Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/4511-1-615/16-3/AMN
z 29 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2016 r. (data wpływu 1 czerwca 2016 r.), uzupełnionym w dniu 15 lipca 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym pismem z dnia 29 czerwca 2016 r. znak ILPB1/4511-1-615/16-2/AMN na podstawie art. 155 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Wniosek uzupełniono w dniu 15 lipca 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działania Wnioskodawcy jest aktywizowanie i przygotowanie mieszkańców terenów wiejskich Gminy do uczestnictwa w kulturze oraz jej współtworzeniu. Cel, o którym mowa powyżej realizowany jest przede wszystkim poprzez: upowszechnianie wiedzy i rozwój kultury, organizowanie szeroko rozumianej wielokierunkowej edukacji kulturalnej, kształtowanie i rozwijanie uzdolnień artystycznych mieszkańców Gminy poprzez stwarzanie warunków do rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowań wiedzą i sztuką, rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych społeczności lokalnej, wspieranie lokalnych inicjatyw kulturalnych. Źródłem finansowania Wnioskodawcy jest dotacja podmiotowa otrzymana z jednostki samorządu terytorialnego (gminy). Mieszkańcy gminy otrzymują świadczenia w postaci dofinansowania do biletów na imprezę kulturalną (wyjazd do opery, teatru) w tym również koszt transportu i ubezpieczenia.

W świetle art. 126 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie wspomnianej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Z kolei jak wynika z treści art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych m.in. w art. 21 oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Przy czym obowiązujące przepisy stanowią, że przychodami z tzw. „innych źródeł”, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT są m.in. różnego rodzaju dotacje oraz subwencje (art. 20 ust. 1 ustawy o PIT).

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT, wolne od podatku są jednak dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania wypłacanej dotacji (tj. źródła pochodzenia środków przeznaczonych na dotację) oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Otrzymanie świadczenia przez mieszkańców Gminy w postaci dofinansowania do biletów na imprezę kulturalną (wyjazd mieszkańców gminy do opery czy teatru) w tym koszt transportu i ubezpieczenia, którego źródłem finansowania jest dotacja podmiotowa otrzymana z jednostki samorządu terytorialnego (gminy), a które gmina otrzymała z budżetu państwa, będzie skutkować koniecznością zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych i wystawienia PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli dofinansowanie biletów w tym koszt transportu i ubezpieczenia do wydarzeń kulturalnych otrzymane przez mieszkańców gminy od samorządowej jednostki kultury zostało pokryte z dotacji, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT, to ich przychód z tego tytułu nie będzie opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie musiał wystawić w związku z takim dofinansowaniem informacji o przychodach PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że źródłem finansowania Wnioskodawcy - którego przedmiotem działania jest aktywizowanie i przygotowanie mieszkańców terenów wiejskich gminy do uczestnictwa w kulturze oraz jej współtworzeniu - jest dotacja podmiotowa otrzymana z jednostki samorządu terytorialnego (gminy). Mieszkańcy gminy otrzymują świadczenia w postaci dofinansowania do biletów na imprezę kulturalną (wyjazd do opery, teatru) w tym również koszt transportu i ubezpieczenia.

Z uwagi na powyższe, Zainteresowany powziął wątpliwość czy otrzymanie świadczenia przez mieszkańców Gminy w postaci dofinansowania do biletów na imprezę kulturalną (wyjazd mieszkańców gminy do opery czy teatru) w tym koszt transportu i ubezpieczenia, którego źródłem finansowania jest dotacja podmiotowa otrzymana z jednostki samorządu terytorialnego (gminy), a które gmina otrzymała z budżetu państwa, będzie skutkować koniecznością zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych i wystawienia PIT-8C.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 11 ust. 2a cytowanej ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie z art. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Dla celów podatkowych przyjmuje się – co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie – że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Również zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

Źródła przychodów zostały enumeratywnie wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dla przychodów nie mieszczących się w kategoriach wymienionych w pkt 1-8 art. 10 ust. 1 ustawodawca wprowadził źródło przychodu „inne źródła” określone w pkt 9 art. 10 ust. 1 ww. ustawy.

Z kolei art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.), dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Stosownie do treści art. 131 ww. ustawy, dotacje podmiotowe obejmują środki dla podmiotu wskazanego w odrębnej ustawie lub w umowie międzynarodowej, wyłącznie na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie określonym w odrębnej ustawie lub umowie międzynarodowej.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję „beneficjenta” zawartą w art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2016 r., poz. 383), zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

Dotację mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby fizyczne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowane projektu.

Tym samym przyznana dotacja może być wolna od podatku dochodowego na podstawie powołanego wyżej przepisu tylko u bezpośredniego jej beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Zwolnienie to nie znajduje jednak zastosowania do osób, które otrzymują świadczenia od podmiotu, który bezpośrednio realizuje swoje działania finansowane z otrzymanej dotacji, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują dotację).

Zwolnienie z ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnosi się również do środków przekazanych Wnioskodawcy w formie dotacji podmiotowej otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (gminy). Jednakże, jak już wyżej wskazano zwolnienie dotyczy tylko dotacji otrzymanej przez podmiot, który realizuje działania objęte dotacją.

W przedmiotowej sprawie beneficjentem dotacji podmiotowej otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (gminy) jest Wnioskodawca, a nie mieszkańcy gminy, którzy otrzymują świadczenie w postaci dofinansowania do biletów na imprezę kulturalną (wyjazd do opery, teatru) w tym również koszt transportu i ubezpieczenia. Mieszkańcy gminy tej dotacji nie otrzymują.


Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym otrzymane świadczenia przez mieszkańców gminy w postaci dofinansowania do biletów na imprezę kulturalną (wyjazd mieszkańców gminy do opery czy teatru) w tym koszt transportu i ubezpieczenia, którego źródłem finansowania jest dotacja podmiotowa otrzymana z jednostki samorządu terytorialnego (gminy), a które gmina otrzymała z budżetu państwa, nie stanowi przychodu korzystającego ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże należy zauważyć, że skoro w przedmiotowej sprawie ww. świadczenia otrzymują mieszkańcy Gminy w związku z aktywizowaniem i przygotowaniem mieszkańców terenów wiejskich gminy do uczestnictwa w kulturze oraz jej współtworzeniu, to oznacza, że świadczenia te adresowane są do wszystkich osób spełniających określone warunki.

W konsekwencji osoby będące mieszkańcami gminy mogą otrzymać świadczenia w postaci dofinansowania do biletów na imprezę kulturalną (wyjazd mieszkańców gminy do opery czy teatru) w tym koszt transportu i ubezpieczenia, którego źródłem finansowania jest dotacja podmiotowa otrzymana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (gminy), a które gmina otrzymała z budżetu państwa. Tym samym, świadczenia te skierowane będą do mieszkańców gminy. Zatem wszyscy mieszkańcy gminy będą mogli skorzystać z dofinansowania do biletów na imprezę kulturalną (wyjazdu do opery, teatru w tym również kosztu transportu i ubezpieczenia).

W związku z powyższym świadczenia te nie będą miały charakteru indywidualnego i nie będą powodowały powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie osób otrzymujących te świadczenia.


Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż ww. świadczenia nie stanowią dla mieszkańców gminy przychodu w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji nie będą skutkować koniecznością zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych. W związku z tym na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Jednakże mając na uwadze, że w opinii Zainteresowanego, dofinansowanie biletów w tym koszt transportu i ubezpieczenia do wydarzeń kulturalnych otrzymane przez mieszkańców gminy od samorządowej jednostki kultury zostało pokryte z dotacji, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT (…), to ich przychód z tego tytułu nie będzie opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj