Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.650.2017.1.KW
z 2 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2017 r. (data wpływu 26 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 września 2017 r. (data wpływu 22 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….” w Publicznym Przedszkolu „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektów pn.: „….” w Szkole Podstawowej nr 11 w …. oraz „…” w Publicznym Przedszkolu nr 7 „…..”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 września 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, pytań, własnego stanowiska oraz o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Miasto …., w imieniu placówek oświatowych (Szkoła Podstawowa nr 11, Publiczne Przedszkole nr 7 „….”) składa wniosek w konkursie na dofinansowanie w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … projektu pn. „Edukacja Ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok szkolny 2017/2018”.

Celem konkursu jest podniesienie poziomu świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży w ramach przedszkolnej i szkolnej edukacji ekologicznej. Realizacja odbędzie się w następujących obszarach priorytetowych:

  1. edukacja ekologiczna obejmująca problematykę zanieczyszczeń powietrza oraz ich szkodliwe oddziaływanie na zdrowie ludzi;
  2. ochrona bioróżnorodności i funkcji ekosystemów, z uwzględnieniem promocji walorów przyrodniczych województwa ….;
  3. edukacja ekologiczna w zakresie racjonalizacji gospodarki odpadami i zapobiegania ich powstawaniu;
  4. zrównoważone korzystanie z zasobów naturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki ochrony wód i gospodarki wodnej;
  5. promowanie żywności ekologicznej oraz zasad zdrowego odżywiania.

Z regulaminu konkursu wynika, że w przypadku, gdy właścicielem jednostki jest osoba fizyczna, placówki te nie mogą uczestniczyć w konkursie. Do kosztu całkowitego Projektu mogą być zaliczone wyłącznie te koszty, które są niezbędne do poniesienia i związane bezpośrednio z programem oraz zostały należycie udokumentowane rachunkami lub fakturami będącymi w posiadaniu Wnioskodawcy. Koszty dofinansowywane ze środków WFOŚiGW w … muszą być dokonane w sposób oszczędny tzn. w oparciu o zasadę dążenia do uzyskania założonych efektów przy jak najniższej kwocie wydatku, z uwzględnieniem przepisów Prawa zamówień publicznych lub zasady konkurencyjności oraz zostaną poniesione po dniu złożenia wniosku o dofinansowanie.

Koszty całkowite Projektu nie mogą dotyczyć: wynagrodzeń dla pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę, delegacji, zakupu sprzętu AGD i mebli, sprzętu RTV i komputerowego, kosztów administrowania siedzibą Wnioskodawcy oraz innych jego budynków (czynsz, energia, opłaty telekomunikacyjne, ubezpieczenia majątkowe, opłaty pocztowe itp.), polis ubezpieczeniowych, opłat: parkingowych, dotyczących zabezpieczania zaplecza medycznego, sanitarnego, porządkowego, ppoż., itd.; wyżywienia i noclegów podczas organizowanych wycieczek i warsztatów oraz w trakcie przeprowadzanych szkoleń, obsługi finansowej Projektu/kosztów koordynacji Projektu oraz organizowanych imprez plenerowych czy happeningów, utrzymania, moderacji stron internetowych/portali społecznościowych, dokonywania wpisów na blogach, itd.; darowizn i wolontariatu; zakupu nagród w postaci kart podarunkowych a także nagrody finansowe.

Kwalifikowane do dofinansowania oraz możliwe do rozliczenia w ramach udziału własnego są następujące koszty:

  • zakupu/wykonania pomocy dydaktycznych związanych bezpośrednio z edukacją przyrodniczo-ekologiczną i wykorzystywanych podczas planowanego do realizacji programu;
  • zakupu indywidualnych nagród rzeczowych i upominków takich jak: dyplomy, wydawnictwa, art. szkolne i plastyczne, sprzęt sportowo-turystyczny, sprzęt ogrodniczy, sadzonki roślin, drobny sprzęt elektroniczny i komputerowy, gry dydaktyczne;
  • opłat za prowadzenie specjalistycznych zajęć edukacyjnych podczas realizowanych wycieczek i warsztatów terenowych i stacjonarnych; transportu uczestników wycieczek trwających do 3 dni oraz transportu na jednodniowe warsztaty terenowe na obszarze województwa ….;
  • wstępów do obiektów przyrodniczych i dziedzictwa kulturowego wraz z usługami przewodników podczas wycieczek i warsztatów;
  • zakupu roślin wieloletnich, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków rodzimych, celem urządzania zieleni przy budynku placówki – do 10.000,00 zł (podpunkt dotyczy jedynie placówek przedszkolnych); zakupu artykułów biurowych, papierniczych i eksploatacyjnych (np. tusze, tonery, segregatory, itp.).

W Szkole Podstawowej nr 11 w … przedmiotowy projekt realizowany będzie poprzez Program Edukacji Ekologicznej pn. „…..”. W ramach działań związanych z realizacją projektu prowadzone będą zadania:

  1. zbiórka makulatury, nakrętek plastikowych i baterii, prowadzona w ciągu roku szkolnego przez dzieci i rodziców. Środki uzyskane ze sprzedaży przeznaczone zostaną na zakup pomocy dydaktycznych dla dzieci;
  2. organizacja konkursów: plastycznych, wiedzy przyrodniczej, na najładniejszy karmnik. Konkursy te będą miały za cel podsumowanie wiedzy i wrażeń zdobytych podczas szkolnych wycieczek przyrodniczych. W celu nagrodzenia laureatów konkursów zakupione zostaną nagrody w postaci: materiałów plastycznych, zestawów małego majsterkowicza, albumów o ptakach, puzzli drewnianych, aparatów fotograficznych, zegarków z kompasem, plecaków turystycznych.

W zakresie działań związanych z edukacją ekologiczną w terenie zaplanowano szereg wycieczek: wizytę na wysypisku śmieci …. koło …, wyjazd do…do Ośrodka działań ekologicznych, palmiarni i ogrodu botanicznego oraz wyjazd na Zieloną Szkołę na warsztaty pn. „…..” i „….”. Organizowane będą także zajęcia terenowe pn. „…..” w …. – Nadleśnictwo ….. Ponadto w ramach realizacji projektu Szkoła zamierza zakupić następujące pomoce dydaktyczne: zestaw do badania powietrza w walizce terenowej, pudełko z lupami i miarką do obserwacji okazów, energia odnawialna wody-wiatru-słońca – model demonstracyjny.

Główne cele projektu są ściśle związane z aspektem społecznym, realizowanym poprzez: aktywizowanie uczniów do podejmowania rozważnych działań dla dobra człowieka i otaczającej go przyrody, rozwijanie dociekliwości poznawczej ukierunkowanej na ustalanie związków przyczynowo-skutkowych w relacjach człowiek a środowisko naturalne, poznanie najbliższych okolic przyrodniczych, wypracowanie odpowiedzialnych, aktywnych postaw społecznych, uświadomienie zależności między stanem środowiska a samopoczuciem i zdrowiem ludzi.

Do Szkoły Podstawowej nr 11 w …. uczęszcza wiele dzieci z rodzin o niskim statusie materialnym, spowodowanym bezrobociem, wielodzietnością, samotnym macierzyństwem oraz niskim poziomem wykształcenia rodziców, które objęte są pomocą społeczną. Uczestnictwo w programie będzie dla uczniów okazją do poznania bogactwa przyrodniczego w bezpośrednim i pośrednim kontakcie z nim w trakcie wycieczek, warsztatów, zabaw badawczych, uczestnictwie w różnych konkursach oraz działań, które pomogą chronić przyrodę i człowieka. Stanowi to bowiem ważny czynnik wspierający rozwój zdolności do znalezienia własnych perspektyw, zdobywania wiedzy oraz umiejętności takich jak chociażby: podziału ról, udzielania wzajemnej pomocy, dzielenie się informacjami oraz funkcjonowaniu w grupie.

W Publicznym Przedszkolu nr 7 „…”, przedmiotowy projekt realizowany będzie poprzez Program Edukacji Ekologicznej pn. „……”. Celem projektu jest kształtowanie w przedszkolakach postawy przyjaciela przyrody. W ramach programu organizowany zostanie festyn ekologiczny, happeningi, szereg konkursów, których celem będzie wskazanie istotnych problemów występujących w naszym otoczeniu w zakresie zmniejszenia, segregowania i recyklingu odpadów. Z projektem będzie się łączyć poszerzenie wiedzy na temat środowiska przyrodniczego. Dzieci poznają wiele roślin oraz zwierząt. Będzie to realizowane poprzez hodowle roślin w kącikach przyrodniczych i ogródku dydaktycznym pn. „…..” oraz wycieczek, spacerów do różnych środowisk, w różnych porach roku. Pozyskane środki wydatkowane zostaną na pokrycie kosztów organizowanych wycieczek ekologicznych do Zagrody Edukacyjnej „….”, ….w …., Gospodarstwa ekologicznego, Ośrodka …– … Zajęcia dla przedszkolaków, Mleczarni w …, oczyszczalni ścieków z biogazowią, Ośrodka Edukacji Ekologicznej w …. W szczególności koszty te obejmują: koszty transportu, zakup biletów wstępu, opłatę za przewodnika. Z pozyskanych środków pokryte zostaną opłaty za zajęcia w ramach planowanych warsztatów stacjonarnych. Ponadto w ramach realizacji projektu Przedszkole zamierza zakupić pomoce dydaktyczne: zestaw preparatów mikroskopowych, model kwiatu z zalążnią i zalążkiem, magnesy sztabkowe, deszczomierz, zdrowe jedzenie na talerzu – 34 magnetyczne elementy, karmnik wabiący motyle, zestawy modeli: cykl życiowy pszczoły, mrówki, żaby, biedronki; rozwój kurczaka w jajku, stację pogody, mikroskop szkolny, walizkę Eko-badacza, zestaw do badania wody i powietrza, zestawy doświadczalne, hotel dla owadów, pojemnik z lupami do degradacji, symulator obiegu wody w przyrodzie, zbiornik na deszczówkę, gry edukacyjne, film, lornetkę, plansze ścienne edukacyjne, globusy, zestawy modeli: zwierząt, owadów, motyli itp.; poradnik encyklopedyczny „….” i inne pomoce.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

  1. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług;
  2. placówki oświatowe wskazane w opisie sprawy, w imieniu których Wnioskodawca składa wniosek o dofinansowanie w konkursie pn. „Edukacja Ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok szkolny 2017/2018” są budżetowymi jednostkami organizacyjnymi Miasta;
  3. w ramach uchwalonej przez Sejm ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego placówki oświatowe: Szkoła Podstawowa nr 11 w …. nie jest odrębnym od Wnioskodawcy podatnikiem podatku od towarów i usług, Publiczne Przedszkole nr 7 „…” nie jest odrębnym od Wnioskodawcy podatnikiem podatku od towarów i usług;
  4. w nawiązaniu do powyższej treści placówki oświatowe: Szkoła Podstawowa nr 11 w …. – nie dokonuje samodzielnych, odrębnych od Wnioskodawcy rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług, Publiczne Przedszkole nr 7 „…” nie dokonuje samodzielnych, odrębnych od Wnioskodawcy rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług;
  5. zgodnie z § 3 pkt 3 Zarządzenia Prezydenta Miasta … w sprawie zasad rozliczeń podatku od towarów i usług w Mieście … i jego jednostkach budżetowych, faktury dokumentujące poniesione wydatki w: Szkole Podstawowej nr 11 w …. – wystawione będą na nabywcę: Miasto …. NIP …. (odbiorca Szkoła Podstawowa nr 11 w ….), Publicznym Przedszkolu nr 7 „….” wystawione będą na nabywcę: Miasto … NIP…. (odbiorca: Publiczne Przedszkole nr 7 „…”);
  6. realizacja projektu „…..” w Szkole Podstawowej nr 11 … w ramach konkursu, będącego przedmiotem wniosku jest zadaniem własnym Gminy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 448 ze zm.) wykonywanym zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949) oraz Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Realizacja projektu „…..” w Publicznym Przedszkolu nr 7 „….” ramach konkursu, będącego przedmiotem wniosku jest zadaniem własnym Gminy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.) wykonywanym zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949) oraz Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej;
  7. w Szkole Podstawowej nr 11 w … efekty planowanych projektów będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem czynności – organizacji wycieczek (…. Szkoły), gdzie Miasto wystąpi jako podatnik od towarów i usług bowiem udział uczniów w wycieczkach wymaga zgody rodziców oraz pokrycia przez nich kosztów wyżywienia i noclegu. W Publicznym Przedszkolu nr 7 „…” efekty planowanych projektów będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Miasto …. ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu w ramach konkursu pn. „…” w Publicznym Przedszkolu nr 7 „….” w …, pn. „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu w ramach konkursu pn. „Edukacja Ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok szkolny 2017/2018” w Publicznym Przedszkolu nr 7 „…, pn. „…”.

Uzasadnienie stanowiska Gminy

W ocenie Miasta działalność placówek oświatowych w zakresie wskazanym w opisanych zdarzeniach przyszłych może być uznana za działalność wykonywaną przez organ publiczny, związaną z realizacją zadania własnego gminy – edukacja publiczna. Zakres zadań własnych gminy znajdujemy w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i obejmuje on m.in. sprawy dotyczące edukacji publicznej. Zadanie to spełnia przesłanki z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), stanowiącego, iż: „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”. Przepis ten uzależnia podmiotowość organu w podatku od towarów i usług od charakteru stosunku prawnego, w ramach którego świadczenie jest dokonywane. Świadczenia w ramach stosunków publicznoprawnych pozostają tym samym poza sferą opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Działalność musi być wykonywana przez podmiot prawa publicznego i musi być wykonywana w celu sprawowania władzy publicznej. Wykonując zadania w ramach konkursu pn. „Edukacja Ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok szkolny 2017/2018”, szkoły i przedszkola wypełniają zadania nałożone ustawami, do realizacji których zostały one powołane. Projekt może być realizowany wyłącznie przez przedszkola, szkoły i ich zespoły oraz specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze z terenu województwa …... Regulamin konkursu wyklucza udział w nim szkół, które prowadzone są przez osoby fizyczne.

Gmina wykonując czynności wchodzące w zakres jej zadań własnych może występować jako podatnik podatku od towarów i usług, podejmując dane czynności jako uczestnik obrotu na rynku. W ocenia Miasta w zakresie realizowanych projektów Wnioskodawca wystąpi jako podatnik od towarów i usług, organizując wycieczki bowiem udział uczniów w wycieczkach wymaga zgody rodziców oraz część kosztów również pokrywana jest przez rodziców (odpłatność za wyżywienie i nocleg).

Z treści art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.) wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np.: dalszej odsprzedaży, towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy, bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Planowane zakupy towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu w żadnym stopniu nie generują powstania obrotu, co powoduje brak związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. Projekt jest prowadzony przez wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną zatrudnioną w danych placówkach. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku: usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Przepis ten jest wzorowany na art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE, na podstawie którego państwa członkowskie zwalniają od VAT kształcenie dzieci lub młodzieży, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 poz. 59), system oświaty obejmuje m.in.: przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja. Zwolnienie określone w tym przepisie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że korzystać z niego mogą jedynie określone w ramach tej normy podmioty w ściśle określonym zakresie – kształcenia i wychowywania, jak również dostaw towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami edukacyjnymi związanych.

W ramach działań związanych z realizacją projektu prowadzone będą zadania mające na celu aktywizowanie uczniów i przedszkolaków do podejmowania rozważnych działań dla dobra człowieka i otaczającej go przyrody. Będzie również możliwa realizacja wielu innych zadań związanych z edukacją ekologiczną. Zgodnie z zasadą neutralności podatku od towarów i usług, podatnik nie może ponosić ciężaru tego podatku. Podatek od towarów i usług nie powinien obciążać podatników nabywających towary i usługi, którzy nie są ich ostatecznymi odbiorcami. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zatem prawo do odliczenia VAT naliczonego:

  1. przysługuje w całości – jeżeli zakup związany jest z czynnościami opodatkowanymi,
  2. przysługuje częściowo – jeśli zakup związany jest zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i pozostałymi,
  3. nie przysługuje w ogóle – jeśli zakup związany jest z czynnościami innymi niż opodatkowane (głównie zwolnione od podatku).

Wszystkie podejmowane działania nie będą prowadzone z zamiarem uzyskania dochodu, lecz mają na celu edukację ekologiczną dzieci i młodzieży. Działalność wskazanych placówek oświatowych w zakresie organizacji wycieczek, konkursów ekologicznych będzie finansowana z środków pozyskanych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w… projektu pn. „…”. Ponadto regulamin konkursu wskazuje skonkretyzowany katalog wydatków, jakie można poczynić w ramach projektu, co w efekcie uniemożliwia jakąkolwiek działalność komercyjną generującą czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Element odpłatności za usługę występuje w przypadku organizacji wycieczek w zakresie kosztów, które są wskazane w regulaminie projektu jako te, które nie mogą być przedmiotem dotacji. Jednak organizacja obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (art. 2 ustawy z dnia 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe) wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek (a tak jest w tym przypadku) jest zwolniona z opodatkowania VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 8 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2015 r. poz. 736). Podstawą odzyskiwania podatku od towarów i usług przez gminy od dokonywanych opodatkowanych zakupów jest prowadzenie przez ten podmiot sprzedaży opodatkowanej.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym zakupy towarów i usług są ściśle związane z czynnościami niepodlegającymi VAT lub zwolnionymi z opodatkowania VAT. Zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” w Publicznym Przedszkolu nr 7 „…” w ramach konkursu pn. „Edukacja Ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok szkolny 2017/2018”.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z treści wniosku – nabyte podczas realizacji projektu towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ponoszonych wydatków z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „….” w Publicznym Przedszkolu nr 7 „….” w ramach konkursu pn. „…”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Końcowo tut. Organ informuje, iż niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” w Publicznym Przedszkolu nr 7 „…”. Natomiast w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” w Szkole Podstawowej nr 11 w …., zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj