Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB1.4511.613.2016.1.SJ
z 5 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2016 r. (data wpływu 5 maja 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2016 r. (data wpływu 20 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów podatkiem liniowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 4 lipca 2016 r., Nr 1061 IPTPB1.4511.438.2016.1.SJ, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 5 lipca 2016 r. (data doręczenia 12 lipca 2016 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 18 lipca 2016 r. (data wpływu 20 lipca 2016 r.), nadanym dnia 19 lipca 2016 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wykonuje zawód adwokata w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - Kancelarii Adwokackiej. Ponadto, jest wpisany na listę osób posiadających licencję doradcy restrukturyzacyjnego (przed nowelizacją ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze, dokonaną ustawą z dnia 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. 2015 r., poz. 97), która weszła w życie w dniu 1 stycznia 2016 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 233) - był to rejestr syndyków i na zlecenie sądu upadłościowego lub restrukturyzacyjnego (zgodnie z przepisami po nowelizacji) Wnioskodawca pełni funkcję:

  1. zgodnie z przepisami ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze sprzed nowelizacji - tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy;
  2. zgodnie z przepisami ustawy - Prawo upadłościowe i Prawo restrukturyzacyjne - tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy układu, nadzorcy sądowego i zarządcy.

Aktualnie Wnioskodawca wykonuje zawód adwokata w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Od dochodów uzyskiwanych z tytułu wykonywania zawodu adwokata odprowadza podatek dochodowy od osób fizycznych według stawki liniowej w wysokości 19%, zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast od przychodów z tytułu pełnienia funkcji:

  1. zgodnie z przepisami ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze sprzed nowelizacji - tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy,
  2. zgodnie z przepisami ustawy - Prawo upadłościowe i Prawo restrukturyzacyjne - tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy układu, nadzorcy sądowego i zarządcy, obejmujących w szczególności wynagrodzenie oraz zwrot wydatków koniecznych,

Wnioskodawca odprowadzał podatek dochodowy od osób fizycznych według stawki progresywnej. Stanowią one przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że wniosek dotyczy 2016 r. i lat późniejszych. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 2009 r. i rozlicza się w ramach podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wnioskodawca informuje, że wydatki konieczne do poniesienia w związku z pełnionymi przez Niego funkcjami są zwracane z dwóch tytułów: zwrot zapłaconych przez Wnioskodawcę składek na polisę obowiązkowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej syndyka, nadzorcy sądowego lub zarządcy oraz zwrot kosztów przejazdów samochodem prywatnym. O obowiązku zwrotu wydatków każdorazowo orzeka Sędzia-Komisarz lub Sąd, natomiast wypłaty kwoty określonej jako zwrot wydatków każdorazowo dokonuje podmiot w stosunku do którego prowadzone jest postępowanie upadłościowe lub restrukturyzacyjne. Począwszy od 2009 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą wykonując zawód adwokata w jednoosobowej Kancelarii Adwokackiej. W ocenie Wnioskodawcy, wykonywanie funkcji tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy jest działalnością zarobkową, usługową prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły co pozwala na zakwalifikowanie tego rodzaju działalności do działalności gospodarczej. Jednocześnie w stosunku do działalności polegającej na wykonywaniu funkcji tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy nie zachodzą przesłanki negatywne określone art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe oraz wytyczne zawarte w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 22 maja 2014 r., Nr DD2/033/30/KBF/14/RD-47426, Wnioskodawca wskazuje, że w Jego ocenie czynności z tytułu pełnienia funkcji tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy są wykonywane w ramach prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy 2016 r. i lat późniejszych, Wnioskodawca wskazuje, że na dzień złożenia uzupełnienia wniosku nie otrzymał od Sądu oraz podmiotów, w których pełni lub pełnił funkcję tymczasowego nadzorcy sądowego lub syndyka, informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11. W okresie od 1 stycznia 2016 r. do chwili złożenia uzupełnienia wniosku Wnioskodawca nie pełnił funkcji zarządcy przymusowego, nadzorcy sądowego lub zarządcy. Wnioskodawca wskazuje, że w 2016 r. złożył w Sądach oraz firmach, w których pełni funkcję tymczasowego nadzorcy sądowego oraz syndyka informację, że przychód z tytułu wykonywania funkcji tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy rozlicza w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy wynagrodzenie za pełnienie funkcji (1) tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy (zgodnie z przepisami ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze sprzed nowelizacji) oraz (2) tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy układu, nadzorcy sądowego i zarządcy (zgodnie z przepisami ustawy - Prawo upadłościowe i Prawo restrukturyzacyjne) można zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej - art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy wynagrodzenie za pełnienie funkcji (1) tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy (zgodnie z przepisami ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze sprzed nowelizacji) oraz (2) tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy układu, nadzorcy sądowego i zarządcy (zgodnie z przepisami ustawy - Prawo upadłościowe i Prawo restrukturyzacyjne), zaliczone do przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, można opodatkować zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  3. Czy zwrot wydatków koniecznych z tytułu pełnienia ww. funkcji winien być zaliczony do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, czy możliwym jest zaliczenie go do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej?
  4. Czy w przypadku prowadzenia kilku upadłości syndyk może wybrać, że część wynagrodzeń syndyka rozlicza w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (podatek liniowy 19%), a część zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  5. Czy podstawą do wyboru formy rozliczenia jest złożone oświadczenie do Sądu lub przedsiębiorstwa upadłego?

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca zrezygnował z wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie pytań Nr 3, Nr 4 i Nr 5, jednocześnie przeformułował pytania Nr 1 i Nr 2 ostatecznie przedstawiając pytanie:

Czy wynagrodzenie za pełnienie funkcji tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego lub zarządcy Wnioskodawca może zaliczyć do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i czy może opodatkować je zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na ww. pytanie w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów podatkiem liniowym. Natomiast w zakresie określenia źródła przychodów z tytułu wykonywania funkcji tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego lub zarządcy oraz w zakresie pytań Nr 3, Nr 4, Nr 5, które były przedmiotem zapytania we wniosku przed jego uzupełnieniem, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w uzupełnieniu wniosku), przychód uzyskiwany przez Wnioskodawcę z tytuły działalności polegającej na wykonywaniu funkcji tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy może dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych być zaliczony do przychodu z działalności gospodarczej, albowiem jest uzyskiwany w ramach działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jednocześnie nie zachodzą łącznie przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskując przychód z tytułu wykonywania funkcji tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy teoretycznie może być on zakwalifikowany do grupy zawodowej opisanej w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co nakazywałoby kwalifikowanie przychodu z tego źródła do działalności wykonywanej osobiście opisanej w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie jednak wykonywanie przez Wnioskodawcę funkcji tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy w ocenie Wnioskodawcy jest działalnością:

  • zarobkową (z tytułu wykonywania funkcji tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy uzyskiwane jest wynagrodzenie i działalność polegająca na wykonywaniu ww. funkcji jest nastawiona na osiągnięcie zysku);
  • usługową (w zależności od rodzaju wykonywanej funkcji usługa ma inny charakter, może być to m.in. zarządzanie oraz likwidacja masy upadłości, nadzorowanie czynności podmiotu w stosunku do którego prowadzone jest postępowanie w przedmiocie ogłoszenia upadłości oraz zabezpieczanie jego majątku, nadzorowanie czynności podmiotu w stosunku do którego prowadzone jest postępowanie restrukturyzacyjne oraz podejmowanie szeregu czynności procesowych wymaganych ustawą Prawo restrukturyzacyjne np. opracowywanie spisu wierzytelności, spisu wierzytelności spornych, planu restrukturyzacyjnego, opinii o możliwości wykonania układu itp.);
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat (obowiązujące przepisy - Prawa upadłościowego i naprawczego (art. 160 PrUpN - syndyk) Prawa upadłościowego (art. 160 PrUp - syndyk) oraz Prawa restrukturyzacyjnego (min. art. 53 PrR - zarządca); nadzorca sądowy oraz tymczasowy nadzorca sądowy z uwagi na fakt, że nie zarządzają majątkiem zawsze wykonują czynności w imieniu własnym - wskazuje, że funkcja tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy każdorazowo wykonywana jest w imieniu własnym; działalność polegająca na wykonywaniu funkcji tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy wykonywana jest bez względu na rezultat);
  • prowadzoną w sposób zorganizowany i ciągły (charakter funkcji tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy wymusza aby były one wykonywane w sposób metodyczny, zaplanowany, systematyczny oraz uporządkowany; w zakresie świadczonych usług prawnych, Wnioskodawca specjalizuje się w zagadnieniach związanych z prawem upadłościowym i restrukturyzacyjnym w szczególności Wnioskodawca świadczy usługi prawne na rzecz podmiotów względem których prowadzone są postępowania upadłościowe; pełnienie funkcji tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy było możliwe dzięki doświadczeniu pozyskanemu w tego rodzaju działalności co wskazuje na to, że pełnienie ww. funkcji było zaplanowane i tak też jest prowadzone; pełnienie ww. funkcji było możliwe dzięki zdaniu stosownych egzaminów i uzyskaniu licencji co również wskazuje na systematyczny i uporządkowany charakter działalności; Wnioskodawca posiada infrastrukturę techniczną w postaci biura oraz pełnego wyposażenia biura pozwalającą na wykonywanie ww. funkcji co wskazuje na metodyczny, uporządkowany i zaplanowany charakter działalności; w ramach wykonywanych funkcji tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy Wnioskodawca regularnie składa w Sądach Upadłościowych oraz stosownych instytucjach sprawozdania, wnioski, pisma, plany podziału funduszu masy upadłości, oddzielne plany podziału itp., a także podejmuje setki innych czynności prawnych i faktycznych; pełnienie ww. funkcji w zależności od jej charakteru oraz rodzaju postępowania sądowego tj. upadłość lub restrukturyzacja trwa od kilku miesięcy do kilku lat co świadczy o ciągłym charakterze przedmiotowej działalności; na dzień złożenia uzupełnienia wniosku, wykonywanie przez Wnioskodawcę ww. funkcji jest podstawowym profilem jego działalności, a Wnioskodawca pełni równolegle kilka funkcji w różnych postępowaniach prowadzonych przed różnymi Sądami, co świadczy o tym, że ten rodzaj działalności nie ma charakteru okazjonalnego, a ciągły,

co zdaniem Wnioskodawcy, pozwala na zakwalifikowanie tego rodzaju działalności do działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazuje także, że bazując na wytycznych zawartych w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 22 maja 2014 r., Nr DD2/033/30/KBF/14/RD-47426, przyjmuje założenie, że możliwość zaliczenia przychodu z określonej działalności do innych źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (in fine art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) nie pozbawia automatycznie możliwości przyjęcia, że ta określona działalność może być kwalifikowana jako działalność gospodarcza w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy kwestionowanie powyższego założenia skutkowałoby tym, że interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 22 maja 2014 r., Nr DD2/033/30/KBF/14/RD-47426 nie miałaby żadnej doniosłości prawnej.

Jednocześnie w odniesieniu do działalności Wnioskodawcy polegającej na wykonywaniu funkcji tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy nie mają zastosowania żadne przesłanki negatywne opisane w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w szczególności osoby pełniące ww. funkcje ponoszą odpowiedzialność całym swoim majątkiem za nienależyte wykonywanie powierzonych im funkcji; osoby pełniące ww. funkcje wykonują je samodzielnie i nie podlegają żadnemu kierownictwu podczas ich pełnienia; osoby pełniące ww. funkcje ponoszą ryzyko związane z tego rodzaju działalnością), które nie pozwalałyby na zakwalifikowanie działalności polegającej na wykonywaniu funkcji tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy jako działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, przychody z działalności Wnioskodawcy polegającej na wykonywaniu funkcji tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy mogą być kwalifikowane dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych jako przychody z działalności wykonywanej w ramach prowadzonej od 2009 r. działalności gospodarczej. Możliwość zakwalifikowania przychodów z działalności Wnioskodawcy polegającej na wykonywaniu funkcji tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy jako przychodów z działalności gospodarczej pozwala na ich opodatkowanie, zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca w 2016 r. przychody z działalności gospodarczej rozlicza podatkowo zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów – pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Zgodnie z art. 9a ust. 4 ww. ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z powyższych przepisów wynika, że możliwość opodatkowania dochodów 19% „podatkiem liniowym” dotyczy tylko i wyłącznie dochodów uzyskanych ze źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza”. Przy czym, możliwość opodatkowania „podatkiem liniowym” jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy w wyniku prowadzenia tej działalności uzyskują przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik (a w przypadku wykonywania ww. działalności w formie spółki osobowej chociażby jeden ze wspólników) wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wykonuje zawód adwokata w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - Kancelarii Adwokackiej i pełni funkcję tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego lub zarządcy. Od dochodów uzyskiwanych z tytułu wykonywania zawodu adwokata odprowadza podatek dochodowy od osób fizycznych według stawki liniowej w wysokości 19% zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze wytyczne zawarte w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 22 maja 2014 r. DD2/033/30/KBF/14/RD-47426 Wnioskodawca wskazuje, że w jego ocenie czynności z tytułu pełnienia funkcji tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy są wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nie otrzymał od Sądu oraz podmiotów, w których pełni lub pełnił funkcję tymczasowego nadzorcy sądowego lub syndyka, informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11. W okresie od 1 stycznia 2016 r. Wnioskodawca nie pełnił funkcji zarządcy przymusowego, nadzorcy sądowego lub zarządcy. W 2016 r. złożył w Sądach oraz firmach, w których pełni funkcję tymczasowego nadzorcy sądowego oraz syndyka informację, że przychód z tytułu wykonywania funkcji tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy rozlicza w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Odnosząc powołane wyżej przepisy prawa do przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że uzyskiwane wynagrodzenie za pełnienie funkcji tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego lub zarządcy zaliczone do przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może być opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy, pod warunkiem, że nie zachodzą okoliczności o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj