Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB4/4511-432/16/KW
z 20 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2016 r. (data wpływu 13 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z funkcjonowaniem programu motywacyjnego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z funkcjonowaniem programu motywacyjnego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”). W Spółce będzie funkcjonował Program Motywacyjny (dalej „Program”) oparty o instrument pochodny dla członków zarządu, pracowników i osób współpracujących ze Spółką (dalej: „Osoby Uprawnione”). Osobom Uprawnionym zostaną przyznane jednostki uczestnictwa będące pochodnymi instrumentami finansowymi (dalej: „Jednostki Uczestnictwa” lub „J.U.”). W tym celu Wnioskodawca podpisze z Osobami Uprawnionymi indywidualne umowy o przyznanie i realizację pochodnych instrumentów finansowych (dalej: „Umowy”) oraz będzie posiadał regulamin programu o sposobie realizacji instrumentu pochodnego (dalej: „Regulamin”). Na podstawie Regulaminu kreowane będą dokumenty poświadczające uprawnienie (dalej: „Certyfikaty”).


W ocenie Spółki Jednostki Uczestnictwa przyznane zarówno na podstawie Umów, jak i Certyfikatów, spełniają definicję instrumentu finansowego w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednostki Uczestnictwa nie będą oferowane innym osobom niż Osoby Uprawnione. Wartość Jednostek Uczestnictwa uzależniona będzie:


  • od upływu określonego w Umowie i Regulaminie okresu czasu (od przyznania Jednostek Uczestnictwa do realizacji Jednostek Uczestnictwa przez rozliczenie pieniężne),
  • od zmiany wartości wskaźnika finansowego EBIDTA w okresie 12 kolejnych miesięcy,
  • od ilości zrealizowanych Jednostek Uczestnictwa w kolejnych latach przez Osoby Uprawnione.


W Umowach, Certyfikatach i Regulaminie zostaną określone m.in. liczba przyznanych Jednostek Uczestnictwa, warunki ich rozliczenia (realizacji) oraz sposób kalkulacji wartości Jednostek Uczestnictwa i Kwoty Wypłaty na moment rozliczenia instrumentu, między innymi uwarunkowanie możliwości wypłaty Kwoty Wypłaty od osiągnięcia określonego poziomu zysku w danym roku, od pozostawania w dniu realizacji J.U. w kręgu Osób Uprawnionych. Jednostki Uczestnictwa będą przyznawane Osobom Uprawnionym nieodpłatnie. Korzyści wynikające z ich przyznania będą warunkowe, co związane jest nieodłącznie z niepewnością zysku i charakterem pochodnych instrumentów finansowych.

W momencie przyznania Jednostki Uczestnictwa posiadają wartość hipotetyczną (Cenę Przyznania), w oparciu o którą dopiero w przyszłości może zostać skalkulowana ewentualna Kwota Wypłaty, a zatem realnego przysporzenia dla Osoby Uprawnionej realizującej prawa z J.U. Nie ma możliwości ustalenia wartości rynkowej Jednostek Uczestnictwa stosowanej przy udostępnianiu praw lub w obrocie prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem czasu i miejsca ich udostępnienia. Roszczenie o przyznanie instrumentu czy wypłatę kwoty wynikającej z niego nie może być kierowane do Wnioskodawcy na podstawie innych relacji prawnych łączących Osoby Uprawnione z Wnioskodawcą, gdyż jedyną podstawą otrzymania wypłaty z tytułu realizacji Jednostek Uczestnictwa będą Umowy, Regulamin i Certyfikaty.

Osoby Uprawnione w momencie przyznania im Jednostek Uczestnictwa nie będą mogły ich w żaden sposób zbyć, obciążyć lub przenieść jakichkolwiek praw wynikających z ich posiadania na rzecz osób trzecich. Nie wyklucza się jedynie możliwości dziedziczenia. Nierealizowane prawa z Jednostek Uczestnictwa wygasają po upływie 10 lat od dnia przyznania. Przyznane J. U. nie będą funkcjonować w powszechnym obrocie rynkowym, a Osoby Uprawnione nie będą uprzywilejowane względem innych podmiotów w odniesieniu do oferowanych im w ramach Programu instrumentów finansowych. Prawo do przyznania oraz realizacji Jednostek Uczestnictwa nie będzie wynikać z treści umów cywilnoprawnych, umów o pracę, regulaminu wynagradzania ani innych tego rodzaju dokumentów z zakresu prawa pracy obowiązujących w Spółce. W szczególności, jak wskazano powyżej, umowa o pracę, inna umowa cywilnoprawna czy powołanie nie będzie podstawą do wysuwania roszczeń w stosunku do Spółki. Dopiero po zaistnieniu zdarzeń warunkujących realizację pochodnego instrumentu finansowego, po stronie Osób Uprawnionych może pojawić się roszczenie w stosunku do Wnioskodawcy wynikające z posiadanych Jednostek Uczestnictwa.

Realizacja Jednostek Uczestnictwa, na zasadach i warunkach, które zostaną szczegółowo określone w Umowach i Regulaminie, da Osobom Uprawnionym prawo do otrzymania wypłaty gotówkowej (Kwota Wypłaty) kalkulowanej jako iloczyn liczby posiadanych Jednostek Uczestnictwa i różnicy pomiędzy ceną Jednostki Uczestnictwa na dzień realizacji (Ceną Wykonania) a ceną Jednostki Uczestnictwa z dnia przyznania (Ceną Przyznania). Spółka będzie kreować określoną w Regulaminie ilość Jednostek Uczestnictwa w każdym okresie Programu w seriach oznaczonych kolejnymi wielkimi literami alfabetu A, B, C itd.


Kwota Wypłaty = Ilość Jednostek Uczestnictwa danej serii * (Cena Wykonania - Cena Przyznania danej serii)


Szczegółowo, Cenę Wykonania jednej Jednostki Uczestnictwa określa następujący wzór:


  1. w I okresie Programu (15 sierpnia 2016 r. - 14 grudnia 2016 r.):


    Cena Przyznania = 0 zł, brak możliwości wykonania, brak Ceny Wykonania;
  2. w II i kolejnych okresach Programu (15 grudnia 2016 r. – 14 grudnia 2017 r.; i od 15 grudnia każdego kolejnego roku do 14 grudnia roku następnego):


Cena Przyznania Jednostek nowej serii (możliwych do realizacji najwcześniej w kolejnym okresie Programu) = Cena Wykonania,

natomiast

Cena Wykonania = p% * EBITDA/ (J.U. + N.J.U.) + CWp, gdzie:


p - część procentowa wypracowanego zysku/straty EBITDA przeznaczona na Program motywacyjny,

EBITDA - zysk/strata powiększony o amortyzację, wypracowany w okresie 12 kolejnych miesięcy począwszy od 1 grudnia roku poprzedzającego dzień weryfikacji wskaźnika (DWW: 15 grudnia) do 30 listopada roku, w którym przypada dzień weryfikacji wskaźnika. Informacja o wartości wskaźnika zostanie sporządzona w oparciu o dane wynikające bezpośrednio z systemu finansowo-księgowego Spółki,

J.U. - ilość Jednostek Uczestnictwa nowej serii kreowanej w danym okresie Programu,

N.J.U. - niezrealizowane w poprzednich okresach Programu Jednostki Uczestnictwa, w II okresie Programu przyjmuje wartość 0 (zero),

CWp - Cena Wykonania Jednostki Uczestnictwa z poprzedniego okresu Programu, w II okresie Programu przyjmuje wartość 0 (zero).


Dla przykładu:


  1. Dla Jednostek Uczestnictwa Serii A, przyznanych zgodnie z Umowami, Regulaminem w okresie od 15 sierpnia 2016 r. do 15 września 2016 r. po Cenie PrzyznaniaA = 0 zł, Cena Wykonania będzie znana najwcześniej 15 grudnia 2016 r., a tym samym możliwość ewentualnej wypłaty Kwoty Wypłaty określona w Umowach i Regulaminie będzie najwcześniej od 15 – 24 grudnia 2016 r., tj. na początku II okresu Programu. Możliwość wypłaty Kwoty Wypłaty może być przez Osobę Uprawnioną przesunięta na kolejne okresy Programu, jednak zawsze musi nastąpić w dniach od 15-24 grudnia po Cenie Wykonania określanej na Dzień Weryfikacji Wskaźnika, tj. 15 grudnia.
  2. Dla Jednostek Uczestnictwa Serii B, przyznanych zgodnie z Umowami, Regulaminem w okresie od 15 grudnia 2016 r. – 15 stycznia 2017 r. po Cenie PrzyznaniaB, która jest równa de facto Cenie WykonaniaA, ze względu na ten sam Dzień Weryfikacji Wskaźnika 15 grudnia 2016 roku, Cena Wykonania będzie znana najwcześniej 15 grudnia 2017 r., a więc i możliwość ewentualnej wypłaty Kwoty Wypłaty określona w Umowach i Regulaminie będzie najwcześniej od 15-24 grudnia 2017 r., tj. na początku III okresu Programu.
  3. Jeśli Osoba Uprawniona otrzyma w I okresie Programu Jednostki Uczestnictwa serii A oraz w II okresie Programu otrzyma J.U. serii B, to do realizacji na początku III okresu Programu, tj. 15-24 grudnia 2017 r. może przedstawić, przy spełnieniu wszystkich określonych w Umowach i Regulaminie warunków, dowolną ilość: Jednostek Uczestnictwa serii A (o ile nie zrealizowała ich rok wcześniej) oraz Jednostek Uczestnictwa serii B. Kwota Wypłaty za J.U. serii A = ilość J.U. serii A*(Cena Wykonania - Cena Przyznania serii A) = ilość J.U. serii A*(Cena Wykonania - 0);


    Kwota Wypłaty za J.U. serii B = ilość J.U. serii B*(Cena Wykonania - Cena Przyznania serii B).


Zdaniem Wnioskodawcy, konstrukcja Jednostki Uczestnictwa i potencjalnej Kwoty Wypłaty wskazuje, że Jednostki Uczestnictwa będą stanowić pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) oraz lit. i) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r., poz. 94 ze zm.).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy ewentualne przysporzenie majątkowe uzyskiwane przez Osoby uprawnione z tytułu realizacji praw wynikających z Jednostek uczestnictwa, powinno być zakwalifikowane jako przychód z kapitałów pieniężnych podlegający opodatkowaniu w momencie realizacji, i czy w związku z tym na Spółce będą ciążyły w tym zakresie jakiekolwiek obowiązki płatnika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, ewentualne przysporzenie majątkowe uzyskane przez Osoby Uprawnione z tytułu realizacji praw wynikających z Jednostek Uczestnictwa powinno zostać zakwalifikowane do kategorii przychodów z kapitałów pieniężnych, zgodnie z art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu ww. ustawy. Jedynym momentem powstania obowiązku podatkowego po stronie Osób Uprawnionych będzie natomiast realizacja praw wynikających z Jednostek Uczestnictwa.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, szczegółowo uregulowane w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych.


Pochodne instrumenty finansowe zostały zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 5a pkt 13. Zgodnie z jego treścią pochodnymi instrumentami finansowymi są instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Stosownie do tego przepisu (lit. c) oraz i) tego przepisu) pochodnymi instrumentami finansowymi są (niebędące papierami wartościowymi):


  • opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,
  • opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są (wykonywane – przyp. organu) przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych pochodnych instrumentów finansowych.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi instrumentem bazowym instrumentu pochodnego może być wskaźnik finansowy.

Za wskaźniki finansowe uznaje się mierniki, będące podstawowym narzędziem analizy wskaźnikowej m.in.: najważniejszych sprawozdań finansowych, tzn. bilansu i rachunku zysków i strat. Wskaźnikiem finansowym może więc być zysk na działalności operacyjnej powiększony o amortyzację (EBITDA). Instrument pochodny jest wykonywany (realizowany) poprzez rozliczenie pieniężne, czyli świadome i zgodne z prawem przemieszczanie środków pieniężnych między podmiotami gospodarczymi, osobami fizycznymi. W ocenie Spółki, przewidziana konstrukcja kwalifikuje się do katalogu pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, jako instrument pochodny, którego instrumentem bazowym jest wskaźnik finansowy Spółki - wskaźnik zysku wypracowanego EBITDA. Wartość Jednostek Uczestnictwa (rozumiana jako potencjalna Kwota Wypłaty związana z realizacją wynikających z nich praw) jest kalkulowana w oparciu o instrument bazowy, będący jednocześnie wskaźnikiem finansowym mającym wpływ na wartość jednostek instrumentu pochodnego. Dodatkowo, realizacja praw z J. U. będzie dokonywana nie wcześniej niż po podsumowaniu wyników mających wpływ na wartość wskaźnika. Zgodnie z § 3 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 149, poz. 1674 ze zm.; dalej: „Rozporządzenie”) finansowy instrument pochodny to taki, którego:


  1. wartość jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego, to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości i
  2. nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych, i
  3. rozliczenie nastąpi w przyszłości.


Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan prawny oraz wykładnie językową i systemową zagadnienia, należy stwierdzić, że Jednostki Uczestnictwa stanowią instrumenty finansowe w rozumieniu przepisu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym potencjalne przychody z tytułu realizacji praw wynikających z jednostek instrumentu pochodnego spełniają przesłanki art. 17 ww. ustawy i w konsekwencji stanowią przychód z kapitałów pieniężnych. Powyższe znajduje potwierdzenie z uwagi na następujące okoliczności:


  1. wartość Jednostek Uczestnictwa (rozumiana jako potencjalna Kwota Wypłaty związana z realizacją wynikających z nich praw) jest kalkulowana w oparciu o instrument bazowy - wskaźnik finansowy opisany w zdarzeniu przyszłym,
  2. Jednostki Uczestnictwa są przyznawane Osobom Uprawnionym nieodpłatnie, a ich wartość końcowa zależy bezpośrednio od warunków rynkowych, których wpływ jest bezpośrednio uwzględniony w zmiennej będącej podstawą do ustalenia tej wartości (wartość Jednostki Uczestnictwa może być nawet wartością ujemną),
  3. realizacja praw wynikających z Jednostek Uczestnictwa (rozliczenie) następuje w przyszłości i przyjmuje formę pieniężną.


Podstawą i powodem potencjalnego przysporzenia dla Osób Uprawnionych jest realizacja praw wynikających z Jednostek Uczestnictwa, których wartość jest ściśle zależna od wskaźnika finansowego. Na wysokość tego wskaźnika wpływ mają zmienne rynkowe i ogólna kondycja ekonomiczna Spółki i obszaru biznesowego. Należy również zaznaczyć, że stosownie do postanowień art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych. W konsekwencji, we wskazanym zdarzeniu przyszłym przychód będzie występował w momencie realizacji praw wynikających z Jednostek Uczestnictwa. Do momentu wystąpienia zdarzenia początkowego nie będzie możliwości realizacji praw wynikających z Jednostek Uczestnictwa, a tym samym wystąpienia przez Osoby Uprawnione z jakimkolwiek roszczeniem w tym zakresie do Spółki.

Dodatkowo, do momentu realizacji praw wynikających z Jednostek Uczestnictwa nie będzie również możliwości określenia wartości (czy nawet istnienia) przysporzenia po stronie Osób Uprawnionych. Co za tym idzie, przychód uzyskany w związku z realizacją uprawnień wynikających z Jednostek Uczestnictwa powstanie w momencie realizacji tego instrumentu i dopiero wtedy Osoba Uprawniona może otrzymać realne przysporzenie majątkowe.

W konsekwencji, wyznaczenie wcześniejszego momentu powstania obowiązku podatkowego nie jest możliwe. Realizacja praw wynikających z Jednostek Uczestnictwa jest zatem pierwszym i jedynym momentem powstania obowiązku podatkowego po stronie Osób Uprawnionych.


Podobne stanowisko - w zakresie kwalifikacji przychodów uzyskanych w drodze realizacji praw wynikających z instrumentów pochodnych jako przychodów z kapitałów pieniężnych - zostało zaprezentowane również interpretacjach prawa podatkowego wydanych przez organy skarbowe m.in. w:



Powyższa kwalifikacja do źródła przychodów, jakim są kapitały pieniężne oznacza, że na Spółce nie ciążą obowiązki w zakresie deklarowania oraz rozliczania dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych i dochodów wynikających z realizacji praw wynikających z Jednostek Uczestnictwa. Zgodnie jednak z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, imienne informacje o wysokości dochodu, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C).

Obowiązek sporządzenia ww. informacji spoczywa na podmiotach, które dokonują wypłaty świadczeń stanowiących dla podatnika dochody kapitałowe lub podmiotów, za pośrednictwem których podatnik uzyskuje omawiane dochody. W rezultacie, z tytułu realizacji praw wynikających z Jednostek Uczestnictwa, Wnioskodawca zobowiązany będzie jedynie do sporządzenia i przesłania informacji PIT-8C Osobom Uprawnionym i właściwym urzędom skarbowym i tym samym nie będą na nim ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dodatkowo, w świetle takiej klasyfikacji przychodu, na podstawie art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy wyliczony dochód powinien zostać wykazany przez Osoby Uprawnione w odrębnym zeznaniu podatkowym (PIT-38) sporządzanym do 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym dochód został osiągnięty. W tym samym terminie podatek wynikający z zeznania, obliczony zgodnie z 19% stawką podatkową, powinien zostać wpłacony do urzędu skarbowego samodzielnie przez Osoby Uprawnione.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Wskazać bowiem należy, że w postępowaniu o wydanie interpretacji organ podatkowy nie przeprowadza dowodów w rozumieniu art. 180 i następnych Ordynacji podatkowej i nie ocenia ich w myśl art. 191 tej ustawy, gdyż nie jest to postępowanie podatkowe. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Tym samym, przedstawione stanowisko oparte zostało na oświadczeniu Wnioskodawcy, że przyznane Jednostki Uczestnictwa będą stanowić pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) oraz lit. i) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r., poz. 94 ze zm.).

Jeżeli zatem zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej będzie różniło się od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja indywidualna nie będzie chroniła Wnioskodawcy.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych, wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych i sądów, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016, poz. 718).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj