Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/4512-315/16/PS
z 22 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2016 r. (data wpływu 4 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług kształcenia – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług kształcenia.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest fundacją, od dnia 15 lutego 2005 r. zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym. Fundacja została zawiązana na czas nieograniczony i posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. - o fundacjach (Dz. U. t. j. z 2016 r., poz. 40) oraz na podstawie statutu. Zgodnie ze statutem Fundacja została powołana w celu niesienia wszechstronnej pomocy osobom z autyzmem i ich rodzinom.

W ramach struktury Wnioskodawcy działa N. - na podstawie wpisu z dnia 14 grudnia 2010 r. do ewidencji niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli prowadzonej przez Województwo. Zgodnie z przedmiotowym wpisem nazwa niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli to Instytut xxx, osobą prowadzącą niepubliczną placówkę doskonalenia nauczycieli jest Fundacja, zasięg terytorialny jest ogólnokrajowy, a placówka została wpisana do ewidencji pod numerem x.


Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach N. adresowane są do psychologów, pedagogów, nauczycieli pracujących z dziećmi z autyzmem, zespołem Aspergera, innymi zaburzeniami rozwojowymi. Przedmiotem działalności N. są w szczególności:


  • szkolenia dla osób zainteresowanych diagnozą i terapią całościowych zaburzeń rozwojowych (autyzm, zespół Aspergera),
  • szkolenia rozwijające techniki pracy z dziećmi z całościowymi zaburzeniami rozwoju,
  • szkolenia rozwijające techniki pracy z dziećmi z zaburzeniami mowy, trudnymi zachowaniami, opóźnieniami rozwoju intelektualnego,
  • konferencje z udziałem znanych i cenionych ekspertów z całego świata,
  • staże praktyczne,
  • szkolenia na terenie placówki zamawiającej szkolenie,
  • Certyfikat Nauczyciela-Terapeuty Dziecka z Autyzmem - staże praktyczne (kontynuacja trzystopniowego szkolenia dotyczącego terapii behawioralnej dzieci z autyzmem).


Wszystkie usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach N., jako jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, są usługami w zakresie kształcenia.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Działający w ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy N. posiada osobowości prawnej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy usługi w zakresie kształcenia świadczone przez Wnioskodawcę w ramach działającego w jego strukturze N., jako jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) u.p.t.u.?


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi w zakresie kształcenia świadczone przez Wnioskodawcę w ramach działającego w jego strukturze N., jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) u.p.t.u.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u., opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.tu., rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 u.p.t.u., przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Ustawodawca przewidział zwolnienie niektórych czynności od podatku. I tak na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 u.p.t.u., zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym


    1. oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


W rozumieniu powyższego przepisu zwalnia się zatem od podatku m. in. usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. t. j. z 2015 r., poz. 2156, ze zm.), system oświaty obejmuje zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli.

W myśl art. 77a ust. 1 i 3 ww. ustawy, w celu doskonalenia zawodowego nauczycieli mogą być tworzone placówki doskonalenia nauczycieli. Niepubliczne placówki doskonalenia mogą zakładać i prowadzić osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne.

Zgodnie z cytowanymi wyżej przepisami u.p.t.u., zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) u.p.t.u., nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, działający w ramach struktury Wnioskodawcy N. jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i wszystkie usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach N. są usługami w zakresie kształcenia.

Wobec powyższych okoliczności, stwierdzić należy, że usługi w zakresie kształcenia świadczone przez Wnioskodawcę w ramach działającego w jego strukturze N., jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) u.p.tu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe. Podobne stanowisko odnośnie zastosowania zwolnienia wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 28 września 2011 r., IBPP1/443-1039/11/AW.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj