności.

Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową – ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp.” (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999).

Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (http://sjp.pwn.pl/), kultura oznacza „materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory”. Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia „kultura”, ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego.

W sytuacji, gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgnięcie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. W tym celu należy sięgnąć do ustaw wprost lub pośrednio odnoszących się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, np. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ww. ustawy, działalność kulturalna, w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W myśl art. 3 ust. 2 cyt. ustawy, działalność kulturalna, określona w art. 1 ust. 1, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że Wnioskodawca wypełnia przesłanki podmiotowe wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. Jak wskazano bowiem we wniosku - Wnioskodawca jest innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym.

Z kolei odnosząc się do przesłanki przedmiotowej zwolnienia wynikającego z ww. przepisu, uwzględniając przedstawione we wniosku okoliczności sprawy, odnosząc się do powyżej powołanej charakterystyki terminu „kultura” tut. organ podziela stanowisko, że opisane we wniosku w punktach 1-4 i 7-9 usługi (z tytułu których odpłatność nie stanowi opłat za usługi w zakresie wstępu), wiążą się z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością kulturalną, zatem usługi te mieszczą się w zakresie pojęcia „usługi kulturalne”, bowiem ich głównym celem jest upowszechnianie i rozwój kultury.

Z tych też względów uznać należy, że realizowane przez Wnioskodawcę czynności dotyczące prowadzenia zajęć w ramach edukacji tanecznej grup zespołu, stacjonarnych projektów tanecznych i artystycznych podczas ferii i wakacji, niestacjonarnych obozów tanecznych (przy założeniu, że jak wynika z wniosku mają na celu podnoszenie umiejętności tancerzy, a nie stanowią usług turystyki), udziału tancerzy grup zespołu w spektaklach repertuarowych instytucji kultury, prowadzenia warsztatów tanecznych oraz innych form sztuki, zajęć manualnych z ceramiki, zajęć teatralnych i nauki gry na instrumentach muzycznych oraz nauki wokalu, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit.a ustawy o podatku od towarów i usług. Co więcej w przedmiotowej sprawie nie jest spełniona przesłanka negatywna uregulowana w art. 43 ust. 18 ww. ustawy – Wnioskodawca świadcząc ww. usługi kulturalne nie ma na celu systematycznego osiągania zysków z tej działalności, a uzyskiwane wpływy („opłaty za ww. usługi ustalane są w takiej wysokości, aby pokryły koszty”) są przeznaczane w całości na działalność statutową, tj. prowadzenia działalności kulturalnej.

Natomiast w zakresie organizacji spektakli i koncertów, w których biorą udział uczniowie Fundacji należy zauważyć, że skoro Wnioskodawca świadcząc usługi pobiera odpłatność formie „biletu wstępu”, realizowane świadczenia, podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu preferencyjnej stawki podatku 8% na mocy art. 41 ust. 2 ustawy w powiązaniu z zał. nr 3 do ustawy. Zatem w tym zakresie za nieprawidłowe uznać należy stanowisko odnośnie zwolnienia ww. czynności na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj