Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.452.2017.2.JM
z 29 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2017 r. (data wpływu 19 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 września 2017 r. (data wpływu 26 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 września 2017 r. (data wpływu 26 września 2017 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto …, jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto …, działając w imieniu placówki oświatowej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 im. …, składa wniosek w konkursie pn. „…”, którego celem jest wyłonienie najlepszych projektów dotyczących utworzenia szkolnej pracowni na potrzeby nauk przyrodniczych i ich wsparcie finansowe w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w …. W ramach konkursu dofinansowane zostaną projekty, które w znaczny sposób wpłyną na polepszenie warunków nauczania, a ich twórcy wyróżnią się kreatywnością i pomysłowością w urządzaniu pracowni. Konkurs skierowany jest do szkół i ich zespołów: szkół podstawowych (pracownia dla klas IV-VI), gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych oraz specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych z terenu województwa …, które nie otrzymały dofinansowania na utworzenie eko-pracowni w poprzednich latach w ramach Konkursu. W imieniu placówki wniosek składa jednostka samorządu terytorialnego lub inny organ prowadzący placówkę z terenu województwa … (Wnioskodawca). Wniosek ten nie może być złożony przez szkoły ze względu na prowadzenie ich przez podmioty będące osobami fizycznymi. Jeden wniosek o dotację może dotyczyć utworzenia wyłącznie jednej pracowni. W regulaminie konkursu wskazano szeroki zakres kosztów kwalifikowanych do dofinansowania ze środków Funduszu.

Należą do nich wyłącznie koszty spełniające łącznie następujące warunki:

  1. są racjonalne i niezbędne do utworzenia eko-pracowni;
  2. zostały dokonane w sposób oszczędny tzn. w oparciu o zasadę dążenia do uzyskania założonych efektów przy jak najniższej kwocie wydatku, z uwzględnieniem przepisów Prawa zamówień publicznych lub zasady konkurencyjności;
  3. zostały należycie udokumentowane rachunkami lub fakturami;
  4. zostały poniesione po dniu złożenia Wniosku o dofinansowanie.

  5. Koszty kwalifikowane (wnioskowana kwota dotacji i udziału własnego):
  6. zakup/wykonanie pomocy dydaktycznych związanych bezpośrednio z edukacją przyrodniczą/biologiczną/ekologiczną/geograficzną/chemiczno-fizyczną;
  7. zakup sprzętu audio video, komputerowego, fotograficznego, sprzętu nagłaśniającego (przy czym nie dopuszcza się zakupu używanego sprzętu) – przy czym dotacja nie może stanowić więcej niż do 50% kosztu zakupu sprzętu;
  8. zakup wyposażenia pracowni tj. zakup:
    • mebli m.in.: stołów w tym stołów laboratoryjnych, krzeseł, szaf/gablot ekspozycyjnych i informacyjnych, dygestorium, biurka nauczycielskiego,
    • żaluzji/rolet,
    • stojaków na mapy/plansze;
  9. wykonanie modernizacji oświetlenia w pracowni (zakup opraw i źródeł światła, wymiana instalacji elektrycznej) i instalacji wodno-kanalizacyjnej wraz z armaturą;
  10. zakup i położenie fototapety przedstawiającej walory przyrodnicze charakteryzujące wyłącznie teren lokalny;
  11. zakup roślin doniczkowych pełniących funkcje edukacyjne wraz z tabliczkami/etykietami do ich oznaczania.

Koszty niekwalifikowane muszą być sfinansowane tylko i wyłącznie poprzez kwotę stanowiącą udział własny Miasta … w realizacji projektu. Należą do nich:

  1. wykonanie dokumentacji projektowej;
  2. koszty prac remontowych i odnowienia pomieszczenia, inne niż wskazane w ust. 2 pkt 4 i 5 (np. malowanie ścian, położenie paneli, wykładziny);
  3. zakup/wykonanie tablic informacyjnych o dofinansowaniu zadania przez Fundusz (koszt obligatoryjny).

4.W kosztach realizacji Projektu nie należy uwzględniać:

  1. kosztów administrowania siedzibą Wnioskodawcy oraz innych jego budynków (czynsz, energia, opłaty telekomunikacyjne, ubezpieczenia majątkowe, koszty pocztowe itp.);
  2. obsługi finansowej/kosztów koordynacji Projektu;
  3. darowizn i wolontariatu;
  4. koszty zakupu artykułów biurowych, papierniczych, promocyjnych (np. rollupy) i eksploatacyjnych (np. tusze, tonery, segregatory, pendrivey), a także sprzętu wielofunkcyjnego (np. drukarki ze skanerami);
  5. wieloletnie doświadczenie w organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży.

Nowocześnie wyposażona pracownia fizyczno-chemiczna posłuży przede wszystkim realizacji podstawy programowej zgodnie z wytycznymi MEN w zakresie wykorzystania najnowszych technologii informacyjnych oraz pomocy dydaktycznych, służących empirycznemu przekazywaniu wiedzy. Zadaniem nauczycieli, prowadzących zajęcia z fizyki, chemii oraz koła fizyczne, chemiczne i ekologiczne będzie wzbudzenie zainteresowania naukami ścisłymi, rozwijanie umiejętności badawczych podczas różnych eksperymentów, rozwój umiejętności korzystania z pomocy dydaktycznych wymagających wiedzy fizyczno-chemicznej, podniesienie poziomu świadomości ekologicznej uczniów, kształtowanie postawy odpowiedzialności za środowisko lokalne, kształtowanie umiejętności pracy w grupie oraz rozwijanie inicjatywy i samodzielności w pracy. W zamiarze nauczycieli jest to, aby przedmioty szkolne takie, jak fizyka i chemia, kojarzyły się uczniom z ciekawymi poszukiwaniami odpowiedzi na pytania, dotyczące otaczającej ich rzeczywistości.

Realizacja programu edukacyjnego opartego na wykorzystaniu nowoczesnej pracowni przyczyni się również do podniesienia jakości procesu kształcenia, a tym samym do zmniejszenia różnic w jakości usług edukacyjnych. Rozbudzanie wśród uczniów zainteresowania naukami ścisłymi oraz podnoszenie świadomości ekologicznej zostanie podkreślone zorganizowaniem pikniku o tematyce przyrodniczo-ekologicznej.

W uzupełnieniu wniosku, w poz. 76 - stanowisko wnioskodawcy udzielono odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu Organu do uzupełnienia wniosku o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

Ad. 1

Zgodnie z § 3 pkt 3 Zarządzenia Prezydenta Miasta … w sprawie zasad rozliczeń podatku od towarów i usług w Mieście … i jego jednostkach budżetowych, faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawione będą na nabywcę: Miasto … NIP … (odbiorca Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 im. … w …).

Ad. 2

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „…” będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Miasto … ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu w ramach konkursu pn. „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Miasto … nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. „…”, dlatego też nie ma prawnej możliwości do jego odzyskania.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

W ocenie Miasta …, działalność placówek oświatowych w zakresie wskazanym w opisanym zdarzeniu przyszłym może być uznana za działalność wykonywaną przez organ publiczny, związaną z realizacją zadania własnego gminy – edukacja publiczna. Zakres zadań własnych gminy Wnioskodawca znajduje w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i obejmuje on m.in sprawy dotyczące edukacji publicznej. Zadanie to spełnia przesłanki z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), stanowiącego, iż: „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”. Przepis ten uzależnia podmiotowość organu w podatku od towarów i usług od charakteru stosunku prawnego, w ramach którego świadczenie jest dokonywane. Organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy będą występowały w charakterze podatnika, który wykonuje działalność gospodarczą w zakresie, w którym faktycznie występuje konsumpcja oraz tam, gdzie podmioty te mogą konkurować z podmiotami prawa prywatnego. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W przypadku konkursu pn. „…”, nie ma działań prowadzących do zakłóceń konkurencji, bowiem regulamin konkursu wyklucza udział w nim szkół, które prowadzone są przez osoby fizyczne. Projekt może być realizowany wyłącznie przez szkoły podstawowe (pracownia dla klas IV-VI), gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne oraz specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze z terenu województwa …. W przypadku jednostek oświatowych ich działalność można podzielić na dwie sfery: działalność w charakterze organu publicznego oraz działalność komercyjną najczęściej związaną z powierzonym takim jednostkom mieniem.

W jednostkach oświatowych wykonywane są usługi w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży zgodnie z ustawą o systemie oświaty. Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np.: dalszej odsprzedaży, towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy, bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością musi istnieć związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. Planowane zakupy towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu w żadnym stopniu nie generują powstania obrotu, co powoduje brak związku przyczynowo skutkowego pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku: usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Przepis ten jest wzorowany na art. 132 ust.1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE na podstawie którego państwa członkowskie zwalniają od VAT kształcenie dzieci lub młodzieży, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 i) system oświaty obejmuje m.in.: przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja. Zwolnienie określone w tym przepisie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy co oznacza, że korzystać z niego mogą jedynie określone w ramach tej normy podmioty w ściśle określonym zakresie – kształcenia i wychowywania, jak również dostaw towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami edukacyjnymi związanych.

W ramach projektu utworzenie szkolnej pracowni na potrzeby nauk przyrodniczych w znaczny sposób wpłynie na polepszenie warunków kształcenia dzieci i młodzieży w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 1 im. … w …. Nowocześnie wyposażona pracownia fizyczno-chemiczna posłuży przede wszystkim realizacji podstawy programowej zgodnie z wytycznymi MEN w zakresie wykorzystania najnowszych technologii informacyjnych oraz pomocy dydaktycznych, służących empirycznemu przekazywaniu wiedzy. Nowoczesne pomoce dydaktyczne, jakie znajdą się na wyposażeniu pracowni pozwolą na przeprowadzanie licznych doświadczeń i eksperymentów, które są tak ważne w nauce przedmiotów ścisłych. Przyczynią się one do rozwoju zainteresowań zagadnieniami ekologicznymi oraz fizyczno- chemicznymi, a tym samym do osiągania sukcesów w konkursach. Wyposażenie pracowni w sprzęt audiowizualny i komputerowy umożliwi prezentowanie uczniom prostego przekazu wiedzy opartej na praktyce, a nie „suchej” opartej wyłączne na teorii wiedzy książkowej. Będzie również możliwa realizacja wielu projektów ekologicznych. Zgodnie z zasadą neutralności podatku od towarów i usług, podatnik nie może ponosić ciężaru tego podatku. Podatek od towarów i usług nie powinien obciążać podatników nabywających towary i usługi, którzy nie są ich ostatecznymi odbiorcami. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zatem prawo do odliczenia VAT naliczonego: a) przysługuje w całości – jeżeli zakup związany jest z czynnościami opodatkowanymi, b) przysługuje częściowo – jeśli zakup związany jest zarówno z czynnościami opodatkowanymi, c) nie przysługuje w ogóle – jeśli zakup związany jest z czynnościami innymi niż opodatkowane (głównie zwolnione od podatku). Planowana pracownia będzie wykorzystywana w ciągu tygodnia do prowadzenia: obowiązkowych zajęć wynikających z podstawy programowej z fizyki i chemii w wymiarze 12 godzin tygodniowo (od roku szkolnego 2018/19 – 24 godziny tygodniowo), zajęć pozalekcyjnych – fizyczne, chemiczne, ekologiczne łącznie w wymiarze 5 godzin, zajęć wszystkich innych przedmiotów szkolnych, poruszających problematykę zdrowotną (np. godziny do dyspozycji wychowawcy, edukacja dla bezpieczeństwa, zajęcia z wychowania do życia w rodzinie, ok. 10 godzin tygodniowo (od roku szkolnego 2018/19 stosownie mniej w związku z większą liczbą godzin fizyki i chemii). Ponadto sala będzie udostępniana w miarę potrzeb i możliwości na inne zajęcia. Tygodniowo odbywać się w niej będzie około 40 godzin różnych zajęć.

Nie będzie wynajmowana na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz nie będzie w niej prowadzona działalność mająca cechy działalności komercyjnej, generującej czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W przedstawionym potencjalnym stanie faktycznym zakupy towarów i usług są ściśle związane z czynnościami innymi niż czynności opodatkowane.

Zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje. Reasumując, Miasto … nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. „…”, dlatego też nie ma prawnej możliwości do jego odzyskania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej. Ponadto według art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony. Wnioskodawca wskazał we wniosku, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniem VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „…”, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj