Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-383/11-4/KO
z 10 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-383/11-4/KO
Data
2012.04.10


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
konkursy
nagrody
środki masowego przekazu


Istota interpretacji
Czy wygrane w konkursach organizowanych i emitowanych przez Wnioskodawcę w ogólnodostępnej sieci internet, skierowane do nieograniczonego grona uczestników, korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dla wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu o wartości nieprzekraczającej 760 zł jednorazowej wartości poszczególnych nagród i w związku z tym na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek pobierania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 315 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2011 r. (data wpływu 29 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 marca 2012 r. (data wpływu 21 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu ustalenia przychodu z wygranych w konkursach – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu ustalenia przychodu z wygranych w konkursach.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 7 marca 2012 r., Nr IPTPB1/415-383/11-2/KO, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wystąpił o uzupełnienie wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 7 marca 2012 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 12 marca 2012 r.), Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 19 marca 2012 r. (data wpływu 21 marca 2012 r.), które nadane zostało w polskiej placówce operatora publicznego w dniu 19 marca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka Akcyjna (dalej: „Wnioskodawca”) jest Spółką prowadzącą działalność polegającą między innymi na sprzedaży materiałów budowlanych, działalności reklamowej oraz prowadzeniu czterech portali internetowych dotyczących problematyki budownictwa. Prowadzone przez Wnioskodawcę portale internetowe zawierają porady dla osób budujących domy, remontujących lokale mieszkalne bądź użytkowe, informacje dotyczące Wnioskodawcy, produktów budowlanych oferowanych przez Wnioskodawcę, fora internetowe, gdzie osoby zainteresowane/klienci mogą wymienić swoje doświadczenia związane z budową domu itp. Jeden z portali ma charakter korporacyjno-społecznościowy, który aktywizuje dwie społeczności – firmy wykonawcze i szkoły budowlane. W roku 2010 oglądalność stron internetowych Wnioskodawcy przekroczyła granicę ponad 5 mln odsłon.

Wnioskodawca od wielu lat jest również wydawcą dwumiesięcznika (pisma branżowego), którego nakład każdego numeru przekracza 20.000 egz. Pismo jest adresowane do firm budowlanych i klientów składów budowlanych, tj. placówek prowadzących detaliczną sprzedaż produktów Wnioskodawcy. Wnioskodawca od kilku lat publikuje także miesięczny raport dotyczący stanu budownictwa w kraju. Wydaje też katalogi, poradniki dla inwestorów oraz inne rozwiązania informatyczne ułatwiające realizację inwestycji budowlanych.

Zgodnie z wpisem do KRS, Wnioskodawca prowadzi m.in. następujące rodzaje działalności:

  • 22 13: (PKD 2004) wydawanie czasopism i wydawnictw periodycznych,
  • 52 47: (PKD 2004) sprzedaż detaliczna książek, gazet i artykułów piśmiennych,
  • 72 2: (PKD 2004) działalność w zakresie oprogramowania,
  • 72 3: (PKD 2004) przetwarzanie danych,
  • 72 4: (PKD 2004) działalność związana z bazami danych,
  • 72 6: (PKD 2004) działalność związana z informatyką, pozostała.

Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności organizuje konkursy, które są zamieszczane w internecie. Część konkursów umieszczana jest na stronach internetowych i portalach należących do Wnioskodawcy, natomiast część zamieszczana jest na portalach społecznościowych, np. na Facebooku. Przeprowadzane akcje konkursowe skierowane są do nieograniczonego grona uczestników, organizowane i emitowane na stronach internetowych ogólnopolskiej sieci internet. W większości przypadków wartość nagród przewidzianych w konkursach nie przekracza 760 zł.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 19 marca 2012 r. wskazano, iż konkursy organizowane przez Wnioskodawcę dotyczą innych dziedzin niż nauka, kultura, sztuka, dziennikarstwo, czy sport.

Przykładowo, konkursy polegają i będą polegać na:

  • opracowaniu aranżacji jakiegoś pomieszczenia, np. salonu, czy sypialni i przesłaniu zdjęcia takiej aranżacji,
  • opisaniu wymarzonego domu, czy wymarzonej aranżacji pomieszczenia np. kuchni,
  • aktywnym uczestnictwie w tworzeniu profilu społeczności na portalu społecznościowym, polegającym na komentowaniu postów, udostępnianiu materiałów itd. Pod uwagę brane jest zaangażowanie w tworzenie profilu oraz jakość przesyłanych treści.

Dodano, iż przedmiotowe konkursy są i będą organizowane na podstawie regulaminu określającego jego formalne elementy, tj. nazwę konkursu, organizatora, uczestników, nagrody, sposób wyłonienia zwycięzców itd. Regulaminy są udostępnione na stronie internetowej konkursu. Konkursy zawierają elementy współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. Przykładowo, zwycięzcą konkursu na aranżację salonu jest osoba, która dokona najciekawszej aranżacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wygrane w konkursach organizowanych i emitowanych przez Wnioskodawcę w ogólnodostępnej sieci internet, skierowane do nieograniczonego grona uczestników, korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dla wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu o wartości nieprzekraczającej 760 zł jednorazowej wartości poszczególnych nagród i w związku z tym na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek pobierania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na powyższe pytanie w zakresie przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego. Natomiast w zakresie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wydane zostanie odrębne rozstrzygniecie.

Zdaniem Wnioskodawcy, wygrane w konkursach organizowanych przez Niego i emitowane przez środek masowego przekazu jakim jest internet są zwolnione od podatku, jeżeli ich wartość nie przekracza 760 zł. W związku z tym nie jest zobowiązany do pobierania 10% zryczałtowanego podatku od wartości nagród i odprowadzania go do urzędu skarbowego.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja), jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Powołany przepis wskazuje, że wygrane w konkursach i grach są zwolnione z opodatkowania, jeżeli:

  • konkurs lub gra organizowane są przez środek masowego przekazu,
  • konkurs lub gra są emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu,
  • jednorazowa wartość wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, niestety nie zawiera definicji środka masowego przekazu, stąd w ocenie Wnioskodawcy zasadne jest przytoczenie definicji słownikowej omawianego sformułowania. Zgodnie z definicją zawartą w encyklopedii PWN, środki masowego przekazu to: „mass media, media masowe, środki masowego komunikowania się, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności: prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, internet”. Wskazać należy, że wprawdzie internet nie został wymieniony w cytowanym powyżej przepisie jako odrębny środek masowego przekazu, jednak w obecnych czasach trudno byłoby uznać, że należy on do tego typu środków.

Wnioskodawca podnosi, iż warto zwrócić uwagę, że do tradycyjnych mediów, wymienionych także w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zalicza się prasa. Zgodnie natomiast z ustawą z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24 ze zm.), termin „prasa” w rozumieniu przywołanej ustawy oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teletekstowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską (art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo prasowe). Dokonywanie interpretacji powyższych definicji pozwala stwierdzić, iż niewątpliwie podobnie jak tradycyjne media, internet spełnia te same zadania, tj. może służyć do publikacji określonych treści (np. ogłoszenie konkursu) skierowanych do nieograniczonej i anonimowej liczby odbiorców.

W ocenie Wnioskodawcy, mając na względzie powyższą argumentację, internet ze względu na swój charakter należy uznawać za jeden ze środków masowego przekazu, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W wyroku WSA w Szczecinie z dnia 29 września 2010 r., sygn. akt I SA/Sz 581/10, wskazano, że dostępne definicje słownikowe pojęcia „środki masowego przekazu”, do których należy sięgnąć z uwagi na brak definicji legalnej, określają to pojęcie w różnych aspektach. Jakkolwiek wskazują one, iż są to środki komunikowania masowego, to z jednej strony do środków masowego przekazu zaliczają zarówno urządzenia techniczne służące tej komunikacji, posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym (np. gazeta, telewizja satelitarna, odbiornik radiowy), z drugiej zaś jako środki masowego przekazu wskazują instytucje zajmujące się przekazywaniem informacji z wykorzystaniem tychże urządzeń technicznych.

W konsekwencji należy uznać, że zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajduje zastosowanie, jeżeli:

  • konkurs jest organizowany przez podmiot zajmujący się przekazywaniem informacji z wykorzystaniem urządzeń technicznych, będących środkami masowego przekazu, oraz
  • konkurs ogłaszany jest poprzez urządzenie posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym, które jest środkiem masowego przekazu.

W związku z powyższym, należy uznać, że w omawianym stanie faktycznym za urządzenie posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym uznać należy stronę internetową, czy portal internetowy. Podmiotem przekazującym informacje za pomocą takiego urządzenia (stron internetowych) będzie z kolei Wnioskodawca, tj. organizator konkursu.

Wnioskodawca podkreśla, że przekazuje informacje nie tylko z wykorzystaniem internetu, ale również wydawanych pism, raportów i poradników budowlanych skierowanych do szerokiego grona potencjalnych i aktualnych klientów. Oznacza to, że w przypadku konkursów organizowanych przez Wnioskodawcę, warunki skorzystania ze zwolnienia zostały spełnione: konkursy są bowiem organizowane przez środek masowego przekazu (którym w uproszczeniu jest Wnioskodawca, jako podmiot zajmujący się m.in.: przekazywaniem – za pomocą odpowiednich urządzeń – informacji do nieograniczonego grona odbiorców) i ogłaszane (emitowane) przez środki masowego przekazu (internet).

W konsekwencji Wnioskodawca uznaje, że wygrane w konkursach organizowanych przez Niego i emitowanych (ogłaszanych) na stronach internetowych oraz portalach internetowych są zwolnione z opodatkowania, jeżeli jednorazowa wartość nagród nie przekroczy 760 zł. W efekcie na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek pobierania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odprowadzania go do urzędu skarbowego. Analogiczne stanowisko wyraziły również organy podatkowe, np. w indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 marca 2009 r., o sygn. IPPB2/415-1643/08-4/MG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenie emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i można do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Co do zasady, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Natomiast art. 30 ust. 8 ww. ustawy stanowi, iż dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1 nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Przepisy ustawy nie definiują pojęcia „konkurs”, również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako „przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to „impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś”. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to „zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród”.

Również ważny jest element współzawodnictwa jako strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym zostanie określona nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Zauważyć należy, iż w zorganizowanym przez Wnioskodawcę przedsięwzięciu wystąpiły elementy niezbędne do uznania go za konkurs, zatem spełnione zostały warunki dla zastosowania opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z powadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W świetle powyższego, warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu. Zatem w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczającym fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik „i” w wyrażeniu „organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)”.

W tym miejscu istotnym wydaje się przypomnienie ugruntowanego, wielokrotnie prezentowanego przez Trybunał Konstytucyjny w swych orzeczeniach poglądu, iż „wszelkie normy wprowadzające zwolnienia przedmiotowe mają charakter odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania według jednakowych, tych samych dla każdego podatnika zasad”. Konsekwencją powyższego jest wyjątkowy charakter ulg, odliczeń i zwolnień pojmowanych ściśle i nierozszerzająco. Dlatego też enumeratywny katalog zwolnień przedmiotowych w ustawie, nie może być poprzez interpretację rozszerzany.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika natomiast, że konkursy organizowane przez Wnioskodawcę dotyczą innych dziedzin niż nauka, kultura, sztuka, dziennikarstwo, czy sport. Wynika również, iż Wnioskodawca (będący organizatorem konkursu) nie należy do instytucji zaliczanych do środków masowego przekazu. W treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazano jedynie, że konkurs został ogłoszony na stronach internetowych i portalach należących do Wnioskodawcy oraz za pośrednictwem portalu Facebook.com.

Nie kwestionując zatem znaczenia Internetu jako środka komunikacji we współczesnym świecie, nie sposób uznać, iż w przedstawionym stanie faktycznym zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bowiem o zastosowaniu zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy nie decyduje sam fakt ogłoszenia konkursu lub gry w Internecie. Równie ważne jest, aby organizatorem konkursu były środki masowego przekazu, o czym świadczy użycie przez ustawodawcę spójnika „i” w wyrażeniu „organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu”. Oznacza to, że zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do wygranych w konkursach i grach, które łącznie spełniają te dwie przesłanki, czyli są nie tylko emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu, ale też organizowane przez te środki. Stąd, spełnienie tylko jednego z powyższych warunków, tj. zamieszczenie ogłoszenia o konkursie w Internecie (np. na stronie internetowej organizatora konkursu, bądź w ogólnopolskim portalu internetowym typu Onet, Wirtualna Polska), nie uprawnia do zastosowania omawianego zwolnienia.

Zastosowanie zwolnienia od podatku do wygranych w konkursach lub grach ogłaszanych w Internecie mogłoby nastąpić tylko wówczas, gdyby organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia konkursu były środki masowego przekazu. Natomiast jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, organizatorem konkursu nie jest instytucja zaliczana do środków masowego przekazu. Organizatorem konkursu jest Wnioskodawca (Spółka Akcyjna), który regulamin konkursu udostępnia na stronie internetowej konkursu, a ogłoszenie o konkursie zamieszczane jest na stronach internetowych i portalach należących do Wnioskodawcy oraz na portalach społecznościwych, np. na Facebooku.

Wobec powyższego, tego rodzaju konkurs nie może być zaliczony do konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, gdyż nie został zorganizowany przez środek masowego przekazu, a ponadto nie jest konkursem z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu. Środek masowego przekazu stał się jedynie miejscem zamieszczenia informacji o konkursie. Tym samym, do wygranych uzyskanych w tym konkursie nie ma zastosowanie zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy (niezależnie od ich wysokości).

W konsekwencji wygrana w konkursie stanowić będzie przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych, są obowiązane - jako płatnicy - do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 cyt. ustawy. W terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby, bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy). Dodatkowo, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym zwycięzca konkursu otrzymał wygraną (nagrodę), płatnik jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (tzw. PIT-8AR).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego wskazać należy, iż rozstrzygnięcie w niej zawarte nie jest wiążące dla tutejszego Organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie wywołują one zatem żadnych skutków prawnych w odniesieniu do innych podatników. Ponadto, wydana przez Ministra Finansów interpretacja indywidualna może, zgodnie z art. 14e Ordynacji podatkowej, zostać przez niego z urzędu zmieniona, jeżeli Minister stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Jednocześnie, odnosząc się do przywołanego przez Wnioskodawcę wyroku Sądu wskazać należy, iż dotyczy on konkretnej sprawy podatnika w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w nim zawarte jest wiążące. Nie może on stanowić źródła praw i obowiązków dla innych wnioskodawców.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj