Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.273.2017.3.MGO
z 18 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 maja 2017 r. (data wpływu 9 czerwca 2017 r.) uzupełnionym pismem z 28 sierpnia 2017 r. (data wpływu 1 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomości oznaczonej jako działka nr 51/47 – jest prawidłowe,
  • opodatkowania dostawy nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa według stawki 23% działek nr 1/263, 1/264, 1/265, 1/198, 1/181, 1/179, 1/94, 1/148, 1/147, 156/13 – jest prawidłowe,
  • opodatkowania dostawy nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa według stawki 23% działek nr 1/261, 156/14, 347/33 – jest nieprawidłowe,
  • wyłączenia z opodatkowania przeniesienia prawa własności działki Skarbu Państwa nr 44/2 pozostającej w użytkowaniu wieczystym Gminy na rzecz Gminy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2017 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomości oznaczonej jako działka nr 51/47, opodatkowania dostawy nieruchomości – działek nr 1/263, 1/264, 1/265, 1/198, 1/181, 1/179, 1/94, 1/148, 1/147, 156/13 1/261, 156/14 i 347/33 stanowiących własność Skarbu Państwa według stawki 23% VAT oraz wyłączenia z opodatkowania przeniesienia prawa własności działki Skarbu Państwa nr 44/2 pozostającej w użytkowaniu wieczystym Gminy Miasta T. na rzecz Gminy.

Wniosek został uzupełniony pismem z 28 sierpnia 2017 r. (data wpływu 1 września 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 22 sierpnia 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.273.2017.1.MGO.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miasta T. (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. W szczególności wykonuje zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej, a także zadania z zakresu właściwości powiatu.

Gmina zamierza zawrzeć ze Skarbem Państwa umowę zamiany polegającą na przeniesieniu przez:

I. Gminę na rzecz Skarbu Państwa prawa własności zabudowanej nieruchomości położonej w T., ozn. jako dz. nr 51/47 o pow. 0,4166 ha obr. 231, obj. …. Wartość rynkowa nieruchomości została określona w operacie szacunkowym z dnia 26 lutego 2016 r. (klauzula aktualizacyjna z dnia 24 lutego 2017) na kwotę … zł. Nieruchomość ta zabudowana budynkiem dwukondygnacyjnym, objęta księgą wieczystą nr … stanowi własność Gminy. Budynek stanowiący zabudowę działki jest obiektem murowanym, piętrowym, podpiwniczonym, z dachem wielospadowym konstrukcji drewnianej, kryty dachówką ceramiczną. Powierzchnia użytkowa budynku wynosi 1356,8 m2. Budynek wyposażony jest we wszystkie podstawowe instalacje: elektryczną, gazową, wodnokanalizacyjną oraz sieć centralnego ogrzewania. Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla miasta T. przedmiotowa działka leży w terenie oznaczonym symbolem 33.Ul – teren usług publicznych – z podstawowym przeznaczeniem pod budowę i utrzymanie obiektów i urządzeń niezbędnych na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony granicy państwowej - funkcjonowanie placówki Straży Granicznej przyjętego Uchwałą Rady Miejskiej w T. nr …z dnia 30 czerwca 2016 r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu położonego w T. w rejonie ulic: Z., C., A. oraz linii kolejowej K. – P.. W wyniku analizy podstawy prawnej nabycia na rzecz Skarbu Państwa terenu obejmującego działkę 51/47 obręb 231 ustalono, iż Skarb Państwa stał się właścicielem terenu obejmującego przedmiotową działkę na podstawie Dekretu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z dnia 6 września 1944 r. w miejsce Księcia ... – na cele reformy rolnej. Następnie decyzją komunalizacją znak: … z dnia 10 stycznia 1995 r. Urząd Wojewódzki w T. przekazał na własność Gminie Miasta T. nieruchomość obejmująca m.in. przedmiotową działkę 51/47 obr. 231. Przedmiotowa działka oddana została w trwały zarząd na rzecz Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w T. z przeznaczeniem na siedzibę szkoły. Decyzją Prezydenta Miasta T. orzekającą o wygaszeniu prawa trwałego zarządu, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w T. zakończyło działalność edukacyjną na przedmiotowej nieruchomości z dniem 31 … 2016 r. Wszelkie koszty utrzymania przedmiotowej nieruchomości związane z mediami oraz ochroną budynku w chwili obecnej ponosi Gmina. Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości, od których przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku VAT. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) przedmiotowy budynek oznaczony jest symbolem 1263. Ponadto w odniesieniu do przedmiotowej nieruchomości przy nabyciu własności, nie przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku VAT.

II. Skarb Państwa na rzecz Gminy Miasta T. prawa własności nieruchomości pozostających w użytkowaniu wieczystym T. S.A. w T., obj. …. Na poczet sumy wynoszącej … zł należnej Gminie za nieruchomość przy ul. Z., zaliczona byłaby kwota wynikająca z różnicy wartości prawa własności Skarbu Państwa i prawa użytkowania wieczystego T. S.A. w stosunku do niżej wymienionych nieruchomości:

  • dz. 1/261, 1/262, 1/263, 1/264, 1/265 obręb 247 oraz 156/10, 156/14 i 347/33 obręb 199 – kompleks sąsiadujących ze sobą działek zabudowanych obiektem Inkubatora Przedsiębiorczości, dla których różnica pomiędzy wartością prawa własności a wartością prawa użytkowania wieczystego wynosi … zł,
    -
  • dz. 1/198, 1/196, 1/141 obręb 247 oraz 156/13 obręb 199 - kompleks sąsiadujących ze sobą działek, dla których różnica pomiędzy wartością prawa własności a wartością prawa użytkowania wieczystego wynosi 509 409 zł,
  • dz. 1/181,1/179, 1/94, 1/177, 1/93, 1/95, 1/96, 1/147 i 1/148 obręb 247 - kompleks sąsiadujących ze sobą działek, dla których różnica pomiędzy wartością prawa własności a wartością prawa użytkowania wieczystego wynosi 595 571 zł, oraz prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa pozostającej w użytkowaniu wieczystym Gminy oznaczonej jako:
  • dz. 44/2 obręb 192 zabudowana budynkiem przepompowni wód opadowych wraz z urządzeniami towarzyszącymi, dla której różnica pomiędzy wartością prawa własności a wartością prawa użytkowania wieczystego wynosi … zł.

Zamiana nieruchomości nastąpi z obowiązkiem dokonania dopłaty przez Skarb Państwa na rzecz Gminy, wynikającej z różnicy wartości zamienianych nieruchomości tj. w wysokości … zł.

Nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa oddane w użytkowanie wieczyste na rzecz T. S.A., obj. księgą wieczystą nr … tj.:

1. działka 1/261 o pow. 0,0986 ha obręb 247 – niezabudowana, działka 1/262 o pow. 0,3902 ha obręb 247 – niezabudowana, działka 1/263 o pow. 0,2938 ha obręb 247 – zabudowana dwoma budynkami o funkcji przemysłowo usługowej, działka 1/264 o pow. 0,3069 ha obręb 247 - zabudowana dwoma budynkami o funkcji przemysłowo usługowej, działka 1/265 o pow. 2,0944 ha obręb 247 – zabudowana budynkiem o funkcji przemysłowo usługowej. Przedmiotowe działki położone są we wzajemnym sąsiedztwie, stanowią jeden kompleks, posiadają dojazd o nawierzchni utwardzonej. Uzbrojenie znajduje się na terenie nieruchomości.

Zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta, przedmiotowe działki położone są w terenie oznaczonym symbolem PU – teren produkcyjno-usługowy. Jedynie część działki 1/261 położona jest w terenie oznaczonym symbolami 6 KDD i 4 KDL – tereny dróg publicznych. Skarb Państwa nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowych nieruchomości, od których przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku VAT. Ponadto w odniesieniu do przedmiotowych nieruchomości przy nabyciu własności nie przysługiwało Skarbowi Państwa prawo do odliczenia podatku VAT.

2. działka 156/10 o pow. 0,0060 ha obręb 199 – niezabudowana, działka 156/14 o pow. 0,0081 ha obręb 199 – niezabudowana. Działki położone we wzajemnym sąsiedztwie, stanowią wąski wydłużony pas gruntu. Zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta, przedmiotowe działki położone są w terenie oznaczonym symbolem M2 – tereny zabudowy mieszkaniowej niskiej intensywnej. Część działki 156/14 położona jest w terenie oznaczonym symbolami 6 KDD i 4 KDL – tereny dróg publicznych. Skarb Państwa nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowych nieruchomości, od których przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku VAT. Ponadto w odniesieniu do przedmiotowych nieruchomości przy nabyciu własności nie przysługiwało Skarbowi Państwa prawo do odliczenia podatku VAT

3. działka 1/198 o pow. 1,0185 ha obręb 247 – zabudowana dwoma budynkami o funkcji przemysłowo-usługowej, działka 1/196 o pow. 0,1133 ha obręb 247 – niezabudowana, działka 1/141 o pow. 0,1415 ha obręb 247 – niezabudowana, działka 156/13 o pow. 0,0056 ha obręb 199 – niezabudowana. Przedmiotowe działki położone są we wzajemnym sąsiedztwie, stanowią jeden kompleks, posiadają dojazd o nawierzchni utwardzonej. Uzbrojenie znajduje się na terenie nieruchomości. Zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta, działki 1/198, 1/196 i 1/141 obręb 247 położone są w terenie oznaczonym symbolem PU – teren produkcyjno-usługowy. Natomiast działka 156/13 obręb 199 objęta jest miejscowy planem zagospodarowania przestrzennego i położona jest w terenie oznaczonym symbolem 8KDD – tereny komunikacji dróg publicznych dojazdowych. Skarb Państwa nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowych nieruchomości, od których przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku VAT. Ponadto w odniesieniu do przedmiotowych nieruchomości przy nabyciu własności nie przysługiwało Skarbowi Państwa prawo do odliczenia podatku VAT.

4. działka 1/181 o pow. 0,2028 ha obręb 247 – zabudowana budynkiem o funkcji przemysłowo usługowej, działka 1/179 o pow. 0,5360 ha obręb 247 – zabudowana budynkiem o funkcji przemysłowo usługowej, działka 1/94 o pow. 0,3656 ha obręb 247 - zabudowana budynkiem o funkcji przemysłowo usługowej, działka 1/177 o pow. 0,0960 ha obręb 247 – niezabudowana, działka 1/93 o pow. 0,0150 ha obręb 247 – niezabudowana, działka 1/95 o pow. 0,0031 ha obręb 247 – niezabudowana, działka 1/96 o pow. 0,0690 ha obręb 247 – niezabudowana, działka 1/147 o pow. 0,1195 ha obręb 247 – zabudowana budynkiem o funkcji przemysłowo usługowej, działka 1/148 o pow. 0,0890 ha obręb 247 – zabudowana budynkiem o funkcji przemysłowo usługowej. Przedmiotowe działki położone są we wzajemnym sąsiedztwie, stanowią jeden kompleks, posiadają dojazd drogą o nawierzchni utwardzonej, działki 1/95 i 1/96 stanowią część drogi wewnętrznej. Uzbrojenie znajduje się na terenie nieruchomości. Zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta, przedmiotowe działki położone są w terenie oznaczonym symbolem PU - teren produkcyjno-usługowy. Skarb Państwa nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowych nieruchomości, od których przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku VAT. Ponadto w odniesieniu do przedmiotowych nieruchomości przy nabyciu własności nie przysługiwało Skarbowi Państwa prawo do odliczenia podatku VAT.

5. działka 347/33 o pow. 0,2620 ha obręb 199 – niezabudowana. Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego Miasta działka 347/33 położona jest w terenie oznaczonym symbolem 1ZP - teren zieleni urządzonej, w niewielkiej części w terenie oznaczonym symbolami 6 KDD i 4 KDL – tereny dróg publicznych. Skarb Państwa nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości, od których przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku VAT. Ponadto w odniesieniu do przedmiotowych nieruchomości przy nabyciu własności nie przysługiwało Skarbowi Państwa prawo do odliczenia podatku VAT.

W stosunku do gruntów Skarbu Państwa obejmujących przedmiotowe nieruchomości Wojewoda decyzją uwłaszczeniową z dnia 2 … 1992 r. znak: … na podstawie art. 2 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 29 kwietnia 1990 r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. Nr 79, poz. 464) stwierdził nabycie z mocy prawa z dniem 5 grudnia 1990 r. przez Z.„T” w T. prawo użytkowania wieczystego na okres od 5 grudnia 1990 r. do 4 grudnia 2089 r. W dniu 10 grudnia 2004 r. zawarte zostało porozumienie pomiędzy Gminą a Z. w T. dotyczące przekazania na rzecz Gminy gruntów Skarbu Państwa położonych w T., obejmujących między innymi ww. nieruchomości – w zamian za wygaśnięcie zaległości podatkowych. Przekazanie odbyło się aktem notarialnym Rep. … z dnia 27 kwietnia 2004 r. Następnie dnia 21 października 2004 r. Rada Miejska w T. podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) do T. Spółka Akcyjna w T. w zamian za objęcie akcji kolejnej emisji. Na tej podstawie aktem notarialnym Rep. … z dnia 7 stycznia 2005 r. oraz Rep. …z dnia 25 marca 2009 r. Gmina wniosła jako wkład niepieniężny do T.„P.” Spółka Akcyjna w T. prawo użytkowania wieczystego przedmiotowych nieruchomości wraz z prawem własności znajdujących się na nich budynków.

Opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego wszystkich nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa pozostających w użytkowaniu wieczystym T. „P.” Spółka Akcyjna w T. za rok 2016 wynosi łącznie: … zł. (słownie: …) – stawka procentowa 3%.

6. Nieruchomość stanowiącą własność Skarbu Państwa oddaną w użytkowanie wieczyste na rzecz Gminy ozn. jako działka 44/2 o pow. 0,8621 ha obręb 192, zabudowana budynkiem przepompowni wód opadowych wraz z urządzeniami towarzyszącymi, obj. księgą wieczystą …. Zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta przedmiotowa działka w znacznej części położona jest w terenie oznaczonym symbolem ZD – tereny ogrodów działkowych. W niewielkiej części zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego położona jest w terenie oznaczonym symbolem 1 KDG – teren drogi publicznej – głównej. Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości, od których przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku VAT. Ponadto w odniesieniu do przedmiotowej nieruchomości przy nabyciu własności nie przysługiwało Skarbowi Państwa prawo do odliczenia podatku VAT.

Decyzją Urzędu Rejonowego w T. z dnia 14 lutego 1992 r. znak: … stwierdzono nabycie z mocy prawa z dniem 5 grudnia 1990 r. przez Z. A. w T. prawa wieczystego użytkowania, na okres od 5 grudnia 1990 r. do 4 grudnia 2089 r., zabudowanej nieruchomości Skarbu Państwa oznaczonej jako działka 44 o pow. 20,8861 ha obręb ...

Ww. nieruchomość stanowiąca własność Skarbu Państwa była w dniu 5 grudnia 1990 r. w zarządzie Z. A. w T. na podstawie decyzji Kierownika Wydziału Geodezji i Gospodarki Gruntami Urzędu Miejskiego w T. z dnia 10 marca 1987 r. znak: …, i z tym dniem stała się ona z mocy prawa przedmiotem wieczystego użytkowania. Budynki i inne urządzenia na ww. nieruchomości zostały wybudowane ze środków własnych Z. A. i stały się z mocy prawa ich własnością. Następnie działka 44 zmieniła oznaczenia na działkę 44/1 obręb 192. Decyzją Urzędu Rejonowego w T. z dnia 19 listopada 1992 r. znak: …, zatwierdzono podział działki 44/1 obręb 192 na 44/2 o pow. 0,8621 ha i 44/3 o pow. 20,0418 ha obręb ... Aktem notarialnym Rep. .. z dnia 22 grudnia 2015 r. Gmina nabyła od spółki Grupa A. S.A. prawo użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa oznaczonej jako działka 44/2 obręb 192 o pow. 0,8621 ha. Opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego ww. gruntu stanowiącego własność Skarbu Państwa pozostającego w użytkowaniu wieczystym Gminy wynosi … zł (słownie: …) – stawka procentowa 3%.

Transakcji zamiany nieruchomości ze strony Skarbu Państwa dokonywał będzie Prezydent Miasta T. wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej. Bowiem zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 r. poz. 2260) zasobem nieruchomości Skarbu Państwa gospodarują starostowie, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej (z zastrzeżeniami określonymi w ustawie). W miastach na prawach powiatu władzę wykonawczą sprawuje prezydent miasta, który łączy w sobie uprawnienia do realizacji zadań zarówno z zakresu samorządu gminnego, jak i powiatowego.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

Budynek posadowiony na działce 51/47 obręb 231 wybudowany został w latach 30-tych ubiegłego wieku przez P. F. Z. A., której następcą prawnym obecnie są Z. A. w T. – M. Spółka Akcyjna – G. A.

Od momentu wybudowania do chwili obecnej przedmiotowy budynek służył celom systemu oświaty.

Przedmiotowy budynek od początku stanowił siedzibę szkoły zakładowej dla dzieci pracowników P. F. Z. A. W kolejnych latach w ramach przeprowadzanych reform systemu oświaty budynek służył m.in.: jako siedziba Szkoły Podstawowej, a także Centrum Kształcenia Ustawicznego i Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w T.

Kierownik Urzędu Rejonowego w T. decyzją z dnia 18 sierpnia 1997 r. ustanowił na rzecz Centrum Kształcenia Ustawicznego prawo zarządu w stosunku do przedmiotowej nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa. Następnie Wojewoda decyzją z dnia 30 grudnia 1999 r. stwierdził nabycie przez Gminę Miasta T. z mocy prawa, nieodpłatnie własność przedmiotowej nieruchomości. Na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w T. z dnia 14 marca 2013 r. Centrum Kształcenia Ustawicznego CKU weszło w skład utworzonego z dniem 1 września 2014 r. Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego CKZiU. Decyzją z dnia 5 sierpnia 2013 r. Prezydent Miasta T. ustanowił na rzecz Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego prawo trwałego zarządu.

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w T. ponosiło nakłady na ulepszenie budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które były równe lub wyższe niż 30% wartości początkowej obiektu, jeśli tak to kiedy?”, Wnioskodawca odpowiedział – nie.

Na pytanie Organu „Czy ewentualne nakłady na ulepszenie budynku ponoszone przez Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w T. zostały rozliczone pomiędzy Wnioskodawcą a Centrum, jeśli tak to kiedy?”, Wnioskodawca udzielił odpowiedzi – nie dotyczy.

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy po ewentualnym ulepszeniu przez Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w T. budynek był przedmiotem najmu/dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, jeśli tak to czy w całości, czy w części – jakiej?”, Wnioskodawca odpowiedział – nie.

Na pytanie zadane w wezwaniu „Jeśli budynek po ewentualnym ulepszeniu przez Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w T. był przedmiotem najmu/dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze to proszę wskazać jaki okres upłynie od oddania w najem/dzierżawę lub inne odpłatne udostępnienie do momentu planowanej zamiany i czy będzie to okres dłuższy niż 2 lata?”, Wnioskodawca udzielił odpowiedzi – nie dotyczy.

Na pytanie Organu „Czy budynek po ewentualnym ulepszeniu był wykorzystywany do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat?”, Wnioskodawca odpowiedział – nie.

Dla działek 1/261 oraz 1/262 obręb 247 nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta, przedmiotowe działki położone są w terenie oznaczonym symbolem PU – teren produkcyjno-usługowy. Jedynie niewielka część działki 1/261 objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i położona jest w terenie oznaczonym symbolami 6 KDD i 4 KDL – tereny dróg publicznych.

Na pytanie Organu „Czy dla działek zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy? (proszę podać odrębnie dla każdej z działek).”, Wnioskodawca odpowiedział – brak decyzji.

Przedmiotowe budynki na działkach nr 1/263, 1/264, 1/265 wybudowane zostały przez Z. M. „T.” w latach 70-tych XX wieku, których następcą prawnym obecnie są Z. M.„T.” S.A.

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy przed dokonaniem zamiany wskazanych działek Skarb Państwa będzie w jakimkolwiek momencie w ekonomicznym posiadaniu budynków znajdujących się na tych działkach?”, Wnioskodawca odpowiedział – nie.

W odpowiedzi na pytanie zadane w wezwaniu „Jeśli tak to kiedy i w jaki sposób Skarb Państwa te budynki będzie wykorzystywał lub je wykorzystuje, czy Skarb Państwa wykorzystywał przedmiotowe obiekty:

  • do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (jakich?),
  • do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (jakich?),
  • do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (jakich?)”, Wnioskodawca podał – nie dotyczy.

Budynki posadowione na działkach 1/263, 1/264 oraz 1/265 wybudowane zostały w latach 70–tych XX wieku z przeznaczeniem na Wydział N. Z. M. „T”

Od momentu wybudowania przedmiotowe budynki przeznaczone były na Wydział N. Z. M. „T.”. Następnie w dniu 10 grudnia 2004 r. zawarte zostało porozumienie pomiędzy Gminą Miasta T. a Z. M. dotyczące przekazania na rzecz Gminy Miasta T. ww. nieruchomości w zamian za wygaśnięcie zaległości podatkowych. Następnie dnia 21 października 2004 r. Gmina Miasta T. wniosła jako wkład niepieniężny do T. P. „P.” Spółka Akcyjna w T. prawo użytkowania wieczystego przedmiotowych nieruchomości wraz z prawem własności znajdujących się na nich budynków.

Przedmiotem zamiany ze strony Skarbu Państwa nie będzie ani dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu ani prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z budynkami. Przedmiotem zamiany między Gminą a Skarbem Państwa będzie prawo własności nieruchomości. Przedmiotowa zamiana polegać będzie na przeniesieniu przez: Gminę na rzecz Skarbu Państwa prawa własności działki nr 51/47 obr. 231 w zamian Skarb Państwa przeniesie na rzecz Gminy prawo własności nieruchomości pozostających w użytkowaniu wieczystym T. S.A. działek: 1/261, 1/262, 1/263, 1/264, 1/265 obręb 247 oraz 156/10, 156/14 i 347/33 obręb 199, dz. 1/198, 1/196, 1/141 obręb 247 oraz 156/13 obręb 199, dz. 1/181, 1/179, 1/94, 1/177, 1/93, 1/95, 1/96, 1/147 i 1/148 obręb 247 oraz prawa własności działki Skarbu Państwa pozostającej w użytkowaniu wieczystym Gminy oznaczonej jako dz. 44/2 obręb ….

Dla przedmiotowych działek nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta, przedmiotowe działki położone są w terenie oznaczonym symbolem PU – teren produkcyjno-usługowy oraz symbolem U – tereny usług.

Na pytanie Organu „Czy dla działek zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy? (proszę podać odrębnie dla każdej z działek)?”, Wnioskodawca odpowiedział – brak decyzji.

Działki 156/10 oraz 156/14 obręb 199 zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta położone są w terenie oznaczonym symbolem M2 – tereny zabudowy mieszkaniowej niskiej intensywnej. Jedynie znikoma część działki 156/14 objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i położona jest w terenie oznaczonym symbolami 6 KDD i 4 KDL - tereny dróg publicznych. Działki 1/196, 1/141, 1/177, 1/93, 1/95 oraz 1/96 nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta, przedmiotowe działki położone są w terenie oznaczonym symbolem PU - teren produkcyjno- usługowy.

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy dla działek zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy? (proszę podać odrębnie dla każdej z działek)?”, Wnioskodawca odpowiedział – brak decyzji.

Przedmiotowe budynki posadowione na działkach nr 1/198, 1/181, 1/179, 1/94, 1/148, 1/147 wybudowane zostały przez Z. M. „T.” w latach 70-tych XX wieku, których następcą prawnym obecnie są Z. M. „T.” S.A.

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy przed dokonaniem zamiany wskazanych działek Skarb Państwa będzie w jakimkolwiek momencie w ekonomicznym posiadaniu budynków znajdujących się na tych działkach? „ Wnioskodawca odpowiedział – nie.

Na pytanie Organu „Jeśli tak to kiedy i w jaki sposób Skarb Państwa te budynki będzie wykorzystywał lub je wykorzystuje, czy Skarb Państwa wykorzystywał przedmiotowe obiekty:

  • do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (jakich?),
  • do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (jakich?),
  • do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (jakich?)”, Wnioskodawca odpowiedział – nie dotyczy.

Budynki posadowione na 1/198, 1/181, 1/179, 1/94, 1/148 i 1/147 wybudowane zostały w latach 70-tych XX wieku z przeznaczeniem na obiekty produkcyjne Z. M. „T.” Od momentu wybudowania przedmiotowe budynki stanowiły obiekty produkcyjne Z. M. „T.”. Następnie w dniu 10 grudnia 2004 r. zawarte zostało porozumienie pomiędzy Gminą a Z. M. dotyczące przekazania na rzecz Gminy ww. nieruchomości w zamian za wygaśnięcie zaległości podatkowych. Następnie dnia 21 października 2004 r. Gmina wniosła jako wkład niepieniężny do T. „P.” Spółka Akcyjna w T. prawo użytkowania wieczystego przedmiotowych nieruchomości wraz z prawem własności znajdujących się na nich budynków.

Przedmiotem zamiany ze strony Skarbu Państwa nie będzie ani dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu ani prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z budynkami. Przedmiotem zamiany między Gminą Miasta T. a Skarbem Państwa będzie prawo własności nieruchomości. Przedmiotowa zamiana polegać będzie na przeniesieniu przez: Gminę na rzecz Skarbu Państwa prawa własności działki nr 51/47 obr. 231 w zamian Skarb Państwa przeniesie na rzecz Gminy prawo własności nieruchomości pozostających w użytkowaniu wieczystym T. S.A. działek: 1/261, 1/262, 1/263, 1/264, 1/265 obręb 247 oraz 156/10, 156/14 i 347/33 obręb 199, dz. 1/198, 1/196, 1/141 obręb 247 oraz 156/13 obręb 199, dz. 1/181, 1/179, 1/94, 1/177, 1/93, 1/95, 1/96, 1/147 i 1/148 obręb 247 oraz prawa własności działki Skarbu Państwa pozostającej w użytkowaniu wieczystym Gminy oznaczonej jako dz. 44/2 obręb ...

Dla przedmiotowych działek nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta, przedmiotowe działki położone są w terenie oznaczonym symbolem PU – teren produkcyjno-usługowy.

Na pytanie Organu „Czy dla działek zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy? (proszę podać odrębnie dla każdej z działek)?”, Wnioskodawca odpowiedział – brak decyzji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy dostawa nieruchomości stanowiącej własność Gminy podlega zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy dostawa nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT 23%?
  3. Czy nieruchomość stanowiąca własność Skarbu Państwa nie będzie podlegała opodatkowaniu z uwagi na to, iż Gmina jest już użytkownikiem wieczystym i właścicielem budynku przepompowni wód opadowych wraz z urządzeniami towarzyszącymi?

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nieruchomość położona przy ul. Z. oznaczona jako działka nr 51/47 obręb … o pow. 0,4166 ha stanowiąca własność Gminy korzystała będzie ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Ustawodawca bowiem przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tym przepisie warunki.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 10a zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że nie znajdzie tu zastosowanie przepis art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym pierwsze zasiedlenie to oddanie do użytkowania, w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

2. Zdaniem Wnioskodawcy nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT 23%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Ustawodawca zdefiniował pojęcie towaru w art. 2 pkt 6 ustawy, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Opisana w stanie faktycznym zamiana nieruchomości jest czynnością cywilnoprawną, której przedmiotem jest przeniesienie przez Skarb Państwa na rzecz Gminy Miasta T. prawa własności nieruchomości pozostających w użytkowaniu wieczystym T. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste stanowi również dostawę towarów. Dostawą towarów jest także zbycie prawa użytkowania wieczystego zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT. Reasumując należy stwierdzić, że przeniesienie nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz Gminy należy traktować jako dostawę towarów do której zastosowanie ma opodatkowanie stawką 23% bowiem rozpatrując zasady opodatkowania dostawy nieruchomości należy wskazać, że zgodnie z art. 41 ust.1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. – na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy – z zastrzeżeniem art . 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust.1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

3. Wnioskodawca uważa, że nieruchomość stanowiąca własność Skarbu Państwa nie będzie podlegała opodatkowaniu z uwagi, na to, iż Gmina jest już użytkownikiem wieczystym i właścicielem budynku przepompowni wód opadowych wraz z urządzeniami towarzyszącymi. W rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT nie dochodzi w tym przypadku do dostawy towarów, bowiem artykuł ten stanowi: przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  • przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  • wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  • wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  • wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  • ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  • oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  • zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że za czynność opodatkowaną nie można uznać sprzedaży bezprzetargowej gruntu na rzecz użytkownika wieczystego tego gruntu dokonanej zgodnie z wymogami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Analizując opublikowane interpretacje podatkowe dotyczące tego zagadnienia, można zauważyć, iż organy podatkowe podkreślają, że sprzedaż na rzecz dotychczasowego użytkownika wieczystego jest de facto przekształceniem tytułu prawnego do nieruchomości (użytkowanie wieczyste zostaje przekształcone w prawo własności), natomiast nie dochodzi do przeniesienia ekonomicznego władztwa nad rzeczą, czyli kolejnej dostawy towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomości oznaczonej jako działka nr 51/47,
  • prawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa według stawki 23% działek nr 1/263, 1/264, 1/265, 1/198, 1/181, 1/179, 1/94, 1/148, 1/147, 156/13,
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa według stawki 23% działek nr 1/261, 156/14 i 347/33,
  • prawidłowe w zakresie wyłączenia z opodatkowania przeniesienia prawa własności działki Skarbu Państwa nr 44/2 pozostającej w użytkowaniu wieczystym Gminy na rzecz Gminy.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) dalej zwanej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT pod pojęciem towarów rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 2147) zasobem nieruchomości Skarbu Państwa gospodarują, z zastrzeżeniem ust. 1e, art. 43 ust. 2 i 4, art. 51, art. 57 ust. 1, art. 58-60, starostowie, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej (…).

Zgodnie z art. 92 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.) funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje:

  1. rada miasta;
  2. prezydent miasta.

Stosownie do art. 92 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

Zauważyć należy, że z przywołanej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT regulacji nie wynika, iż odpłatność za czynność dostawy towarów lub świadczenia usług winna mieć postać pieniężną.

Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową (towar lub usługa otrzymana jako zapłata), albo mieszaną – zapłata w części pieniężna a w części rzeczowa. Zatem dla uznania czynności za odpłatną, musi zaistnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego, stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

W myśl powyższych regulacji prawnych należy uznać, że zamiana towarów, co do zasady jest czynnością objętą zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług ponieważ w jej wyniku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel.

Przez umowę zamiany, zgodnie z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459 późn. zm.), każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując jednocześnie w charakterze dostawcy, jak i nabywcy.

Zapis art. 604 ww. ustawy daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Umowa zamiany jest zatem umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Tym samym umowa zamiany skutkuje wzajemnym przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi towarami (w tym przypadku nieruchomościami) jak właściciel. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna.

Natomiast zgodnie z art. 158 ww. ustawy, umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że umowa zamiany towarów na gruncie podatku od towarów i usług jest niczym innym jak dwiema odpłatnymi dostawami towarów.

Z treści wniosku wynika, że Gmina zamierza zawrzeć ze Skarbem Państwa umowę zamiany polegającą na przeniesieniu przez Gminę na rzecz Skarbu Państwa prawa własności działki nr 51/47 obr. … w zamian Skarb Państwa przeniesie na rzecz Gminy prawo własności nieruchomości pozostających w użytkowaniu wieczystym T. S.A. działek: 1/261, 1/262, 1/263, 1/264, 1/265 obręb 247 oraz 156/10, 156/14 i 347/33 obręb 199, dz. 1/198, 1/196, 1/141 obręb 247 oraz 156/13 obręb 199, dz. 1/181, 1/179, 1/94, 1/177, 1/93, 1/95, 1/96, 1/147 i 1/148 obręb 247 oraz prawa własności działki Skarbu Państwa pozostającej w użytkowaniu wieczystym Gminy oznaczonej jako dz. 44/2.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca powziął wątpliwość czy dostawa w formie zamiany zabudowanej działki nr 51/47 będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd stwierdził, że „Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Jak wynika z powyższego „pierwsze zasiedlenie” budynku (po jego wybudowaniu) należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Powyższa kwestia przedstawia się inaczej w sytuacji, gdy budynek został ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu. Wówczas bowiem, aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy w zw. z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE Rady – musi dojść do oddania obiektu po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu (np. w najem).”

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego wynika zatem, że w przypadku gdy budynki lub budowle posadowione na gruncie są objęte zwolnieniem od podatku, to ze zwolnienia tego korzysta także dostawa gruntu, jeśli natomiast budynek czy budowla jest opodatkowana stawką 23%, to także dostawa gruntu jest objęta tą stawką.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina zamierza zawrzeć ze Skarbem Państwa umowę zamiany polegającą na przeniesieniu przez Gminę rzecz Skarbu Państwa prawa własności zabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka nr 51/47 o pow. 0,4166 ha. Nieruchomość ta jest zabudowana budynkiem dwukondygnacyjnym. Budynek posadowiony na działce 51/47 wybudowany został w latach 30-tych ubiegłego wieku przez P. F. Z. A., której następcą prawnym obecnie są Z. A. w T. Spółka Akcyjna – G. A. Decyzją komunalizacją znak: … z dnia 10 stycznia 1995 r. Urząd Wojewódzki w T. przekazał na własność Gminie Miasta T. nieruchomość obejmująca m.in. przedmiotową działkę 51/47 obr. 231. Od momentu wybudowania do chwili obecnej przedmiotowy budynek służył celom systemu oświaty. Przedmiotowy budynek od początku stanowił siedzibę szkoły zakładowej dla dzieci pracowników P. F. Z. A. W kolejnych latach w ramach przeprowadzanych reform systemu oświaty budynek służył m.in.: jako siedziba Szkoły Podstawowej, a także Centrum Kształcenia Ustawicznego i Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w T. Przedmiotowa działka oddana została w trwały zarząd na rzecz Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w T. z przeznaczeniem na siedzibę szkoły. Decyzją Prezydenta Miasta T. orzekającą o wygaszeniu prawa trwałego zarządu, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w T. zakończyło działalność edukacyjną na przedmiotowej nieruchomości z dniem 31 sierpnia 2016 r. Wszelkie koszty utrzymania przedmiotowej nieruchomości związane z mediami oraz ochroną budynku w chwili obecnej ponosi Gmina. Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości, od których przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku VAT. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) przedmiotowy budynek oznaczony jest symbolem 1263. Ponadto w odniesieniu do przedmiotowej nieruchomości przy nabyciu własności, nie przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku VAT.

Analiza treści wniosku oraz powołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że planowana dostawa budynku posadowionego na działce nr 51/47 nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – ww. budynek został już zasiedlony, a od jego zajęcia (zasiedlenia) upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Z wniosku wynika bowiem, że pierwsze zajęcie przedmiotowego budynku nastąpiło w latach 30–tych ubiegłego wieku bowiem budynek wówczas został wybudowany i od momentu wybudowania służył celom systemu oświaty. Jednocześnie Wnioskodawca nie ponosił nakładów żadnych nakładów na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, od których przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku VAT. Tym samym zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W związku z powyższym również dostawa gruntu działki nr 51/47, na której jest zlokalizowany budynek dwukondygnacyjny będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również opodatkowania dostawy zabudowanych działek nr 1/263, 1/264, 1/265, 1/198, 1/181, 1/179, 1/94, 1/148, 1/147, 156/13 według podstawowej 23% stawki podatku VAT.

W tym miejscu należy zauważyć, że traktując grunt jako towar ustawodawca nie definiuje odrębnie pojęcia gruntu. Należy w tym zakresie odwołać się do definicji gruntu (a właściwie nieruchomości gruntowej) sformułowanej w art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. Zgodnie z tym przepisem nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Natomiast stosownie do treści art. 47 § 1, § 2 i § 3 Kodeksu cywilnego, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Zgodnie z art. 48 cyt. Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Z opisu sprawy wynika, że budynki posadowione na działkach 1/263, 1/264 oraz 1/265 wybudowane zostały w latach 70–tych XX wieku z przeznaczeniem na Wydział N. Z. M. „T.”. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że przed dokonaniem zamiany wskazanych działek Skarb Państwa nie będzie w jakimkolwiek momencie w ekonomicznym posiadaniu budynków znajdujących się na tych działkach. Budynki posadowione na działkach nr 1/198, 1/181, 1/179, 1/94, 1/148 i 1/147 wybudowane zostały w latach 70–tych XX wieku z przeznaczeniem na obiekty produkcyjne Z. M. „T.”. Dnia 21 października 2004 r. Gmina wniosła jako wkład niepieniężny do T. „P.” Spółka Akcyjna w T. prawo użytkowania wieczystego przedmiotowych nieruchomości wraz z prawem własności znajdujących się na nich budynków. Wnioskodawca wskazał również, że przed dokonaniem zamiany wskazanych działek Skarb Państwa nie będzie w jakimkolwiek momencie w ekonomicznym posiadaniu budynków znajdujących się na tych działkach.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy prawa oraz opis sprawy, zauważyć należy, iż jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Pojęcie to ma szerszy zakres, niż sprzedaż w ujęciu cywilnoprawnym. Przede wszystkim przeniesienie prawa do rozporządzania towarem to nie tylko przeniesienie jego własności. Dostawa towarów nie będzie więc obejmowała tylko sprzedaży towarów (w sensie cywilnoprawnym). Dla uznania, że miała miejsce dostawa towarów wystarczy, że podmiot nabędzie tzw. własność ekonomiczną, tzn. będzie miał możliwość dowolnego rozporządzania i dysponowania uzyskanym towarem.

Zatem w przypadku przejścia własności ekonomicznej ma miejsce dostawa towarów. Czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym. Dostawa towarów nie ogranicza się więc wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.

Powyższe znajduje potwierdzenie w orzecznictwie europejskim C-320/88 Shipping and Forwarding Safe B.V. v. Staatsecretaris van Financien, w którym to orzeczeniu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie na gruncie prawa podatkowego nastąpi dostawa przez Skarb Państwa na rzecz Gminy wyłącznie gruntu działek nr 1/263, 1/264, 1/265, 1/198, 1/181, 1/179, 1/94, 1/148 i 1/147, a nie budynków wraz z gruntem Skarb Państwa jest właścicielem wyłącznie działek, natomiast budynki posadowione na przedmiotowych działkach stanowią odrębną ekonomiczną własność innego podmiotu tj. T. S.A. Zatem w istocie budynki nie będą stanowiły przedmiotu dostawy, bowiem budynki nigdy nie były w ekonomicznym posiadaniu Skarbu Państwa. Skoro bowiem budynki stanowią własność T. „P.” S.A., to w przedmiotowej sprawie nie wystąpi dostawa towarów, jaką są budynki posadowione na wymienionych działkach, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Należy bowiem zauważyć, że w momencie dostawy działek nr 1/263, 1/264, 1/265, 1/198, 1/181, 1/179, 1/94, 1/148 i 1/147 faktycznie znajdującymi się na nich budynkami włada T. „ P.” S.A.

Biorąc powyższe pod uwagę uznać należy, że przedmiotem dostawy przez Skarb Państwa na rzecz Gminy będzie wyłącznie grunt ww. działek.

Tym samym przedmiotem dostawy na rzecz Wnioskodawcy będzie wyłącznie grunt, którego nie można uznać za teren niezabudowany w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, bowiem na działkach posadowione są budynki.

W związku z powyższym dostawa gruntu działek nr 1/263, 1/264, 1/265, 1/198, 1/181, 1/179, 1/94, 1/148 i 1/147 na rzecz Wnioskodawcy nie będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Z uwagi, iż przedmiotem dostawy będzie wyłącznie grunt działek nr 1/263, 1/264, 1/265, 1/198, 1/181, 1/179, 1/94, 1/148 i 1/147 to dla niniejszej dostawy nie może również znaleźć zastosowania zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, gdyż oba przepisy zwalniają od podatku wyłącznie dostawę budynków, budowli lub ich części.

W przedmiotowej sprawie nie znajdzie również zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT bowiem z wniosku nie wynika, że działki nr 1/263, 1/264, 1/265, 1/198, 1/181, 1/179, 1/94, 1/148 i 1/147 były wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze dostawa działek gruntu nr 1/263, 1/264, 1/265, 1/198, 1/181, 1/179, 1/94, 1/148 i 1/147 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej 23%.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również opodatkowania dostawy niezabudowanej działki nr 156/13 według 23% stawki podatku VAT.

Stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane – zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy – rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Należy podkreślić, że zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane (przeznaczone pod zabudowę). Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2016 r., poz. 778, z późn. zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – w myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  • lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  • sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu gruntu stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

Analiza powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie gruntów niezabudowanych wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.

Z opisu sprawy wynika, że działka nr 156/13 jest niezabudowana. Działka nr 156/13 objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i położona jest w terenie oznaczonym symbolem 8KDD – tereny komunikacji dróg publicznych dojazdowych.

Mając zatem na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa niezabudowanej działki nr 156/13, która jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i położona jest w terenie oznaczonym symbolem 8KDD – tereny komunikacji dróg publicznych dojazdowych nie będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, gdyż stanowi teren budowlany.

Dla dostawy działki nr 156/13 nie znajdzie zastosowania również zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT bowiem z wniosku nie wynika, że przedmiotowa nieruchomość była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.

W związku z powyższym dostawa działki nr 156/13 będzie podlegała opodatkowaniu według podstawowej 23% stawki podatku VAT bowiem zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy jest terenem budowlanym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania dostawy działek nr 1/263, 1/264, 1/265, 1/198, 1/181, 1/179, 1/94, 1/148, 1/147, 156/13 według 23% stawki VAT jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi również kwestia opodatkowania według stawki 23% dostawy niezabudowanych działek gruntu nr 1/261, 156/14 i 347/33.

Z opisu sprawy wynika, że działka nr 1/261 jest niezabudowana. Zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta przedmiotowa działka położona jest w terenie oznaczonym symbolem PU – teren produkcyjno-usługowy. Dla przedmiotowej działki nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu. Dla działki nie wydano decyzji o warunkach zabudowy. Jedynie niewielka część działki 1/261 objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i położona jest w terenie oznaczonym symbolami 6 KDD i 4 KDL – tereny dróg publicznych.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa części niezabudowanej działki gruntu nr 1/261, dla której nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu oraz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Natomiast dostawa części niezabudowanej działki nr 1/261, która jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego terenu nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

W związku z powyższym należy ustalić, czy dostawa części niezabudowanej działki nr 1/261 będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT wynika, że na jego podstawie korzysta ze zwolnienia dostawa gdy spełnione są łącznie dwa warunki:

  • dostawa dotyczy towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku,
  • dokonującemu dostawy towarów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów.

Niespełnienie któregokolwiek z ww. warunków powoduje, że korzystanie ze zwolnienia od podatku VAT nie jest możliwe.

Mając zatem na uwadze przywołany przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że z wniosku nie wynika, że działka nr 1/261 była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Tym samym dostawa części działki gruntu nr 1/261 nie będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym dostawa części działki gruntu nr 1/261, która jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego terenu będzie opodatkowana podstawową 23% stawką podatku VAT bowiem stanowi teren budowlany, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, położona jest w terenie oznaczonym symbolami 6 KDD i 4 KDL – tereny dróg publicznych.

Odnosząc się z kolei do opodatkowania dostawy niezabudowanej działki gruntu nr 156/14 należy zauważyć, iż z opisu sprawy wynika, że działka nr 156/14 zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta położona jest w terenie oznaczonym symbolem M2 – tereny zabudowy mieszkaniowej niskiej intensywnej. Dla działki nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy. Jedynie znikoma część działki nr 156/14 objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i położona jest w terenie oznaczonym symbolami 6 KDD i 4 KDL – tereny dróg publicznych.

Biorąc zatem pod uwagę przywołane regulacje prawne oraz opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa części działki nr 156/14, dla której nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy, i dla której nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu, będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Zatem dostawa części działki nr 156/14 nie będzie podlegała opodatkowaniu podstawową 23% stawką podatku VAT, lecz będzie objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Odnosząc się natomiast do opodatkowania dostawy znikomej części działki nr 156/14, która jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i położona jest w terenie oznaczonym symbolami 6 KDD i 4 KDL – tereny dróg publicznych należy stwierdzić, że dostawa tej części działki nr 156/14 nie będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Dla dostawy części działki nr 156/14 nie znajdzie zastosowania również zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT bowiem z wniosku nie wynika, że przedmiotowa nieruchomość była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.

W związku z powyższym dostawa części działki nr 156/14 będzie podlegała opodatkowaniu według podstawowej 23% stawki podatku VAT, bowiem zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy stanowi teren budowlany.

W odniesieniu do opodatkowania niezabudowanej działki nr 347/33 należy zauważyć, że z opisu sprawy wynika, że działka nr 347/33 jest niezabudowana, zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego Miasta położona jest w terenie oznaczonym symbolem 1ZP – teren zieleni urządzonej, w niewielkiej części w terenie oznaczonym symbolami 6 KDD i 4 KDL – tereny dróg publicznych.

Mając zatem na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do dostawy części działki nr 347/33, która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest położona w terenie oznaczonym symbolem 1ZP – teren zieleni urządzonej będzie ona objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT bowiem nie stanowi terenu budowlanego.

Odnosząc się natomiast do opodatkowania dostawy niewielkiej części działki nr 347/33, która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego terenu jest położona w terenie oznaczonym symbolami 6 KDD i 4 KDL – tereny dróg publicznych należy stwierdzić, że dostawa tej części działki nie będzie mogła być objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT bowiem stanowi ona teren budowlany.

Dostawa tej części działki nr 347/33 również nie będzie mogła być objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT bowiem z wniosku nie wynika, że przedmiotowa działka była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.

W związku z powyższym dostawa niewielkiej części działki nr 347/33 oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego terenu symbolami 6 KDD i 4 KDL – tereny dróg publicznych będzie opodatkowana według podstawowej 23% stawki podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania dostawy działek nr 1/261, 156/14 i 347/33 według 23% stawki podatku VAT jest nieprawidłowe.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca powziął również wątpliwość czy zamiana działki nr 44/2 nie będzie podlegała opodatkowaniu, gdyż Gmina jest już użytkownikiem wieczystym i właścicielem budynku przepompowni wód opadowych wraz z urządzeniami towarzyszącymi.

Należy zauważyć, że według art. 233 cytowanego już Kodeksu cywilnego w granicach, określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego oraz przez umowę o oddanie gruntu Skarbu Państwa lub gruntu należącego do jednostek samorządu terytorialnego bądź ich związków w użytkowanie wieczyste, użytkownik może korzystać z gruntu z wyłączeniem innych osób. W tych samych granicach użytkownik wieczysty może swoim prawem rozporządzać.

Przepis ten, a także następne przepisy Kodeksu cywilnego (art. 234, art. 235, art. 237) kształtujące uprawnienia użytkownika wieczystego na wzór uprawnień właściciela, jak również długi czas trwania użytkowania wieczystego (art. 236 § 1 i 2 K.c.) wskazują, że oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste stanowi przeniesienie prawa do rozporządzania tym gruntem jak właściciel.

W myśl art. 11 ust. ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 2147) z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

Zgodnie z zapisami art. 32 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nieruchomość gruntowa oddana w użytkowanie wieczyste może być sprzedana wyłącznie użytkownikowi wieczystemu, z zastrzeżeniem ust. 1a i ust. 3.

Stosownie do art. 32 ust. 1a ustawy o gospodarce nieruchomościami, nieruchomość gruntowa stanowiąca własność Skarbu Państwa może być sprzedana użytkownikowi wieczystemu za zgodą wojewody. Zgody wojewody nie wymaga sprzedaż na rzecz użytkownika wieczystego nieruchomości, o których mowa w art. 51 ust. 2 i art. 57 ust. 1

Na mocy art. 32 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, z dniem zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości wygasa, z mocy prawa, uprzednio ustanowione prawo użytkowania wieczystego. Przepisu art. 241 Kodeksu cywilnego nie stosuje się.

W świetle art. 37 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, nieruchomości są sprzedawane lub oddawane w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu.

Jak stanowi art. 37 ust. 2 pkt 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej, jeżeli sprzedaż nieruchomości następuje na rzecz jej użytkownika wieczystego.

Na podstawie regulacji art. 69 ustawy o gospodarce nieruchomościami, na poczet ceny nieruchomości gruntowej sprzedawanej jej użytkownikowi wieczystemu zalicza się kwotę równą wartości prawa użytkowania wieczystego tej nieruchomości, określoną według stanu na dzień sprzedaży.

Zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste pobiera się pierwszą opłatę i opłaty roczne.

Stosownie do art. 71 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami pierwsza opłata za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu podlega zapłacie jednorazowo, nie później niż do dnia zawarcia umowy o oddanie tej nieruchomości w użytkowanie wieczyste.

W myśl art. 71 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami pierwszą opłatę za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste w drodze bezprzetargowej można rozłożyć na oprocentowane raty. W sprawach tych stosuje się odpowiednio przepis art. 70 ust. 2-4.

Na mocy art. 71 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami opłaty roczne wnosi się przez cały okres użytkowania wieczystego, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, z góry za dany rok. Opłaty rocznej nie pobiera się za rok, w którym zostało ustanowione prawo użytkowania wieczystego. Właściwy organ, na wniosek użytkownika wieczystego złożony nie później niż 14 dni przed upływem terminu płatności, może ustalić inny termin zapłaty, nieprzekraczający danego roku kalendarzowego.

Analiza treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że skoro prawo użytkowania wieczystego ustanowiono przed 1 maja 2004 r., na rzecz pierwszego użytkownika, a więc przed wprowadzeniem przepisów, którymi ustawodawca objął tę czynność opodatkowaniem, to ustanowienie tego prawa nie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste jest czynnością odpłatną. Ustawodawca przewidział w tym zakresie dwa rodzaje odpłatności, tj. pierwszą opłatę oraz opłaty roczne.

Z opisu sprawy wynika, że Decyzją Urzędu Rejonowego w T. z dnia 14 lutego 1992 r. znak: … stwierdzono nabycie z mocy prawa z dniem 5 grudnia 1990 r. przez Z. A. w T. prawa wieczystego użytkowania, na okres od 5 grudnia 1990 r. do 4 grudnia 2089 r., zabudowanej nieruchomości Skarbu Państwa oznaczonej jako działka 44 o pow. 20,8861 ha obręb ... Aktem notarialnym Rep. … z dnia 22 grudnia 2015 r. Gmina nabyła od spółki G. A. S.A. prawo użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa oznaczonej jako działka 44/2 obręb 192 o pow. 0,8621 ha. Opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego ww. gruntu stanowiącego własność Skarbu Państwa pozostającego w użytkowaniu wieczystym Gminy wynosi … zł (słownie: czterysta dwadzieścia sześć złotych 74/100) - stawka procentowa 3%.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Okoliczności przedmiotowej sprawy świadczą o tym, że obecny użytkownik wieczysty w sensie ekonomicznym nabył już prawo wieczystego użytkowania ww. nieruchomości gruntowej, a zatem w sensie ekonomicznym nabył już prawo do dysponowania gruntem jak właściciel. W świetle przepisów art. 7 ust. 1 pkt 6 i pkt 7 ustawy doszło już do dostawy tej nieruchomości na rzecz obecnego wieczystego użytkownika.

W związku z powyższym, czynność zamiany nieruchomości działki nr 44/2 na rzecz obecnego użytkownika wieczystego będzie w istocie przekształceniem prawa wieczystego użytkowania, ustanowionego przed 1 maja 2004 r., w prawo własności nieruchomości. Stanowi ona jedynie zmianę tytułu prawnego do nieruchomości, natomiast nie wpłynie na „władztwo do rzeczy”, które użytkownik już uzyskał. Czynność ta nie może być traktowana jako ponowna dostawa tej samej nieruchomości, w związku z czym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że zamiana nieruchomości gruntowej działki nr 44/2 na rzecz Wnioskodawcy – użytkownika wieczystego nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, ani żadnej innej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji czynność ta w ogóle nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo należy zauważyć, że w pozostałym zakresie dotyczącym opodatkowania działek nr 1/262, 156/10, 1/196, 1/141, 1/177, 1/93, 1/95, 1/96 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 ) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj