Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1-1/4511-1-10/16-2/PP
z 22 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2016 r. (data wpływu 6 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na terytorium Polski a uzyskane przychody (dochody) opodatkowuje na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zakres działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę obejmuje świadczenie różnego rodzaju usług, np. usługi wynajmu nieruchomości, usługi finansowe, usługi reklamowe, usługi doradztwa gospodarczego, usługi budowlane itp. Wnioskodawca w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej nawiązał i nawiązuje wiele kontaktów biznesowych.

Niezależnie od prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa Zarządu w spółce akcyjnej z siedzibą w Polsce (dalej jako „Spółka”) i z tytułu pełnionej funkcji otrzymuje wynagrodzenie na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników. Wynagrodzenie to stanowi dla Wnioskodawcy przychód z działalności wykonywanej osobiście na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W relacjach pomiędzy Spółką a Wnioskodawcą, Spółkę reprezentuje Rada Nadzorcza.

Zakres obowiązków Wnioskodawcy, zgodnie z wyżej wymienionym powołaniem jako Prezesa Zarządu Spółki, obejmuje prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych oraz postanowieniami Statutu Spółki.

Spółka jest producentem mebli biurowych. W Spółce występują różne Działy (bądź samodzielne komórki organizacyjne) wyodrębnione w strukturze organizacyjnej np. Dział Handlowy, Dział Finansowy, Dział Produkcji itp. Każdy z Działów jest kierowany przez Dyrektora, który jest odpowiedzialny za kierowanie nim i zarządzanie jego pracami.

Wnioskodawca, niezależnie od pełnionej funkcji Prezesa Zarządu, zawarł ze Spółką reprezentowaną przez Radę Nadzorczą, umowę pośrednictwa, na mocy której (jako Agent) zobowiązał się do stałego pozyskiwania klientów na produkty oferowane przez Spółkę.

W zakresie obowiązków Wnioskodawcy na podstawie umowy pośrednictwa wchodzą następujące czynności:

  • wyszukiwanie klientów zainteresowanych produktami Spółki,
  • przedstawianie potencjalnemu klientowi oferty handlowej Spółki,
  • doprowadzenie do złożenia przez klienta zamówienia na produkty Spółki bądź skontaktowania się z Działem Handlowym Spółki celem uzgodnienia warunków zamówienia,
  • przekazanie zamówienia do Działu Handlowego Spółki, celem weryfikacji klienta oraz uzgodnienia przez Dział Handlowy z klientem, ostatecznych warunków sprzedaży produktów Spółki.

W świetle umowy pośrednictwa, przygotowanie umowy z klientem i uzgodnienie z nim ostatecznych warunków zamówienia (cena, warunki płatności, warunki dostawy itp.), jest realizowane w ramach Działu Handlowego Spółki, którym kieruje Dyrektor Handlowy.

Ponadto z zawartej umowy pośrednictwa wynikają następujące zastrzeżenia:

  • Agent (Wnioskodawca) oświadcza, że wykonuje usługi objęte umową w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej i ponosi ryzyko prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej,
  • Spółka (Zleceniodawca) oświadcza, iż nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich za czynności podejmowane przez Agenta na podstawie umowy pośrednictwa, a za ewentualne szkody poniesione przez osoby trzecie z tytułu działań podejmowanych przez Agenta, odpowiedzialność ponosi wyłącznie Agent,
  • Agent nie jest upoważniony do przenoszenia praw z umowy pośrednictwa na osoby trzecie pod rygorem bezskuteczności tej czynności wobec Zleceniodawcy,
  • na mocy stosunku prawnego wynikającego z umowy, Agent nie jest upoważniony do zawierania umów w imieniu i na rzecz Spółki, do odbioru zapłaty, ani też do przyjmowania oświadczeń z mocą wiążącą dla Spółki ani też do składania oświadczeń w imieniu Zleceniodawcy osobom trzecim,
  • przygotowanie umowy z klientem i uzgodnienie z nim ostatecznych warunków zamówienia (cena, warunki płatności, warunki dostawy itp.) jest realizowane w ramach Działu Handlowego Spółki,
  • Strony umowy ustalają, iż zakres umowy pośrednictwa nie upoważnia Agenta do kierowania bądź zarządzania interesami Spółki.

Przedmiot prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie pokrywa się z działalnością Spółki i działalność Wnioskodawcy nie ma charakteru konkurencyjnego w stosunku do działalności Spółki.

Biorąc pod uwagę powyższe, współpraca pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką jest dwutorowa. Wnioskodawca nadal będzie pełnił funkcję Prezesa Zarządu Spółki i w związku z tym wykonywał czynności stricte zarządcze. Natomiast w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i na podstawie zawartej ze Spółką umowy pośrednictwa, Wnioskodawca świadczy na rzecz Spółki usługi polegające na pozyskaniu klientów na produkty znajdujące się w ofercie Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przychody uzyskiwane z tytułu usług wykonywanych na podstawie umowy pośrednictwa, realizowanych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki, w której jest jednocześnie Prezesem Zarządu, mogą być zakwalifikowane do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i Wnioskodawca zachowuje prawo do opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa o PDOF), źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z treścią definicji zawartej w art. 5a pkt 6 ustawy o PDOF, działalnością gospodarczą albo pozarolniczą działalnością gospodarczą - jest działalność zarobkowa:

  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

− prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei przepis art. 5b ust. 1 ustawy o PDOF stanowi, iż za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy PDOF nie zawierają zapisu, na podstawie którego brak byłoby możliwości świadczenia usług (bądź dokonywania innych czynności) na rzecz tego samego podmiotu gospodarczego, zarówno w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej w formie jednolitej stawki podatku w wysokości 19%, jak i z innych tytułów prawnych, np. z tytułu powołania w skład zarządu tego podmiotu.

Dalej należy wskazać, iż stosownie do zapisu art. 9a ust. 1 ustawy o PDOF, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o PDOF, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku obowiązani są do złożenia właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów, może złożyć oświadczenie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowemu do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak, niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Z kolei w myśl art. 9a ust. 3 ustawy o PDOF, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej, przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W opinii Wnioskodawcy nie budzi wątpliwości okoliczność, że w świetle przedstawionego stanu faktycznego usługi pośrednictwa handlowego świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki mieszczą się w definicji pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o PDOF.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym nie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o PDOF, tj. w szczególności Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, jak również odpowiedzialność z tytułu umowy pośrednictwa wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, ponosi Wnioskodawca.

Jednocześnie, literalna wykładnia art. 9a ust. 3 ustawy o PDOF wskazuje, że ograniczenie w stosowaniu stawki liniowej do opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej w roku podatkowym ma zastosowanie tylko w sytuacji, gdy przedsiębiorca świadczy takie same usługi, które świadczył w roku podatkowym na rzecz byłego pracodawcy w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Zatem, wyżej wymienione ograniczenie nie będzie miało zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy, ponieważ nie łączy go ze Spółką stosunek pracy bądź spółdzielczy stosunek pracy. Jednocześnie mimo, iż Wnioskodawcę łączy ze Spółką stosunek powołania, to Wnioskodawca w ramach zawartej umowy pośrednictwa wykonuje innego rodzaju czynności (pozyskiwanie klientów). Natomiast na podstawie stosunku powołania, zajmuje się zarządzaniem Spółką jako jej Prezes Zarządu.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, uzyskiwane przychody z tytułu usług wykonywanych na podstawie umowy pośrednictwa, realizowanych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki, w której jest jednocześnie Prezesem Zarządu, mogą być zakwalifikowane do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie, Wnioskodawca zachowuje prawo do opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj