Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/4512-377/16-1/MD
z 30 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 8 czerwca 2016 r. (data wpływu 14 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „….”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina B. (Wnioskodawca) jako partner zawarła porozumienie o współpracy na rzecz wspólnego przygotowania i realizacji projektu pn. „….” z liderem Fundacją „ ...”. Projekt będzie realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Poddziałanie 3.3.1 Promocja gospodarcza .

W ramach projektu zaplanowane są między innymi następujące działania:

  • opracowanie i wdrożenie identyfikacji wizualnej promocji gospodarczej Subregionu ;
  • budowa i utrzymanie portalu gospodarczego;
  • działania promocyjne (PR, kampania promocyjna w mediach krajowych i zagranicznych);
  • produkcja i dystrybucja materiałów informacyjno-promocyjnych;
  • opracowania i publikacja analiz gospodarczych dotyczących potencjału eksportowego Subregionu w wiodących i perspektywicznych sektorach gospodarki (z uwzględnieniem obszarów inteligentnych specjalizacji regionu);
  • prowadzenie wsparcia konsultacyjno-informacyjnego dla przedsiębiorstw w procesie umiędzynaradawiania działalności gospodarczej;
  • wizyty studyjne dziennikarzy zagranicznych;
  • udział i organizacja imprez krajowych i międzynarodowych (seminaria, konferencje, wizyty, fora gospodarcze, imprezy targowo-wystawiennicze);
  • działania promujące Projekt Promocji potencjału gospodarczego Subregionu na arenie międzynarodowej (konferencja w Brukseli).

Charakter projektu, skoncentrowany przede wszystkim na promocji gospodarczej Subregionu T., sprawia, że pośrednią grupą korzystającą z jego rezultatów są przedstawiciele instytucji odpowiedzialnych za rozwój gospodarczy, w tym przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego subregionu tarnowskiego, realizacja działań będzie miała wpływ na zwiększenie zainteresowania subregionem pod kątem inwestycji, wymiany handlowej, rozwoju nowoczesnych produktów i usług. Działania promocyjno-informacyjne prowadzone w ramach kampanii wpłyną bezpośrednio na poprawę wizerunku tej części M. i dostarczą informacji o M. i Subregionie T. w kontekście atrakcyjności do prowadzenia działalności gospodarczej i turystyki biznesowej. Portal gospodarczy będzie dodatkowo stanowił platformę wymiany informacji i źródło informacji gospodarczych dla potencjalnych inwestorów i przedsiębiorstw poszukujących partnerów biznesowych.

Gmina jako partner jest zobowiązana do zawarcia z liderem odrębnej umowy przeniesienia autorskich praw majątkowych do utworów wytworzonych w ramach projektu, z jednoczesnym udzieleniem licencji na rzecz partnera na korzystanie z w/w utworów.

Maksymalna kwota przewidziana na realizację całego Projektu nie przekroczy 1 mln zł brutto, maksymalny całkowity poziom dofinansowania wynosi 85%, minimalny wkład własny każdego z Partnerów projektu wynosi 15% wydatków kwalifikowanych projektu.

Gmina jest czynnym zarejestrowanych podatnikiem VAT. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania w części dotyczącej Gminy będą wystawiane na Gminę. Efekty realizowanego projektu będą związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizowane zadanie należy do zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym. W związku z realizacją projektu nabyte towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Uzyskane efekty projektu będą służyły zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy i nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W celu potwierdzenia kwalifikowalności podatku VAT w projekcie „Promocja potencjału gospodarczego Subregionu w kraju i arenie międzynarodowej” w formie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, Gmina kieruje zapytanie dotyczące istnienia możliwości prawnej odzyskania podatku VAT od faktur wystawionych na Gminę w związku z realizacją ww. projektu na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Poddziałanie 3.3.1 Promocja gospodarcza . Zdaniem Gminy podatek VAT można zaliczyć do kosztów kwalifikowanych projektu. Art. 15 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. mówi, że „ Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych”. W powiązaniu z art. 86 ust.1 ww. ustawy informującym o prawie do odliczenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych Gmina stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem, ponieważ projekt nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi i nie będzie w przyszłości generował sprzedaży opodatkowanej realizowanej przez Gminę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r. obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Natomiast, w zakresie realizacji zadań własnych (działalności publicznoprawnej) Gmina nie jest uznawana za podatnika, tym samym nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 446) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie promocji gminy; (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanych podatnikiem VAT i jako partner zawarła porozumienie o współpracy na rzecz wspólnego przygotowania i realizacji projektu pn. „…” z liderem Fundacją „ ...”. Gmina jako partner jest zobowiązana do zawarcia z liderem odrębnej umowy przeniesienia autorskich praw majątkowych do utworów wytworzonych w ramach projektu, z jednoczesnym udzieleniem licencji na rzecz partnera na korzystanie z ww. utworów. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania (w części dotyczącej Gminy) będą wystawiane na Gminę. Efekty realizowanego projektu będą związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizowane zadanie należy do zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym. Ponadto Gmina wskazała, że nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Uzyskane efekty projektu będą służyły zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy i nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy, należy zauważyć, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z opisu sprawy nabyte przez Wnioskodawcę towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Efekty projektu będą służyły zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy i nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z promocją potencjału gospodarczego Subregionu w kraju i arenie międzynarodowej na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo uzyskania zwrotu podatku VAT na zasadach określonych w art. 87 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

W zakresie potwierdzenia kwalifikowalności podatku VAT w projekcie pn. „…” w formie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie – postanowienie znak: IBPP3/4512 -377/16-2/MD.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z przedstawionych elementów zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 32-065 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj