Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1388/11-24/IZ
z 16 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16.12.2011 r. (data wpływu 19.12.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podstawową stawką podatku nieruchomości oznaczonej w złożonym wniosku jako „Nieruchomość 16” - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19.12.2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny w odniesieniu do „Nieruchomości 16”.


Spółka Akcyjna (dalej jako „Spółka” lub „Wnioskodawca”), w dniu 25.11.2011 r. dokonała na rzecz spółki X. Spółka Akcyjna (dalej jako Kontrahent”) dostawy budynków lub budowli wraz z gruntem bądź prawem użytkowania wieczystego oraz terenów niezabudowanych. Umowa sprzedaży nieruchomości została sporządzona przez notariusza.

W dniu poprzedzającym dzień dokonania dostawy towarów opisanych w niniejszym wniosku Spółka oraz Kontrahent złożyli (poprzez nadanie przesyłki w polskim urzędzie pocztowym) naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego dla Kontrahenta wspólne oświadczenie o wyborze rezygnacji ze zwolnienia podatkowego w odniesieniu do części zbywanych towarów (wg wskazań poniżej).

Przedmiotem transakcji była dostawa budynków i budowli znajdujących się na 24 działkach gruntu (grunt w części był własnością Spółki, a w stosunku do części Spółka dysponowała prawem użytkowania wieczystego gruntu). Przedmiotowe budowle to drogi, parkingi, różnorakie uzbrojenie terenu. Część nieruchomości była przedmiotem najmu na rzecz Kontrahenta. Budynki i budowle zostały zasadniczo wybudowane na początku lat dziewięćdziesiątych i Spółce co do zasady nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich budowie lub ulepszeniu. Poniżej Spółka przedstawia szczegółowy opis poszczególnych zbywanych nieruchomości wraz z informacjami, mającymi wpływ na przyjęty przez Spółkę sposób opodatkowania dostawy towarów. Dla udokumentowania dokonania dostawy Spółka wystawiła fakturę VAT.

Nieruchomość (dalej jako „Nieruchomość 16”) stanowi budynki w postaci Terminalu oraz Hali znajdujących się na działce (działka nr 22/7), do której Spółce przysługuje prawo użytkowania wieczystego. Do pierwszej czynności najmu budynków doszło ponad 2 lata przed dokonaniem transakcji opisanej w niniejszym wniosku . Po pierwszym zasiedleniu nie były ponoszone nakłady na budynki w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej budynków. Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy budowie ww. budynków. Spółka i Kontrahent złożyli oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia podatkowego. Przy zbyciu powyższej Nieruchomości Spółka zastosowała podstawową stawkę VAT. Część budynku Terminal, o powierzchni 109,1 m2 nie była przedmiotem najmu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym dostawa Nieruchomości 16 winna zostać opodatkowana przy zastosowaniu podstawowej stawki podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym dostawa Nieruchomości 16 winna opodatkowana przy zastosowaniu podstawowej stawki podatku VAT.


Przedmiotowe stanowisko Spółki znajduje uzasadnienie w poniższej argumentacji.


W sprawie będącej przedmiotem wniosku, zdaniem Spółki powinny znaleźć zastosowanie następujące przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - art. 2 pkt 14, art. 43 ust. 1 pkt 9-10a oraz ust. 10-11.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W rozumieniu ustawy o VAT towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel.


Z powyższych przepisów wynika, że dokonując zbycia nieruchomości gruntowej niezabudowanej i zabudowanej dochodzi, na gruncie VAT, do czynności opodatkowanej polegającej na dostawie towarów w postaci budynków, budowli lub gruntu.


Należy jednocześnie wskazać, że zgodnie z przepisem art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W konsekwencji, w przypadku dostawy budynku lub budowli posadowionych na gruncie (niezależnie od tego czy podatnikowi przysługuje prawo własności czy też użytkowania wieczystego), brak jest podstaw do wyodrębniania z podstawy opodatkowania budynku lub budowli wartości gruntu.


Poniżej, Spółka przedstawia wykładnię przepisów mających istotne znaczenie w odniesieniu do sprawy będącej przedmiotem niniejszego wniosku.


W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku, istotne znaczenie ma przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu, zwalnia się z VAT dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Należy zauważyć, że spełnienie warunków określonych w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT nie obliguje podatnika w sposób definitywny do zastosowania powyższego zwolnienia. Zwolnienie to ma bowiem charakter fakultatywny na mocy przepisu art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnik może zrezygnować ze zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni, oraz
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Oświadczenie to musi zawierać również:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części (art. 43 ust. 11 ustawy o VAT).

Jeżeli jednak nie będzie możliwe objęcie zwolnieniem dostawy budynku, budowli lub ich części na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas zwolniona z VAT będzie dostawa tych towarów na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu, zwolniona z VAT jest dostawa budynków, budowli lub ich części nieobjęta zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Należy mieć na uwadze, że zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt l0a jest obowiązkowe, w odróżnieniu od zwolnienia przewidzianego w punkcie 10 tego przepisu. Taki wniosek należy wysnuć po analizie przepisów art. 43 ust. 10 i 11, które przewidują możliwość rezygnacji przez podatnika ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, nie odnosząc się do zwolnienia określonego w pkt 10 a tego przepisu.

Należy również zwrócić uwagę na fakt, iż także przepisy rozporządzenia wykonawczego określają zakres zwolnień istotnych w niniejszej sprawie. Zgodnie bowiem z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.


W świetle powyższych przepisów, istotne jest również przywołanie definicji pierwszego zasiedlenia. Definicję tę, określa przepis art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, który stwierdza, że pierwszym zasiedleniem jest oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podstawową stawką podatku VAT dostawy nieruchomości oznaczonej we wniosku jako „Nieruchomość 16”.


Zdaniem Spółki, oddzielnego uargumentowania wymaga kwestia opodatkowania VAT Nieruchomości 16. Jednakże należy uprzednio zaznaczyć, że dostawa Nieruchomości 16 bez wątpienia powinna była zostać zwolniona z opodatkowania VAT. Spółka pragnie zauważyć, że do pierwszej czynności najmu budowli doszło ponad 2 lata przed dokonaniem transakcji opisanej w niniejszym wniosku. Ponadto, po pierwszym zasiedleniu Nieruchomości, Spółka nie ponosiła nakładów na budowle w wysokości przekraczającej 30% ich wartości początkowych. Spółce nie przysługiwało również prawo do odliczenia podatku naliczonego przy budowie ww. budowli.


Również w tym wypadku, zarówno Spółka jak i Kontrahent zrezygnowali ze zwolnienia podatkowego, na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT. W zakresie opodatkowania części Terminalu będącego przedmiotem rozważań niniejszego fragmentu wniosku, Spółka pragnie zauważyć, że na Nieruchomości 16 znajdują się budynki w postaci Terminalu oraz Hali wzniesione na działce, do której przysługuje Spółce prawo użytkowania wieczystego. Budynki zostały wynajęte przez Spółkę ponad 2 lata przed dokonaniem transakcji opisanej w niniejszym wniosku, z tym, że część budynku Terminal, o powierzchni 109,1 m2 nie była przedmiotem najmu. Tymczasem, cały budynek Terminal zajmuje powierzchnię 16.618,3 m2, zaś Hala Przesyłek Kurierskich ma powierzchnię 5.037,4 m2 Część tego budynku nie jest wyodrębnionym lokalem, do którego przysługuje oddzielne prawo własności. Może powstać wątpliwość czy we wskazanym stanie faktycznym, w stosunku do tej części budynku doszło do pierwszego zasiedlenia. Definicję pierwszego zasiedlenia, określa art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, zgodnie z którym pierwszym zasiedleniem jest oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Wskazana definicja stanowi, że pierwszemu zasiedleniu podlegają budynki, budowle oraz ich części. Jednakże pojęcie „części budynków”, należy rozumieć jako lokale, które zostały prawnie wyodrębnione z budynków, do których przysługuje oddzielne prawo własności. W celu doprecyzowania pojęcia pierwszego zasiedlenia, Spółka pragnie przytoczyć stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie wyrażone w wyroku z dnia 25 listopada 2010 r. w Krakowie, sygn. I SA/Kr 1581/10, zgodnie z którym „Pierwszym zasiedleniem jest oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części. Pierwsze zasiedlenie nie musi być dostawą towarów. Istotą pierwszego zasiedlenia jest oddanie do użytkowania, które następuje w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwszym zasiedleniem może być więc oddanie nieruchomości w najem czy też leasing. Jest to oddanie pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi. Pierwszym zasiedleniem będzie zatem tylko pierwsza czynność opodatkowana dotycząca danych budynków (ich części) lub budowli.”

Jak Spółka wskazała powyżej, część budynku Terminal, która nie została wynajęta, nie stanowi przedmiotu odrębnej własności tj. nie jest prawnie wyodrębniona w stosunku do całości. Podkreślenia wymaga również fakt, że przedmiotowa część budynku zajmuje mniej niż 1% jego całości (0,5% powierzchni użytkowej obydwu budynków znajdujących się na Nieruchomości 16), a ponadto, iż przyjęcie poglądu Spółki skutkuje opodatkowaniem VAT przy zastosowaniu podstawowej stawki podatku dostawy Nieruchomości 16.

Spółka stoi na stanowisku, że skoro przedmiotem najmu (czynności opodatkowanej) były powierzchnie budynku Terminal, to doszło do pierwszego zasiedlenia ww. budynku, zaś nieistotna część tego budynku powinna być obojętna w świetle przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT definiującego pojęcie „pierwszego zasiedlenia”.


W konsekwencji, dostawa Nieruchomości 16 winna była zostać opodatkowania podstawową stawką VAT, na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT.


Przyjmując jednak, że ww. część budynku stanowi odrębną własność, tj. że mogła być przedmiotem odrębnej czynności opodatkowanej prowadzącej do pierwszego zasiedlenia tej części budynku Terminal, Spółka stoi na stanowisku, że nie spowodowałoby to obowiązku potraktowania dostawy tego lokalu jako dostawy zwolnionej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 a ustawy o VAT. Spółka stoi bowiem na stanowisku, że brzmienie przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT pozwala na przyjęcie poglądu, że pierwsze zasiedlenie jednego z elementów określonego obiektu (w tym przypadku ponad 99% powierzchni Terminalu) pozwala uznać, że dany obiekt został zasiedlony w całości, poprzez zasiedlenie tego elementu. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w piśmiennictwie (T. Jakubiak vel Wojtczak, R. Pięta- Mintus; Zwolnienie z VAT związane z dostawą budynków, budowli lub ich części — praktyczne problemy stosowania (1); Przegląd Podatkowy 5/2011, str. 28). Tym samym, Spółka stoi na stanowisku, że dostawa Nieruchomości 16 powinna była zostać opodatkowana podstawową stawką VAT w całości. Tak też postąpiła Spółka stosując stawkę VAT podstawową przy zbyciu powyższej Nieruchomości.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego dotyczącego nieruchomości oznaczonej we wniosku jako Nieruchomość 16 uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez towary, według art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednakże przepisy o podatku od towarów i usług przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


I tak zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W tym miejscu wskazać należy, iż możliwość zastosowania zwolnienia z podatku dla dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie wyżej powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a uwarunkowana jest łącznym spełnieniem warunków w tym przepisie wymienionych.


Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat - art. 43 ust. 7a ustawy o VAT.


Dla określenia, czy dostawa budynku, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia z VAT istotne jest uwzględnienie definicji pierwszego zasiedlenia sformułowanej na potrzeby ustawy o VAT w jej art. 2 pkt 14.


W myśl tej właśnie definicji przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwsze zasiedlenie ma zatem obecnie miejsce w momencie oddania do używania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi:

  1. nowo wybudowanego budynku (budowli lub jego części) lub
  2. gruntownie odnowionego (nakłady na odnowienie to co najmniej 30% jego wartości początkowej) budynku (budowli lub jego części)

- w wyniku czynności podlegającej opodatkowaniu VAT (np. sprzedaż, najem, dzierżawa, leasing).


Pierwsze zasiedlenie zatem będzie miało miejsce np. wtedy, gdy podatnik wybuduje nowy obiekt budowlany, po czym dokona jego sprzedaży, najmu, dzierżawy czy leasingu. Jeżeli jednak po jego wybudowaniu nie dokona takiej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, a będzie go sam użytkował we własnej działalności to nie dojdzie do pierwszego zasiedlenia. Zbywając go zatem po 5, 10, lub 15 latach eksploatacji, dokonuje dopiero jego pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, co czyni tę czynność opodatkowaną (chyba, że przy jego budowie nie korzystał z odliczenia podatku i nie dokonywał nakładów ulepszających w wysokości co najmniej 30% wartości początkowej budynku, a jeżeli takie poczynił, wykorzystywał ten budynek w stanie ulepszonym do działalności opodatkowanej co najmniej 5 lat - wówczas będzie to dostawa zwolniona od VAT).

Należy także zwrócić uwagę na konieczność rozróżnienia oceny prawnej poszczególnych części budynku wynikającej wprost z art. 2 pkt 14 ustawy zawierającego definicję pierwszego zasiedlenia, zgodnie z którą pierwsze zasiedlenie może dotyczyć nie tylko budowli i budynków ale i ich części. Zatem ustawodawca celowo rozróżnił zastosowanie zwolnienia do całych budynków, budowli lub ich części, dopuszczając możliwość objęcia zwolnieniem jedynie części nieruchomości (budynków, budowli). Oddanie zatem do użytkowania (najem, dzierżawa) części budynków i budowli w wykonaniu czynności opodatkowanych nie stanowi o tym, że cały budynek czy budowla zostały zasiedlone.


Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca dokonał w dniu 25.11.2011 r. dostawy budynku w postaci Terminalu oraz Hali Przesyłek.


Hala była przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu, tj. była przedmiotem umowy najmu, która to umowa została zawarta ponad 2 lata temu przed dokonaniem trakcji jej sprzedaży. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że po pierwszym zasiedleniu w stosunku do tego budynku nie były ponoszone nakłady na jego ulepszenie w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej.

Uwzględniając powyższe w kontekście wyżej powołanego przepisu art. 2 pkt 14 ustawy stwierdzić należy, iż dostawa ww. budynku - Hali przesyłek Kurierskich nie dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia. Stan faktyczny sprawy wskazuje również, że pomiędzy dostawą przedmiotowego budynku, a pierwszym zasiedleniem upłynął okres dłuższy niż 2 lata.


W związku z powyższym dostawa obejmująca powyższy budynek jest objęta zwolnieniem od podatku na mocy wyżej powołanego art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Tym samym rozpatrywanie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy budynku Hali Przesyłek Kurierskich, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a staje się bezprzedmiotowe.


Ze złożonego wniosku wynika, że Nieruchomość 16 obejmuje również budynek Terminalu, o powierzchni 16.618,3 m2. Terminal był przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu, tj. był przedmiotem umowy najmu, która to umowa została zawarta ponad 2 lata temu przed dokonaniem transakcji jej sprzedaży, przy czym 109, 1 m2 powierzchni Terminalu nie była przedmiotem umowy najmu. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że po pierwszym zasiedleniu w stosunku do tego budynku nie były ponoszone nakłady na jego ulepszenie w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej.

Uwzględniając powyższe w kontekście wyżej powołanego art. 2 pkt 14 ustawy stwierdzić należy, iż dostawa przedmiotowego budynku – Terminala , w części która była przedmiotem umowy najmu nie dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia. Stan faktyczny sprawy wskazuje również, że pomiędzy dostawą przedmiotowego budynku, a pierwszym zasiedleniem upłynął okres dłuższy niż 2 lata.


W związku z powyższym dostawa obejmująca część Terminalu,, która była przedmiotem umowy najmu jest objęta zwolnieniem od podatku na mocy wyżej powołanego art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Tym samym rozpatrywanie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy części budynku Terminala, która była przedmiotem umowy najmu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a staje się bezprzedmiotowe.


Natomiast dostawa części Terminala, która nie była przedmiotem umowy najmu dokonana została w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. W związku z powyższym dostawa obejmująca część przedmiotowego budynku, która nie była przedmiotem umowy najmu nie jest objęta zwolnieniem od podatku na mocy wyżej powołanego art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Zatem niezbędne jest rozpatrzenie, czy dostawa tej części nieruchomości korzysta ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.


W złożonym wniosku Spółka wskazała, że nie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego przy budowie budynku Terminala, a także, że nie ponosiła nakładów na ten budynek w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej, w stosunku do których przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż spełnione zostały przesłanki uzasadniające zastosowania zwolnienia dla dostawy części Budynku Terminala, który nie był przedmiotem najmu, określone w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.


Na mocy przepisu art. 43 ust. 10 ww. ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni, oraz
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 musi zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Z analizy powyższych przepisów wynika, że ustawodawca przewidział dla podatników dokonujących dostawy budynków budowli lub ich części, które korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy możliwość opodatkowania tych transakcji z zachowaniem warunków i form określonych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy. Z przywileju określonego w art. 43 ust. 10 ustawy nie mogą natomiast skorzystać podatnicy dokonujący dostawy budynków, budowli lub ich części, która podlega zwolnieniu z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka i jej Kontrahent złożyli w przeddzień transakcji naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego dla nabywcy oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia dla przedmiotowego budynku. Oświadczenie to zawierało nazwę, adresy i numer identyfikacji podatkowej Spółki i Kontrahenta, planowaną datę zawarcia umowy dostawy Nieruchomości oraz adres Nieruchomości.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostały spełnione przesłanki umożliwiające Spółce rezygnację z zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy Hali Przesyłek Kurierskich i części Terminala, które był przedmiotem umowy najmu i opodatkowania ich stawką podatku w wysokości 23%.

Natomiast w odniesieniu do części Terminala, który nie był przedmiotem umowy najmu, a którego dostawa objęta jest zwolnieniem na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, Spółka nie mogła skorzystać z rezygnacji ze zwolnienia z podatku na mocy wyżej powołanego art. 43 ust. 10 ustawy, a tym samym opodatkowania tej części budynku stawką podatku w wysokości 23%.


Ze złożonego wniosku wynika, że budynek Hali Przesyłek i Terminala położony jest na działce nr 22/7, w stosunku do której Spółce przysługuje prawo użytkowania wieczystego gruntu.


Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, stosownie do którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Oznacza to, że do zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z preferencyjnej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to z preferencji takiej lub ze zwolnienia korzysta również zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym budynek (budowla, albo ich część) jest posadowiony. W sytuacji natomiast, gdy dostawa budynków, budowli lub ich części opodatkowana jest stawką podstawową w wysokości 23%, to taką samą stawką podatkową należy opodatkować również zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu.

W przedmiotowej sprawie w związku z tym, iż dostawa części budynku Terminala korzysta ze zwolnienia z podatku, a pozostała część tego budynku oraz budynku Hali Przesyłek Kurierskich opodatkowana jest stawką podatku w wysokości 23%, należy proporcjonalnie do wartości sprzedawanych budynków przypisać odpowiednio udział w prawie użytkowania wieczystego gruntu – działka nr 22/7 i zastosować podstawową stawkę podatku oraz zwolnienie od podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podstawową stawką podatku nieruchomości Nieruchomość 16, należy uznać za prawidłowe, lecz wyłącznie do tych części nieruchomości, które były przedmiotem umowy najmu. Nie można zgodzić się zatem ze Stanowskim Spółki, w zakresie opodatkowania podstawową stawką podatku dostawy całej Nieruchomości 16.


Odnosząc się do powołanego przez Stronę wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 25 listopada 2010 r. sygn. akt I SA/Kr 1581/10 stwierdzić należy, że przedmiotowa interpretacja nie pozostaje w sprzeczności z poczynioną przez Sąd wykładnią dotyczącą pierwszego zasiedlenia na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Zauważyć jednak należy, iż Sąd w tymże rozstrzygnięciu nie zanegował stanowiska organu podatkowego, który w wydanej interpretacji uznał, iż „zbycie prawa użytkowania wieczystego będzie podlegało opodatkowaniu stawką 22% w takiej części w jakiej będzie związane z dostawą budynków i ich części niekorzystających ze zwolnienia natomiast w części związanych z dostawą budynków i ich części korzystających ze zwolnienia zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu również będzie zwolnione z podatku VAT.”


W zakresie pytań nr 1-15, 17- 24 wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj