Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.283.2017.2.RR
z 12 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 14 czerwca 2017 r. (data wpływu 27 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 sierpnia 2017 r. (data wpływu 31 sierpnia 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego organu z dnia 24 sierpnia 2017 r. nr 0114-KDIP1-1.4012.283.2017.1.RR (doręczone w dniu 25 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia sposobu opodatkowania sprzedaży prawa własności Nieruchomości i odpłatnej cesji Praw Majątkowych oraz uznania transakcji sprzedaży prawa własności Nieruchomości i odpłatnej cesji Praw Majątkowych za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia sposobu opodatkowania sprzedaży prawa własności Nieruchomości i odpłatnej cesji Praw Majątkowych oraz uznania transakcji sprzedaży prawa własności Nieruchomości i odpłatnej cesji Praw Majątkowych za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 sierpnia 2017 r. (data wpływu 31 sierpnia 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego organu z dnia 24 sierpnia 2017 r. nr 0114-KDIP1-1.4012.283.2017.1.RR (doręczone w dniu 25 sierpnia 2017 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest spółką osobową, zarejestrowaną dla potrzeb podatku VAT jako podatnik VAT czynny prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi oraz dzierżawionymi. Wnioskodawca jest właścicielem niezabudowanych działek o numerach ewidencyjnych nr 8/3 i nr 9. Powyżej opisane działki mogą być w dalszej części wniosku nazywane łącznie. Dnia 14 kwietnia 2017 roku Wnioskodawca zawarł jako strona sprzedająca z P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny (dalej: „Zainteresowany” lub „Kupujący”), w formie aktu notarialnego umowę przedwstępną (dalej: „Umowa”) sprzedaży Nieruchomości oraz cesję praw. Umowa przewiduje nabycie przez Kupującego prawa własności Nieruchomości.

Dla działki nr 8/3 Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą w której wpisano, że nieruchomość tą stanowi działka o numerze ewidencyjnym 8/3, o obszarze 0,0145 ha, oznaczoną jako sposób korzystania tereny mieszkaniowe - symbol „B”, oraz jako właściciel gruntu wpisany jest Wnioskodawca. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka nr 8/3 znajduje się w strefie oznaczonej symbolem A-169KD z przeznaczeniem terenu - tereny obsługi komunikacji drogowej, parkingi i place manewrowe, przeznaczenie uzupełniające, obiekty usług handlu, w tym stacji dystrybucji detalicznej paliw, gastronomii i innych związanych z funkcjonowaniem komunikacji drogowej.

Dla działki nr 9 Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą w której wpisano, że nieruchomość ta stanowi zabudowaną działkę, o numerze ewidencyjnym 9 (dziewięć), o obszarze 0,0232 ha, oznaczona jako sposób korzystania zabudowana - symbol „B”, oraz jako właściciel gruntu wpisany jest Wnioskodawca. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka nr 9 znajduje się częściowo w strefie oznaczonej symbolem A-169KD przeznaczenie terenu tereny obsługi komunikacji drogowej, parkingi i place manewrowe, przeznaczenie uzupełniające, obiekty usług handlu, w tym stacji dystrybucji detalicznej paliw, gastronomii i innych związanych z funkcjonowaniem komunikacji drogowej oraz częściowo w strefie oznaczonej DI-KD-Z, co oznacza przeznaczenie terenu obsługa komunikacji drogowej, drogi zbiorcze.

Zgodnie ze stanem faktycznym obie działki ewidencyjne stanowią działki niezabudowane, mimo, iż działka nr 9 w księdze wieczystej wpisana jest jako zabudowana. Powyższe potwierdza także akt notarialny wcześniejszego nabycia przez Wnioskodawcę przedmiotowych działek, w którym obie działki widnieją jako niezabudowane.

Przedmiotem Umowy jest także przeniesienie na Kupującego szeregu praw i obowiązków wynikających z zawartych przez Wnioskodawcę umów cywilnoprawnych w formie cesji. Zgodnie z zawartą umową w ramach Umowy nastąpi odpłatna cesja ze Spółki na Kupującego:

  1. ogółu praw i obowiązków wynikających z zawartej w dniu 14 kwietnia 2017 roku przez Wnioskodawcę umowy przedwstępnej ze spółką M Sp. z o.o. (dalej jako: „Umowa przedwstępna”) zakupu nieruchomości. Na mocy wskazanej wyżej Umowy przedwstępnej Wnioskodawca posiada prawo do nabycia nieruchomości obejmujących działki gruntu o następujących nr ewidencyjnych: 3, 4, 5, 6 oraz 10, o łącznym obszarze 0,1784 ha, 7 o obszarze 0,0212 ha, 2 o obszarze 0,0251 ha,.
    Na podstawie wypisu z rejestru gruntów wydanego z upoważnienia Starosty Starostwa Powiatu , sporządzonego według stanu na dzień 19 stycznia 2017 roku stwierdza się, że opisana wyżej nieruchomość w skład której wchodzą: działka gruntu oznaczona numerem 3, o obszarze 0,0156 m2, stanowiąca tereny zurbanizowane niezabudowane, oznaczone symbolem „Bp”, działka gruntu oznaczona numerem 4, o obszarze 0,0123 m2, stanowiąca tereny zurbanizowane niezabudowane, oznaczone symbolem „Bp”, działka gruntu oznaczona numerem 5, o obszarze 0,0074 m2, stanowiąca tereny zurbanizowane niezabudowane, oznaczone symbolem „Bp”, działka gruntu oznaczona numerem 6, o obszarze 0,0060 m2, stanowiąca tereny zurbanizowane niezabudowane, oznaczone symbolem „Bp”, działka gruntu oznaczona numerem 10, o obszarze 0,1371 m2, stanowiąca tereny zurbanizowane niezabudowane, oznaczone symbolem „Bp”. Na podstawie wypisu z rejestru gruntów wydanego z upoważnienia Starosty Powiatu, sporządzonego według stanu na dzień 19 stycznia 2017 roku wynika, że działka nr 7, o obszarze 0,0212 ha, stanowi tereny zurbanizowane niezabudowane oznaczone symbolem „Bp”. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym z upoważnienia Starosty Powiatu, sporządzonym według stanu na dzień 19 stycznia 2017 roku zauważa się, że działka nr 2, o obszarze 0,0251 ha, stanowi tereny zurbanizowane niezabudowane oznaczone symbolem „Bp”,
  1. ogółu praw i obowiązków Wnioskodawcy wynikających z zawartej w dniu 7 grudnia 2016 roku przez Wnioskodawcę umowy dzierżawy (dalej „Umowa dzierżawy”). Na mocy opisywanej wskazanej wyżej Umowy dzierżawy Wnioskodawca dzierżawi nieruchomość składającą się z działek gruntu o numerach ewidencyjnych 22/1, 22/3, 76/1, o łącznej powierzchni 0,1047 ha. Z wypisu z rejestru gruntów wydanego z upoważnienia Starosty Powiatu sporządzonego według stanu na dzień 19 stycznia 2017 roku wynika, że działka nr 22/1, o obszarze 0,0925 ha, stanowi tereny zabudowane inne oznaczone symbolem „Bi”, na której posadowiony jest jednokondygnacyjny budynek nr 1 o numerze ewidencyjnym 33, o powierzchni zabudowy 167,00 m2, działka nr 22/3, o obszarze 0,0080 ha, stanowiąca tereny zurbanizowane niezabudowane, oznaczone symbolem użytków „Bp”. Z wypisu z rejestru gruntów wydanego z upoważnienia Starosty Powiatu sporządzonego według stanu na dzień 19 stycznia 2017 roku wynika, że działka nr 76/1, o obszarze 0,0042 ha stanowi tereny zurbanizowane niezabudowane oznaczone symbolem „Bp”,
  2. ogół praw i obowiązków Wnioskodawcy wynikających z umowy najmu, która zostanie zawarta przez Wnioskodawcę, na podstawie której Wnioskodawca zobowiązał się wobec podmiotu trzeciego (spółki kapitałowej zajmującej się sprzedażą dóbr tzw. dyskontu) własnym staraniem i na własny koszt wybudować budynek w stopniu zaawansowania prac „pod klucz”, wraz z parkingiem i wszystkimi zaplanowanymi drogami, zjazdami na drogi publiczne, słupem reklamowym oraz mediami, który to budynek po jego wybudowaniu będzie przeznaczony na potrzeby sklepu (w tym biura sklepu), prowadzącego detaliczną sprzedaż artykułów spożywczych, przemysłowych, chemii gospodarczej i alkoholu oraz drobnych usług („Obiekt”), a następnie oddać Obiekt do używania najemcy na czas oznaczony 10 lat z możliwością przedłużenia o kolejne 5 lat,
  3. ogół praw i obowiązków (ogółu autorskich praw majątkowych i pokrewnych) Wnioskodawcy wynikających z umowy z projektantem na zaprojektowanie Obiektu. Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę z projektantem, zgodnie z którą projektant przygotuje projekt budowlany Obiektu i podejmie we współpracy z Wnioskodawcą wszelkie działania niezbędne do uzyskania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę Obiektu; wszystkie opisane powyżej prawa majątkowe (w pkt a-d) które będą przedmiotem cesji ogółu praw i obowiązków nazwane są „Prawami Majątkowymi”.

W ramach ceny sprzedaży Wnioskodawca zobowiązuje się również wydać Kupującemu w oryginale wszelkie, inne decyzje i postanowienia wydane w związku z decyzją o pozwoleniu na budowę, a także: 2 egzemplarze opieczętowanego projektu budowlanego, będącego załącznikiem do decyzji o pozwoleniu na budowę, wersję elektroniczną projektu budowlanego i wykonawczego, umożliwiającą otwarcie i edycję zapisanych danych.


W zawartej Umowie strony ustaliły odrębne ceny sprzedaży dla każdej ze sprzedawanych działek ewidencyjnych (działka nr 8/3 i nr 9) oraz osobną łączną cenę sprzedaży dla ogółu przenoszonych praw i obowiązków traktowanych jako pozostałe prawa majątkowe.


Jednocześnie należy zauważyć, iż w stosunku do sprzedawanych działek Wnioskodawca przy ich pierwotnym nabyciu został obciążony podatkiem VAT według stawki 23%.


Ponadto, Wnioskodawca oraz Kupujący zamierzają zawrzeć umowę przyrzeczoną dotyczącą Nieruchomości oraz Praw Majątkowych nie później niż do dnia 31 sierpnia 2017 r. (dalej „Umowa Przyrzeczona”).


Pytania Wnioskodawcy dotyczą zarówno zaistniałego stanu faktycznego (w zakresie umowy przedwstępnej), jak też i skutków podatkowych zdarzenia przyszłego (umowy przyrzeczonej). Wynika to z faktu, że Wnioskodawca oraz Zainteresowany pragną uzyskać potwierdzenie swojego stanowiska zarówno w zakresie umowy przedwstępnej (która już została zawarta), jak również umowy przyrzeczonej (które nie została jeszcze zawarta). Zakres przedmiotowy umowy przedwstępnej oraz umowy przyrzeczonej jest analogiczny, co oznacza, że przedmiotem sprzedaży w obu umowach są Nieruchomości oraz Prawa Majątkowe.


W uzupełnieniu do złożonego wniosku Strona wskazała, że:

  1. Nabycie przez C Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa nieruchomości gruntowych, o których mowa w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (działki o numerze ewidencyjnym 8/3 oraz 9) podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej VAT 23 %. Spółka jako nabywca nieruchomości gruntowych posiadała prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
  2. Spółka nabyte nieruchomości gruntowe o których mowa w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wykorzystywała wyłącznie na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Zatem nabyte nieruchomości gruntowe nie służyły do celów działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług w całości jak i w części.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w opisie stanu faktycznego sprzedaż prawa własności Nieruchomości (działek nr 8/3 i nr 9) traktować należy jako sprzedaż gruntów niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę, które podlegają w związku z tym w całości opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce 23%?
  2. Czy w opisie stanu faktycznego odpłatną cesję Praw Majątkowych traktować należy jako odpłatne świadczenie usług objęte opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług w stawce 23%?
  3. Czy w opisie stanu faktycznego sprzedaż prawa własności Nieruchomości wraz z Prawami Majątkowymi stanowi sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa?
  4. Czy w opisie zdarzenia przyszłego sprzedaż prawa własności Nieruchomości (działek nr 8/3 i nr 9) traktować należy jako sprzedaż gruntów niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę, które podlegają w związku z tym w całości opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce 23%?
  5. Czy w opisie zdarzenia przyszłego cesję Praw Majątkowych traktować należy jako odpłatną sprzedaż usług objętą opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług w stawce 23%?
  6. Czy w opisie zdarzenia przyszłego sprzedaż prawa własności Nieruchomości wraz z Prawami Majątkowymi nie będzie stanowić sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa?

Stanowisko Zainteresowanych:


Ad. 1 i Ad. 4

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że sprzedaż Nieruchomości będzie w całości podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej „Ustawa o VAT”) w stawce podstawowej 23%. Stosownie do art. 2 pkt 33 Ustawy o VAT przez tereny budowlane rozumie się „grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym”.

Ustawa o VAT przewiduje w art. 43 ust. 1 pkt 9 zwolnienie od podatku dostawy „terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane”.


Dodatkowo, art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT zwalnia od podatku „dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata”.

Stosownie zaś do art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT zwalnia się od podatku „dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów”.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka nr 9 znajduje się w strefie oznaczonej A-169KD przeznaczenie terenu tereny obsługi komunikacji drogowej, parkingi i place manewrowe, przeznaczenie uzupełniające, obiekty usług handlu, w tym stacji dystrybucji detalicznej paliw, gastronomii i innych związanych z funkcjonowaniem komunikacji drogowej oraz częściowo w strefie oznaczonej DI-KD-Z, co oznacza przeznaczenie terenu obsługa komunikacji drogowej, drogi zbiorcze.

Ponadto, działka 8/3 w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego znajduje się w strefie oznaczonej symbolem A-169KD z przeznaczeniem terenu na obsługę komunikacji drogowej, parkingi i place manewrowe; przeznaczenie uzupełniające, obiekty usług handlu, w tym stacji dystrybucji detalicznej paliw, gastronomii i innych związanych z funkcjonowaniem komunikacji drogowej. Podsumowując, z uwagi na przeznaczenie Nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę, w ocenie Wnioskodawcy sprzedaż prawa własności działek nie korzysta ze zwolnienia z podatku VAT, tj. dostawa prawa własności działek o nr 8/3 i nr 9 podlegać będzie opodatkowaniu VAT wg stawki podstawowej 23%.


Ad. 2 i Ad. 5

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że cesja Praw Majątkowych objęta będzie podatkiem VAT w stawce 23%.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 oraz w art. 8 ww. ustawy.


Art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przez świadczenie usług należy zatem uznać każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, iż nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy.


Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).


Aby uznać dane świadczenie za odpłatne musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.


Jednocześnie, skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej).


Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W konsekwencji, dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wtedy, gdy są wykonane odpłatnie oraz gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne. Powyższe oznacza, że zgodnie z ustawą, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług co do zasady nie podlegają opodatkowaniu. Ustawodawca przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

W przedmiotowym stanie faktycznym, w zamian za wstąpienie przez Kupującego w prawa i obowiązki wynikające z cesjonowanych Praw Majątkowych, Sprzedający (czyli Wnioskodawca) otrzymana wynagrodzenie pieniężne. Oznacza to, że nie powinny występować żadne wątpliwości co do faktu, że umowa ta ma charakter wzajemny.

W związku z powyższym, w wypadku przeniesienia szeregu Praw Majątkowych z Wnioskodawcy na Kupującego w zakresie odpłatnej umowy cesji ogółu praw i obowiązków należy uznać, że będą one stanowić odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce 23%.


Ad. 3 i Ad. 6

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Nieruchomość oraz Prawa Majątkowe nie spełniają definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”) w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT.


Definicja ZCP zawarta w art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT stanowi. że ZCP oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


W rozumieniu powyższej regulacji prawnej i zgodnie ze stanowiskiem organów skarbowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako ZCP, łącznie powinny być spełnione następujące warunki:

  • musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych. w tym zobowiązań;
  • zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne);
  • zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące samodzielnie wskazane zadania.

Innymi słowy, do uznania zespołu składników majątkowych za ZCP nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej. Musi ona dodatkowo odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.


  1. Wyodrębnienie organizacyjne.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, iż ZCP „stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział itp., przy czym organizacyjne wyodrębnienie powinno nastąpić na podstawie statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 lipca 2010 r., sygn. IBPB1/423-96/08-4/MB).


Nieruchomość oraz Prawa Majątkowe nie zostały w żaden sposób organizacyjnie wyodrębnione w strukturze Wnioskodawcy, w szczególności nie stanowią one odrębnego działu, wydziału lub też oddziału w ramach struktury Wnioskodawcy.


  1. Wyodrębnienie finansowe.


Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP. Takie podejście potwierdza Minister Finansów (por. przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 marca 2008 r., sygn. IBPB3/423-100/08/MS, zgodnie z którą wyodrębnienie takie oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych, możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa).

Ten warunek również nie jest spełniony, gdyż nie dość, że Wnioskodawca nie prowadzi odrębnej ewidencji zdarzeń gospodarczych w zakresie Nieruchomości i Praw Majątkowych, to nie osiąga on na dzisiaj z ich tytułu żadnego przychodu. W przyszłości, po zrealizowaniu inwestycji (czyli realizacji zamierzeń inwestycyjnych wynikających z pozwolenia na budowę opisanego w opisie stanu faktycznego) potencjalnie może dojść do wyodrębnienia ZCP, ale na tym etapie nie można mówić o jakimkolwiek wyodrębnieniu finansowym Nieruchomości oraz Praw Majątkowych.


  1. Przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne).


W świetle ustalonej praktyki, ZCP musi być przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych, a więc musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia określonych działań gospodarczych, którym służy


W strukturze przedsiębiorstwa (por. przykładowo cytowana już wyżej interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 lipca 2010 r., sygn. IBPB1/423-96/08-4/MB). Również i ten warunek nie jest spełniony, gdyż sama Nieruchomość i Prawa Majątkowe na dzisiaj stanowią dla Wnioskodawcy źródło wydatków i traktowane są jako inwestycja, a nie samobilansująca się, mogąca samodzielnie funkcjonować część przedsiębiorstwa (jednostka organizacyjna funkcjonująca w ramach danego podatnika).

Z tego względu Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nabycie Nieruchomości oraz Praw Majątkowych nie będzie stanowiło nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, co z kolei oznacza, że nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a podatkiem od towarów i usług. Jak wskazano powyżej, w żadnym stopniu nie można dojść do wniosku, że przedmiotem transakcji będzie ZCP, ponieważ w zasadzie żaden z warunków uznania danego zespołu składników majątkowych i niemajątkowych nie został w opisanym zdarzeniu przyszłym i stanie faktycznym spełniony.


Ponadto, opisana w tym punkcie strukturyzacja powinna być oceniana z tego względu wyłącznie przez pryzmat Ustawy o VAT, z ramach tego, że przedmiotem transakcji nie będzie ZCP, więc nie znajdzie zastosowania ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego - jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Wnioskodawca w odniesieniu do pytania 1 i 4 pominął art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, w myśl którego zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jednakże powołany przepis nie wpływa na rozstrzygnięcie w sprawie będącej przedmiotem zapytania nr 1 i 4, gdyż analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści przywołanych przepisów prowadzi do wniosku, że transakcja sprzedaży prawa własności Nieruchomości nie korzysta / nie będzie korzystała ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż nabyte nieruchomości gruntowe Spółka wykorzystywała wyłącznie na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT, zatem nabyte nieruchomości gruntowe nie służyły do celów działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług w całości jak i w części. Ponadto przy nabyciu Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, Tym samym, nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. W związku z tym, zapis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie w sprawie.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Przedmiotowa interpretacja rozstrzyga jedynie w zakresie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i nie odnosi się do skutków podatkowych zwiazanych z planowana transakcją sprzedaży Nieruchomości oraz Praw Majątkowych w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż ta kwestia nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj