Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/4513-169/16/BP
z 26 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 25 kwietnia 2016 r. (data wpływu 5 maja 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych w procesach metalurgicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku w zakresie zwolnienia od akcyzy gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych w procesach metalurgicznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

X. spółka Akcyjna z siedzibą w O. została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w 2015 r. W listopadzie 2015 nabyła tereny i budynki dawnej Huty, gdzie zamierza prowadzić działalność metalurgiczną polegającą na produkcji wyrobów gorącowalcowanych: kątowników równoramiennych o wymiarach z zakresu 120x120 mm do 180x180 mm, nierównoramiennych o wymiarach 130x90 mm do 250x90 mm, teowników 120x120x13, 140x140x15 w gatunkach S235, S275, S355 oraz innych w późniejszym okresie. Spółka stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19 a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym będzie finalnym nabywcą gazowym gazu ziemnego, wysokometanowego typu E (dawniej GZ-50), stanowiącego wyrób akcyzowy. Spółka zawrze stosowną umowę z dostawcą gazu, z uwzględnieniem obowiązku wynikającego z art. 31 b ust. 5 ustawy akcyzowej. Spółka zakłada, że 99% zakupionego gazu zużywać będzie do celów produkcyjnych polegających w głównej mierze na produkcji surówki, żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych (PKD 24.10.Z), natomiast pozostałe 1% wykorzysta do celów grzewczych, w oparciu o dane historyczne wynikające ze wskazania podlicznika wskazującego zużycie gazu na cele grzewcze.

Proces produkcyjny będzie przebiegała w następujący sposób: zakupiony od dostawcy zewnętrznego wsad, tzw. kęsiska o przekroju kwadratowym od 220 do 320 mm, podgrzewany będzie w piecu opalanym gazem ziemnym, wysokometanowym do około 1200°C. Nagrzane w piecu kęsiska podawane będą samotokiem do wstępnej klatki walcowniczej. Następnie poprzez stoły wahadłowe, jezdne, przesuwacze liniowe i samotoki do klatki przygotowawczej i wykańczającej. Podgrzewanie to ma na celu zwiększenie plastyczności elementów wsadowych w trakcie walcowania. Po odwalcowaniu materiał jest cięty na wymiar, chłodzony i prostowany w prostownicy pięciorolkowej, a następnie wykańczany. Hartowanie, normalizowanie, odpuszczanie są to zabiegi obróbki cieplnej mające na celu uzyskanie odpowiednich własności wyrobu gotowego takich jak twardość, wytrzymałość, wielkość ziarna czy odpowiednia struktura metalograficzna. Zakresy temperatur w jakich wykonywane są ww. zabiegi obróbki cieplnej to 200°C do 1000°C. W aktualnym stanie prawnym, od 1 listopada 2013 r. zasadą jest, że wyroby gazowe podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Jednakże ustawodawca przewidział pewne zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów gazowych. Ustawodawca w katalogu zwolnień wyrażonych w art. 31 b ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej umieścił zwolnienie dla wyrobów gazowych zużywanych w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz redukcji chemicznej. Proces metalurgiczny jest pojęciem szerokim i obejmuje szereg procesów obróbki, przeróbki metali i ich modelowania. Proces produkcji w Spółce jednoznacznie posiada cechy procesu metalurgicznego, jest to bowiem obróbka plastyczna wsadu na gorąco oraz obróbka termiczna poprzez prasowanie, wtłaczanie, walcowanie. Spółka w chwili obecnej nie zużywa gazu na cele produkcyjne, nie korzysta za zwolnienia, ale zamierza z niego korzystać w przyszłości. Wnioskodawca przed rozpoczęciem korzystania ze zwolnienia zawrze w umowie zapis określający wykorzystanie gazu do celów zwolnionych - art. 31 b ust.5 ustawy akcyzowej.

Mając na uwadze powyższy opis zdarzenia przyszłego, Spółka wnioskuje o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy zakupiony przez Spółkę wysokometanowy gaz ziemny typu E zużywany w procesach metalurgicznych tj. walcowaniu, prasowaniu i wytłaczaniu metali, stosowanie do art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Mając na uwadze opisane wyżej okoliczności zdarzenia przyszłego oraz fakt spełnienia przez Spółkę obowiązku zawarcia w umowie z dostawcą gazu postanowień dotyczących wykorzystywania gazu na cele zwolnione z podatku akcyzowego - art. 31 b ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, Spółka wnioskuje o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy X. Spółka Akcyjna z siedzibą w O. uprawniona będzie na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej do zwolnienia z akcyzy gazu ziemnego wysokometanowego typu E zakupionego i zużywanego do celów opałowych w procesie produkcji oferowanych wyrobów?

Zdaniem Wnioskodawcy, proces produkcji - zdarzenie przyszłe - opisane powyżej daje możliwość zastosowania zwolnienia zużywanego gazu ziemnego wysoko metanowego typu E z podatku akcyzowego z tytułu zużycia w procesach metalurgicznych. Ustawodawca w katalogu zwolnień wyrażonych w art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej umieścił zwolnienie dla wyrobów gazowych zużywanych w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz redukcji chemicznej. Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „procesy metalurgiczne” wobec czego sięgnąć należy do definicji językowej pojęcia oraz sformułowań użytych przez organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego. Słownik języka polskiego PWN definiuje metalurgię jako „dział przemysłu zajmującą się produkcją metali”, natomiast proces, jako „kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne materii”, co pozwala wysnuć wniosek, że przez proces metalurgiczny należy rozumieć obróbkę metali poprzez następujące po sobie zmiany fizykochemiczne. Dużo szerszy zakres pojęciu nadają interpretacje wydawane przez organy podatkowe w interpretacjach prawa podatkowego:

  • w interpretacji z dnia 27 lutego 2012 r. nr ILPP3/443-106/11 -6/TW wskazano, że proces polegający na obróbce plastycznej stali na gorąco, tj. nagrzewanie stali do temperatury kucia w paleniskach koksowych, obróbka termiczna stali, gdzie nagrzanie detali w paleniskach ogrzewanych koksem powoduje hartowanie, oksydowanie spełnia wymóg uznania za proces metalurgiczny,
  • w interpretacji indywidualnej z dnia 15 lutego 2012 r. nr ILPP3/443-100/11-3/TK wskazano, że „ustawa o podatku akcyzowym (ani też przepisy wykonawcze do tej ustawy) nie definiują pojęcia procesu metalurgicznego ani też redukcji chemicznej (tak jak ma to miejsce np. w przypadku procesów mineralogicznych). Dlatego też w celu dokonania prawidłowej wykładni tych terminów należy posiłkować się definicjami potocznymi, słownikowymi, używanymi w danej branży. I tak, zgodnie ze słownikiem języka polskiego metalurgia to „dział przemysłu zajmujący się produkcją metali”.
  • w interpretacji z dnia 25 czerwca 2015 r. nr IBPP4/4513-36/15/DT zaznaczono, że „w literaturze specjalistycznej „Metalurgią" nazywa się szereg powiązanych ze sobą procesów technologicznych mających na celu otrzymanie technicznie czystego produktu z surowców, którymi najczęściej są rudy wytapianych metali”.

Działalność Spółki obejmować będzie produkcję wyrobów gorącowalcowanych. Odwołując się do wyjaśnień zawartych w Polskiej Klasyfikacji Działalności według Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) działalność główna Spółki została zdefiniowana w PKD jako 24.10.Z Produkcja surówki, żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych. Podklasa ta obejmuje min. obsługę wielkich pieców, walcowni i walcarek wykańczających, produkcję wyrobów płaskich walcowanych na gorąco i na zimno ze stali, produkcję sztab i prętów, ze stali, walcowanych na gorąco, produkcję kątowników, kształtowników i innych profili otwartych ze stali, walcowanych na gorąco, produkcję ścianek szczelnych (grodzie) i kształtowników spawanych, produkcję elementów konstrukcyjnych torów kolejowych ze stali. Poza tym Spółka w zakresie swojego PKD wskazuje również działalność obejmującą 25.50.Z kucie, prasowanie, wytłaczanie i walcowanie metali. Zarówno więc w zakresie wykładni językowej czy wydanych interpretacji indywidualnych prawa podatkowego procesami metalurgicznymi są procesy produkcji wyrobów metalowych, w których występuje chemiczna lub termiczna obróbka surowców metalowych, a taką produkcję prowadziła będzie Spółka. W odniesieniu do przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym , (art. 2 ust. 1 pkt 1) jako wyroby akcyzowe oznaczono min. wyroby energetyczne w tym gaz ziemny wysokometanowy. Art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy stanowi, że finalny nabywca gazowy to podmiot, który nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym. Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest min. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego. Obowiązek podatkowy powstaje z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego. Na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej. Natomiast art. 31b ust. 5 ustawy przewiduje, że w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Mając na uwadze powyższe zdarzenie przyszłe oraz charakterystykę planowanych procesów produkcyjnych, Spółka uprawniona jest do korzystania ze zwolnienia wskazanego w art. 31b ust. 1 pkt 4 w związku z art. 31b ust. 5. Stanowisko powyższe wielokrotnie potwierdził Minister Finansów w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, jak choćby w treści interpretacji z dnia 2 lutego 2016 r. o numerze IBPP4/4513-214/15/LG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 752 ze zm.) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W pozycji 28 ww. załącznika nr 1 ujęto wyrób o kodzie CN 2711 – gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Przez wyroby gazowe - w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy - rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, a zatem z wyłączeniem paliw silnikowych.

Art. 2 pkt 19a ustawy stanowi, że finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

-niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy w przypadku wyrobów gazowych - przez które rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00 (art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy) - przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
    1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
    3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Obrót wyrobami gazowymi w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

W myśl art. 11b ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

  1. nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;
  3. powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot: będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Należy zatem mieć na uwadze, że w przypadku gdyby Wnioskodawca zużywał wyrób gazowy, nabyty z zastosowanym przez sprzedawcę zwolnieniem z akcyzy, dla celów innych niż zwolnione stanie się on – zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 13 w zw. z art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy – podatnikiem podatku akcyzowego obowiązanym do rozliczenia i zapłaty należnego podatku akcyzowego.

Na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej.

Stosownie do art. 31b ust. 5 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

W przypadku gdy umowa, o której mowa w ust. 5, dotyczy wyrobów gazowych zwolnionych od akcyzy oraz wyrobów gazowych niepodlegających zwolnieniu, których sprzedaż jest rozliczana okresowo, w umowie określa się wstępnie ilość wyrobów podlegających zwolnieniu. Ilość wyrobów podlegających zwolnieniu określona wstępnie w umowie może zostać skorygowana, w drodze pisemnego oświadczenia nabywcy stanowiącego załącznik do tej umowy, najpóźniej do dnia wystawienia przez sprzedawcę faktury za okres rozliczeniowy, jeżeli rzeczywista ilość wyrobów gazowych podlegających zwolnieniu, zużytych w tym okresie, różni się od ilości określonej wstępnie w umowie. (art. 31b ust. 5a ustawy)

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy X. Spółka Akcyjna z siedzibą w O. została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w 2015 r.

W listopadzie 2015 nabyła tereny i budynki dawnej Huty, gdzie zamierza prowadzić działalność metalurgiczną polegającą na produkcji wyrobów gorącowalcowanych: kątowników równoramiennych o wymiarach z zakresu 120x120 mm do 180x180 mm, nierównoramiennych o wymiarach 130x90 mm do 250x90 mm, teowników 120x120x13, 140x140x15 w gatunkach S235, S275, S355 oraz innych w późniejszym okresie. Spółka stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19 a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym będzie finalnym nabywcą gazowym gazu ziemnego, wysokometanowego typu E (dawniej GZ-50), stanowiącego wyrób akcyzowy. Spółka zawrze stosowną umowę z dostawcą gazu, z uwzględnieniem obowiązku wynikającego z art. 31b ust. 5 ustawy akcyzowej. Spółka zakłada, że 99% zakupionego gazu zużywać będzie do celów produkcyjnych polegających w głównej mierze na produkcji surówki, żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych (PKD 24.10.Z), natomiast pozostałe 1% wykorzysta do celów grzewczych, w oparciu o dane historyczne wynikające ze wskazania podlicznika wskazującego zużycie gazu na cele grzewcze.

Mając na uwadze powyższy opis zdarzenia przyszłego, Spółka wnioskuje o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy zakupiony przez Spółkę wysokometanowy gaz ziemny typu E zużywany w procesach metalurgicznych tj. walcowaniu, prasowaniu i wytłaczaniu metali, stosowanie do art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie definiują pojęcia „procesy metalurgiczne”, nie odwołują się także w powyższym zakresie wprost do innych aktów prawnych. Zasadnym jest jednak w tym zakresie odwołanie się do definicji sformułowanej w innych aktach prawnych, tj. do wyjaśnień zawartych w Polskiej Klasyfikacji Działalności według Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U. Nr 251, poz. 1885) czy też do kodów Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Powyższa Klasyfikacja PKD została opracowana na podstawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev 2, wprowadzonej rozporządzeniem (WE) Nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev 2 i zmieniającym rozporządzenie Rady (EWG) Nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.Urz.UE L 393/1 z dnia 30 grudnia 2006 r.).

Zgodnie z wyjaśnieniami do ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. zawartymi w Dziale 24, produkcja metali obejmuje:

  • wytapianie i/lub oczyszczanie metali żelaznych i nieżelaznych z rudy, surówki lub złomu przy zastosowaniu procesów elektrometalurgicznych i innych technik metalurgicznych,
  • wytwarzanie stopów i nadstopów metali poprzez dodanie pierwiastków chemicznych do czystych metali.

Ponadto do określenia pojęcia „procesy metalurgiczne” należy się także posiłkować definicjami zawartymi w odrębnej literaturze. Zgodnie z definicja zawartą w publikacji „Technologia ogólna: podstawy technologii mechanicznych” pod red. Aleksandra Góreckiego – procesy metalurgiczne są to procesy otrzymywania surówki w podwyższonych temperaturach, najczęściej w wyniku redukcji tlenków. Za procesy metalurgiczne uważa się procesy polegające na otrzymywaniu rafinacji oraz przetwarzaniu metali i ich stopów m.in. przy użyciu prądu elektrycznego.

W literaturze specjalistycznej „Metalurgią” nazywa się szereg powiązanych ze sobą procesów technologicznych mających na celu otrzymanie technicznie czystego produktu z surowców, którymi najczęściej są rudy wytapianych metali, (por. Chudzikiewicz R., Briks W.: Podstawy metalurgii i odlewnictwa. Warszawa: PWN 1977).

Zgodnie zaś z encyklopedią PWN metalurgia to dziedzina nauki i techniki zajmująca się procesami otrzymywania metali i stopów z rud, ich rafinacją oraz obróbką (mającą na celu nadanie im odpowiedniego kształtu i właściwości). Zatem metalurgia obejmuje: wstępną obróbkę rudy - rozdrabnianie i wzbogacanie (m.in. grawitacyjne, ogniowe, magnetyczne lub przez flotację) oraz spiekanie miałkich rud (aglomeracja), właściwy proces prowadzący do otrzymania metalu zwany procesem hutniczym, oraz rafinację metalu; zależnie od stosowanych metod metalurgię dzieli się na pirometalurgię, obejmującą procesy redukcji tlenków metali w wysokich temperaturach i procesy utleniania zanieczyszczeń (świeżenie), hydrometalurgię oraz elektrometalurgię (otrzymywanie metali w piecach elektrycznych), a także metalurgię próżniową i metalurgię proszków”.

Stosownie do internetowego słownika języka polskiego (…) metalurgia to:

  1. nauka o otrzymywaniu metali i nadawaniu im pożądanych własności;
  2. dział przemysłu zajmujący się produkcją metali i wyrobów metalowych; przemysł metalowy.

Proces jest to ciąg następujących po sobie zmian powiązanych przyczynowo. Zgodnie z Małym słownikiem języka polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1993 r. str. 708 „proces” to przykładowo: przebieg regularnie następujących po sobie zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym; kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne: p. technologiczny, fermentacyjny, p. zapalny, p. gnilny. Tym samym jako proces należy rozumieć tylko ciąg regularnie następujących po sobie zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym.

Tym samym z punktu widzenia wykładni językowej procesami metalurgicznymi są więc procesy produkcji wyrobów metalowych, w których występuje chemiczna lub termiczna obróbka surowców metalowych.

Mając powyższe na uwadze, opisane procesy produkcyjne w Spółce w których wykorzystywany jest wyrób gazowy, polegające na obróbce plastycznej wsadu na gorąco oraz termicznej obróbce metali poprzez walcowanie, prasowanie i wytłaczanie metali mieszczą się, zdaniem Organu, w pojęciu procesu metalurgicznego, o którym mowa w ustawie o podatku akcyzowym.

Zatem, biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca przy zachowaniu warunku do stosowania zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 31b ust. 5 ustawy, jest uprawniony do nabywania wyrobów gazowych w ramach zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy, przeznaczonych do użycia w celach opałowych w ramach procesu metalurgicznego opisanego we wniosku polegającego na obróbce plastycznej wsadu na gorąco oraz termicznej obróbce metali poprzez walcowanie, prasowanie i wytłaczanie metali. Prawo do nabycia w zwolnieniu wyrobu gazowego, który będzie użyty do celów opałowych w procesie metalurgicznym, będzie przysługiwało Wnioskodawcy od momentu określenia w umowie zawartej ze sprzedawcą, że wyroby te będą użyte do celów objętych zwolnieniem. Warunek taki został objęty przepisem art. 31b ust. 5 ustawy.

Uwzględniając powyższe stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj