Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1-1/4511-1-129/16-2/AN
z 12 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2016 r. (data wpływu 12 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, gdzie podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, która obecnie jest zawieszona na podstawie przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447, ze zm.). Zgodnie z informacjami zamieszczonymi w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, przeważającym rodzajem działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę jest pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, którego kod PKD to 70.22.Z.

Ponadto. Wnioskodawca jest Prezesem Zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka).

Planowanym jest, że Wnioskodawca będzie zatrudniony w Spółce na podstawie umowy o pracę na stanowisku Prezesa Zarządu do końca obecnego roku kalendarzowego. Umowa o pracę pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką zostanie najprawdopodobniej rozwiązana ze skutkiem na dzień 31 grudnia 2016 roku.

Po rozwiązaniu umowy o pracę Wnioskodawca będzie nadal pełnił funkcję w zarządzie Spółki na podstawie powołania. W ramach powołania do zarządu Spółki Wnioskodawca wykonuje oraz będzie wykonywał obowiązki przewidziane w ustawie z dnia 15 września 2000 roku - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r. poz. 1030, z późn. zm.) oraz w przyjętym przez Spółkę Regulaminie Zarządu.

Wnioskodawca wskazuje, że planowanym jest, iż w trakcie roku 2017 w ramach prowadzonej przez niego działalności zawrze on umowę o świadczenie usług doradczych, której stroną jest on oraz Spółka (dalej: Umowa o świadczenie usług). W ramach Umowy o świadczenie usług Wnioskodawca świadczyć będzie dla Spółki usługi doradcze. Usługi te obejmować będą stałe doradztwo i konsultacje, w szczególności, lecz nie tylko w zakresie:

  • wsparcia w budowaniu wizji i strategii Spółki,
  • doradztwa w zakresie opracowania koncepcji nowych produktów,
  • doradztwa w procesie utrzymywania relacji z klientami Spółki oraz nawiązywania relacji z nowymi klientami,
  • doradztwa w zakresie opracowywania i wdrażania planów, a także strategii sprzedażowych oraz monitorowania ich realizacji po wdrożeniu w Spółce oraz innych spółkach z grupy kapitałowej, do której należy Spółka,
  • doradztwa w zakresie opracowywania oraz dostosowywania korporacyjnych wytycznych sprzedażowych w Spółce oraz innych spółkach z grupy kapitałowej, do której należy Spółka,
  • doradztwa przy przeprowadzaniu rekrutacji pracowników działów ds. sprzedaży w Spółce oraz innych spółkach z grupy kapitałowej, do której należy Spółka. a także doradztwa w zakresie pozostałych procesów HR, także w zakresie jednostek wewnętrznych, zewnętrznych, partnerów i instytucji, które mają wpływ na wynik sprzedaży.

Odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności Wnioskodawcy wykonanych na podstawie Umowy o świadczenie usług ponosić będzie Wnioskodawca.

Usługi Wnioskodawcy wykonywane będą w miejscu i czasie wybranym przez Wnioskodawcę przy zachowaniu uzgodnionych terminów wykonania prac.

Ewentualne ryzyko gospodarcze związane ze świadczeniem usług w ramach prowadzonej działalności ponosić będzie Wnioskodawca.

Wnioskodawca wskazuje, że Umowa o świadczenie usług zostanie zawarta w roku kolejnym po roku, w którym została rozwiązana umowa o pracę, tj. Umowa o świadczenie usług została zawarta w trakcie 2017 roku, natomiast umowa o pracę obowiązywać będzie do końca 2016 roku.

Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że zakres czynności świadczonych na rzecz Spółki w ramach Umowy o świadczenie usług może pokrywać się w części z zakresem czynności wykonywanych uprzednio na podstawie umowy o pracę. Niemniej jednak, na podstawie Umowy o świadczenie usług nie będą wykonywane żadne czynności mające charakter zarządzania Spółką.

Wnioskodawca dokonał wyboru opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem dochodowym według stawki liniowej w wysokości 19%, o której mowa w art. 30c ust. 1 ustawy o PDOF.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie mógł zastosować stawkę podatku w wysokości 19%, o której mowa w art. 30c ust. 1 ustawy o PDOF, w stosunku do dochodu uzyskanego z tytułu świadczenia usług w ramach prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej, w tym na podstawie Umowy o świadczenie usług zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką?

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on mógł zastosować stawkę podatku w wysokości 19%, o której mowa w art. 30c ust. 1 ustawy o PDOF, w stosunku do dochodu uzyskanego z tytułu świadczenia usług w ramach prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej, w tym na podstawie Umowy o świadczenie usług zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Definicja działalności gospodarczej

Ustawa o PDOF w art. 9 ust. 1 wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) zaniechano poboru podatku.

Art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ww. ustawy zawiera z kolei katalog źródeł przychodu. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 odrębnym źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Pozarolnicza działalność gospodarcza została zdefiniowana dla celów podatku dochodowego w art. 5a pkt 6 ustawy o PDOF, według którego ww. działalność oznacza działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, działalność polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż lub działalność polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, która prowadzona jest we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, a z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PDOF. Wnioskodawca wskazuje, że prowadzona przez niego jednoosobowa działalność gospodarcza spełnia warunki ustanowione w powołanym powyżej przepisie.

Brak spełnienia warunków z art. 5b ust. 1 ustawy o PDOF

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, celem uzupełnienia definicji pozarolniczej działalności gospodarczej należy przywołać art. 5b ust. 1 ustawy o PDOF, który zawiera katalog warunków, których spełnienie powoduje, że czynności podatnika nie są traktowane dla celów PDOF jako realizowane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Ww. wyłączenie następuje, jeżeli:

  • odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności podatnika oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający,
  • czynności te są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  • wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Czynności doradcze, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki na podstawie Umowy o świadczenie usług nie będą wykazywały cech wymienionych w art. 5b ust. 1 ustawy o PDOF.

Brak możliwości przekwalifikowania uzyskiwanych przychodów na przychody z działalności wykonywanej osobiście

Dodatkowo Wnioskodawca podkreśla, że przychody, które będzie on otrzymywał z tytułu Umowy o świadczenie usług nie spełniają kryteriów uznania ich za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 ustawy o PDOF. Po pierwsze, wynagrodzenie na podstawie Umowy o świadczenie usług nie będzie przychodem, wymienionym w art. 13 pkt 7 ww. ustawy, tj. przychodem otrzymywanym przez osoby należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Zauważyć bowiem należy, że pełnienie przez Wnioskodawcę funkcji w zarządzie Spółki będzie miało miejsce niezależnie od świadczenia przez niego usług doradczych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a wynagrodzenie wypłacane za świadczenie usług doradczych nie będzie w żadnej części wynagrodzeniem za pełnienie funkcji w zarządzie Spółki.

Po drugie, czynności świadczone w ramach działalności gospodarczej na podstawie Umowy o świadczenie usług będą czynnościami o charakterze doradczym, odrębnymi od czynności zarządzania wykonywanymi w ramach pełnienia funkcji w zarządzie Spółki. Umowa o świadczenie usług będzie więc pozbawiona elementu charakterystycznego dla umów mających za przedmiot świadczenie usługi zarządzania.

W konsekwencji, w przypadku zdarzenia przyszłego zaprezentowanego przez Wnioskodawcę nie może być również mowy o osiąganiu przychodów ze źródła, o którym mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o PDOF, tj. uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym uzyskanych z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Spełnienie warunków do wyboru opodatkowania tzw. podatkiem liniowym 19%

Wnioskodawca wskazuje także, że dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu w sposób określony w art. 27 ustawy o PDOF chyba, że zgodnie z art. 9a ust. 2 tej ustawy podatnik dokona wyboru opodatkowania na podstawie art. 30c ustawy o PDOF, tj. tzw. podatkiem liniowym 19%. W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym zawiadomienie, o którym mowa w art. 9a ust. 2 ustawy zostało dokonane w wymaganym terminie.

Wybór opodatkowania podatkiem liniowym 19% jest skuteczny o ile nie wystąpią przesłanki, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o PDOF, tj. podatnik, nie uzyska z działalności gospodarczej przychodu ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w opisanym zdarzeniu przyszłym nie zajdą przesłanki określone w ust. 3 ww. art. 9a ustawy o PDOF z uwagi na fakt, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki w ramach Umowy o świadczenie usług w roku podatkowym rozpoczynającym się 1 stycznia 2017 roku nie będą w tym samym roku wykonywane na rzecz Spółki w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Jak już wskazano wcześniej, umowa o pracę, na podstawie której Wnioskodawca wykonuje dla Spółki czynności w części tożsame z czynnościami, które będą wykonywane na podstawie Umowy o świadczenie usług zostanie rozwiązana z dniem 31 grudnia 2016 roku. Wnioskodawca podkreśla także, że w następnym roku podatkowym rozpoczynającym się 1 stycznia 2017 roku nie będzie łączyć go ze Spółką stosunek pracy, ani spółdzielczy stosunek pracy.

Podsumowując, w opinii Wnioskodawcy będzie on uprawniony do zastosowania stawki podatku w wysokości 19%, o której mowa w art. 30c ust. 1 ustawy o PDOF, w stosunku do dochodu uzyskanego z tytułu świadczenia usług w ramach prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej, w tym na podstawie Umowy o świadczenie usług, która będzie zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj