Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/4512-53/16/AP
z 24 marca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2016 r. (data wpływu 1 lutego 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania zbycia nieruchomości zabudowanej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 lutego 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania zbycia nieruchomości zabudowanej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Województwo zamierza sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego zabudowaną nieruchomość położoną w miejscowości S., gmina P., na którą składają się działki oznaczone w ewidencji gruntów pod numerami: 170/2, 170/6, 170/7.

Nieruchomość położona w miejscowości S., gm. S., oznaczona w ewidencji gruntów jako: działka nr 170/2 o pow. 2,0300 ha, działka nr 170/6 o pow. 0,1889 ha oraz działka nr 170/7 o pow. 0,0749 ha, obręb S. ... będąca we władaniu W., z dniem 1 sierpnia 2009 r. stała się z mocy prawa własnością Województwa (przed tą datą właścicielem nieruchomości był Skarb Państwa). Powyższe zostało potwierdzone decyzją Wojewody z dnia 21 października 2011 r., nr … (prawomocna od dnia 9 listopada 2011 r.). Decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji. Ww. decyzja stanowiła także podstawę wpisu prawa własności na rzecz Województwa:


  • dla działki o nr 170/2 w księdze wieczystej nr KW …, oraz
  • dla działek o nr 170/6 i nr 170/7 w księdze wieczystej nr KW …,


    prowadzonych przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych.


Ponadto na mocy decyzji nr … z dnia …. Wojewoda potwierdził nabycie, z mocy prawa z dniem …. przez O. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości położonej w S., składającej się z działek nr 170/6 oraz nr 170/7. Okres użytkowania wieczystego gruntu był ustalony na 99 lat. W dniu 16 grudnia 2014 r. została zawarta pomiędzy Województwem a … O. umowa zamiany i ustanowienia służebności (Rep….), na podstawie której O. przeniósł na rzecz Województwa m.in. prawo użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiącej działki o nr 170/6 i nr 170/7 wraz z prawem własności posadowionych na nich, stanowiących odrębne nieruchomości: budynku pawilonu-wiaty i budynku magazynu chemicznego. Powyższe zostało potwierdzone fakturą wystawioną przez O.. Faktura dokumentowała czynności zwolnione z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zaś faktura wystawiona przez Województwo dokumentowała czynności zwolnione od VAT, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.


W dniu ….r. Sąd Rejonowy w S. dokonał wpisu, po rozpatrzeniu wniosku Województwa postawionego w ww. akcie notarialnym. Rep. A…, z dnia …. dotyczącego wykreślenia z księgi wieczystej prowadzonej dla przedmiotowej nieruchomości (działek nr: 170/6 i 170/7) wszelkich wpisów dotyczących użytkowania wieczystego gruntu i stanowiących odrębne nieruchomości budynków. W związku z powyższym na moment składania niniejszego wniosku, brak jest przeszkód prawnych do rozpoczęcia procedury sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

W przedmiocie działki zabudowanej oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 170/2, zlokalizowanej w S., obręb S., gm. S., powiat s., zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez profesjonalistę, rzeczoznawcę majątkowego, na dzień 16 marca 2015 r., działka nr 170/2 składa się z działki gruntowej o pow. 2,0300 ha zabudowanej w następujący sposób:


  • budynkiem administracyjno-biurowym-pałac o pow. użytkowej 1028,10 m2,
  • budynkiem garażowo-magazynowym o pow. użytkowej 347,20 m2,
  • garażem o pow. użytkowej 33,80 m2,
  • szklarnią w złym stanie technicznym bez wartości o pow. użytkowej 77 m2,
  • budynkiem INTE z kotłownią o pow. użytkowej 255 m2.


Na działce znajdują się ponadto: ogrodzenie z bramami, drogi, place utwardzane i chodniki, kabel podwieszany na słupach.

Teren działki w części oświetlony jest „wewnętrzną instalacją zewnętrzną”. Sposób korzystania z działki został oznaczony symbolem „B-grunty rolne zabudowane”.

W prowadzonym przez … Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wykazie wojewódzkiej ewidencji zabytków na podstawie art. 7 ustawy z dnia 18 marca 2010 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 75 poz. 474), zmieniającej ustawę z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2003 r. Nr 162 poz. 1568 z późn. zm.), budynek administracyjno-biurowy-pałac, położony w S., jest wpisany do rejestru zabytków nieruchomości Województwa pod numerem rejestru …, na podstawie decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków nr … z dnia …. „Pałac” obowiązuje pełna ochrona konserwatorska. Wojewódzki Konserwator Zabytków decyzją nr … z dnia … zezwolił na sprzedaż „Pałacu”.

Na terenie działki znajduje się także park przypałacowy z końca XIX w., będący także w ewidencji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Ponadto, jak wynika z obowiązującego dla tych działek miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, wszelkie działania na tym terenie należy opiniować z Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków Delegatura w S. Działka nr 170/2 położona w obrębie S., gmina S. znajduje się na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, który został zatwierdzony Uchwałą Rady Gminy S., nr … z dnia…. W ww. planie w § 8 ust. 1 pkt 50 wskazano przeznaczenie podstawowe terenu jako terenu zieleni parkowej o symbolu „50ZP” oraz uszczegółowiono, iż należy zagospodarować jako teren zieleni ogólnodostępnej o charakterze parterowym, gdzie nadto dopuszcza się lokalizację wolnostojących parterowych obiektów i urządzeń rekreacji, jako uzupełnienie i wzbogacenie funkcji podstawowej, w odległości większej niż 25 m od krawędzi jezdni drogi lokalnej oraz dopuszcza się również zachowanie istniejących budynków gospodarczych z możliwością przebudowy i zmiany sposobu użytkowania na funkcję usługową pod warunkiem uzyskania zgody Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków Delegatura w S. Ponadto wymagane jest zachowanie dotychczasowej funkcji dla ogrodu i sadów, zachowanie powierzchni istniejącego lasu i uzupełnienie istniejącej zieleni, przez nasadzenia grup drzew i krzewów gatunkami zgodnymi z warunkami siedliska. Na obszarze leśnym parku należy zachować istniejące formy przyrody, uzupełniając je o obiekty małej architektury.

Na terenie działki nr 170/2 nie ma pomników przyrody. Nieruchomość nie znajduje się w zakresie ochrony konserwatora przyrody.

Ponadto działka nr 170/2 nie jest położona na obszarach: terenów górniczych, parków narodowych, graniczących z nieruchomościami oddanymi w trwały zarząd na cele obronności i bezpieczeństwa państwa, morskiego pasa nadbrzeżnego (w tym pasa ochronnego lub pasa technicznego), morskich znajdujących się w granicach portów lub przystani morskich w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2010 r. nr 33, poz. 179).

Nieruchomość zabudowana na działce nr 170/2 nie jest położona na terenie zamkniętym w rozumieniu ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo Geodezyjne i Kartograficzne (Dz. U. z 2010 r., Nr 193 poz. 1287 z późn. zm.).


Jak wynika z ww. operatu szacunkowego z dnia 16 marca 2015 r. budynek „Pałacu” wybudowany został w 1890 r. Wykonane remonty to:


  • w 1990 r. dokonano wymiany pokrycia dachowego,
  • w 1992 r. dokonano zmiany wewnątrz budynku urządzeń sanitariatów,
  • w 2005 r. wymieniono rynny.


Natomiast budynek garażowo-magazynowy jest obiektem przedwojennym, dwukondygnacyjnym. Modernizacja tego budynku dokonana została w 1991 r. Budynek-garaż wybudowany został z kolei w 1930 r. Modernizacja budynku wykonana została w latach 1990-1992. W 2004 r. dokonany wymiany dachu. Budynek-szklarnia wybudowany został w 1925 r., zaś remont wykonano w 2005 r. Budynek INTE z kotłownią wybudowano w drugiej połowie XX w.

W przedmiocie działek zabudowanych oznaczonych w ewidencji gruntów jako działki: nr 170/6 i 170/7, zlokalizowane w S., obręb … - S.. gm. S., powiat s., zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez profesjonalistę, rzeczoznawcę majątkowego, na dzień …. dla działek tych sposób korzystania został określony symbolem „B-grunty rolne zabudowane”. Działki wraz z zabudowaniami nie są wpisane do rejestru zabytków Województwa. Działka nr 170/6 nie leży w strefie ochrony konserwatora zabytków. Działka nr 170/7 leży w strefie ochrony konserwatora zabytków, zatem wymagane jest uzgodnienie przebudowy i zmiany sposobu użytkowania. Budynki posadowione na działkach nie stanowią w myśl ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, zabytków nieruchomych.

Działki nr 170/7 i nr 170/6 nie są położone na obszarach: terenów górniczych, parków narodowych, graniczących z nieruchomościami oddanymi w trwały zarząd na cele obronności i bezpieczeństwa państwa, morskiego pasa nadbrzeżnego (w tym pasa ochronnego lub pasa technicznego), morskich znajdujących się w granicach portów lub przystani morskich, w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich. Nieruchomość nie jest położona na terenie zamkniętym, w rozumieniu ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo Geodezyjne i Kartograficzne.

Działki nr l70/6 oraz nr 170/7 położone w obrębie S., gmina S., znajdują się na terenie objętym tym samym, jak przy działce nr 170/2, miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego który został zatwierdzony Uchwałą Rady Gminy S. nr … z dnia ….

Działka nr 170/7 położona jest w strefie zagospodarowania tej samej jak dla działki nr 170/2, tj. przeznaczenie podstawowe terenu określono jako terenu zieleni parkowej o symbolu „50ZP” oraz uszczegółowiono jak wyżej. Dla działki nr 170/6 w ww. planie w § 8 ust. 1 pkt 40 wskazano przeznaczenie podstawowe terenu, jako terenu zabudowy usługowej o symbolu „40U”, oraz uszczegółowiono, iż m.in.: dopuszcza się usługi w zakresie np. handlu, żywienia, kultury i rozrywki, oświaty i opieki zdrowotnej, a także usług związanych z obsługą terenów przemysłowych, których uzupełnieniem mogą być usługi administracji, finansów, zarządzania, łączności, itp., dopuszcza się lokalizację obiektów mieszkalnictwa zbiorowego z wyłączeniem więzień, koszar, schronisk dla nieletnich itp., dopuszcza się adaptację istniejącej zabudowy, zaleca się utrzymanie jednolitego charakteru zabudowy poprzez zachowanie zbliżonej proporcji brył, użycie pokrewnych materiałów, zbliżonej kolorystyki ścian i dachu w gamie kolorów pastelowych oraz detalu architektonicznego, nawiązując do najlepszych współczesnych form zabudowy usługowej; pokrycie dachów dachówką ceramiczną lub blachodachówką; dopuszcza się użycie innych elementów dachówkopodobnych w ciepłej gamie kolorystycznej właściwej dla wyrobów ceramicznych; ogrodzenie ażurowe o wysokości m.in. 0,6 m od poziomu terenu; nie dopuszcza się stosowania prefabrykowanych ogrodzeń żelbetowych i pełnych betonowych; znajdujący się w granicach terenu, las do zachowania.

Działka nr 170/6 zabudowana jest jednokondygnacyjną, niepodpiwniczoną wiatą-pawilonem wystawowym o pow. użytkowej 440 m2, rok budowy 1980. Teren działki jest ogrodzony. Przez teren działki przebiegają sieci wodociągowe oraz kanalizacji sanitarnej gestor „Wodociągi S.” Sp. z o.o. Modernizacja budynku wykonana została w latach 1997-1998.

Działka nr 170/7 zabudowana jest dwukondygnacyjnym, niepodpiwniczonym budynkiem magazynu chemicznego o pow. użytkowej 106,80 m2, rok budowy 1937. Nie były ponoszone żadne nakłady remontowe na tym budynku.

Ww. działki zlokalizowane są w bezpośrednim sąsiedztwie działki nr 170/2. W dniu 18 lutego 2015 r. zakończył się wynikiem negatywnym drugi przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż działki nr 170/2. Natomiast z uwagi na fakt, iż działki nr 170/6 oraz nr 170/7 nie posiadają bezpośredniego dostępu do drogi publicznej, dostęp do drogi odbywa się przez działkę nr 170/2, zatem działki nr 170/6 oraz nr 170/7 wraz z działką nr 170/2 tworzą funkcjonalną całość.


Ponadto w uzupełnieniu stanu faktycznego Wnioskodawca przytoczył informacje przekazane przy piśmie Dyrektora … O. nr … z dnia …. uzupełnionym pismem nr … z dnia …., w którym Dyrektor O. oświadczył, że:


  1. W roku 1998 przeprowadzono modernizację kotłowni centralnego ogrzewania zlokalizowanej w budynku INTE z węglowej na kocioł opalany olejem opałowym, która to wymiana nie zwiększyła wartości budynku, wartość początkowa nie uległa zmianie;
  2. W okresie od kwietnia do czerwca 2003 r. były wynajmowane 2 pomieszczenia o łącznej powierzchni 40 m2, zaś w 2012 r. w terminie od 23 lipca do 15 listopada przedmiotem najmu była powierzchnia 37 m2;
  3. Jednostka nie ponosiła wydatków na ulepszenie wartości budynków i budowli posadowionych na działce nr 170/2;
  4. Budynki i budowle posadowione na działce nr 170/2 nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych przez okres 5 lat.


Zgodnie z informacją przekazaną przez pracownika O., wynajem powierzchni dotyczył pomieszczeń znajdujących się w budynku administracyjno-biurowo-pałacowym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy planowana sprzedaż w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości zabudowanej, szczegółowo opisanej w stanie faktycznym niniejszego wniosku, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej, czy podlegać będzie zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub art. 43 ust 1 pkt 10a, w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 z póżn. zm.)?


Zdaniem Wnioskodawcy, planowana sprzedaż nieruchomości oznaczonej jako działki nr 170/2, nr 170/6 oraz nr 170/7 nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej, a podlegać będzie zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 z późn. zm. - zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”).

Przechodząc zatem do analizy przepisów mających zastosowanie w sprawie Wnioskodawca wskazuje:

W przepisach ustawy o VAT określających dostawę towarów, czynności uznaję się za dostawę, jeżeli ich przedmiotem są towary. Zgodnie z ustawowymi przepisami, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Taką regulację zawiera art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zatem nieruchomość jest towarem, a odpłatna dostawa towarów podlega opodatkowaniu (art. 7 ust. 1 ustawy). Natomiast dostawa towarów to przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zaś z odpłatnością mamy do czynienia, gdy pomiędzy świadczeniem a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje bezpośredni związek, świadczenie to stanowi bowiem czynność podlegającą regulacjom ustawy o VAT. Przy czym wynagrodzenie nie musi być w formie pieniężnej, może przybrać inną formę (np. dostawy towarów, papierów wartościowych). Istotne jest by wynagrodzenie było możliwe do określenia w wartościach pieniężnych (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 30 grudnia 2015 r., sygn. ITPP3/4512-716/15/JK).

Zatem zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie zaś do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Czynność przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel przy spełnieniu określonych warunków może być z opodatkowania zwolniona. Zasadą jest opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dostaw towarów, jak i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju, niemniej jednak ustawodawca przewidział pewne wyjątki. Znajdują się one zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej. Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje zwolnienie od opodatkowania dostawę budynków, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz pkt 10a. Jednocześnie w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29a ust. 8 ustawy o VAT) co oznacza, że w sytuacji, gdy sprzedaż budynku lub jego części podlega zwolnieniu z opodatkowania, również sprzedaż gruntu, na którym posadowiony jest przedmiotowy budynek zostaje zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W ocenie Wnioskodawcy każda transakcja zbycia prawa własności nieruchomości połączona z odpłatnością oraz jej fizycznym wydaniem jest na gruncie ustawy o podatku VAT dostawą towarów, do której mogą mieć zastosowanie zwolnienia z opodatkowania uregulowane w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na powyższe do planowanej przez Wnioskodawcę dostawy należy rozważyć możliwość zastosowania zwolnień z art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy o VAT.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT- dostawa budynków, budowli i ich części jest zwolniona z VAT, za wyjątkiem sytuacji gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Jednocześnie, w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub,
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Zatem pierwsze zasiedlenie to - najogólniej rzecz ujmując - pierwsza czynność opodatkowana odnosząca się do danego budynku po jego wybudowaniu bądź ulepszeniu.


Natomiast w sytuacji gdy dostawa budynku, nie może być objęta zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, podatnik może skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zgodnie z którym zwolnieniu z opodatkowania VAT podlega dostawa budynków, budowli lub ich części nieobjęta zwolnieniem w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Przy czym zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b) ustawy o VAT, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków i budowli trwale związanych z gruntem lub części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów. Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części posadowione na tym gruncie. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzystać będzie ze zwolnienia od podatku.

Wnioskodawca wskazał, iż wnioskiem z dnia 19 kwietnia 2013 r., w związku z planowaną sprzedażą działki nr 170/2, wystąpił do Dyrektora Izby w Bydgoszczy, jako organu upoważnionego do wydania interpretacji w imieniu Ministra Finansów, o wydanie interpretacji indywidualnej. We wniosku zadano następujące pytanie: „Czy sprzedaż nieruchomości zabudowanej, położonej w S., oznaczonej jako działka nr 170/2 jest zwolniona z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?”. Zdaniem Wnioskodawcy planowana dostawa miała podlegać zwolnieniu na mocy ww. przepisów. We wskazanym wniosku, po przytoczeniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jak wyżej, stwierdzono, iż „dostawa budynku pałacowego w części o pow. 40 m2, która była wynajmowana przez O. w G. w 2003 r. będzie zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż nastąpi po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Z kolei dostawa pozostałej części budynku pałacu oraz pozostałych budynków zlokalizowanych na przedmiotowej nieruchomości nie będzie podlegała zwolnieniu w oparciu ww. przepis, z uwagi na fakt, iż nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia. Podobnie w przypadku powierzchni 37 m2 wynajmowanej w 2012 r. budynku pałacu, kiedy nie upłynął okres 2 lat pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tej części budynku, ta część budynku nie będzie również korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednakże pozostała część budynku pałacu oraz inne budynki będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, w myśl którego zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętych zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 pod warunkiem, że w stosunku do obiektu nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu. Z uwagi na fakt, iż przy nabyciu budynków Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony i Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, zbycie pozostałej części budynku pałacu (pomijając 40 m2, które były przedmiotem najmu) oraz zbycie innych budynków położonych na działce nr 170/2 korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.” Ponadto powołując się na nieaktualny już przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT zastąpiony dziś art. 29a ust. 8 ustawy Wnioskodawca wskazał, iż skoro „dostawa budynków jest zwolniona z VAT, dostawa gruntu działki nr 170/2 położonej w S. jest również zwolniona z podatku VAT”.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w odpowiedzi na ww. wniosek Województwa z dnia 8 kwietnia 2013 r. wydał w dniu 17 czerwca 2013 r. interpretację indywidualną nr ITPP2/443-378/13/AD, w której stwierdził, że przedstawione przez Wnioskodawcę stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. W wydanej interpretacji czytamy: „Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że transakcja zbycia części budynku pałacu (będącej przedmiotem najmu od kwietnia do czerwca w 2003 r.) będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż nastąpi po pierwszym zasiedleniu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy i po upływie 2 lat od tego zasiedlenia, o ile strony transakcji nie wybiorą opcji opodatkowania, przewidzianej w art. 43 ust. 10 ustawy, przy spełnieniu warunków określonych w tym przepisie. Z kolei zbycie pozostałej części budynku pałacu i innych budynków oraz budowli znajdujących się na działce korzystać będzie - jak słusznie wskazano we wniosku - ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 10a ustawy, gdyż nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed upływem 2 lat od tego zasiedlenia, a Województwu - jak wynika z treści wniosku - w związku z ich nabyciem nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (nabycie z mocy prawa) i nie ponosiło wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Wobec powyższego - przy uwzględnieniu treści art. 29 ust. 5 ustawy - również zbycie gruntu, na którym są posadowione ww. budynki i budowle będzie podlegać zwolnieniu od podatku”.

Z uwagi na powyższe oraz fakt, iż stan faktyczny przedstawiony we wniosku z dnia 8 kwietnia 2013 r., dotyczący nieruchomości oznaczonej jako działka nr 170/2, nie uległ zmianie w stosunku do stanu faktycznego przedstawionego w niniejszym wniosku, Wnioskodawca w przedmiocie sprzedaży działki nr 170/2 podtrzymuje swoje stanowisko. Jedynie w przedmiocie sprzedaży części budynku pałacu, tj. 37 m2, które były przedmiotem najmu w 2012 r., wskazuje, iż skoro upłynął okres 2 lat pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tej części budynku, ta część budynku będzie również korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, a nie jak zostało wtedy wskazane, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Przechodząc do analizy możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie wyżej przytaczanych przepisów ustawy o VAT, w przedmiocie sprzedaży działek zabudowanych nr 170/6 oraz 170/7, Wnioskodawca zważył co następuje:

Nabycie ww. działek nastąpiło z dniem 1 sierpnia 2009 r., kiedy to mienie Skarbu Państwa będące we władaniu O. stało się z mocy prawa mieniem Województwa. W skład mienia weszły nw. nieruchomości położone w obrębie S.:


  • nieruchomość gruntowa (prawa własności gruntu) oznaczona jako działki: nr 170/6 o pow. 0,1889 ha oraz nr 170/7 o pow. 0,0749 ha,
  • nieruchomość gruntowa zabudowana, oznaczona jako działka 170/2 o pow. 2,03 ha,
  • budynki i budowle trwałe połączone z nieruchomością gruntową zabudowaną, oznaczoną jako działka 170/2.


Ponadto na podstawie umowy zamiany i ustanowienia służebności (Rep. A nr…) O. przeniósł na rzecz Wnioskodawcy m.in. prawo użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiącej działki o nr 170/6 oraz nr 170/7 wraz z prawem własności posadowionych na nich, stanowiących odrębne nieruchomości: budynku pawilonu-wiaty i budynku magazynu chemicznego. Powyższa dostawa na rzecz Wnioskodawcy została udokumentowana fakturą VAT ze wskazanym na niej zwolnieniem od podatku od towarów na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarowi usług.

Podsumowując, Wnioskodawcy, w związku z nabyciem przedstawionych w stanie faktycznym nieruchomości, nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wnioskodawca po nabyciu przedstawionych w stanie faktycznym nieruchomości nie ponosił żadnych wydatków na ich modernizację czy ulepszenie, w stosunku do których miał prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tym bardziej takich, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przedstawione w stanie faktycznym nieruchomości od momentu przejścia na własność Wnioskodawcy nie były przedmiotem żadnych czynności podlegających opodatkowaniu.

Z uwagi na powyższe oraz biorąc pod uwagę stan faktyczny sprawy, transakcja dostawy przedmiotowej nieruchomości odbędzie się w ramach pierwszego zasiedlenia, o którym stanowi art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż do pierwszego zasiedlenia ww. działek nie doszło w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu, jaką jest np. najem, leasing. W związku z czym, planowana dostawa budynku mieszkalnego będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia.

Zdaniem Wnioskodawcy niniejsza dostawa będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, w związku z czym zostały spełnione przesłanki dla zastosowania dla planowanej dostawy zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.


Wnioskodawca podkreśla, że zastosowanie zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a jest możliwe pod warunkiem, że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeśli ponosił takie wydatki - to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Powyższe nie ma jednak znaczenia (nie pozbawia prawa do zwolnienia), jeśli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Odnosząc ww. warunki zwolnienia do przedstawionego stanu faktycznego należy wskazać, że w stosunku do opisanych zabudowanych działek Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ani Wnioskodawca nie ponosił i nie będzie ponosił wydatków na ich ulepszenie. Zatem spełnione są przesłanki zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Ze względu na wyznaczenie sposobu opodatkowania nieruchomości gruntowej poprzez status budynków lub budowli na niej posadowionych, zwolnienie przewidziane dla dostawy budynków lub budowli rozciąga się również na nieruchomość gruntową. Trzeba wskazać ponadto, że o możliwości zastosowania wskazanego zwolnienia decyduje sam fakt, czy grunt, który jest przedmiotem dostawy, jest zabudowany czy nie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Co do zasady stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Z kolei, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


W art. 2 pkt 14 ustawy, ustawodawca określił co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;


Z treści powyższego przepisu wynika, że aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części, do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Oznacza to, że jeżeli podatnik wybuduje obiekt lub zmodernizuje go ponosząc przy tym nakłady na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (po wybudowaniu lub ulepszeniu) zostanie oddany do użytkowania w rozumieniu przepisów budowlanych i wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych, nie jest to równoznaczne z jego zasiedleniem. W takim przypadku oddanie do użytkowania nie nastąpi bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce, gdy nowowybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub oddany w dzierżawę, czy najem, gdyż nastąpi wówczas wykonanie czynności podlegających opodatkowaniu.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 pod warunkiem, że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (ust. 7a ww. artykułu).


Jednocześnie na mocy art. 43 ust. 10 omawianego artykułu, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:


  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Z treści ust. 11 ww. artykułu wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:


  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zatem, grunty zabudowane podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla obiektów budowlanych, które się na nim znajdują. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków lub budowli trwale z nim związanych. Jeżeli dostawa budynków lub budowli korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym dany obiekt jest posadowiony.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Województwo zamierza sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego zabudowaną nieruchomość, na którą składają się działki oznaczone w ewidencji gruntów pod numerami: 170/2, 170/6 i 170/7. Nieruchomość z dniem 1 sierpnia 2009 r. stała się z mocy prawa własnością Województwa. W skład mienia weszły nw. nieruchomości położone w obrębie S.:


  • nieruchomość gruntowa (prawa własności gruntu) oznaczona jako działki: nr 170/6 o pow. 0,1889 ha oraz nr 170/7 o pow. 0,0749 ha,
  • nieruchomość gruntowa zabudowana, oznaczona jako działka 170/2 o pow. 2,03 ha,
  • budynki i budowle trwałe połączone z nieruchomością gruntową zabudowaną, oznaczoną jako działka 170/2.


Ponadto na mocy decyzji nr … z dnia …. Wojewoda potwierdził nabycie, z mocy prawa z dniem 1 stycznia 2005 r. przez O. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości, składającej się z działek nr 170/6 oraz nr 170/7 wraz z prawem własności posadowionych na nich stanowiących odrębne nieruchomości budynku pawilonu-wiaty i budynku magazynu chemicznego. W dniu 16 grudnia 2014 r. została zawarta pomiędzy Województwem a O. umowa zamiany i ustanowienia służebności, na podstawie której O. przeniósł na rzecz Województwa m.in. prawo użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiącej działki o nr 170/6 i nr 170/7 wraz z prawem własności posadowionych na nich, stanowiących odrębne nieruchomości: budynku pawilonu-wiaty i budynku magazynu chemicznego. Powyższe zostało potwierdzone fakturą wystawioną przez O.. Faktura dokumentowała czynności zwolnione od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zaś faktura wystawiona przez Województwo dokumentowała czynności zwolnione od VAT, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy na tle powołanych przepisów, stwierdzić należy, że w odniesieniu do planowanej dostawy budynku pawilonu-wiaty i budynku magazynu chemicznego posadowionych na działkach 170/6 oraz 170/7, wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, nie będzie ona dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, o którym mowa art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Skoro bowiem, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, podstawą nabycia (w drodze umowy zamiany) w dniu 16 grudnia 2014 r. tej części nieruchomości obejmującej ww. działki nr 170/6 oraz 170/7 przez Województwo była faktura VAT, gdzie O. zastosował zwolnienie od podatku od towarów i usług, to wcześniej doszło do pierwszego zasiedlenia budynków, o których mowa we wniosku, w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 14 ustawy, tj. oddania do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Zatem dokonując sprzedaży części nieruchomości: budynku pawilonu-wiaty i budynku magazynu chemicznego, posadowionych na działkach 170/ 6 oraz 170/7 możliwe będzie zwolnienie od podatku tej transakcji, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (o ile strony nie wybiorą opcji opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 powołanej ustawy). Podobnie ze zwolnienia od podatku na podstawie powołanego art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy korzystać będzie dostawa tej części budynku pałacu, która była przedmiotem najmu od 2012 r.

Natomiast w odniesieniu do części budynku pałacu, która nie była przedmiotem najmu oraz pozostałych obiektów: budynku garażowo-magazynowego, garażu, szklarni, budynku INTE z kotłownią, posadowionych na działce 170/2, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości oraz nie ponosił wydatków na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej budynku, możliwe będzie zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zatem całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za nieprawidłowe.

Ponadto stwierdzić należy, że do opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży gruntu zastosowanie znajdą odpowiednio te same zasady opodatkowania, jak do budynku będącego przedmiotem zbycia, w myśl powołanego wyżej art. 29a ust. 8 ustawy.

Należy wskazać, że analiza przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.), nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że wymienione we wniosku obiekty, stanowią – zgodnie ze wskazaniem – budynki i budowle w rozumieniu ww. ustawy Prawo budowlane.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj