Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB1.4511.492.2016.2.SJ
z 11 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa(Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2016 r. (data wpływu 16 maja 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lipca 2016 r. (data wpływu 25 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 11 lipca 2016 r., Nr 1061 IPTPB1.4511.492.2016.1.SJ, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 11 lipca 2016 r. (data doręczenia 14 lipca 2016 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem, które wpłynęło w dniu 25 lipca 2016 r., nadanym w dniu 21 lipca 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina zamierza zrealizować projekt dotyczący montażu instalacji solarnych na rzecz osób fizycznych (osoby nieprowadzące działalności gospodarczej oraz prowadzące działalność). Środki finansowe na realizację projektu będą pochodzić ze środków unijnych z EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 - Oś priorytetowa energia przyjazna środowisku, poddział 4.1 wsparcie wykorzystania OZE. Inwestycję Wnioskodawca chce realizować w latach 2017-2018. Wartość dofinansowania unijnego nie przekroczy 85% kosztów. Ponadto, w kosztach projektu, na podstawie stosownych umów cywilnoprawnych z Gminą, uczestniczyć będą mieszkańcy, poprzez uiszczanie jednorazowych wpłat na poczet budowy kolektorów słonecznych. Umowa będzie nakładała na właściciela nieruchomości obowiązek wniesienia udziału własnego w określonej kwocie, a nieuiszczenie opłaty spowoduje odstąpienie inwestora od umowy. Brakujące środki do zbilansowania finansowego inwestycji będą pochodzić z budżetu gminy. Po okresie trwałości projektu, tj. po upływie 5 lat, kolektory słoneczne przejdą nieodpłatnie na własność dotychczasowych użytkowników.

Zestawy solarne będą montowane na budynkach mieszkalnych lub na konstrukcji wolnostojącej na gruncie w obrębie nieruchomości będących własnością osób fizycznych. Montaże zestawów solarnych będą wykonywane w ramach termomodernizacji budynków mieszkalnych nieprzekraczających powierzchni 300 m2, w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy. Montaż zestawów poza budynkami mieszkalnymi będzie traktowany jako usługa związana z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkalnemu. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie stosował odpowiednio dwie stawki podatku od towarów i usług tj. 8% i 23% w związku z realizowaniem umów cywilnoprawnych z mieszkańcami. Wszystkie faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją inwestycji, montażu instalacji kolektorów słonecznych, wystawiane będą na Gminę … i przez Nią będą opłacane.

Kolejnym planowanym zdarzeniem przyszłym realizowanym przez Gminę … będzie budowa odcinka drogi gminnej. Po realizacji zadania droga będzie własnością Gminy i będzie przez Nią zarządzana. Wybudowana infrastruktura gminna będzie ogólnodostępna dla wszystkich użytkowników. Przy budowie drogi jest brana ewentualność zawarcia umów cywilnoprawnych, na podstawie której mieszkańcy Gminy będą partycypować w kosztach inwestycji.

W piśmie z dnia 21 lipca 2016 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca dodał, że Gmina … będzie realizowała projekt dotyczący montażu instalacji solarnych na rzecz osób fizycznych. Środki finansowe na realizację projektu będą pochodziły ze środków unijnych EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, Oś priorytetowa energia przyjazna środowisku, poddział 4.1 wsparcie wykorzystania OZE.

Gmina nie otrzymała jeszcze dotacji na budowę instalacji solarnych, środki finansowe będą stanowiły dotację w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wykonawcą projektu montażu instalacji solarnych pod względem technicznym będzie wykonawca wybrany w ramach ustawy prawo zamówień publicznych. Beneficjentem i realizatorem projektu będzie Gmina …. Środki finansowe nie będą przekazywane bezpośrednio osobom fizycznym. „Okres trwałości projektu” trwa 5 lat od zakończenia projektu, tj. od przekazania środków finansowych beneficjentowi Gminie …, projekt nie może ulec modyfikacjom. W okresie trwałości projektu kolektory będą własnością Gminy …. Po upływie okresu trwałości projektu osoby fizyczne przejmą kolektory w drodze darowizny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (pytanie Nr 2 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy projekcie montażu kolektorów solarnych?
  2. Czy Wnioskodawca jako płatnik podatku będzie miała obowiązek wystawić PIT na rzecz osób fizycznych, które będą uczestniczyły w projekcie budowy kolektorów słonecznych po zakończeniu okresu trwałości projektu?
  3. Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy projekcie budowy drogi?
  4. Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy projekcie budowy drogi, gdy mieszkańcy będą partycypować w kosztach inwestycji?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania oznaczonego Nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast pytania oznaczone Nr 1, Nr 3 i Nr 4 w zakresie podatku od towarów i usług będą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzenia informacji o wysokości przychodu na rzecz mieszkańców uczestniczących w projekcie budowy kolektorów słonecznych, które po upływie okresu trwałości zostaną przekazane w formie darowizny.

W myśl art. 21 ust. l pkt 114 wolne od podatku dochodowego są: „wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z kolei zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania „w szczególności”. Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Równocześnie stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  • nieodpłatne świadczenie bądź
  • świadczenie częściowo odpłatne bądź
  • świadczenie rzeczowe (w naturze).

Jeżeli podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt dotyczący montażu instalacji solarnych na rzecz osób fizycznych. Środki finansowe na realizację projektu będą pochodzić ze środków unijnych z EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 - Oś priorytetowa energia przyjazna środowisku, poddział 4.1 wsparcie wykorzystania OZE. Inwestycję Wnioskodawca chce realizować w latach 2017-2018. Wartość dofinansowania unijnego nie przekroczy 85% kosztów. Ponadto, w kosztach projektu, na podstawie stosownych umów cywilnoprawnych z Wnioskodawcą, uczestniczyć będą mieszkańcy poprzez uiszczanie jednorazowych wpłat na poczet budowy kolektorów słonecznych. Wnioskodawca nie otrzymał jeszcze dotacji na budowę instalacji solarnych, środki finansowe będą stanowiły dotację w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wykonawcą projektu montażu instalacji solarnych pod względem technicznym będzie wykonawca wybrany w ramach ustawy prawo zamówień publicznych. Beneficjentem i realizatorem projektu będzie Wnioskodawca. Środki finansowe nie będą przekazywane bezpośrednio osobom fizycznym. „Okres trwałości projektu” trwa 5 lat od zakończenia projektu, tj. od przekazania środków finansowych beneficjentowi Gminie, projekt nie może ulec modyfikacjom. W okresie trwałości projektu kolektory będą własnością Wnioskodawcy. Po upływie okresu trwałości projektu osoby fizyczne przejmą kolektory w drodze darowizny.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w momencie przekazania na własność kolektorów słonecznych, osoby fizyczne otrzymają od Wnioskodawcy świadczenie rzeczowe (w naturze) w postaci kolektorów słonecznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że jeżeli przekazanie ww. kolektorów słonecznych nastąpi w ramach rządowych programów, o których mówi przedmiotowe zwolnienie, to wartość otrzymanych kolektorów będzie dla tych osób zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika. Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj