Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1-3/4510-1-6/16-2/KP
z 9 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki akcyjnej reprezentowanej przez pełnomocnika przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2016 r. (data wpływu 12 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania likwidacji spółki komandytowej powstałej z przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania likwidacji spółki komandytowej powstałej z przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

S.A. (dalej: SBC) jest kapitałową spółką handlową z siedziba w Polsce, podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich przychodów (dochodów), bez względu na miejsce ich osiągania.

SBC jest jedynym akcjonariuszem spółki A sp z o.o. spółka komandytowo-akcyjna (dalej: SKA). Obecnie SKA jest podatnikiem podatku CIT stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT. SBC nabyła akcje SKA w czasie kiedy SKA nie była podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: CIT). Komplementariuszem SKA jest inna spółka kapitałowa z siedzibą w Polsce.

SKA pełni funkcję centrum finansowego grupy SBC mając za zadanie udzielanie finansowania spółkom z grupy. Po nabyciu akcji SKA SBC wniosła do SKA wkład niepieniężny (niestanowiący przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT) na pokrycie podwyższenia kapitału zakładowego SKA celem realizacji w przyszłości zadań gospodarczych tej spółki.

Aktualnie SBC prowadzi działania zmierzające do zbycia wybranej części aktywów na rzecz zewnętrznego podmiotu. Tym samym, wskutek planowanego ograniczenia działalności grupy SBC i uproszczenia jej struktury organizacyjnej, w przyszłości odpaść mogą powody dla utrzymywania osobnego podmiotu stanowiącego centrum finansowego grupy.

Ponieważ likwidacja spółki komandytowo-akcyjnej jest procesem długotrwałym oraz pracochłonnym, rozważane jest uprzednie przekształcenie SKA w spółkę komandytową (dalej: SK). W wyniku przekształcenia SKA w SK komplementariusz SKA stanie się komplementariuszem SK, a SBC stanie się komandytariuszem SK. Proces przekształcenia jest w toku na moment sporządzenia niniejszego wniosku. Możliwe, że przekształcenie SKA w SK zostanie zarejestrowane po złożeniu niniejszego wniosku (lub jego wysłaniu do tut. Organu) lecz przed wydaniem interpretacji, o którą niniejszym wnosi Wnioskodawca.

Do dnia złożenia niniejszego wniosku SKA nie wypłacała zysków do Wnioskodawcy jako jej akcjonariusza. Stad na dzień przekształcenia SKA w SK może wystąpić zysk bilansowy SKA wynikający ze sprawozdawania finansowego sporządzanego dla celów przekształcenia. Taki ewentualny zysk na moment przekształcenia SKA w SK będzie zatem w całości lub części pochodził z okresu, w którym SKA nie była podatnikiem CIT, i będzie podlegał opodatkowaniu.

Po przekształceniu SKA w SK, SK będzie prowadzić dotychczasową działalność i osiągać przychody podlegające opodatkowaniu CIT, po stronie komplementariusza oraz Wnioskodawcy stosownie do art. 5 ustawy o CIT.

W przypadku podjęcia przez wspólników SK decyzję o rozwiązaniu SK może ono nastąpić w drodze przeprowadzania postępowania likwidacyjnego bądź też poprzez rozwiązanie SK bez formalnego prowadzenia postępowania likwidacyjnego zgodnie z właściwymi przepisami Kodeksu spółek handlowych oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (dalej łącznie: Likwidacja). Wskutek Likwidacji majątek SK (pozostały po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli SK) zostanie wydany jej wspólnikom, w tym SBC, stosownie do przysługującego im zgodnie z umową spółki SKA udziału w zyskach (majątku likwidacyjnym) SK. Na moment wydania wspólnikom SK majątku likwidacyjnego w skład tego majątku wchodzić mogą w szczególności środki pieniężne, wierzytelności pożyczkowe wobec SBC i innych spółek z grupy oraz inne składniki majątkowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy nabycie przez Wnioskodawce majątku likwidacyjnego w wyniku Likwidacji SK podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie Wnioskodawcy?

Zdaniem Wnioskodawcy nabycie przez niego majątku likwidacyjnego w wyniku Likwidacji SK będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Uzasadnienie.

1. Zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 UCIT przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Powyższe zasady stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

2. Na podstawie art. 6 ust. 1 Nowelizacji, jeżeli akcje lub udział w spółce komandytowo-akcyjnej posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostały nabyte lub objęte przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, przychód wspólnika z tytułu m.in.:

  1. umorzenia akcji lub wystąpienia z takiej spółki,
  2. odpłatnego zbycia tych akcji lub tego udziału,
  3. wniesienia tych akcji lub tego udziału do spółki, tytułem wkładu niepieniężnego,
  4. o którym mowa w art. 24 ust. 5 pkt 8 UPIT,
  5. likwidacji spółki komandytowo-akcyjnej

pomniejsza się o wydatki na nabycie lub objęcie akcji lub udziału w takiej spółce oraz o część odpowiadającą uzyskanej przez wspólnika przed dniem, w którym spółka komandytowo-akcyjna stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nadwyżce przychodów nad kosztami ich uzyskania, pomniejszonej o wypłaty dokonane z tytułu udziału w takiej spółce i wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodu.

Powyższy przepis stosuje się odpowiednio do wystąpienia ze spółki niemającej osobowości prawnej będącej następcą prawnym spółki komandytowo-akcyjnej albo likwidacji takiej spółki (art. 6 ust. 2 Nowelizacji).

W myśl zaś art. 7 ust. 1 Nowelizacji przepisów nowelizowanych ustaw w brzmieniu nadanym Nowelizacją, nie stosuje się do zysku spółki komandytowo-akcyjnej wypracowanego przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, z wyjątkiem zysku spółki komandytowo-akcyjnej przypadającego na jej akcjonariusza.

3. Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3a lit. a oraz pkt 3b UCIT do przychodów wspólnika likwidowanej spółki osobowej nie zalicza się środków pieniężnych oraz jakichkolwiek innych (tj. niepieniężnych) składników majątkowych otrzymanych w związku z likwidacją takiej spółki. Przychód podatkowy należy wykazać w dacie późniejszego zbycia otrzymanych składników niepieniężnych, w wysokości wynikającej z ceny, po której składniki te są zbywane (art. 12 ust. 4 pkt 3b UCIT).

4. Przenosząc powyższe regulacje na grunt omawianego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że otrzymanie przez SBC składników majątku SK w związku z jej Likwidacją będzie zwolnione od podatku CIT z następujących powodów:

  1. Przepisy art. 12 ust. 4 pkt 3a lit. a oraz pkt 3b UCIT zwalniają z opodatkowania wszystkie składniki majątkowe otrzymanego w wyniku likwidacji spółki osobowej, niezależnie od sposobu powołania, historii ani innych okoliczności dotyczących likwidowanej spółki. Jednocześnie przepisy te odraczają opodatkowanie wspólnika takiej spółki do czasu zbycia otrzymanych składników rzeczowych majątku likwidacyjnego,
  2. Powyższe przepisy UCIT nie mogą być jednak interpretowane w sposób prowadzący do nieopodatkowania na żadnym etapie zysków SKA (i jej następców prawnych), pochodzących z okresu, w którym SKA nie była podatnikiem CIT i przypadających na jej akcjonariusza. Stąd ewentualne zyski bilansowe SKA przypadające na Wnioskodawcę (akcjonariusza), w tym także zyski z okresu przed uzyskaniem przez SKA statusu podatnika CIT, będą podlegały opodatkowaniu CIT w rękach wspólników SKA na etapie przekształcenia SKA w SK na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT (w związku z art. 7 Nowelizacji). Zgodnie z tym przepisem przychodem z udziału w zyskach osób prawnych jest na moment przekształcenia SKA w SK wartość niepodzielonych zysków w spółce oraz wartość zysku przekazanego na inne kapitały niż kapitał zakładowy w spółce przekształcanej w spółkę niebędącą osobą prawną (przychód określa się na dzień przekształcenia),
  3. Zgodnie z art. 6 ust. 2 Nowelizacji art. 6 ust. 1 znajduje odpowiednie zastosowanie do wystąpienia ze spółki niemającej osobowości prawnej będącej następcą prawnym spółki komandytowo-akcyjnej albo likwidacji takiej spółki. Regulacja ta nie oznacza jednak, że Likwidacja SK będzie skutkowała dla SBC powstaniem kolejnego przychodu opodatkowanego podatkiem CIT. Przepisy art. 6 ust. 1 Nowelizacji wprowadzają bowiem pięć kategorii przychodów, które jednak odnoszą się do tych samych wartości ekonomicznych – zysków spółek komandytowo-akcyjnych wypracowanych przed uzyskaniem przez te podmioty statusu podatnika CIT i przypadających na akcjonariuszy takich spółek. Stąd ewentualne zyski Wnioskodawcy z udziału w SKA będą podlegały CIT już na etapie jej przekształcenia w SK. Wskutek tego przekształcenia następuje zatem „konsumpcja” specjalnego statusu SKA powstałych przed objęciem tych spółek przepisami Nowelizacji. W przeciwnym razie doszłoby do podwójnego opodatkowania akcjonariuszy SKA w odniesieniu do tego samego majątku i zysku, tj. pierwszy raz w związku z przekształceniem SKA w SK i ponowne na etapie likwidacji przekształconej spółki,
  4. Nadto przychody pochodzące z działalności gospodarczej prowadzonej przez przekształconą SK będą na bieżąco podlegały opodatkowaniu podatkiem CIT po stronie wspólników SK, w tym SBC. Stąd opodatkowanie majątku likwidowanej SK prowadziłoby w istocie do podwójnego opodatkowania tych samych przychodów w rękach wspólników SK,
  5. Organy podatkowe wielokrotnie potwierdzały brak opodatkowaniu wspólników likwidowanej spółki osobowej w sytuacji, gdy spółka powstała z przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej. W szczególności:
    • Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 7 grudnia 2015 r. (nr ILPB4/4510-1-474/15-2/ŁM) wydanej w odniesieniu do stanu faktycznego, w którym „w momencie przekształcenia SKA będzie już podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Ewentualne zgromadzone zyski wypracowane przez SKA na moment przekształcenia będą podlegały opodatkowaniu zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT (w związku z art. 7 ustawy nowelizującej). (...) W wyniku rozwiązania/likwidacji Spółki jawnej powstałej z przekształcenia SKA Wnioskodawca może otrzymać różne składniki majątku, np. środki pieniężne, papiery wartościowe, wierzytelności pożyczkowe”, potwierdził, że:
      1. „otrzymanie środków pieniężnych w wyniku rozwiązania/likwidacji Spółki jawnej powstałej z przekształcenia SKA nie skutkuje dla Wnioskodawcy powstaniem przychodu podatkowego na gruncie ustawy o CIT” oraz, że
      2. „Aktywa otrzymane w wyniku rozwiązania/likwidacji Spółki jawnej powstałej z przekształcenia SKA nie stanowią dla Wnioskodawcy przychodu podatkowego na gruncie ustawy o CIT”.

W taki sam sposób wypowiedzieli się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 16 listopada 2015 r. (nr IPPB3/4510-790/15-2/MS) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 17 grudnia 2015 r. (nr ILPB4/4510-1-501/15-2/ŁM).

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 21 lipca 2015 r. (nr IBPB-1-2/4510-74/15/BKD) potwierdził, że:
    α) „Jeżeli Wnioskodawca opodatkuje Dochód z udziału w SKA już na etapie jej przekształcenia w Spółkę osobowa, to nie może on być zobowiązany do ponownego rozpoznania obowiązku podatkowego na etapie likwidacji Spółki osobowej”,
    β) „Opodatkowanie likwidacji Spółki osobowej (powstałej z przekształcenia SKA – przyp. SBC) skutkowałoby dwukrotnym opodatkowaniem tych samych wartości ekonomicznych, co pozostaje w sprzeczności z konstytucyjną zasada równości”,
    γ) Art. 6 ust. 2 Nowelizacji „zastosowanie tylko w sytuacji jeżeli dochód z udziału w SKA nie zostałby opodatkowany na etapie przekształcenia. W rezultacie uznać należy, że w braku zastosowania szczególnych uregulowań (Nowelizacji), w odniesieniu do likwidacji Spółki osobowej zastosowanie znajdą art. 12 ust. 4 pkt 3a i 3b (ustawy o CIT), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2015 r. Zgodnie z tymi przepisami, do przychodów nie zalicza się środków pieniężnych, a także wartości innych niż środki pieniężne składników majątku otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu jej likwidacji”.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 12 listopada 2015 r. (nr IBPB-1-3/4510-293/15/AW) potwierdził, że „wydanie Wnioskodawcy w wyniku likwidacji spółki komandytowej środków pieniężnych oraz innych składników majątkowych nie będzie skutkować dla Wnioskodawcy powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ zysk księgowy SKA ustalony na moment jej przekształcenia w spółkę komandytową zostanie opodatkowany po stronie Wnioskodawcy na moment jej przekształcenia (...) nie ulega wątpliwości, że otrzymanie składników majątku w wyniku likwidacji spółki komandytowej nie będzie podlegać opodatkowaniu w części, w jakiej majątek ten pochodzi z zysków wypracowanych przez spółkę komandytową, a zatem zysków, które podlegały bieżącemu opodatkowaniu na poziomie wspólników spółki komandytowej”.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 27 stycznia 2015 r. (nr ILPB4/423-522/14-4/ŁM) wskazał, że „opodatkowanie niepodzielonego zysku SKA na moment jej przekształcenia w spółkę komandytową powoduje, że na moment likwidacji spółki komandytowej nie będą już występować nieopodatkowane przychody z tytułu udziału w SKA. Zatem na moment likwidacji spółki komandytowej zastosowanie znajdą przepisy art. 12 ust. 4 pkt 3a lit. a i pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. (...). Tym samym fakt otrzymania przez Wnioskodawcę majątku z likwidacji spółki komandytowej nie spowoduje powstania przychodu podatkowego. Przychód ten powstanie dopiero w momencie zbycia tych składników majątku, bądź otrzymania spłaty wierzytelności. Reasumując – wydanie Wnioskodawcy w wyniku likwidacji spółki komandytowej środków pieniężnych oraz innych składników majątkowych nie będzie skutkować dla Wnioskodawcy powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ zysk księgowy SKA ustalony na moment jej przekształcenia w spółkę komandytową zostanie opodatkowany po stronie Wnioskodawcy na moment tego przekształcenia”. Analogicznie wypowiedział się ten sam organ w interpretacji z dnia 27 stycznia 2015 r. nr ILPB4/423-519/14-2/ŁM.

5. Jednocześnie należy zauważyć, że pomimo iż art. 12 ust. 4 pkt 3a lit. a oraz pkt 3b UCIT odnosi się do likwidacji spółki osobowej, celem tego przepisu jest uregulowanie skutków wydania wspólnikom majątku w wyniku zakończenia działalności przez spółkę osobową. Tym samym przywołany przepis ma zastosowanie do sytuacji, w której wspólnicy podejmują decyzję o zakończeniu działalności spółki osobowej w drodze likwidacji, jak również rozwiązania bez przeprowadzania likwidacji. Takie stanowisko potwierdzają jednoznacznie organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych, w szczególności:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 5 listopada 2015 r. (nr IBPB-1-2/4510-417/15/JW), w której stwierdził „Jednocześnie zauważyć należy, że cyt. przepisy nie odnoszą się wyłącznie do sytuacji, w której dochodzi do zakończenia bytu prawnego spółki niebędącej osobą prawną na skutek przeprowadzenia formalnego postępowania likwidacyjnego. Pod pojęciem »likwidacji« użytym w tych przepisach należy rozumieć, każdy, dopuszczalny i zgodny z przepisami prawa sposób ustania bytu prawnego takiej spółki, w wyniku którego dochodzi m.in. do podziału pomiędzy wspólników majątku spółki. Jeżeli zatem przepisy regulujące ustrój (tworzenie, funkcjonowanie i rozwiązywanie) danego typu spółki przewidują możliwość jej rozwiązania bez przeprowadzenia formalnego procesu likwidacji, np na skutek jednomyślnej decyzji wszystkich wspólników, to skutki podatkowe takiego rozwiązania spółki należy oceniać także w oparciu o treść cyt. wyżej przepisów updop”.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 2 lipca 2015 r. (nr ITPB1/4511-594/15/PSZ), w której w odniesieniu do analogicznego przepisu w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazał, że „Treść i cel powołanych przepisów art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie dają podstaw do ograniczenia zakresu ich stosowania jedynie do sytuacji, gdy spółka niebędąca osobą prawną jest rozwiązywana po przeprowadzeniu likwidacji w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych. Regulacje te odnoszą się do szerzej rozumianej sytuacji otrzymania przez podatnika środków pieniężnych jako należności przysługujących mu – jako wspólnikowi spółki niebędącej osobą prawną – w związku z procesem zakończenia działalności tej spółki (jej rozwiązaniem)”.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 16 października 2015 r. (nr ITPB3/4510-450/15/AD), w której „Jednocześnie zauważyć należy, że cytowane przepisy nie odnoszą się wyłącznie do sytuacji, w której dochodzi do zakończenia bytu prawnego spółki niebędącej osobą prawną na skutek przeprowadzenia formalnego postępowania likwidacyjnego. Pod pojęciem »likwidacji« użytym w tych przepisach należy rozumieć, każdy, dopuszczalny i zgodny z przepisami prawa sposób ustania bytu prawnego takiej spółki, w wyniku którego dochodzi m.in. do podziału pomiędzy wspólników majątku spółki. Jeżeli zatem przepisy regulujące ustrój (tworzenie, funkcjonowanie i rozwiązywanie) danego typu spółki przewidują możliwość jej rozwiązania bez przeprowadzenia formalnego procesu likwidacji, np. na skutek jednomyślnej decyzji wszystkich wspólników, to skutki podatkowe takiego rozwiązania spółki należy oceniać także w oparciu o treść cytowanych wyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.

6. W konsekwencji, w momencie Likwidacji nie będą w SK występowały zyski ani składniki majątkowe nieobjęte wcześniej zakresem opodatkowania CIT. Otrzymanie przez SBC składników majątkowych w wyniku Likwidacji SK nie będzie zatem skutkowało powstaniem przychodu opodatkowanemu CIT po stronie SBC.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy dodać, że Wnioskodawca we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego powołał treść przepisu art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz.U. z 2013 r., poz. 1387) w niepełnym brzmieniu. Fakt ten pozostaje jednak bez wpływu na rozstrzygnięcie w opisanej sprawie.

W odniesieniu natomiast do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj