Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.126.2017.2.JNA
z 23 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2017 r. (data wpływu 28 kwietnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2017 r. (data wpływu 5 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. „Kompleksowa termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie A” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. „Kompleksowa termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie A”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 maja 2017 r. (data wpływu 5 czerwca 2017 r.) o wskazanie adresu ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W związku z konkursem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, osi priorytetowej: IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna dla działania: 4.3. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej dla poddziałania: 4.3.1. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej – ZIT, Miasto A złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn. „Kompleksowa termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie A”.

Projekt polega na przeprowadzeniu prac służących poprawie stanu energetycznego budynków. Planowana inwestycja zgodna jest z przepisami dotyczącymi emisji zanieczyszczeń i efektywności energetycznej oraz przyczyni się do realizacji planów gospodarki niskoemisyjnej samorządów zgodnie ze Strategią ZIT Subregionu.

Okres realizacji projektu: 07.03.2016 r. – 31.12.2018 r.

W zakresie prac związanych z termomodernizacją zostaną wykonane prace:

  1. W ramach wydatków kwalifikowanych:
    • ocieplenie ścian zewnętrznych, ocieplenie ścian zewnętrznych przy gruncie
    • ocieplenie stropodachu, ocieplenie dachu
    • wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, wymiana drzwi zewnętrznych oraz przeszkleń
    • wymiana wbudowanego oświetlenia na energooszczędne typu LED
    • instalacja wewnętrzna centralnego ogrzewania m.in. montaż grzejników, zaworów termostatycznych i armatury, montaż rur, wykonanie izolacji
    • zakup i montaż centrali wentylacyjnej z odzyskiem ciepła
    • wymiana instalacji wewnętrznej c.o. wraz z wymianą źródła ciepła (zakup i montaż gazowych kotłów kondensacyjnych z automatyką pogodową)
    • zakup i montaż jednostek wentylacyjnych z odzyskiem ciepła typu bezkanałowego
    • zakup i montaż gazowego kotła kondensacyjnego z automatyką pogodową (c.o. + c.w.u.)
    • wymiana źródła ciepła na ogrzewanie i przygotowanie c.w.u. w pomieszczeniach po mieszkaniu służbowym (zakup i montaż gazowego kotła kondensacyjnego dwufunkcyjnego (c.o. + c.w.u.)
    • wykonanie układu technologicznego instalacji solarnej na potrzeby przygotowania c.w.u. i wody basenowej segmentu sportowego
    • zakup i montaż urządzeń technologicznych podstawowej stacji wymienników ciepła wyposażonej w wymienniki płytowe, wymiana sterownika wymiennikowni
    • niezbędne prace elektryczne, ogólnobudowlane i demontażowe
    • Nadzór inwestorski
    • Promocja projektu
    • Dokumentacja aplikacyjna
  2. W ramach wydatków niekwalifikowanych:
    • Pozostałe roboty budowlane (roboty remontowe na dachach, roboty dekarskie, roboty ciesielskie, strefa wejściowa, remont schodów, schody zewnętrzne, przebudowa schodów ewakuacyjnych, remont tarasu, instalacja elektryczna, opaska odwadniająca, zagospodarowanie terenu, kraty, balustrady, roboty rozbiórkowe zewnętrzne)
    • Nadzór inwestorski (w odniesieniu do robót niekwalifikowanych)

Przedmiot projektu nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Projektem objętych zostanie 10 obiektów użyteczności publicznej:

  1. Przedszkole w A
  2. Zespół Szkolno-Przedszkolny w A
  3. Wolnostojący budynek sali gimnastycznej oraz zaplecze przy Zespole Szkolno‑Przedszkolnym w A
  4. Przedszkole w A
  5. Gimnazjum w A
  6. Zespół Szkół Spożywczych w A
  7. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie – Dzielnicowy Punkt Pomocy Społecznej w A
  8. Żłobek Miejski w A
  9. Dom Dziecka w A
  10. Szkoła Podstawowa w A.

Wyżej wymienione jednostki są jednostkami budżetowymi Miasta A.

Zgodnie z art. 3 Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016, poz. 1454), od dnia 1 stycznia 2017 r. ww. jednostki podlegają zcentralizowaniu rozliczeń z tytułu podatku VAT wraz z Miastem A.

Miasto A jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2011 r., wcześniej (tzn. od 1 lipca 1995 r. do 31 grudnia 2010 r.) zarejestrowanym dla potrzeb podatku VAT był Urząd Miejski, który z dniem 31 grudnia 2010 r. został wyrejestrowany. Miasto i Urząd Miejski są w zakresie podmiotowości prawno-podatkowej VAT tym samym podmiotem.

Miasto (a wcześniej Urząd Miejski) jest (był) podatnikiem VAT w zakresie realizowanych umów cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (m.in. w zakresie: opłat z tytułu wieczystego użytkowania gruntów gminy i Skarbu Państwa, ustanowionego po 30 kwietnia 2004 r., usług dzierżawy i najmu, sprzedaży nieruchomości gminy i Skarbu Państwa, aportu nieruchomości, pozostałych środków trwałych itp.), nie korzystającym ze zwolnienia podmiotowego (z uwagi na wartość sprzedaży).

Objęte projektem jednostki realizują swoje zadania: nieodpłatnie i w tym zakresie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT lub odpłatnie i wtedy są one zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm. – dalej: „ustawa o VAT”) – w zakresie placówek oświatowych.

Jeśli zakupy towarów i usług, w tym robót budowlanych, montażowych są związane z działalnością pomocy społecznej i oświatową, wówczas występuje brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w zakupach, o którym mowa w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Beneficjent – Miasto A ma prawo w ramach wydatków kwalifikowanych do odliczenia podatku VAT zawartego w zakupach towarów i usług na cele projektu pn. „Kompleksowa termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie A” dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowym przypadku usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, dlatego że są związane ze świadczeniami nieodpłatnymi oraz usługami oświatowymi zwolnionymi z podatku VAT – jeśli są odpłatne.

Miasto nie ma możliwości w ramach wydatków kwalifikowanych do odliczenia podatku VAT zawartego w nabywanych towarach i usługach od podatku należnego VAT, ze względu na brak realizacji ww. art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym – nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  1. podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  2. podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z kolei, zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454, z późn. zm.), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 4 ww. ustawy – jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Stosownie do art. 2 pkt 1 tej ustawy – przez jednostkę organizacyjną rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. „Kompleksowa termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie A”. Projektem objętych zostanie 10 obiektów użyteczności publicznej, w budynkach zostaną przeprowadzone prace służących poprawie ich stanu energetycznego. Powyższe jednostki są jednostkami budżetowymi Wnioskodawcy.

W zakresie prac związanych z termomodernizacją zostaną wykonane prace:

  1. W ramach wydatków kwalifikowanych:
    • ocieplenie ścian zewnętrznych, ocieplenie ścian zewnętrznych przy gruncie
    • ocieplenie stropodachu, ocieplenie dachu
    • wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, wymiana drzwi zewnętrznych oraz przeszkleń
    • wymiana wbudowanego oświetlenia na energooszczędne typu LED
    • instalacja wewnętrzna centralnego ogrzewania m.in. montaż grzejników, zaworów termostatycznych i armatury, montaż rur, wykonanie izolacji
    • zakup i montaż centrali wentylacyjnej z odzyskiem ciepła
    • wymiana instalacji wewnętrznej c.o. wraz z wymianą źródła ciepła (zakup i montaż gazowych kotłów kondensacyjnych z automatyką pogodową)
    • zakup i montaż jednostek wentylacyjnych z odzyskiem ciepła typu bezkanałowego
    • zakup i montaż gazowego kotła kondensacyjnego z automatyką pogodową (c.o. + c.w.u.)
    • wymiana źródła ciepła na ogrzewanie i przygotowanie c.w.u. w pomieszczeniach po mieszkaniu służbowym (zakup i montaż gazowego kotła kondensacyjnego dwufunkcyjnego (c.o. + c.w.u.)
    • wykonanie układu technologicznego instalacji solarnej na potrzeby przygotowania c.w.u. i wody basenowej segmentu sportowego
    • zakup i montaż urządzeń technologicznych podstawowej stacji wymienników ciepła wyposażonej w wymienniki płytowe, wymiana sterownika wymiennikowni
    • niezbędne prace elektryczne, ogólnobudowlane i demontażowe
    • Nadzór inwestorski
    • Promocja projektu
    • Dokumentacja aplikacyjna
  2. W ramach wydatków niekwalifikowanych:
    • Pozostałe roboty budowlane (roboty remontowe na dachach, roboty dekarskie, roboty ciesielskie, strefa wejściowa, remont schodów, schody zewnętrzne, przebudowa schodów ewakuacyjnych, remont tarasu, instalacja elektryczna, opaska odwadniająca, zagospodarowanie terenu, kraty, balustrady, roboty rozbiórkowe zewnętrzne)
    • Nadzór inwestorski (w odniesieniu do robót niekwalifikowanych)

Przedmiot projektu nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Objęte projektem jednostki realizują swoje zadania: nieodpłatnie i w tym zakresie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT lub odpłatnie i wtedy są one zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W przedmiotowej sprawie obiekty użyteczności publicznej są wykorzystywane tylko do czynności wykonywanych w ramach zadań własnych, niepodlegających opodatkowaniu oraz zwolnionych od podatku VAT. Efekt realizowanego projektu nie służy Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem stwierdzić należy, że towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W odpowiedzi zatem na pytanie Wnioskodawcy należy stwierdzić, że nie ma on prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Kompleksowa termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie A” dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Powyższe wynika, z tego, że w zakresie realizacji projektu nie są spełnione przesłanki, wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do odliczenia podatku, tj. wydatki związane z realizacją projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych (kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego). Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj