Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.247.2017.2.LM
z 14 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późń. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2017 r. (data wpływu 6 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z wykonaniem operacji pn. „Przebudowa drogi powiatowej na odcinku długości 2204,00 m”– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z wykonaniem operacji pn. „Przebudowa drogi powiatowej na odcinku długości 2204,00 m”


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Powiat, stanowi lokalną wspólnotę samorządową osób zamieszkałych na jego terytorium (jednostka samorządu terytorialnego). Siedzibą organów Powiatu jest Miasto. Powiat ma osobowość prawną. Wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Działa w oparciu o ustawę z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tj. Dz.U. 2016, poz. 814 z póź. zm.)

Na mocy art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Aktywność ta obejmuje w szczególności zadania w zakresie edukacji publicznej, promocji i ochrony zdrowia, pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych, transportu zbiorowego i dróg publicznych, gospodarki nieruchomościami, kultury fizycznej i turystyki, ochrony środowiska czy też promocji powiatu.


Natomiast zgodnie z art. 6 ust 2 ustawy o samorządzie powiatowym powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.


Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (tj. Dz.U. 2016 poz. 1440 z póź. zm.) organ jednostki samorządowej pełni funkcję Zarządcy Dróg.


Zarządcą Dróg powiatowych jest Zarząd Powiatu, który realizuje zadania wynikające z art. 20 ustawy o drogach publicznych (tj. Dz.U. 2016 poz. 1440 z póź. zm.) przy pomocy utworzonej w tym celu jednostki organizacyjnej pod nazwą Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych.


Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych działa na podstawie Uchwały Rady Powiatu z dnia 27 stycznia 1999 roku. Jest budżetową jednostką organizacyjną Powiatu, nie posiadającą osobowości prawnej, finansowaną z budżetu Powiatu.


Działalnością Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor powołany przez Zarząd Powiatu. Nadzór nad działalnością Zarządu Dróg sprawuje Zarząd Powiatu. Zgodnie z nadanym statutem przedmiotem działania Powiatowego Zarządu Dróg są zadania wynikające z art. 20 ustawy o drogach publicznych (tj. Dz. U. 2016 poz. 1440 z póź. zm.)


Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych wykonuje zadania polegające na:

  1. opracowywaniu projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
  2. opracowywaniu projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich,
  3. pełnieniu funkcji inwestora,
  4. utrzymaniu nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,
  5. realizacji zadań w zakresie inżynierii ruchu,
  6. przygotowaniu infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju
  7. koordynowaniu robót w pasie drogowym;
  8. wydawaniu zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych;
  9. prowadzeniu ewidencji dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów oraz udostępnianie ich na żądanie uprawnionym organom;
  10. a) sporządzaniu informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad;
  11. przeprowadzaniu okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz przepraw promowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym weryfikację cech i wskazanie usterek, które wymagają prac konserwacyjnych lub naprawczych ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego,
  12. wykonywaniu robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających,
  13. przeciwdziałaniu niszczeniu dróg przez ich użytkowników;
  14. dokonywaniu okresowych pomiarów ruchu drogowego,
  15. utrzymywaniu zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów,

Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych nie prowadzi sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.


PZDP wydaje zezwolenia na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg, umieszczenie w pasie drogowym urządzeń nie związanych z funkcjonowaniem drogi w formie decyzji administracyjnych. Dochody uzyskane z opłat za zajęcie pasa drogowego Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych przekazuje na konto Powiatu.

Podstawą gospodarki finansowej Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych jest roczny plan finansowy, obejmujący dochody i wydatki budżetowe. Finansowanie zadań Zarządcy Dróg odbywa się przy udziale środków własnych Powiatu jak również środków z zewnątrz, w tym między innymi z budżetu państwa i Unii Europejskiej.


W 2016 roku Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych realizował zadanie inwestycyjne pn. "Przebudowa drogi powiatowej na odcinku długości 2204,00 m".


Zadanie finansowane było ze środków własnych Powiatu oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


Przebudowana droga jest drogą publiczną, czyli ogólnodostępną (bez pobierania jakichkolwiek opłat za przejazd) oraz posiada status drogi powiatowej tj. posiada numer i kategorię nadaną Uchwałą Rady Powiatu w związku z tym mogą z niej korzystać wszyscy końcowi odbiorcy bezpłatnie.


Beneficjentem środków unijnych z EFRROW był Powiat. W dniu 21 lipca 2016 roku podpisana została umowa pomiędzy Powiatem a Samorządem Województwa o przyznanie pomocy ze środków EFRROW na operację pn. "Przebudowa drogi powiatowej na odcinku długości 2 204,00 m".


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Powiat będąc czynnym podatnikiem podatku VAT, nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z wykonaną operacją pn. "Przebudowa drogi powiatowej na odcinku długości 2204,00 m".
  2. Czy Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych, nie będąc w 2016 roku czynnym podatnikiem podatku VAT, nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z wykonaniem operacji pn. "Przebudowa drogi powiatowej na odcinku długości 2 204,00 m".

Uzyskanie interpretacji indywidualnej w tej sprawie jest warunkiem niezbędnym do rozliczenia zadania inwestycyjnego, które uzyskało pomoc finansową ze środków z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW.


Zdaniem Wnioskodawcy,


  1. Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z wykonaniem operacji, inwestycji pn. "Przebudowa drogi powiatowej na odcinku długości 2204,00 m”.

Powiat jest organem władzy państwowej i realizuje zadania w zakresie edukacji publicznej, promocji i ochrony zdrowia, pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych, transportu zbiorowego i dróg publicznych, gospodarki nieruchomościami, kultury fizycznej i turystyki, ochrony środowiska czy też promocji powiatu. Nie prowadzi działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.


Powiat jest czynnym podatnikiem podatku VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tj. Dz.U. 2016 poz. 1440 z póź. zm.) Zarząd Powiatu jako organ jednostki samorządu terytorialnego jest zarządcą dróg powiatowych i do jego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg. Rada Powiatu do wykonywania zadań należących do kompetencji zarządcy dróg powiatowych powołała jednostkę pod nazwą Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych (art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym).

W 2016 roku PZDP wykonało zadanie pn. "Przebudowa drogi powiatowej na odcinku długości 2204,00 m", które było finansowane ze środków własnych powiatu oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Powiat był Beneficjentem środków, a zadanie realizowała utworzona jednostka tj. Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych. Wszystkie faktury były wystawiane na PZDP. Płatności dla wykonawców dokonywane były z rachunku bankowego PZDP.

Aby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego musi dysponować fakturą, zawierającą kwotę podatku, która potwierdza dokonanie zakupu. Podatnik występuje jako Nabywca towaru lub usługi (art. 106e ustawy o VAT - tj. Dz.U. 2016 poz. 710 z póź. zm.). Przy realizacji zadania inwestycyjnego polegającego na przebudowie drogi powiatowej Nabywcą usług był Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych. Poniesione koszty zostały udokumentowane fakturami wystawionymi na Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych. W związku z tym Powiat nie będąc Nabywcą usług nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego.


Ponadto przebudowana droga jest drogą publiczną, czyli ogólnodostępną Powiat nie będzie pobierał jakichkolwiek opłat za przejazd. Posiada status drogi powiatowej tj. posiada numer i kategorię nadaną Uchwałą Rady Powiatu w związku z tym mogą z niej korzystać wszyscy końcowi odbiorcy bezpłatnie.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (tj. Dz.U. 2016 poz. 710 z póź. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy zakupie towarów i usług odliczenie podatku naliczonego jest możliwe jedynie wówczas, gdy istnieje bezpośredni lub pośredni związek między dokonanym wydatkiem a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc powyższe pod uwagę Powiat nie ma i nie będzie miał w przyszłości możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z wykonaniem zadania pn. "Przebudowa drogi powiatowej na odcinku długości 2204,00 m".


  1. Możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z wykonaniem w/w inwestycji nie ma też jednostka realizująca projekt na którą wystawiane były faktury dokumentujące poniesienie kosztów tj. Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych.


Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych utworzony został na mocy Uchwały Rady Powiatu z dnia 27 stycznia 1999 r. jako samorządowa jednostka budżetowa. Zgodnie z nadanym statutem PZDP wykonuje zadania wynikające z art. 19 ust. 1 ustawy o drogach publicznych w imieniu Zarządu Powiatu (ustawa z dnia 21 marca 1985r o drogach publicznych - tj. Dz.U. 2016 poz. 1440 z póź. zm.).


PZDP nie prowadzi działalności gospodarczej, nie świadczy odpłatnych usług i nie dostarcza odpłatnie towarów (art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - tj. Dz.U. 2016 poz. 710 z póź. zm.)


Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których został powołany nie jest podatnikiem w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług ( art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - tj. Dz.U. 2016 poz. 710 z póź. zm). Prawo do odliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT (tj. Dz.U. 2016 poz. 710 z póź. zm.), przysługuje podmiotom zarejestrowanym jako podatnicy VAT czynni. Aby podatnik VAT mógł odliczyć VAT naliczony od nabytych towarów i usług musi być podmiotem zarejestrowanym na potrzeby podatku VAT. Wobec powyższego PZDP nie ma prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT.


Poza tym przebudowana droga jest drogą publiczną, czyli ogólnodostępną i nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie z niej. Posiada status drogi powiatowej tj. posiada numer i kategorię nadaną Uchwałą Rady Powiatu w związku z tym mogą z niej korzystać wszyscy końcowi odbiorcy bezpłatnie.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (tj. Dz.U. 2016 poz. 710 z póź. zm) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy zakupie towarów i usług odliczenie podatku naliczonego jest możliwe jedynie wówczas, gdy istnieje bezpośredni lub pośredni związek między dokonanym wydatkiem a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.


Biorąc powyższe pod uwagę Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych nie ma i nie będzie miał w przyszłości możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z wykonaniem zadania pn. „Przebudowa drogi powiatowej na odcinku długości 2204,00 m."


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Na wstępie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1454 z późn. zm.), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 4 ustawy centralizacyjnej, jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.


Art. 2 pkt 1 ustawy centralizacyjnej wskazuje, że ilekroć w ustawie jest mowa o jednostce organizacyjnej – rozumie się przez to:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Należy podkreślić, że centralizacja rozliczeń dotyczy wszystkich jednostek organizacyjnych Powiatu oraz wszystkich transakcji dokonywanych przez Powiat i jego jednostki organizacyjne.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.


Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).


W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.


Ponadto w tym miejscu należy przytoczyć przepis art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1440, z późn. zm.) – zgodnie z którym drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.


W myśl art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o drogach publicznych – drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie:

  1. drogi krajowe;
  2. drogi wojewódzkie;
  3. drogi powiatowe;
  4. drogi gminne.

Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy o drogach publicznych – organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi.


Jak wynika z art. 19 ust. 2 ustawy o drogach publicznych – zarządcami dróg, z zastrzeżeniem ust. 3, 5, 5a i 8, są dla dróg:

  1. krajowych – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad;
  2. wojewódzkich – zarząd województwa;
  3. powiatowych – zarząd powiatu;
  4. gminnych – wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Zgodnie z art. 20 ustawy o drogach publicznych, do zarządcy drogi należy w szczególności pełnienie funkcji inwestora (pkt 3), utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą, z wyjątkiem części pasa drogowego, o których mowa w art. 20f pkt 2 (pkt 4), wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających (pkt 11).

Z opisu sprawy wynika, że Powiat, stanowi lokalną wspólnotę samorządową osób zamieszkałych na jego terytorium. Powiat ma osobowość prawną. Wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Działa w oparciu o ustawę z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. 2016 r. poz. poz. 814, z późn. zm.)

Na mocy art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone zadnia publiczne o charakterze ponadgminnym. Aktywność ta obejmuje w szczególności zadania w zakresie edukacji publicznej, promocji i ochrony zdrowia, pomocy społecznej, wspieranie osób niepełnosprawnych, transportu drogowego i dróg publicznych, gospodarki nieruchomościami, kultury fizycznej i turystyki, ochrony środowiska czy też promocji powiatu.


Zarządcą Dróg powiatowych jest Zarząd Powiatu, który realizuje zadania wynikające z art. 20 ustawy o drogach publicznych (tj. Dz. U. 2016 r. poz.1440 z późn. zm.) przy pomocy utworzonej w tym celu jednostki organizacyjnej pod nazwą Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych.

Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych jest budżetową jednostką organizacyjną Powiatu, nie posiadającą osobowości prawnej, finansowaną z budżetu Powiatu, Działalnością Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor powołany przez Zarząd Powiatu.


W 2016 roku Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych realizował zadanie inwestycyjne pn. „Przebudowa drogi powiatowej na odcinku długości 2204,00m”.


Zadanie finansowane było ze środków własnych powiatu oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020.


Przebudowana droga jest droga publiczną, czyli ogólnodostępną (bez pobierania jakichkolwiek opłat za przejazd) oraz posiada status drogi powiatowej tj. posiada numer i kategorię nadaną Uchwałą Rady Powiatu w związku z tym mogą z niej korzystać wszyscy końcowi odbiorcy bezpłatnie.


Beneficjentem środków unijnych z EFRROW był Powiat. W dniu 21 lipca 2016 roku podpisana została umowa pomiędzy Powiatem a Samorządem Województwa o przyznanie pomocy ze środków EFRROW na operację pn. „Przebudowa drogi powiatowej na odcinku długości 2204,00m”.


Wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 dotyczą kwestii czy Powiat będąc czynnym podatnikiem podatku VAT, nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z wykonaną operacją pn. „Przebudowa drogi powiatowej na odcinku długości 2204,00m”.


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Realizacja przedmiotowej inwestycji polegającej na budowie drogi publicznej odbywa się w ramach władztwa publicznego i Powiat wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Powiat bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizuje on w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje.


Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Powiat realizuje zadanie inwestycyjne pn. „Przebudowa drogi powiatowej” w ramach zadań własnych, zatem w tym zakresie działa w ramach reżimu publicznoprawnego.


Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione.


W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Powiat nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Przebudowa drogi powiatowej na odcinku długości 2204,00m” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 -2020. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie są spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Powiat nie działa jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 dotyczą kwestii czy Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych, nie będąc w 2016 roku czynnym podatnikiem podatku VAT, nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z wykonaniem operacji pn. „Przebudowa drogi powiatowej na odcinku długości 2204,00 m”.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych, nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z wykonaniem operacji pn. „Przebudowa drogi powiatowej na odcinku długości 2204,00 m”.

W myśl ustawy centralizacyjnej Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych jako jednostka budżetowa nie posiada odrębności podatkowej na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług. W konsekwencji wszelkie czynności przez nią dokonywane na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane w ramach jednostki samorządu terytorialnego (pomiędzy jej jednostkami budżetowymi) maja charakter wewnętrzny. Zgodnie z art. 4 ustawy centralizacyjnej, jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj