Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.78.2017.1.AN
z 23 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2017 r. (data wpływu 4 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie

  • obowiązków płatnika w związku z poborem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do wydanych uczestnikom konkursu nagród – jest prawidłowe,
  • obowiązków płatnika w związku ze złożeniem do właściwego organu podatkowego deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym w odniesieniu do wydanych uczestnikom konkursu nagród – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie

  • obowiązków płatnika w związku z poborem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do wydanych uczestnikom konkursu nagród,
  • obowiązków płatnika w związku ze złożeniem do właściwego organu podatkowego deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym w odniesieniu do wydanych uczestnikom konkursu nagród.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

S.A. z siedzibą w Polsce (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym.

Spółka zamierza zorganizować konkurs. Zgodnie z planowaną treścią regulaminu konkursu jest on prowadzony w określonym terminie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Celem konkursu jest promocja i zwiększenie sprzedaży produktów określonej marki, których dystrybutorem jest Wnioskodawca. Konkurs przeznaczony jest dla zamieszkałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pełnoletnich osób fizycznych, mających pełną zdolność do czynności prawnych, zatrudnionych przez współpracujące z Wnioskodawcą podmioty zaopatrujące się w produkty bezpośrednio u Wnioskodawcy, do obowiązków których to osób fizycznych należy składanie zamówień na produkty Wnioskodawcy. W konkursie nie mogą brać udziału osoby prowadzące działalność gospodarczą.

Konkurs będzie polegać na tym, że uczestnicy konkursu, składając w imieniu zatrudniających ich podmiotów zamówienia na produkty Wnioskodawcy, rywalizują między sobą o to, którzy z nich w czasie trwania konkursu uzyskają określoną w regulaminie ilość największych wzrostów wartości zamówień w porównaniu do okresu wskazanego w treści regulaminu.

Nagrodami w konkursie są karty przedpłacone o określonej wartość wraz z kwotą pieniężną o wartości określonej w treści regulaminu, przy czym łączna wartość każdej, pojedynczej wygranej będzie wyższa niż 200 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w odniesieniu do wydanych uczestnikom konkursu nagród Spółka jako płatnik zobowiązana jest do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych wynoszącego 10% wartości wygranej?
  2. Czy w związku z wydaniem nagród i poborem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, jak również z przekazaniem kwot pobranego podatku do właściwego organu podatkowego, do obowiązków Spółki należy jedynie złożenie do właściwego organu podatkowego deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym na formularzu PIT-8AR i jednocześnie Spółka nie jest zobowiązania do składania żadnych innych deklaracji, informacji ani organom podatkowym ani osobom fizycznym, które uzyskają w konkursie nagrody, w szczególności informacji PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1, w odniesieniu do wydanych uczestnikom konkursu nagród Spółka jako płatnik zobowiązana jest do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych wynoszącego 10% wartości wygranej, przy czym w ocenie Wnioskodawca w odniesieniu do wartości wydanych nagród nie może znaleźć zastosowania żadne zwolnienie podatkowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 2, w związku z wydaniem nagród i poborem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, jak również z przekazaniem kwot pobranego podatku do właściwego organu podatkowego, do obowiązków Spółki należy jedynie złożenie do właściwego organu podatkowego deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym na formularzu PIT-8AR i jednocześnie Spółka nie jest zobowiązania do składania żadnych innych deklaracji, informacji ani organom podatkowym ani osobom fizycznym, które uzyskają w konkursie nagrody, w szczególności informacji PIT-8C.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Odnosząc się do przedstawionego zdarzenia przyszłego, w pierwszej kolejności należy ustalić zdaniem Wnioskodawcy, czy przedsięwzięcie organizowane przez Spółkę stanowi konkurs w rozumieniu przepisy updof. Przepisy updof nie zawierają definicji pojęcia konkursu wobec czego w celu odczytania tego pojęcia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Słownik języka polskiego PWN definiuje pojęcie konkursu jako „współubieganie się o pierwszeństwo w jakimś zakresie”. Z powyższej definicji wynika, że głównym celem konkursu jest wyłonienie najlepszych osób w danej dziedzinie i żeby konkurs odpowiadał istocie tego przedsięwzięcia, to powinien w nim wystąpić element rywalizacji. Podobne stanowisko prezentowane jest w orzecznictwie sądów administracyjnych. W orzecznictwie tym wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok NSA z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że „(...) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji.

Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to - „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.)”.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku należy stwierdzić, iż w przedsięwzięciu, które organizuje Wnioskodawca wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować w celu osiągnięcia najlepszych wyników sprzedażowych, a konkurs będzie prowadził do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.

W ocenie Wnioskodawcy konkurs przez niego organizowany nie będzie stanowić konkursu z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa. W konsekwencji, wygranej w konkursie nie można zaliczyć do źródła przychodu jakim jest działalność wykonywana osobiście (art. 13 pkt 2 updof). Ponadto uczestnikami konkursu nie mogą być osoby prowadzące działalność gospodarczą. W konsekwencji, zdaniem Spółki wartość uzyskanych nagród przez uczestników konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę będzie stanowić dla tych osób fizycznych przychód z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 ust. 1 updof).

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68a) updof zwalnia się od podatku dochodowego wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

W ocenie Spółki już choćby z uwagi na wartość nagród jakie otrzymywać będą zwycięzcy konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę wyższą niż 200 zł, zwolnienie wskazane w treści przepisu art. 20 ust. 1 pkt 68a) updof nie może w analizowanej sytuacji znaleźć zastosowania.

Jednocześnie w świetle treści art. 21 ust. 1 pkt 68 updof zwalnia się od podatku dochodowego wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego sytuacji zwolnienie wyżej wskazane również nie będzie mogło znaleźć zastosowania z następujących przyczyny:

  1. Spółka nie jest środkiem masowego przekazu (prasa, radio lub telewizja),
  2. konkurs organizowany przez Spółkę nie jest konkursem z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu,
  3. wydanie nagród nie nastąpi w związku ze sprzedażą premiową - uczestnicy konkursu celem udziału w przedsięwzięciu organizowanym przez Wnioskodawcę nie będą nabywać w swoim imieniu i na swoją rzecz towarów od Wnioskodawcy; nabywać będą towary od Spółki ale w imieniu i na rzecz swoich pracodawców.

Mając na uwadze powyższe wartość otrzymanych przez uczestników konkursu organizowanego przez Spółkę nie będzie korzystać z jakiegokolwiek zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i będzie stanowić podlegający opodatkowaniu tym podatkiem przychód z innych źródeł.

Zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 2 updof od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze wnioskodawcy przyporządkowano sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jednocześnie w świetle art. 41 ust. 4 updof płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10 (zastrzeżenia te nie mają zastosowania w analizowanej sprawie).

Uwzględniając treść wyżej przywołanych przepisów Spółka wydając nagrody zwycięzcom konkursu będzie zobowiązana do pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych i przekazania pobranych wartości podatku do właściwego organu podatkowego w terminie określonym w treści przepisu art. 42 ust. 1 updof.

Jednocześnie uwzględniając treść przepisu art. 42 ust. 1a updof Spółka jako płatnik podatku zobowiązana będzie w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym wyda zwycięzcom nagrody do złożenia do właściwego organu podatkowego roczne deklaracje, według ustalonego wzoru, na formularzu PIT8-AR.

W treści przepisu art. 42a updof uregulowano kwestię obowiązku sporządzania oraz przekazywania właściwym organom podatkowym oraz podatnikom informacji podatkowej PIT-8C. Zgodnie z treścią tego przepisu osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z uwagi na fakt, iż jak zostało to wykazane powyżej Spółka będzie zobowiązana jako płatnik do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia i przekazania informacji podatkowej na formularzu PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy mając na uwadze treść pozostałych przepisów updof w związku z wydaniem nagród i poborem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, jak również z przekazaniem kwot pobranego podatku do właściwego organu podatkowego, na Spółce będzie jedynie ciążył obowiązek złożenia do właściwego organu podatkowego deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym na formularzu PIT-8AR.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca wnosi o stwierdzenie prawidłowości przedstawionego we wniosku stanowiska Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • obowiązków płatnika w związku z poborem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do wydanych uczestnikom konkursu nagród jest prawidłowe.
  • obowiązków płatnika w związku ze złożeniem do właściwego organu podatkowego deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym w odniesieniu do wydanych uczestnikom konkursu nagród jest prawidłowe.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm) zawiera w art. 10 ust. 1 katalog źródeł przychodów, wśród których w pkt 9 inne źródła.

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 (art. 20 ust. 1 ustawy).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza zorganizować konkurs. Celem konkursu jest promocja i zwiększenie sprzedaży produktów określonej marki, których dystrybutorem jest Wnioskodawca. Konkurs przeznaczony jest dla zamieszkałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pełnoletnich osób fizycznych, mających pełną zdolność do czynności prawnych, zatrudnionych przez współpracujące z Wnioskodawcą podmioty zaopatrujące się w produkty bezpośrednio u Wnioskodawcy, do obowiązków których to osób fizycznych należy składanie zamówień na produkty Wnioskodawcy. W konkursie nie mogą brać udziału osoby prowadzące działalność gospodarczą. Konkurs będzie polegać na tym, że uczestnicy konkursu, składając w imieniu zatrudniających ich podmiotów zamówienia na produkty Wnioskodawcy, rywalizują między sobą o to, którzy z nich w czasie trwania konkursu uzyskają określoną w regulaminie ilość największych wzrostów wartości zamówień w porównaniu do okresu wskazanego w treści regulaminu. Nagrodami w konkursie są karty przedpłacone o określonej wartość wraz z kwotą pieniężną o wartości określonej w treści regulaminu, przy czym łączna wartość każdej, pojedynczej wygranej będzie wyższa niż 200 zł.

Odnosząc się do przedstawionego zdarzenia przyszłego, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy przedsięwzięcie organizowane przez Wnioskodawcę stanowi konkurs w rozumieniu ustawy. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.)”.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że w przedsięwzięciu, które organizuje Wnioskodawca wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować w celu osiągnięcia ilości największych wzrostów wartości zamówień, a konkurs będzie prowadził do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.

Przechodząc na grunt przepisów prawa podatkowego, należy wskazać że, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Jednakże, analizując opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że w omawianej sprawie, ww. zwolnienia nie będą miały zastosowania. Jak wskazał Wnioskodawca, Spółka nie jest środkiem masowego przekazu (prasa, radio lub telewizja) oraz konkurs organizowany przez Spółkę nie jest konkursem z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. Zaś przedmiotowe nagrody nie będą związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług. Ponadto otrzymane świadczenia nie są związane z promocją lub reklamą Spółki.

Podkreślić należy, że w organizowanym przez Wnioskodawcę konkursie nie mogą brać udziału osoby prowadzące działalność gospodarczą. Zatem, nagrody otrzymane przez uczestników konkursów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi pozarolniczej działalności gospodarczej, stanowią dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy.

Natomiast, w myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ustawy, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10 (art. 41 ust. 4 ww. ustawy).

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (…). Przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

W konsekwencji, przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów, tj. przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczą podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opodatkowanie tych nagród, musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 cytowanej ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tego artykułu.

Wobec powyższego, Spółka jako płatnik, zobowiązana będzie do poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu nagród związanych z uczestnictwem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w organizowanym konkursie oraz do sporządzenia deklaracji PIT-8AR, w której należy ująć kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj