Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4011.89.2017.2.MG
z 1 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2017 r. (data wpływu 20 czerwca 2017 r.), uzupełnionym 10 sierpnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych,w zakresie możliwości opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2017 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 27 lipca 2017 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4011.89.2017.1.MG wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 10 sierpnia 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą w zakresie transportu drogowego towarów, przy zatrudnieniu jednego pracownika – kierowcy. Na rok 2017 Wnioskodawca wybrał opodatkowanie dochodu z działalności gospodarczej podatkiem liniowym 19%. Jednocześnie jest zatrudniony w oparciu o umowę o pracę na pełny etat na stanowisku kierownika Bazy Sprzętu i Transportu. Firma transportowa Wnioskodawcy świadczy usługi transportowe między innymi dla firmy, której Wnioskodawca jest pracownikiem.

Dla wyjaśnienia Wnioskodawca podaje, że do jego obowiązków w ramach stosunku pracy należą:

  • prowadzenie warsztatu napraw,
  • gospodarka materiałowa,
  • nadzorowanie laboratorium i produkcji,
  • dyspozycja transportem drogowym.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 8 sierpnia 2017 r., wskazano, że:

Wnioskodawca w ramach dyspozycji, transportem firmy pracodawcy, zajmuje się bieżącymi zleceniami transportu materiałów, tj. mieszanki mineralno-asfaltowej, mieszanki mineralnej do produkcji mas bitumicznych oraz wywożeniem tych mas jako wyrobu gotowego na konkretne budowy, a także zleceniami prac w wykopie na budowach. Zadania te, Wnioskodawca zleca dla około 20 przewoźników dziennie, którzy wykonują zadania różnym rodzajem samochodów. Odbywa się to poprzez wysyłanie codziennie informacji każdemu przewoźnikowi sms-em treści zlecenia na następny dzień. Dalszym obowiązkiem Wnioskodawcy jest nadzorowanie oraz pilnowanie poprawności wykonania zleceń przez przewoźników. Ponieważ pracodawca Wnioskodawcy prowadzi kilka budów równocześnie nie jest możliwe aby Wnioskodawca mógł nadzorować i kontrolować poprawność wykonywanych zleceń na wszystkich budowach. Obowiązki te przejmują kierownicy budów. Wnioskodawca określa wykonywanie swoich obowiązków w tym zakresie na ok. 30%, co oznacza że może zdarzyć się, że Wnioskodawca dokonuje sprawdzenia swojego samochodu wykonującego pracę na rzecz swojego pracodawcy w ramach działalności gospodarczej, są to szczegółowo opisane obowiązki Wnioskodawcy w tym zakresie. Dyspozycja transportem firmy jest tylko jednym z wielu obowiązków Wnioskodawcy. Głównym zadaniem Wnioskodawcy w firmie jest kierowanie produkcją wytwórni mas bitumicznych oraz nadzorowanie jakości wytworzonego produktu.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wykonuje usługi transportowe samochodem samowyładowczym (wywrotką) przy zatrudnieniu na umowę o pracę jednego przewoźnika w charakterze kierowcy. Poza tym Wnioskodawca zatrudnia na umowę zlecenie osobę, która zajmuje się logistyką w jego firmie. Poza usługami świadczonymi na rzecz innych podmiotów, Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz swojego pracodawcy. Jest to transport półproduktów do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych, tj. mieszanki mineralne wydobywane w kopalniach kamienia naturalnego oraz transport gotowego produktu bezpośrednio na budowę jaką prowadzi firma pracodawcy.

Czyli Wnioskodawca w ramach prowadzenia swojej działalności gospodarczej wykonuje na rzecz pracodawcy następujące prace:

  • transport surowca do produkcji mas bitumicznych,
  • transport gotowego wyrobu czyli masy bezpośrednio na budowę.

Innych czynności Wnioskodawca nie wykonuje.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prowadząc jednoosobowo działalność gospodarczą w zakresie transportu towarowego i świadcząc usługi transportowe na rzecz swojego pracodawcy, u którego Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w charakterze kierownika bazy sprzętu i transportu, prawidłowo wybrał formę opodatkowania na rok 2017 podatkiem liniowym w wys. 19%?

Zdaniem Wnioskodawcy, charakter wykonywanych czynności w zakresie wynikającym z umowy o pracę jest odmienny od zakresu świadczonych usług na rzecz obecnego pracodawcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa za zasadne opodatkowanie podatkiem liniowym w wys. 19% działalności gospodarczej.

W ocenie Wnioskodawcy, ograniczenie do zastosowania podatku liniowego dotyczy przypadku, gdy usługi wykonywane na rzecz obecnego pracodawcy w ramach działalności gospodarczej pokrywają się z obowiązkami, które Wnioskodawca wykonuje będąc pracownikiem obecnego pracodawcy. W przypadku Wnioskodawcy sytuacja taka nie ma miejsca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032, ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów  pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

W myśl art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Zgodnie z art. 9a ust. 4 ww. ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zawiadomienie o rezygnacji ze sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, podatnik może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z powyższym, możliwość opodatkowania „podatkiem liniowym” jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki osobowej), wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w świetle wyżej wskazanego art. 9a ust. 3 ww. ustawy wykonywanie przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jakiejkolwiek usługi, obejmującej swoim zakresem chociażby część czynności wykonywanych na rzecz pracodawcy w ramach stosunku pracy, wyklucza możliwość opodatkowania tzw. podatkiem liniowym. Istotnym na gruncie przedmiotowej sprawy jest zatem zdefiniowanie jakiego rodzaju czynności wykonuje Wnioskodawca w ramach stosunku pracy oraz w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z treści złożonego wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą w zakresie transportu drogowego towarów, przy zatrudnieniu jednego pracownika – kierowcy. Na rok 2017 Wnioskodawca wybrał opodatkowanie dochodu z działalności gospodarczej podatkiem liniowym 19%. Jednocześnie jest zatrudniony w oparciu o umowę o pracę na pełny etat na stanowisku kierownika Bazy Sprzętu i Transportu. Firma transportowa Wnioskodawcy świadczy usługi transportowe między innymi dla firmy, której Wnioskodawca jest pracownikiem.

Dla wyjaśnienia Wnioskodawca podaje, że do jego obowiązków w ramach stosunku pracy należą:

  • prowadzenie warsztatu napraw,
  • gospodarka materiałowa,
  • nadzorowanie laboratorium i produkcji,
  • dyspozycja transportem drogowym.

Wnioskodawca w ramach dyspozycji, transportem firmy pracodawcy, zajmuje się bieżącymi zleceniami transportu materiałów, tj. mieszanki mineralno-asfaltowej, mieszanki mineralnej do produkcji mas bitumicznych oraz wywożeniem tych mas jako wyrobu gotowego na konkretne budowy, a także zleceniami prac w wykopie na budowach. Zadania te, Wnioskodawca zleca dla około 20 przewoźników dziennie, którzy wykonują zadania różnym rodzajem samochodów. Odbywa się to poprzez wysyłanie codziennie informacji każdemu przewoźnikowi sms-em treści zlecenia na następny dzień. Dalszym obowiązkiem Wnioskodawcy jest nadzorowanie oraz pilnowanie poprawności wykonania zleceń przez przewoźników. Ponieważ pracodawca Wnioskodawcy prowadzi kilka budów równocześnie nie jest możliwe aby Wnioskodawca mógł nadzorować i kontrolować poprawność wykonywanych zleceń na wszystkich budowach. Obowiązki te przejmują kierownicy budów. Wnioskodawca określa wykonywanie swoich obowiązków w tym zakresie na ok. 30%, co oznacza że może zdarzyć się, że Wnioskodawca dokonuje sprawdzenia swojego samochodu wykonującego pracę na rzecz swojego pracodawcy w ramach działalności gospodarczej, są to szczegółowo opisane obowiązki Wnioskodawcy w tym zakresie. Dyspozycja transportem firmy jest tylko jednym z wielu obowiązków Wnioskodawcy. Głównym zadaniem Wnioskodawcy w firmie jest kierowanie produkcją wytwórni mas bitumicznych oraz nadzorowanie jakości wytworzonego produktu.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wykonuje usługi transportowe samochodem samowyładowczym (wywrotką) przy zatrudnieniu na umowę o pracę jednego przewoźnika w charakterze kierowcy. Poza tym Wnioskodawca zatrudnia na umowę zlecenie osobę która zajmuje się logistyką w jego firmie. Poza usługami świadczonymi na rzecz innych podmiotów, Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz swojego pracodawcy. Jest to transport półproduktów do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych, tj. mieszanki mineralne wydobywane w kopalniach kamienia naturalnego oraz transport gotowego produktu bezpośrednio na budowę jaką prowadzi firma pracodawcy.

Czyli Wnioskodawca w ramach prowadzenia swojej działalności gospodarczej wykonuje na rzecz pracodawcy następujące prace:

  • transport surowca do produkcji mas bitumicznych,
  • transport gotowego wyrobu czyli masy bezpośrednio na budowę.

Innych czynności Wnioskodawca nie wykonuje.

W związku z powyższym, w sprawie będącej przedmiotem wniosku dla możliwości opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym, istotnym jest zdefiniowanie jakiego rodzaju czynności wykonuje Wnioskodawca w ramach stosunku pracy oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i czy czynności te nie są tożsame. Z wniosku wynika, że w ramach umowy o pracę do obowiązków Wnioskodawcy należy wykonywanie następujących czynności: prowadzenie warsztatu napraw, gospodarka materiałowa, nadzorowanie laboratorium i produkcji, dyspozycja transportem drogowym, nadzorowanie poprawności wykonania zleceń. Natomiast w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje usługi w zakresie transportu drogowego towarów.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że jeżeli w istocie, jak wskazano w opisie sprawy, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach stosunku pracy na rzecz obecnego pracodawcy nie pokrywają się z czynnościami, które wykonuje na rzecz pracodawcy w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, to w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym Wnioskodawca może opodatkować dochody uzyskane z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem wg 19% stawki liniowej, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, z ww. zastrzeżeniem, uznano za prawidłowe.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku. Mając powyższe na uwadze, tutejszy organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę tego, czy określone przez Wnioskodawcę czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej nie pokrywają się z zakresem obowiązków świadczonych w ramach umowy o pracę. Jeżeli zatem w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja indywidualna wywołuje bowiem skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj