Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB2.4511.518.2016.1.Akr
z 13 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2016 r. (data wpływu 1 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty beneficjentom programu „Wojewódzka Karta Rodzin Wielodzietnych” jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia dziecka oraz dopłaty do kosztów internetu domowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2016 r. złożony został wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty beneficjentom programu „Wojewódzka Karta Rodzin Wielodzietnych” jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia dziecka oraz dopłaty do kosztów internetu domowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W związku z przystąpieniem Gminy … do Programu Wojewódzka Karta Rodzin Wielodzietnych, ustanowiono jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia dziecka (Uchwała nr … z dnia 7 listopada 2014 r. w sprawie ustanowienia jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia dziecka) oraz dopłatę do kosztów internetu domowego (Uchwała nr … z dnia 7 listopada 2014 r. w sprawie ustanowienia dopłaty do kosztów internetu domowego), dla posiadaczy Wojewódzkiej Karty Rodzin Wielodzietnych z terenu Gminy ….

Podstawą prawną podjętych uchwał Rady Gminy … jest art. 7 ust. 1 pkt 16 oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Na każde żywo urodzone dziecko, matce lub ojcu albo opiekunowi prawnemu dziecka przysługuje jednorazowe świadczenie ze środków budżetu Gminy ….

Świadczenie przysługuje osobie zamieszkałej na terenie Gminy … i legitymującej się Wojewódzką Kartą Rodzin Wielodzietnych z terenu Gminy …, bez względu na dochód w rodzinie.

Świadczenie przysługuje w wysokości:

  • 1 500 zł na 3 dziecko w rodzinie,
  • 2 000 zł na 4 dziecko w rodzinie,
  • 3 000 zł na 5 i kolejne dziecko w rodzinie.

Wniosek o wypłatę świadczenia osoba uprawniona winna złożyć w terminie 3 miesięcy od dnia narodzin dziecka, nie później niż do dnia 31 grudnia roku, w którym urodziło się dziecko.

Wniosek złożony po terminie pozostaje bez rozpatrzenia.

Przyznanie lub odmowa przyznania świadczenia następuje w formie decyzji administracyjnej, w oparciu o złożony wniosek i wymagane dokumenty.

Dopłata do kosztów dostawy internetu domowego przysługuje rodzinie zamieszkałej na terenie Gminy …, której członkowie legitymują się Wojewódzką Kartą Rodzin Wielodzietnych z terenu Gminy … i zamieszkują pod wspólnym adresem.

Dopłata przysługuje w wysokości ponoszonych wydatków, jednak nie więcej niż 50 zł miesięcznie.

Fakturę wraz z dowodem zapłaty ponoszonych miesięcznych kosztów dostawy internetu, wystawione na członka rodziny wielodzietnej dostarcza się do Urzędu Gminy … do 5 dnia następnego miesiąca.

Cele ww. uchwał to:

  • promowanie modelu dużej rodziny oraz działań na rzecz wzmocnienia ich kondycji,
  • kształtowanie pozytywnego wizerunku dużych rodzin,
  • bezpośrednie wsparcie i poprawę warunków życia dużych rodzin,
  • zwiększenie szans rozwojowych i życiowych dzieci i młodzieży wychowujących się w dużych rodzinach.

Do prowadzenia spraw w zakresie realizacji zadań wynikających z ww. uchwał Wójt Gminy … upoważnił Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w ….

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dla beneficjentów programu „Wojewódzka Karta Rodzin Wielodzietnych” z terenu Gminy … w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymane świadczenia i dopłaty powodują powstanie przychodu i czy przychód ten podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a na Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w … ciąży obowiązek wystawienia beneficjentom PIT-8C za dany rok podatkowy?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających regulacjom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są „inne źródła”.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przepis art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Wnioskodawca podkreśla, że program został skierowany do wszystkich rodzin spełniających wskazane w uchwałach warunki, tj. do rodzin zamieszkałych na terenie Gminy … posiadających Wojewódzką Kartę Rodzin Wielodzietnych.

Uchwały Rady Gminy … w sprawie ustanowienia jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia dziecka oraz w sprawie ustanowienia dopłaty do kosztów internetu domowego dla posiadaczy Wojewódzkiej Karty Rodzin Wielodzietnych z terenu Gminy … są aktem prawa powszechnie obowiązującego na terenie Gminy … o charakterze generalno-abstrakcyjnym. Program został skierowany do wszystkich rodzin spełniających wskazane w uchwałach warunki, tj. do rodzin wielodzietnych posiadających troje i więcej dzieci zamieszkałych na terenie Gminy …. Nie ma zatem skonkretyzowanego indywidualnego adresata. Tym samym wszyscy członkowie uprawnionych rodzin, tj. rodzin, które spełniają wskazane w ww. programie warunki, mogą uzyskać jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia dziecka oraz dopłatę do kosztów dostawy internetu domowego. W przypadku dopłaty do kosztów dostawy do internetu pomimo, że środki pieniężne przelewane są na rachunek bankowy członka rodziny wielodzietnej, dopłata do internetu dotyczy całej rodziny. Natomiast jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia dziecka przysługuje matce lub ojcu albo opiekunowi prawnemu dziecka na 3 i kolejne dziecko w rodzinie i jego celem jest bezpośrednie wsparcie i poprawa warunków życia całej rodziny. Świadczenia te nie mają charakteru indywidualnego i nie powodują powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie osób uprawnionych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy źródłami przychodów są inne źródła.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w związku z przystąpieniem Gminy do Programu Wojewódzka Karta Rodzin Wielodzietnych, ustanowiono jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia dziecka (Uchwała nr … z dnia 7 listopada 2014 r. w sprawie ustanowienia jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia dziecka) oraz dopłatę do kosztów internetu domowego (Uchwała nr … z dnia 7 listopada 2014 r. w sprawie ustanowienia dopłaty do kosztów Internetu domowego), dla posiadaczy Wojewódzkiej Karty Rodzin Wielodzietnych z terenu Gminy. Podstawą prawną podjętych uchwał Rady Gminy jest art. 7 ust. 1 pkt 16 oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Na każde żywo urodzone dziecko, matce lub ojcu albo opiekunowi prawnemu dziecka przysługuje jednorazowe świadczenie ze środków budżetu Gminy. Świadczenie przysługuje osobie zamieszkałej na terenie Gminy i legitymującej się Wojewódzką Kartą Rodzin Wielodzietnych z terenu Gminy, bez względu na dochód w rodzinie. Przyznanie lub odmowa przyznania świadczenia następuje w formie decyzji administracyjnej, w oparciu o złożony wniosek i wymagane dokumenty. Dopłata do kosztów dostawy internetu domowego przysługuje rodzinie zamieszkałej na terenie Gminy, której członkowie legitymują się Wojewódzką Kartą Rodzin Wielodzietnych z terenu Gminy … i zamieszkują pod wspólnym adresem. Fakturę wraz z dowodem zapłaty ponoszonych miesięcznych kosztów dostawy Internetu, wystawione na członka rodziny wielodzietnej dostarcza się do Urzędu Gminy do 5 dnia następnego miesiąca. Cele ww. uchwał to promowanie modelu dużej rodziny oraz działań na rzecz wzmocnienia ich kondycji, kształtowanie pozytywnego wizerunku dużych rodzin, bezpośrednie wsparcie i poprawę warunków życia dużych rodzin oraz zwiększenie szans rozwojowych i życiowych dzieci i młodzieży wychowujących się w dużych rodzinach.

W przedmiotowej sprawie, aby ocenić czy Wnioskodawca powinien sporządzać informacje PIT-8C istotne jest ustalenie, czy w przedstawionym stanie faktycznym wskazane we wniosku osoby fizyczne uzyskują przysporzenie majątkowe, a więc czy przyznane: jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia dziecka oraz dopłata do kosztów Internetu domowego stanowią dla nich przychód.

Jak wynika z treści wniosku postanowienia wskazanych uchwał Rady Gminy mają charakter generalno-abstrakcyjny i odnoszą się do wszystkich osób, które są adresatami zawartych w niej norm. Tym samym wszystkie osoby, które spełniają określone w uchwałach warunki, mogą korzystać z przewidzianego w nich wsparcia finansowego.

W takim przypadku przyznane jednorazowe świadczenia z tytułu urodzenia dziecka oraz dopłaty do kosztów Internetu domowego nie mają charakteru indywidualnego i nie powodują powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego w przedstawionym stanie faktycznym nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności: art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 ust. 1 i art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że w przedstawionym stanie faktycznym nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i tym samym Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego przewidzianego dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. W związku z tym Organ podatkowy nie ocenia prawidłowości przedstawionych we wniosku rozliczeń podatkowych, nie dokonuje oceny załączonych dokumentów. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj