Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPP2.4512.363.2016.1.JS
z 22 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2016 r. (data wpływu 12 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT z siedzibą na terytorium Polski. Spółka należy do międzynarodowej grupy kapitałowej spółek … (dalej: „Grupa”). Rozważane są możliwości rozwoju działalności spółek z Grupy, w tym Wnioskodawcy. Jednocześnie, planowane jest uproszczenie aktualnej struktury Grupy.

W związku z powyższym, planowany jest podział Spółki przez wydzielenie w oparciu o art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r. poz. 1030; dalej: „KSH”), w wyniku którego część funkcji i składników przedsiębiorstwa Spółki zostanie przeniesiona do polskiej spółki kapitałowej z grupy (dalej: „Spółka przejmująca”). Przed dniem podziału przychody Spółki pochodzić będą z działalności dwóch pionów: Pionu Produkcyjnego i Pionu Usługowego, które realizować będą swoje funkcje w oparciu o przypisane do ich odrębnych działalności składniki materialne i niematerialne, w tym aktywa i pasywa oraz wyspecjalizowany personel.

Do Spółki przejmującej przeniesiony zostanie Pion Produkcyjny, który zajmować się będzie prowadzeniem działalności w zakresie produkcji oraz sprzedaży taśm przenośnikowych i może stanowić niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego. Zarówno majątek pozostający w Spółce, jak i majątek wydzielony i wniesiony do Spółki przejmującej będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”) w rozumieniu przepisów ustawy o VAT i ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 530 § 2 KSH, w przypadku przeniesienia części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę, wydzielenie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej (dalej: „Dzień wydzielenia”). Intencją Spółki i Spółki przejmującej jest dokonanie podziału na określony dzień miesiąca kalendarzowego podczas trwania roku podatkowego Spółki i Spółki przejmującej, tj. aby w tym dniu sąd rejestrowy dokonał wpisu podwyższenia kapitału zakładowego Spółki przejmującej – zgodnie z art. 530 § 2 KSH.

W związku z działalnością prowadzoną przez Spółkę w ramach Pionu Produkcyjnego (tj. składnikami majątku, które zostaną wydzielone do Spółki przejmującej), Spółka wystawia faktury korygujące dokumentujące zmniejszenie podstawy opodatkowania w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, zgodnie z art. 29a ust. 10 ustawy o VAT.

Spółka powzięła wątpliwość, czy po dniu, w którym podział przez wydzielenie zostanie zarejestrowany przez sąd rejestrowy (Dzień wydzielenia) będzie miała prawo do obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, wynikającej z faktury korygującej wystawionej przez Spółkę przed Dniem wydzielenia. W szczególności, Spółka rozważa następujące możliwe scenariusze:

Scenariusz 1

  • Nabywca otrzyma fakturę korygującą w okresie rozliczeniowym bezpośrednio poprzedzającym okres rozliczeniowy obejmujący Dzień wydzielenia;
  • Spółka uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę przed Dniem wydzielenia i jednocześnie przed upływem terminu na złożenie deklaracji za okres bezpośrednio poprzedzający okres rozliczeniowy obejmujący Dzień wydzielenia.

Scenariusz 2

  • Nabywca otrzyma fakturę korygującą w okresie rozliczeniowym bezpośrednio poprzedzającym okres rozliczeniowy obejmujący Dzień wydzielenia;
  • Spółka uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę w Dniu lub po Dniu wydzielenia, ale przed upływem terminu na złożenie deklaracji za okres bezpośrednio poprzedzający okres rozliczeniowy obejmujący Dzień wydzielenia.

Scenariusz 3

  • Nabywca otrzyma fakturę korygującą w okresie rozliczeniowym obejmującym Dzień wydzielenia, ale przed Dniem wydzielenia;
  • Spółka uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę przed Dniem wydzielenia.

Scenariusz 4

  • Nabywca otrzyma fakturę korygującą w okresie rozliczeniowym obejmującym Dzień wydzielenia, ale przed Dniem wydzielenia;
  • Spółka przejmująca uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę w Dniu lub po Dniu wydzielenia.

Scenariusz 5

  • Nabywca otrzyma fakturę korygującą w okresie rozliczeniowym obejmującym Dzień wydzielenia, ale w Dniu lub po Dniu wydzielenia;
  • Spółka przejmująca uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę w Dniu lub po Dniu wydzielenia.

Scenariusz 6

  • Spółka ani Spółka przejmująca nie będą posiadać informacji o dokładnej dacie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę;
  • Spółka uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę w okresie rozliczeniowym obejmującym Dzień wydzielenia, ale przed Dniem wydzielenia.

Scenariusz 7

  • Spółka ani Spółka przejmująca nie będzie posiadać informacji o dokładnej dacie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę;
  • Spółka przejmująca uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę w okresie rozliczeniowym obejmującym Dzień wydzielenia, ale w Dniu lub po Dniu wydzielenia.

W każdym z przedstawionych scenariuszy faktura korygująca wystawiona przez Spółkę będzie dotyczyła faktury dokumentującej czynność pozostającą w związku ze składnikami majątku (wydzielaną ZCP) przypisanymi w planie podziału Spółki. Przedmiotem zapytania są faktury korygujące dotyczące faktur z wykazanym podatkiem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w scenariuszu 1 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, czy Spółce przejmującej?
  2. Czy w scenariuszu 2 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, czy Spółce przejmującej?
  3. Czy w scenariuszu 3 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, czy Spółce przejmującej?
  4. Czy w scenariuszu 4 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, czy Spółce przejmującej?
  5. Czy w scenariuszu 5 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, czy Spółce przejmującej?
  6. Czy w scenariuszu 6 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, czy Spółce przejmującej?
  7. Czy w scenariuszu 7 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, czy Spółce przejmującej?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

W scenariuszu 1 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, a w konsekwencji nie będzie przysługiwało Spółce przejmującej.

Ad. 2

W ocenie Wnioskodawcy, w scenariuszu 2 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, a w konsekwencji nie będzie przysługiwało Spółce przejmującej.

Ad. 3

W ocenie Wnioskodawcy, w scenariuszu 3 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, a w konsekwencji nie będzie przysługiwało Spółce przejmującej.

Ad. 4

W ocenie Wnioskodawcy, w scenariuszu 4 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Spółce przejmującej.

Ad. 5

W ocenie Wnioskodawcy, w scenariuszu 5 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Spółce przejmującej.

Ad. 6

W ocenie Wnioskodawcy, w scenariuszu 6 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, a w konsekwencji nie będzie przysługiwało Spółce przejmującej.

Ad. 7

W ocenie Wnioskodawcy, w scenariuszu 7 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Spółce przejmującej.

Uzasadnienie:

Uwagi ogólne

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przepisy regulujące zasady ustalania (i pomniejszania) podstawy opodatkowania dla czynności, o których mowa powyżej, określa art. 29a ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, wliczanie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na ceny towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Natomiast zgodnie z art. 29a. ust. 10 ustawy podstawy opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Dodatkowo art. 29a ust. 13 ustawy o VAT określa szczegółowe zasady ustalania momentu, w którym należy dokonać korekty. Zgodnie z ww. przepisem w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono faktury. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

W rozważanym zdarzeniu przyszłym kwestię sposobu zastosowania powyższych przepisów dotyczących korekty podstawy opodatkowania należy analizować w kontekście regulacji dotyczących następstwa prawnego i sukcesji podatkowej, związanej z podziałem przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH.

Jak bowiem wskazano w niniejszym wniosku, w wyniku rozważanego podziału na Spółkę przejmującą zostanie przeniesiona część majątku Spółki, stanowiąca zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Jednocześnie część majątku pozostająca w Spółce również będzie spełniać warunki do uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Kwestię sukcesji praw i obowiązków podatkowych w sytuacji podziału przez wydzielenie reguluje art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im w planie podziału składnikami majątku. Powyższy przepis należy stosować, jeżeli przy podziale przez wydzielenie majątek spółki dzielonej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (co ma miejsce w analizowanej sprawie).

Podział przez wydzielenie ma szczególny charakter, ze względu na fakt, że spółka dzielona nie traci swojej podmiotowości prawnej, a jedynie zmniejsza swój majątek o część, która jest przenoszona do istniejącego podmiotu. Zatem następstwo prawne, w zakresie o którym mowa powyżej dotyczy tylko i wyłącznie określonej w planie podziału części przenoszonej na inny podmiot (sukcesja uniwersalna częściowa).

Przyjmuje się ponadto, że sukcesji nie powinny podlegać te prawa i obowiązki, które na mocy obowiązujących przepisów podatkowych zostały przypisane do dnia wydzielenia do osoby dzielonego podatnika (w analizowanym przypadku do Spółki), natomiast sukcesji powinny podlegać te prawa i obowiązki, które choć mogą wynikać ze zdarzeń mających miejsce przed podziałem, nie uległy konkretyzacji do tej daty na gruncie rozliczeń podatkowych – w tym również na gruncie podatku VAT (np. w postaci prawa do korekty podatku należnego).

Aby zatem odpowiedzieć na pytania postawione w niniejszym wniosku należy ustalić, w którym dniu powstanie prawo do obniżenia podstawy opodatkowania, wynikające z faktur korygujących wystawionych przez Spółkę.

Jak wskazano wyżej, warunkiem powstania prawa do obniżenia podstawy opodatkowania, oprócz wystawienia faktury korygującej, jest uzyskanie potwierdzenia otrzymania tej faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę. Zdaniem Spółki, data uzyskania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej powinna być podstawowym kryterium przypisania prawa do obniżenia podstawy opodatkowania do Spółki lub Spółki przejmującej.

Podsumowując, w ocenie Spółki, jeżeli prawo do obniżenia podstawy opodatkowania powstanie w Dniu wydzielenia lub po Dniu wydzielenia, wówczas będzie ono przysługiwać Spółce przejmującej jako następcy prawnemu Spółki w związku ze składnikami majątku przypisanymi w planie podziału Spółki. Z kolei, w sytuacji gdy prawo do obniżenia podstawy opodatkowania powstanie przed Dniem wydzielenia, wówczas będzie ono przysługiwać Spółce.

Uzasadnienia w zakresie pytania 1

W ocenie Spółki, w Scenariuszu 1 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania powstanie przed Dniem wydzielenia. Wszystkie zdarzenia prowadzące do powstania tego prawa (wystawienie faktury korygującej, jej otrzymanie przez nabywcę oraz uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej) będą miały miejsce przed Dniem wydzielenia. Spółka będzie miała zatem prawo dokonania obniżenia podstawy opodatkowania w deklaracji za okres poprzedzający bezpośrednio okres obejmujący Dzień wydzielenia. W konsekwencji, Spółka przejmująca nie będzie miała prawa, ani obowiązku uwzględnienia takiej faktury korygującej w swojej deklaracji VAT.

Uzasadnienie w zakresie pytania 2

W ocenie Spółki, w Scenariuszu 2 zdarzenie skutkujące bezpośrednio powstaniem prawa do obniżenia podstawy opodatkowania (uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę) będzie miało miejsce w Dniu wydzielenia lub po Dniu wydzielenia. Należy jednak zaznaczyć, że prawo to powstanie ze skutkiem na okres rozliczeniowy poprzedzający okres obejmujący Dzień wydzielenia (uzyskanie potwierdzenia nastąpi przed upływem terminu do złożenia deklaracji za ten okres). W takiej sytuacji, zdaniem Spółki, prawo do obniżenia podstawy opodatkowania będzie przysługiwało Spółce. Skoro bowiem konkretyzacja i realizacja tego prawa nastąpi w okresie rozliczeniowym poprzedzającym okres, w którym dojdzie do podziału, prawo to nie może być przedmiotem sukcesji. W konsekwencji, Spółka przejmująca nie będzie miała prawa, ani obowiązku uwzględnienia takiej faktury korygującej w swojej deklaracji VAT.

Prawidłowość takiego stanowiska potwierdzają organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 lutego 2013 r., znak ILPP5/443-48/12-6/PG oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 27 sierpnia 2015 r., znak ILPP2/4512-1-428/15-4/MR.

Uzasadnienie w zakresie pytania 3

W ocenie Spółki, w Scenariuszu 3 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania powstanie przed Dniem wydzielenia. Wszystkie zdarzenia prowadzące do powstania tego prawa (wystawienie faktury korygującej, jej otrzymanie przez nabywcę oraz uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej) będą miały miejsce przed Dniem wydzielenia. Spółka będzie miała zatem prawo dokonania obniżenia podstawy opodatkowania w deklaracji za okres obejmujący Dzień wydzielenia. W konsekwencji, Spółka przejmująca nie będzie miała prawa, ani obowiązku uwzględnienia takiej faktury korygującej w swojej ewidencji, ani w deklaracji VAT.

Uzasadnienie w zakresie pytania 4

W ocenie Wnioskodawcy, w Scenariuszu 4 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania powstanie w Dniu lub po Dniu wydzielenia. Zdarzenie skutkujące bezpośrednio powstaniem prawa do obniżenia podstawy opodatkowania (uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę) będzie miało miejsce w Dniu lub po Dniu wydzielenia. Pomimo zatem, że faktura korygująca zostanie wystawiona i doręczona nabywcy przed Dniem wydzielenia, to Spółce przejmującej jako sukcesorowi Spółki będzie przysługiwało prawo do obniżenia podstawy opodatkowania, skoro w Dniu lub po Dniu wydzielenia uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę. Spółka przejmująca będzie mogła dokonać stosownego obniżenia w deklaracji za okres obejmujący Dzień wydzielenia (pod warunkiem, że uzyskanie potwierdzenia nastąpi nie później niż przed upływem terminu do złożenia deklaracji za ten okres) lub w deklaracji za okres późniejszy, w którym uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę.

Uzasadnienie w zakresie pytania 5

W ocenie Spółki, w Scenariuszu 5 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania powstanie w Dniu lub po Dniu wydzielenia. Zdarzenie skutkujące bezpośrednio powstaniem prawa do obniżenia podstawy opodatkowania (uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę) będzie miało miejsce w Dniu wydzielenia lub po Dniu wydzielenia. Dodatkowo faktura korygująca zostanie doręczona nabywcy w Dniu lub po Dniu wydzielenia. Zdaniem Spółki, jako sukcesorowi Spółki prawo do obniżenia podstawy opodatkowania będzie przysługiwało Spółce przejmującej.

Uzasadnienie w zakresie pytania 6

W ocenie Spółki, w Scenariuszu 6 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania powstanie przed Dniem wydzielenia. Wszystkie zdarzenia prowadzące do powstania tego prawa (wystawienie faktury korygującej, jej otrzymanie przez nabywcę oraz uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej) będą miały miejsce przed Dniem wydzielenia. Spółka będzie miała zatem prawo dokonania obniżenia podstawy opodatkowania w deklaracji za okres obejmujący Dzień wydzielenia (nie będzie podstaw do uwzględnienia obniżenia w okresie wcześniejszym, nawet w sytuacji uzyskania potwierdzenia przed terminem na złożenie deklaracji za ten okres, ze względu na brak udokumentowanej informacji o dacie doręczenia faktury korygującej nabywcy). W konsekwencji, Spółka przejmująca nie będzie miała prawa, ani obowiązku uwzględnienia takiej faktury korygującej w swojej deklaracji VAT.

Uzasadnienie w zakresie pytania 7

W ocenie Spółki, w Scenariuszu 7 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania powstanie w Dniu lub po Dniu wydzielenia. Zdarzenie skutkujące bezpośrednio powstaniem prawa do obniżenia podstawy opodatkowania (uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę) będzie miało miejsce w Dniu wydzielenia lub po Dniu wydzielenia. Nie będzie podstaw do uwzględnienia obniżenia w okresie bezpośrednio poprzedzającym okres rozliczeniowy obejmujący Dzień wydzielenia (co skutkowałoby koniecznością przyznania prawa do obniżenia Spółce) ze względu na brak udokumentowanej informacji o dacie doręczenia faktury korygującej nabywcy. W konsekwencji, to Spółce przejmującej jako sukcesorowi Spółki będzie przysługiwało prawo do obniżenia podstawy opodatkowania, skoro w Dniu lub po Dniu wydzielenia uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę.

Wnioskodawca wskazał, że powyższe stanowiska zostały w całości potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 27 sierpnia 2015 r., znak ILPP2/4512-1-426/15-3/SJ.

Wnioskodawca poinformował, że z analogicznym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wystąpiła również Spółka przejmująca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że stosownie do art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), a zatem niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie skutków prawnopodatkowych dla Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy podkreślić, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Ponadto należy podkreślić, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj